Elektrische wagens

Na hier een paar woorden te wisselen met @sandervdw het toch ook eens even bekeken (Ik ben nog niet thuis in de wereld van Elektrische auto's dus verbeter mij waar nodig)

Wij hebben een aansluiting van 3x400 17,3kVA dus ik vermoed dat laden aan 11Kw geen probleem mag zijn ?
Ik was nu eens een vergelijking aan het maken met een ix3 (aankoopprijs even buiten beschouwing & Tesla model 3 vind ik geen verbruiksgegevens)

We doen eigenlijk vooral kortere ritten dus de batterij volledig leegrijden zal praktisch nooit gebeuren. woonwerk is 23km enkel. vriendin is soms de baan op maar nooit meer dan 150km op een dag
Momenteel met corona is het +-1000km per maand. Maar ik heb de berekening gemaakt op 1250km (15000km/jaar) Zonder rekening te houden met zonnepanelen dus stroom van het net.

Huidige auto kost +-116€ aan naft per 1000km (9l/100km)
15000km is 1746€ per jaar aan tanken (aan huidige prijzen)

Neem ik de gegevens op de site van BMW voor de ix3 dan zit die op 19kWh per 100km
Op een jaar 15000km/jaar is dat dan 2850kWh (en mijn laatste jaarafrekening stond gemiddelde prijs per kWh aan 0,21€. 'S nachts en weekend zal nog iets goedkoper zijn)
Dus 2850 x 0.21€ = 598€ extra aan stroom per jaar

Conclusie is dan dat enkel aan verbruik je 1148€ uitspaart + de 389€ aan Jaarlijkse belasting valt dan ook weg dus +-1500€ aan besparing
Op een levensduur van 5jaar zou dat dan 7500€ zijn (wat toch iets op wat de prijs compenseert)
Geen idee hoe het zit met banden of onderhoud of verzekering van een elektrische

Of zie ik het zo mis ? Natuurlijk in vergelijking met onze huidige wagen.
Eigenlijk als de stroom van het net komt zou het +-50€/maand zijn momenteel dat het kost aan verbruik
Je gaat nooit toekomen met 19kWh/100 km
Enkele redenen
  • Dat is het normverbruik wanneer je rondrijdt bij 20 °C , en houdt dus geen rekening met het energie nodig om te verwarmen (en bvb de preconditioning van de accu wanneer het koud is , wat wel geadviseerd wordt)
  • je hebt ladingsverliezen, die je op ongeveer 10% mag inschatten (dus je verbruikt 10kWh om 9 kWh te laden)
Onderhoud is een pak goedkoper dan voor een ICE-motor. Hangt een beetje af van merk tot merk, maar enkele voorbeelden van mensen op een Ev -forum
  • Zoe eerste onderhoud na 30 000 km : 35 EUR
  • Model S eerste onderhoud na 75 000 km : 275 EUR.
  • Eerste onderhoud na 30 000 km voor e-tron : 200 EUR

Banden? Als je dat vermogen continu gebruikt gaan die sneller slijten, anders niet

De model 3 is 25% zuiniger dan de iX3 op papier. In werkelijkheid is het verschil nog wat groter.

Als je nu 9l/100km doet, ga je nooit aan 190Wh/km komen inderdaad (maar veel hoger). Want je hebt dan precies geen rustige rijstijl?
Die waarde is trouwens zonder de laadverliezen, die ook wel 5 of 10% kunnen zijn. Het laden "kost" dus meer energie dan wat er in je batterij terecht komt.

Als ik naar mijn situatie keek met veel snelweg, kwam ik aan dit:
5.5l/100km @ €1.3/l => €7.15/100km voor diesel
vs 200 Wh/km @ €0.25/kWh => €5/100km voor elektrisch (en dan vrees ik dat 200 Wh/km te optimistisch is als je veel aan 120 kmph rijdt)

Laatst bewerkt:
Als je nu 9l/100km doet, ga je nooit aan 190Wh/km komen inderdaad (maar veel hoger). Want je hebt dan precies geen rustige rijstijl?
Die waarde is trouwens zonder de laadverliezen, die ook wel 5 of 10% kunnen zijn. Het laden "kost" dus meer energie dan wat er in je batterij terecht komt.

vs 200 Wh/km @ €0.25/kWh => €5/100km voor elektrisch (en dan vrees ik dat 200 Wh/km te optimistisch is als je veel aan 120 kmph rijdt)
Met een 330i ga je niet heel veel onder de 9 liter geraken in de stadsverkeer hoor.

Laat ons niet vergeten dat binnenkort de tesla model y op de europese markt komt. €63K voor toch een bijzonder grote auto lijkt me. Dan ga je toch geen skoda kopen..
Iemand trouwens zicht op release date in europa?

Laat ons niet vergeten dat binnenkort de tesla model y op de europese markt komt. €63K voor toch een bijzonder grote auto lijkt me. Dan ga je toch geen skoda kopen..
Je vergeet alleen dat de model Y aanzienlijk duurder is dan pakweg de iX3...

"dan ga je toch geen skoda kopen" dat toontje.. eerlijk zo een enyaq in een dikke spec ziet er toch velen malen beter uit dan een saaie VW iD4. En ja iedereen zegt wel van 'Tesla dit, Tesla dat..' maar sommigen willen ook wat meer personalisatie en i.p.v. zwart/wit interieur, 5 kleuren en 2 soorten velgen.

Met een 330i ga je niet heel veel onder de 9 liter geraken in de stadsverkeer hoor.
In eco en op Cc geraak je er wel onder.
Maar dan kan ik evengoed de fiets nemen 😅

Nu ook niet in overweging voorlopig voor een elektrische hoor. Nog veel te veel Fun aan deze.
Was me gewoon eens de berekening aan het maken, maar ik mis reële cijfer qua verbruik inderdaad

De zomer dacht ik. Ze zouden uit de nieuwe mega factory komen in Duitsland.
Ik vraag me wel af of die eigenlijk niet met kinderziektes gaat komen, aangezien het een nieuwe fabriek zal komen.

Onderhoud, remvloeistof en interieurfilter. Het onderhoud zonder de filter en remvloeistof zal op zo'n 200 euro zonder BTW komen ja.
Ja maar wat doen ze voor dat geld?
Want bij een ICE is het gros van de kostprijs de olie en de werkuren om de olie te verversen. Allez 480€ voor een onderhoud is wat ik ook voor een groot onderhoud bij een officiële BMW stealer betaal voor mijn ICE wagen.

Ja maar wat doen ze voor dat geld?
Want bij een ICE is het gros van de kostprijs de olie en de werkuren om de olie te verversen. Allez 480€ voor een onderhoud is wat ik ook voor een groot onderhoud bij een officiële BMW stealer betaal voor mijn ICE wagen.

Zeg maar "mijn 1-reeks"... je hoeft je niet te schamen hoor

:cool:

Hangt af van het gebruik. Op autostrade ga je met een iX3 niet onder de 200 Wh/km geraken.

Met de Model 3 bij 10°C verbruik ik 170Wh/km aan 120 km/h. In regionale wegen doe ik 150Wh/km (niet bij het vriesweer van vorige week).

Hangt af van het gebruik. Op autostrade ga je met een iX3 niet onder de 200 Wh/km geraken.

Met de Model 3 bij 10°C verbruik ik 170Wh/km aan 120 km/h. In regionale wegen doe ik 150Wh/km (niet bij het vriesweer van vorige week).
Zegt hij toch ook dat het van uw rijstijl afhangt? IX3 is ook een hogere wagen, kan je niet vergelijken met een model 3. Dacht eens gelezen te hebben dat de Model Y rijders tussen de 190-220 Wh/km zitten. Ik zit met mijn model 3 trouwens na 30k km op gemiddelde van iets meer als 190. Maar ik let dan ook niet op mijn verbruik en rijd niet als een gepensioneerde. Ik wil ook nog af en toe genieten van de auto.

Terug
Bovenaan