Elektrische wagens

Zegt hij toch ook dat het van uw rijstijl afhangt?
Ik wou met mijn tekst gewoon aangeven dat < 200Wh/km met de iX.3 onhaalbaar is, door aan te geven dat ik met de model 3 al aan 175 Wh/km zit.
De vergelijking van HermanDeCroo is ook van de pot gerukt, ik vraag me af met welke SUV je een verbruik van 5.5 l/ 100 km haalt ...

En het verschil in efficiëntie tussen een EV en een niet EV (voor iemand die overstapt) hangt niet zozeer af van je rijstijl, wel van het type weg dat je aflegt. Wanneer je veel autostradekilometers aflegt, is het verschil veel kleiner tussen de twee
IX3 is ook een hogere wagen, kan je niet vergelijken met een model 3
Dat verschil in hoogte is echt niet de enige factor hoor, het is ook het ontwerp, verschil in drag-coefficient (0.29-0.23) heeft een grotere impact dan het verschil in hoogte tussen beide wagens

Dacht eens gelezen te hebben dat de Model Y rijders tussen de 190-220 Wh/km zitten.
Dat verbruik zou kunnen kloppen, de Model Y heeft ongeveer 25% minder luchtweerstand dan de iX3, dus die iX3 gaat niet onder de 200Wh/km komen
Ik zit met mijn model 3 trouwens na 30k km op gemiddelde van iets meer als 190.
En ook daar weer, hangt niet alleen af van je rijstijl. Ik heb de nieuwe model 3 die nog wat zuiniger als jouw oude.
Ik rijd op de 18" wielen, ik weet niet welke jij hebt.
En mijn weg naar mijn werk is 50 km, max snelheid voor > 70% van de route is 70km/h.
Nogmaals, ik wou met mijn antwoord alleen maar aangeven dat een verbruik van < 200Wh/km met de iX3 een utopie is.
Maar ik let dan ook niet op mijn verbruik en rijd niet als een gepensioneerde.
Ik volg de verkeersregels. Maar voor sommige mensen is dat rijden als een gepensioneerde.

Ik wou met mijn tekst gewoon aangeven dat < 200Wh/km met de iX.3 onhaalbaar is, door aan te geven dat ik met de model 3 al aan 175 Wh/km zit.
De vergelijking van HermanDeCroo is ook van de pot gerukt, ik vraag me af met welke SUV je een verbruik van 5.5 l/ 100 km haalt ...

En het verschil in efficiëntie tussen een EV en een niet EV (voor iemand die overstapt) hangt niet zozeer af van je rijstijl, wel van het type weg dat je aflegt. Wanneer je veel autostradekilometers aflegt, is het verschil veel kleiner tussen de twee

Dat verschil in hoogte is echt niet de enige factor hoor, het is ook het ontwerp, verschil in drag-coefficient (0.29-0.23) heeft een grotere impact dan het verschil in hoogte tussen beide wagens

Dat verbruik zou kunnen kloppen, de Model Y heeft ongeveer 25% minder luchtweerstand dan de iX3, dus die iX3 gaat niet onder de 200Wh/km komen

En ook daar weer, hangt niet alleen af van je rijstijl. Ik heb de nieuwe model 3 die nog wat zuiniger als jouw oude.
Ik rijd op de 18" wielen, ik weet niet welke jij hebt.
En mijn weg naar mijn werk is 50 km, max snelheid voor > 70% van de route is 70km/h.
Nogmaals, ik wou met mijn antwoord alleen maar aangeven dat een verbruik van < 200Wh/km met de iX3 een utopie is.

Ik volg de verkeersregels. Maar voor sommige mensen is dat rijden als een gepensioneerde.
Zo onhaalbaar blijkt dat ook niet hoor:

125km gereden, gemengd verkeer, in November (wat een goed gemiddelde is qua klimaat) aan 145 Wh/km

"dan ga je toch geen skoda kopen" dat toontje.. eerlijk zo een enyaq in een dikke spec ziet er toch velen malen beter uit dan een saaie VW iD4. En ja iedereen zegt wel van 'Tesla dit, Tesla dat..' maar sommigen willen ook wat meer personalisatie en i.p.v. zwart/wit interieur, 5 kleuren en 2 soorten velgen.
Tis ook niet dat de kwaliteit van Tesla zo fantastisch is. Moest hun platform niet zo goed zijn, ze kregen hun autos niet gesleten want qua interieur is dat echt niet om over naar huis te schrijven.
Daarnaast zijn de prijzen van Tesla gewoon nettoprijzen, als ge bij Skoda fatsoenlijke fleet condities hebt gaat daar nog een serieus stuk van af.

Dacht dat dat 50€ op jaarbasis was per piekkwh extra. @Bimmer had dat dacht ik al wat dieper bekeken. Ook al was dat wel allemaal nog op basis van de voorlopige cijfers.
Als je kijkt naar de cijfers en uitleg dat de VREG al heeft gepubliceerd. Kom je inderdaad uit op €50 per Kw piek en zou de prijs van transport zakken met zo'n 5-6 cent per kwh. Je betaalt dan een minimum bedrag, hierdoor betaal je altijd voor 2,5kw. Eens daarboven is het €50 per Kw.
Die €50 per Kw piek en 5-6 cent per kwh is dan berekend aan de hand van hun 6 voorbeelden dat ze aangaven (VREG). Er waren er al verschillende firma's die aan de hand van die voorbeelden berekeningen hebben gedaan en daarvan heb ik die cijfers.

Die €50 per KW piek is lineair en gemiddelde van u 12 maanden. Dan bij u jaarlijkse afrekeningen wordt dat gemiddelde genomen en daarop betaal je dan €50 per kw boven de 2,5kw.

Ik verwacht dan ook dat het rond die prijzen zal liggen, anders zou de Vreg die 6 voorbeelden niet gegeven hebben. Prijzen gaan nog wat schommelen maar zouden niet veel verschillen tov hun voorbeelden (zegt de VREG).

Maar er is nog op de dag van vandaag geen 100% zekerheid. Dus het is nog wachten, maar als je nu zaken moet beslissen voor de toekomst zou ik deze cijfers gebruiken.

Laatst bewerkt:
Tis ook niet dat de kwaliteit van Tesla zo fantastisch is. Moest hun platform niet zo goed zijn, ze kregen hun autos niet gesleten want qua interieur is dat echt niet om over naar huis te schrijven.
Daarnaast zijn de prijzen van Tesla gewoon nettoprijzen, als ge bij Skoda fatsoenlijke fleet condities hebt gaat daar nog een serieus stuk van af.
Moet er wel vanuit gaan dat ondanks dat er heel veel bedrijfswagens zijn de overgrote meerderheid van de mensen nog steeds hun auto zelf moet kopen.

Was ook niet slecht bedoeld. Ik hou mij ook aan de regels en ga niet tegen 120 in de bebouwde kom scheuren maar ik trek wel al eens graag wat sneller op, eens goed versnellen bij de oprit van de autostrade (zeker nu met zo weinig verkeer vaak)... Wil maar aangeven dat verbruik echt verschilt van persoon tot persoon.

Dan nog kan je op een Skoda 15% tot 20% krijgen, op een Tesla exact 0% korting.
Dat is toch helemaal niet waar. Ik heb zelf de oefening moeten maken 2 jaar geleden. En kortingen zijn vaak ook nog per model verschillend.
Ik dacht dat als een dealer korting geeft dit van zijn marges af gaat terwijl fleetkortingen ook van de importeur uitgaan.

Laatst bewerkt:
Tesla voorziet niet eens de trekhaak optie !

Wat ze zeker niet hadden toen ik met de S een testrit heb gedaan, was een haakje om uw vest aan op te hangen achteraan.

Ik begrijp dat echt niet, die auto wordt vnl gekocht door zelfstandigen of (midden)kader, uitgerekend een publiek dat nog vaak een vest draagt. Die verkoper toen gaf aan dat hij die opmerking quasi elke testrit kreeg maar dat Elon Musk persoonlijk zou geweigerd hebben om dat haakje te voorzien, geen idee of dat echt zo is natuurlijk.

Dat is toch helemaal niet waar. Ik heb zelf de oefening moeten maken 2 jaar geleden. En kortingen zijn vaak ook nog per model verschillend.
Ik dacht dat als een dealer korting geeft dit van zijn marges af gaat terwijl fleetkortingen ook van de importeur uitgaan.
Dat is helemaal wel waar. Misschien niet by default, maar op bv een stockwagen of tijdens de salonperiode moet je daar geen zotte toeren voor uithalen.
Een Karoq diesel (de beste vergelijking met de Enyaq) uit stock bv gaat van 41.700 catalogus naar 32.900 EUR, dat komt neer op net iets meer dan 20%. Slechts 2700 EUR daarvan is stockpremie, de rest is gewoon normale korting voor particulieren (packs, commerciele korting). En rara waar dat op neer komt, ongeveer 15%.

Wat ze zeker niet hadden toen ik met de S een testrit heb gedaan, was een haakje om uw vest aan op te hangen achteraan.

Ik begrijp dat echt niet, die auto wordt vnl gekocht door zelfstandigen of (midden)kader, uitgerekend een publiek dat nog vaak een vest draagt. Die verkoper toen gaf aan dat hij die opmerking quasi elke testrit kreeg maar dat Elon Musk persoonlijk zou geweigerd hebben om dat haakje te voorzien, geen idee of dat echt zo is natuurlijk.
Ik leg die eigenlijk liever neer op de achterbank. Anders hangt dat zo voor het raam, vind ik ook maar stom :p
Of het zou al een haakje moeten zijn die in de achterkant van de bestuurderszetel verwerkt zit ofzo.

Ik leg die eigenlijk liever neer op de achterbank. Anders hangt dat zo voor het raam, vind ik ook maar stom :p
Of het zou al een haakje moeten zijn die in de achterkant van de bestuurderszetel verwerkt zit ofzo.
Awel, bij de mijne heb ik een haakje boven het raam aan dat handvat én een haakje tussen de 2 deuren. En dat langs beide kanten Dat is pas luxe zie :p

Awel, bij de mijne heb ik een haakje boven het raam aan dat handvat én een haakje tussen de 2 deuren. En dat langs beide kanten Dat is pas luxe zie :p
Ik had in mijn Skoda gewoon een ingebouwde kapstok...
selection_117-500x500.png

Terug
Bovenaan