Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Omdat je nog altijd meer thuis bent dan op je werk ? Als de werkgever betaalt, lijkt het me een no-brainer. Maar ja, zoals ik al zei zie ik ook collega's met rare kronkels. Bij ons krijgen we zelfs niet enkel de paal maar wordt ook de ellentriek terugbetaald en dan nog heb je er die geen wilden en liever 200m naar een publieke paal gaan lopen. Benieuwd of ze er over 2 jaar ook nog zo over gaan denken als de bezettingsgraad van publieke palen een pak groter zal worden.

Wat misschien ook niet helpt zijn dit soort krantenkoppen: https://www.dekrantenkoppen.be/deta...auto-beter-op-het-werk-oplaadt-dan-thuis.html natuurlijk bij elke krant achter een paywall verstopt.
1. Capaciteitstarief
2. Fiscale onzekerheid/onduidelijkheid rond terugbetaling
3. Elektriciteit goedkoper op 't werk
Eigenlijk is op dit moment alleen de eerste relevant voor jou als EV-rijder. De laatste maakt totaal niets uit als je toch de elektriciteit terugbetaald wordt.
Ik vraag me nu wel af of, en hoe, de CREG rekening houdt met het capaciteitstarief in hun boordtabellen. Daar staan in elk geval ook de nettarieven in. Nu, die tabel geeft sowieso de gemiddelden, en je mag er wel van uitgaan dat je met een laadpaal ver boven het gemiddelde zult zitten qua capaciteitstarief, en dus maar deels het capaciteitstarief terugbetaald gaat zien als je werkgever/leasing terugbetaling doet op basis van CREG tarieven.
Ik begrijp absoluut niet hoe het mogelijk is dat er laadbeurten verkocht kunnen worden aan "laadbeurtautomaten" (publiek toegankelijke laadpalen) waarop geen prijs geafficheerd staat. De uitleg is altijd dat de prijs nu eenmaal afhankelijk is van de laadpasoperator, en dat het daarom onmogelijk is om 1 prijs te afficheren.First time EV driver. Eergisteren een dagje naar zee geweest (Bredene, Oostende) met mijn Tesla Model Y. Was 1 van de eerste lange tripjes dat ik deed (Limburg-Oostende en terug). Onderweg naar ginder gestopt bij de superchargers in Lokeren. Het plan was om enkel te vertrouwen op superchargers.
Maar toen we aankwamen op de camping (waar familie verbleef), bleek daar ook een gewone 3F laadpaal te staan. Toen heb ik de EV daar maar ingeplugged en mijn Luminus laadpas voor de eerste keer eens kunnen gebruiken. En dat werkte prima. Bij Luminus zeggen ze: als het geen snellader is en geen Luminus-laadpunt (was hier niet het geval), dan is de prijs per kWh 0,31 euro + 0,01 euro extra (omdat het geen Luminus-laadpunt is). Toen we s'avonds terug thuis waren, logde ik eens in op het portaal van de Luminus laadpas.
Daar zag ik dan dat ze bijna 0,60 euro/kWh hadden aangerekend en ook 21% BTW i.p.v. 6%. Ik vind het vreemd dat:
Op de website van de camping en op ChargeMap geen informatie te vinden over de tarieven van die specifieke laadpaal...
- er geen 6% BTW aangerekend wordt;
- de prijs per kWh veel hoger is dan de 0,32 euro/kWh die Luminus claimt... Waarschijnlijk is dit een marge die verdwijnt in de zak van de eigenaar van de laadpaal (camping)?
Daar heb je zeker een punt in. Daar moet gewoon een prijs op komen. De meeste van die laadpalen zullen wel een display hebben, dan kan je die toch de prijs laten tonen vanaf de moment dat je een laadpas scant zeker.Ik begrijp absoluut niet hoe het mogelijk is dat er laadbeurten verkocht kunnen worden aan "laadbeurtautomaten" (publiek toegankelijke laadpalen) waarop geen prijs geafficheerd staat. De uitleg is altijd dat de prijs nu eenmaal afhankelijk is van de laadpasoperator, en dat het daarom onmogelijk is om 1 prijs te afficheren.
Wel, guess what. Als ik een brood koop bij de bakker, lees ik dat dat €2,90 kost. Of die bakker dan €0,06 aan Payconiq moet uitgeven, €0,10 aan Bancontact, €0,50 voor de verwerking van cash, €0,12 voor het omwisselen van een lokale handelaarscheque, €0,10 voor betalen met ecocheques, ... Dat interesseert mij allemaal niet. Ik zie €2,90 van mijn rekening verdwijnen, net zoals ik kan aflezen in de winkel.
Bij een laadpaal moet dat exact hetzelfde werken. Technisch onmogelijk? Dan stop je maar met laadpalen uitbaten.
Daar heb je zeker een punt in. Daar moet gewoon een prijs op komen. De meeste van die laadpalen zullen wel een display hebben, dan kan je die toch de prijs laten tonen vanaf de moment dat je een laadpas scant zeker.
Nu, anderzijds: bij benzine is dat ook niet zo he... Er hangt een prijs omhoog, maar als je een tankkaart hebt betaalt uw werkgever bvb minder dan wat daar omhoog hangt... Dat is eerder een "maximumprijs".

Ja, dat klopt inderdaad (ik heb letterlijk een verzameling laadkaarten in auto liggen...)Het verschil bij brandstof is wel een stuk kleiner, daar gaat het prijsverschil over een paar procent dacht ik.
Bij laadpalen kom je situaties tegen waarbij de extra afhankelijk van de laadpas, even hoog is als de energieprijs zelf. En voor dat merk van laadpas, hangt het dan nog eens af van je specifiek abonnement...
Welke laadkaarten zijn volgens u dan nog interessant om te hebben? Ik heb nu een Luminus Powerpass en kan automatisch bij de superchargers terecht als Tesla-rijder. Ik probeer zoveel mogelijk op de superchargers te rekenen (nog niet echt nodig gehad).Ja, dat klopt inderdaad (ik heb letterlijk een verzameling laadkaarten in auto liggen...)
De prijs van laadpalen moet dringend gereguleerd worden.
Wij als tech-savvy personen kunnen er moeilijk of niet aan uit. Laat staan onze ouders of Jefke en Maria.
.
.Ik heb alle gratis laadkaarten die je kon vinden aangevraagd. In praktijk nog nooit publiek moeten laden, dus ik kan niet zeggen welke nuttig zouden zijn...Welke laadkaarten zijn volgens u dan nog interessant om te hebben? Ik heb nu een Luminus Powerpass en kan automatisch bij de superchargers terecht als Tesla-rijder. Ik probeer zoveel mogelijk op de superchargers te rekenen (nog niet echt nodig gehad).
E-Flux is bij mij tot nu altijd de goedkoopste geweest als ik er een aantal vergelijk en heeft er heel veel beschikbaar.Welke laadkaarten zijn volgens u dan nog interessant om te hebben? Ik heb nu een Luminus Powerpass en kan automatisch bij de superchargers terecht als Tesla-rijder. Ik probeer zoveel mogelijk op de superchargers te rekenen (nog niet echt nodig gehad).
Idd ik doe hetzelfde. Wat ik ook absurd vind is de prijs die ze vragen voor de initiële opstartkost van het laden. Zeker bij snelladers.![]()
Verplichte prijsaanduiding bij laadpalen op komst: “Nu hangt je auto al aan de stekker alvorens je de echte prijs te zien krijgt”
Aan een tankstation zie je meestal al van ver hoeveel de verschillende soorten brandstof er kosten. Maar bij een laadpaal is dat veel minder duidelijk: bijna nergens vind je een prijsaanduiding. Een nieuwe Europese richtlijn zal laadstations straks veel strenger reguleren, met duidelijke regels...www.hln.be
Uw post is actueel.
Ik heb zelf, als werknemer, niet eens een app van mijn specifieke laadpas. Ik probeer meestal eens op Chargemap te kijken dat de prijs niet overdreven is, maar zal de effectieve prijs nooit weten.