Fooien in de horeca

Zelfs een bezoek aan een frituur voor een gezin met 2 kinderen komt boven de €25. Uiteraard gaan gezinnen dit steeds minder en minder doen. Je kan beter alles thuis zelf maken, met een lekker biertje als aperitief. Veel gezelliger én goedkoper.

Ik heb er al lang mijn goesting van, zoals hierboven gezegd ben je als koppel €200 kwijt voor aperitief / garnaalkroketten / steak / dame blanche

En soms voel je dat het echt snel moet gaan, zodat je het hoofdgerecht 5’ later krijgt (nadat ze voorgerecht komen halen) zodat je op amper 90 minuten buiten bent.

Plezant!

Echt genieten !!

Zelfs een bezoek aan een frituur voor een gezin met 2 kinderen komt boven de €25. Uiteraard gaan gezinnen dit steeds minder en minder doen. Je kan beter alles thuis zelf maken, met een lekker biertje als aperitief. Veel gezelliger én goedkoper.

Ik heb er al lang mijn goesting van, zoals hierboven gezegd ben je als koppel €200 kwijt voor aperitief / garnaalkroketten / steak / dame blanche

En soms voel je dat het echt snel moet gaan, zodat je het hoofdgerecht 5’ later krijgt (nadat ze voorgerecht komen halen) zodat je op amper 90 minuten buiten bent.

Plezant!

Echt genieten !!
Waar vind jij zo'n goedkope frituur? En waar zo'n dure brasserie? :unsure:
Hier met drie, kleine eet chix fingers en beetje frietjes van ons, we komen toch snel aan 30-35 telkens. Op restaurant/brasserie komen we dan zelden boven de 140-150 uit.

Dat gezegd zijnde, buiten eens naar boven afronden bij cash betaling geef ik toch ook nooit fooien.

Bij frituur overdreef ik inderdaad niet, kan ook makkelijk boven €30 gaan. Voor de rest kom ik dit overal tegen:
- Aperitief Gin Tonic €12
- Garnaalkroketten €20
- Steak €38
- Saus €4,5
- Dame Blanche €10
- 1x witte wijn + koffie / cola = €10

maal 2 is dit €189 wat toch veel is als je beseft dat je na 90 minuten al aan het afrekenen bent - ik heb daar oprecht al een tijdje geen plezier meer aan

Voor steak en garnaalkroketten weet je dat je redelijk wat geld gaat achterlaten he. Traditioneel het duurste op de kaart tenzij kreeft of wagyu er ook ergens op staan.

Ik weet niet hoe oud jij bent maar dit zijn basis brasserie zaken. Wij hebben dit nog gegeten voor €12 (garnaalkroketten) en €18 (steak) en €6 (dame blanche) maar na corona zijn ze allemaal van het padje gegaan.

Wij kopen garnaalkroketten voor €3 (geen supermarkt) en die zijn super als je ze thuis maakt. Wat er zo speciaal is aan een steak en dame blanche, geen idee waarover je het hebt eerlijk gezegd.

Dit is echt het simpelste dat je op restaurant kan bestellen, terwijl je als koppel om 18u binnenkomt en om 19u30 komt de rekening al want de tafel moet leeg zijn voor de volgende. Als ik daarvoor bijna €200 kwijt ben, dan blijf ik liever thuis.

Of ipv 2x per maand dit te doen, doen we liever €400 aan veel beter restaurant waar je om 18u30 binnenkomt en om 0u30 met de chef kok nog napraat over al het fantastische eten dat die man gemaakt heeft. Dat zijn echt super avonden waar je de dag nadien nog van geniet.

True, de brasserieën zijn er een zootje van aan't maken. Of de meeste toch.
Door de dure prijzen, maar vooral de kwaliteit van het personeel. Wat meer betalen voor eens lekker te eten, mij niet gelaten. Maar dan moet het personeel de prijs rechtvaardigen en dat is het helaas tegenwoordig quasi nooit meer.
En zo kom je inderdaad bij de betere restaurants terecht, waar het inderdaad veel kost voor een avondje uit, maar het is (meestal) wel absoluut de moeite, zowel qua eten als qua sfeer als qua bediening.

Frituur verschiet ik ook telkens van. Maar toch blijf ik dit +/- 1x in de 10d doen.
Brasseries zitten ook meestal goed vol.

Zo lang iedereen blijft gaan, veranderd er weinig aan de prijs.

Brasserieën daar komen we ook al even niet meer.

Veel te duur, vaak weinig service en hetgeen je op je bord krijgt kan je even goed zelf maken, zonder dat je daarvoor een echte keukenprins hoeft te zijn.

Wij gaan daarom enkel nog naar de betere zaken, maar ook iets minder dan vroeger want ook zeer duur geworden.

Ik zit momenteel in Kroatië, en wat een verademing is dat hier. Lekker eten is hier tenminste nog betaalbaar. (Al zullen de personeelskosten daar ook wel in meespelen)

Recent zijn we naar het Gentse geweest en daar stond er toch ook 5%-10% fooi of niks op de terminal.... Dus ik zie het zeker overal komen.

Nuja, ik geef de laatste jaren geen fooi meer omdat de prijzen al hoog genoeg zijn. We gaan ook minder uit eten tegenwoordig en sterrenzaken zijn een ding uit het verleden aan het worden. Ik kan het er gewoonweg niet meer aan geven. Dan spendeer ik mijn geld liever aan iets waar ik langer geniet van heb.

(Al zullen de personeelskosten daar ook wel in meespelen)
Kost personeel bij een standaard brasserie - eigenaars wonen hier niet zo zot ver van mijn deur - onderstaand hun jaarrekening, zeg mij waar die hoge personeelskosten zitten, winstmarge is het probleem van de dure prijzen.

edit: en tel daar vermoedelijk nog 100k zwart geld bij, al geven de meeste horecazaken alles tot op de euro correct aan

Edit mod: link weggehaald. Dit is geen veroordeelde zaak, dus blijven we weg van beschuldigingen met naam en toenaam hier.

Laatst bewerkt door een moderator:
...

Ik kan mij toch niet van de indruk ontdoen dat de prijzen kunstmatig hoog worden gehouden.

We zijn onlangs gaan tafelen met vrienden en de prijzen voor een speciaal bier schommelden tussen de 6,50 en 8,50 terwijl een fleske nog geen €1,90 kost voor de particulier in de supermarkt ..

Ik ken enkele mensen met een café en een brasserie en die hanteren toch nog altijd aanvaardbare prijzen en ze verdienen meer dan goed hun boterham.

Helemaal akkoord!

Veel zaken die na corona hun prijzen opdreven om de misgelopen winst zo snel mogelijk in te halen, daarna nog eens prijzen verhogen wegens de dure energie-kost en daarna nooit meer verlaagd - en zeker op drank valt dat op. De klassieke winstmarge op drank van aankoopprijs x3 is op veel plaatsen al inderdaad richting de 4x (of meer) gegaan.

1 van mijn favoriete cafés had altijd een interessante prijszetting: bij duurdere, specialere dranken nam de eigenaar een lagere factor dan x3 maar per consumptie was zijn absolute winst nog altijd een stuk hoger. Veel klanten die dan zoiets bestelden omdat de prijzen schappelijk waren vergeleken met andere cafés en de cafébaas die er meer geld aan overhoudt = win-win.

Mijn eerste report op dit forum. Ondernemingen zwart maken kan iedereen. Maar is laag bij de grond. Ben je een concurrent van hun?
Totaal niet, ik stel gewoon vast - tevens vriendin die er 10 jaar heeft gewerkt waarvan groot stuk in het zwart want voor flexi job. Ik maak de zaak ook niet zwart, ik zeg alleen dat ze veel winst maken en dat er veel zwart geld rondgaat - niks abnormaal in die sector. Dus het besluit dat horeca duur is door bvb. Loonkosten of belastingen klopt voor geen meter voor deze financieel goed geleide zaak.

Ik kon evengoed het Hof Van Cleve paar jaar terug genomen hebben, een van de hoofddoelen is meestal gewoon winst maken, hoe meer hoe liever - de vrije markt doet zijn werk, te weinig aanbod en veel vraag = opportuniteit, en blijkbaar betalen de mensen dat met plezier - ook al is het duur.

Horeca heeft een fantastische vertegenwoordiging - heel machtig.

Laatst bewerkt:
Totaal niet, ik stel gewoon vast - tevens vriendin die er 10 jaar heeft gewerkt waarvan groot stuk in het zwart want voor flexi job. Ik maak de zaak ook niet zwart, ik zeg alleen dat ze veel winst maken en dat er veel zwart geld rondgaat - niks abnormaal in die sector. Dus het besluit dat horeca duur is door bvb. Loonkosten of belastingen klopt voor geen meter voor deze financieel goed geleide zaak.

Ik kon evengoed het Hof Van Cleve paar jaar terug genomen hebben, een van de hoofddoelen is meestal gewoon winst maken, hoe meer hoe liever - de vrije markt doet zijn werk, te weinig aanbod en veel vraag = opportuniteit, en blijkbaar betalen de mensen dat met plezier - ook al is het duur.

Horeca heeft een fantastische vertegenwoordiging - heel machtig.

Ik zou toch opletten met iets te posten van "edit: en tel daar nog 100k zwart geld bij" met naam en toenaam zonder veroordeling of iets.
Kan rap het einde van dit forum betekenen.

Sinds de witte kassa er is, is er veel minder zwart in de restaurants (ik heb het niet over feestzalen e.a.).
En moest er nog zwart geld zijn, zal het niet veel zijn.

Laatst bewerkt:
Duitsland, 3 gangen, 3 halve liters en een shotje. 41€ per persoon :bow:
Vorige week zat ik er al over met 1 hoofdgerecht en aperitief.
Waarom kan het in het buitenland altijd wel.

Duitsland, 3 gangen, 3 halve liters en een shotje. 41€ per persoon :bow:
Vorige week zat ik er al over met 1 hoofdgerecht en aperitief.
Waarom kan het in het buitenland altijd wel.
Idd jammer - zo relatief standaard eten en drinken aan een betaalbare prijs is hier nauwelijks aanwezig - behoudens een dagschotel.

Ik weet niet hoe oud jij bent maar dit zijn basis brasserie zaken. Wij hebben dit nog gegeten voor €12 (garnaalkroketten) en €18 (steak) en €6 (dame blanche) maar na corona zijn ze allemaal van het padje gegaan.

Wij kopen garnaalkroketten voor €3 (geen supermarkt) en die zijn super als je ze thuis maakt. Wat er zo speciaal is aan een steak en dame blanche, geen idee waarover je het hebt eerlijk gezegd.

Dit is echt het simpelste dat je op restaurant kan bestellen, terwijl je als koppel om 18u binnenkomt en om 19u30 komt de rekening al want de tafel moet leeg zijn voor de volgende. Als ik daarvoor bijna €200 kwijt ben, dan blijf ik liever thuis.

Of ipv 2x per maand dit te doen, doen we liever €400 aan veel beter restaurant waar je om 18u30 binnenkomt en om 0u30 met de chef kok nog napraat over al het fantastische eten dat die man gemaakt heeft. Dat zijn echt super avonden waar je de dag nadien nog van geniet.
In garnaalkroketten van 3 euro zal er alvast niet veel garnaal inzitten... ik denk dat je eens een kilo verse garnalen moet gaan kopen, je gaat verschieten

Terug
Bovenaan