Grote erfenis, wat doen?

Een gouden tip, hang het niet teveel aan de grote klok hoeveel rijker je bent. Het hier 'anoniem' vertellen, okay. Dus ik ga ervan uit dat je dat wel al weet, maar blijf er voorzichtig mee.

Je hebt nu die ongelofelijke meevaller...
Ik nodig je uit om ook even stil te staan bij organisaties/mensen die je familie of jezelf hebben geholpen (dit forum bijvoorbeeld :sneaky: )
Wat voor jou klein geld is, kan voor hen een wereld van verschil maken.

Een gouden tip, hang het niet teveel aan de grote klok hoeveel rijker je bent. Het hier 'anoniem' vertellen, okay. Dus ik ga ervan uit dat je dat wel al weet, maar blijf er voorzichtig mee.

Ik vraag mij echt af of dat werkelijk zo een probleem is, elk dorp heeft toch wat miljonairs - en heel dat dorp weet dat toch gewoon. Bekende koppen, bedrijfsleiders etc. hebben die daar effectief last van? Ons land telt duizenden KMO's met redelijke omvang, bepaalde wijken waar voor +250k wagens op de oprit staan i.c.m. woningen +2 miljoen ...

Ik ken er een paar en ik heb geen van hen daar ooit al iets horen van zeggen, die klagen ook dat een pint op café duurder is geworden, ook al verdienen ze 20k/dag (geen grap).

Ik vraag mij echt af of dat werkelijk zo een probleem is, elk dorp heeft toch wat miljonairs - en heel dat dorp weet dat toch gewoon. Bekende koppen, bedrijfsleiders etc. hebben die daar effectief last van? Ons land telt duizenden KMO's met redelijke omvang, bepaalde wijken waar voor +250k wagens op de oprit staan i.c.m. woningen +2 miljoen ...

Ik ken er een paar en ik heb geen van hen daar ooit al iets horen van zeggen, die klagen ook dat een pint op café duurder is geworden, ook al verdienen ze 20k/dag (geen grap).
Je zegt het zelf in je vorige reply, vooral ivm exacte bedragen niet teveel gaan rondbazuinen en luid roepen. Trekt soms verkeerd volk aan, of plots staat neef Willy veel aan de deur en heeft hij geld nodig.

Maar als je al een dikke villa had en 2 sportwagens, zal niemand kijken naar die 3de die je koopt, en dat vakantiehuis erbij (vb van die bedrijfsleider).

Een vermogensbeheerder (die er reeds is) zal de TS wel helpen zeker na een bezoekje aan de bank.

50% investeren in wereld ETF
20-30% laten investeren door wealth management bij private banking (puur voor risico spreiding, niet winst maximalisatie en om toegang te krijgen tot begeleiding ivm inheritance/tax/leningen/...)
10% investeren in bouwgronden voor de kinderen
10% om te doen whatever you want (renovatie? reizen? nieuw huis? auto? ...)

In die grootordes. En vooral niet aan de grote klok hangen, want dan komen ze allemaal schooien en bekijken ze u anders.

BeyondGaming overkopen natuurlijk!

Ik denk dat er altijd 2 belangrijke regels gelden: je leven niet drastisch omgooien (zeker niet op jonge leeftijd) + het niet rondbazuinen.

Ik snap dat zoiets enerzijds stress kan geven, maar anderzijds geeft dit meteen ook wel de geruststelling dat je financieel nooit iets tekort gaat komen (tenzij je nu heel dom omspringt met je geld), en je kinderen ook niet.

Voor de rest toch ook gewoon zien dat je je bezigheid hebt, en gewoon blijven werken (desnoods parttime). Of als je toch ooit de sprong wou maken als zelfstandige, dan is dit ook de ideale moment natuurlijk.

€1000 schenken aan de eerste persoon die je beginpost heeft geliked. :oi22:

Ben jij een alleenstaande papa of mis ik de partner (en haar/zijn visie) hierop?

In zo'n gevallen weten de mensen die relatief dicht bij jou staan toch al dat je rijk bent?

Ik ken zo ééntje die dat probeerde te verbergen dat hij van een rijke familie was :p. Totdat hij telkens een gloednieuwe Iphone had, op een vrij duur kot zat en tussendoor zei dat één van zijn ouders hem uitnodigde met VIP-tickets voor een Champions League match :p.

Je gaat het toch ooit tonen :p.

Zou mijn plan zijn:
2 miljoen te verdelen onder de kinderen door oa een appartementje op naam van elk kind met doel van verhuur en rest in een ETF/kind.
In zelfde blok 1 a 2 appartementen voor jezelf voor verhuur.

Zorgen dat je een mooi afbetaald huis hebt en een job dat je graag doet (eventueel 4/5e).

Voor de rest genieten met de familie door te reizen, uit eten etc.

Even advocaat vd duivel. Niet voor jouw geval specifiek.
Maar mensen die plots rijk worden, willen het liefst onder de radar houden..maar zoeken toch alle mogelijke manieren om het zo optimaal mogelijk te investeren en rijker te worden. Waarom, als je toch onder de radar wil blijven? Als je een normale levensstijl aanhoudt is die 10M niet op tegen je dood bent.

Maar even normaal.
1M/kind in etf's steken en het geven al ze 25-30jr oud zijn. Kwestie van het pas te geven als ze moeite hebben gedaan in het leven. Ipv op hun 18de te denken "ben miljonair, ik moet geen klote doen.

Maar even normaal.
1M/kind in etf's steken en het geven al ze 25-30jr oud zijn. Kwestie van het pas te geven als ze moeite hebben gedaan in het leven. Ipv op hun 18de te denken "ben miljonair, ik moet geen klote doen.
Google "trust-fund baby", is niet zo vanzelfsprekend. Plus waarom maar aan 25-30j geven, dan hebben ze geld typisch minder nodig .... ?
De oefening van TS is niet eenvoudig. Het is duidelijk dat hij voldoende financieel advies krijgt (à 2% kostprijs per jaar doen die gouden zaken). Emotionele ondersteuning lijkt minder makkelijk te vinden. Heeft iemand ervaring?

Komiek is ook dat die persoon ook betaald moet worden, zoals elke coach, en zelf als die hiervoor 100kEUR pj zou vragen, is dat maar de helft van de kostprijs vh financieel advies...

Google "trust-fund baby", is niet zo vanzelfsprekend. Plus waarom maar aan 25-30j geven, dan hebben ze geld typisch minder nodig .... ?
De oefening van TS is niet eenvoudig. Het is duidelijk dat hij voldoende financieel advies krijgt (à 2% kostprijs per jaar doen die gouden zaken). Emotionele ondersteuning lijkt minder makkelijk te vinden. Heeft iemand ervaring?

Komiek is ook dat die persoon ook betaald moet worden, zoals elke coach, en zelf als die hiervoor 100kEUR pj zou vragen, is dat maar de helft van de kostprijs vh financieel advies...
Ben even niet mee?
Op die leeftijd begint ge toch aan huisje, tuintje, kindje. Het is toch net dan dat het nuttig is?

10M€ op een spaarrekening zetten geeft al minimum €100.000 interest per jaar na RV dus als je wil kan je gewoon stoppen met werken en deftig leven. Maar niet meer werken lijkt me op den duur niet meer leuk dus je kan gewoon gelijk welke job doen die je wil parttime of fulltime om jou bezig te houden, desnoods een bedrijfje starten die gewoon break even draait is voldoende.
Max dat je op een spaarrekening kan zetten is 250k-500K afhankelijk van de bank.
Vanaf 500K krijg je 0%, negatieve rente betalen of zelfs niet toegelaten.

Hou het simpel bij een markt die voor iedereen gemakkelijk te lezen is. Vastgoed. Vastgoed. Vastgoed.

Verder verwijs ik u verder naar mijn advocaat @hellmut. Die kan met geld om.
Vraagt maar 9% voor elke euro dat ge investeerd(koopje).

Terug
Bovenaan