Tot als je die motorhome verkoopt en 65k terugkrijgt. Dan moet je onder de 1,87k blijven per jaar. (Hypothetisch, ik ken de prijzen van motorhomes niet maar het punt blijft hetzelfde) To each his own.
Mijn schoonvader zit in de branche, en ja zo een mobilhome schrijft niet super hard af dat klopt.
Maar net zoals met alles verliest het wel degelijk een groot stuk van waarde met ouderdom en gebruik.
Het is wel iets ingewikkelder, want die mobilhome verhuur je en houdt zijn waarde...
Uw vergelijking zou zijn dat een vakantiehuis u 20000€/jaar kost
Verhuren is een optie ja. Maar dat neemt wel een heel deel van het gegeven van "ik heb goesting om hem te pakken dus inladen en we zijn weg".
Plus dat je onherroepelijk zit met het feit dat je uw eigendom toevertrouwt aan een "vreemde" en je dus een risico loopt op schade.
Mijn schoonvader maakt het dagelijks mee hoor dat de mobi die ze verhuurt hebben weeral beschadigd is, en dat de borg ingehouden wordt en het verzekering is. En zij zijn een professioneel bedrijf.
Dat zijn dan ook de redenen waarom maar weinig particulieren hun mobi verhuren.
En los van dat alles is het in de eerste plaats wel de aanschaf die je moet doen. Je moet die 80k daar wel neerleggen om die mobi aan te schaffen.
Dat je na 5 jaar er 60k van terugkrijgt verandert daar niks aan.
Dat is wat de haalbaarheid bepaalt. En ik weet wat je nu gaat zeggen, ja maar ga dan een lening aan.
Oké ik simuleer even een lening voor een motorhome. Factuurbedrag 80k, 50k lening aangaan (wat dus maak dat je 30k zelf aftikt wat voor veel gezinnen ook al een significant spaarbedrag is).
4,56% JKP, 60 schijven af te betalen ofwel 5 jaar. Maandelijks dus 932,04€ af te betalen.
En ik herhaal het nog eens dat is bovenop het hypothecair krediet voor de gezinswoning, waarschijnlijk ook de autolening voor de wagen waarmee je naar je werkt moet en bovenop alle uitgaven die je maandelijks hebt.
Welke modale dertiger heeft daarbij serieus zoiets van "ja dat acht ik echt super haalbaar"? FYI de modale dertiger heeft een gezinsinkomen van om en bij de 4800€ netto.