Grote erfenis, wat doen?

hoe heeft de originele het geld beheerd? :p Je kan ook gewoonweg verderzetten wat dat hij deed.

Ik snap niet waarom een mens het hier komt vragen op een forum terwijl die letterlijk een ervaringsdeskundige in zijn familie had.

hoe heeft de originele het geld beheerd? :p Je kan ook gewoonweg verderzetten wat dat hij deed.

Ik snap niet waarom een mens het hier komt vragen op een forum terwijl die letterlijk een ervaringsdeskundige in zijn familie had.
Zie vette woordje + de TS heeft al aangekaart dat het vrij plots was.
En dan nog; zoals de TS ondertussen al meermaals aangekaart heeft, gaat de vraag niet over hoe die som te beheren maar hoe er (mentaal) mee om te gaan voor zichzelf en de mensen rondom hem.

Als hij het er moeilijk mee heeft dat hem dan eens ga praten met zo een psychologe ….hier op een forum kunnen ze hem niet helpen denk ik .

Voor mij zou het persoonlijk niets uitmaken dat iemand ineens een grote som geld erft en ik zou hem als normaal behandelen zoals vanouds maar meestal geeft zo een som wel gedrags veranderingen bij de persoon die het erft . ;)
Dus mijn raad is : niets van aan trekken en gewoon doen wat je ervoor deed en ik zou zelfs aanraden van het niet te zeggen tegen buitenstaanders want dat trekt de verkeerde vrienden aan . ;)

Probeer wel iets meer van het leven te genieten met de familie , ga op reis , leef …wat heb je eraan dat je het op de bank laat staan zonder ervan te genieten maar dat wil niet zeggen dat je het ook moet verbrassen …denk wel dat de meesten zullen zeggen van beleg een deel zodat het opbrengt maar doe ook een deel op voor uw plezier en de familie (maar hou het wel onder controle )

Alvast bedankt voor jullie verschillende meningen en scenario's.
Ik zie dat er toch wel wat zijn die sceptisch zijn over mijn verhaal, alle begrip voor, maar gelieve dan niet te reageren.

Even ter verduidelijking :
Uiteraard is deze erfenis niet "plots" verkregen zonder enige kennis ervan. Wel is deze wat versneld door een verschikkelijke ziekte die we allemaal kennen : kanker.

De erfenis is in directe lijn. Er was ook reeds een groot deel van de erfenis geregeld door bepaalde constructies (ik ga hier verder niet op ingaan).

Ik zie vele reacties van wat jullie zouden doen met dergelijke erfenis, hierbij word ik begeleid door verschillende instanties die dat prima doen (vermogensbeheerders, private banking en wealth management).

Mijn vraag was eerder gericht over hoe jullie zouden omgaan met het mentale/sociale aspect ?
Rijkdom wordt in België jammer genoeg slecht gezien (op elk niveau). Laat staan als het dan nog eens via erfenis was...
Je moet het niet gaan verbergen dat je een groot vermogen hebt. Vroeg of laat zien uw kennissen/vrienden/.. dat toch. Ook niet mee uitpakken, maar normaal blijven doen. Familie van mij heeft ook ooit de lotto gewonnen. Is nooit hardop uitgesproken, maar je ziet het aan hun bezittingen (oldtimers, landhuis,..). Dus gewoon normaal blijven doen zodat jij u goed voelt.

Er is sowieso nu toevallig wel een excuus dat je gemakkelijk kan gebruiken als "bron" zonder een effectief bedrag te noemen...

"Goed verdiend aan crypto"

Ja want op campings zit iedereen de flessen dom perignon te kraken want dat is natuurlijk de gemiddelde camping ganger van maatschappelijk segment right? Als veel mensen het kunnen zal het nog wel meevallen zeker?
En ja, niet iedereen kan dat maar als je je geld niet door ramen en deuren buitengooit, is het zeker realistisch voor een dertiger om zo een voertuig, al dan niet tweedehands, aan te schaffen. Geen inschrijvingstaks, jaarlijks <150 wegentaks, gemiddelde overnachting letterlijk enkele euros per dag op campings en de restwaarde van het voertuig blijft ook vrij hoog. Is heus geen decadente droom om een motorhome te hebben. Letterlijk elke reis of weekend kan je doen in dat voertuig. Als iedereen die reist zijn jaarlijkse hotelkosten van op weekend en zomerreis en/of skireis is opteld, denk dat de meeste nog is goed zouden verschieten.

Met alle respect maar een degelijke mobilhome kost rond de 80k.
Het is echt niet de modale dertiger gegeven om dat te kopen bovenop het feit dat hij nog een wagen moet kopen voor op zijn werk te geraken en nog een gezinswoning moet afbetalen.

Ik snap uw insteek dat reizen duur is ja. Maar zelfs als geef je als gezin elke jaar 10k uit aan reizen, wat al zeer veel is, dan is zo een motorhome nog altijd equivalent voor 8 jaar op reis gaan.

Het is echt niet de modale dertiger gegeven om dat te kopen bovenop het feit dat hij nog een wagen moet kopen voor op zijn werk te geraken en nog een gezinswoning moet afbetalen.

Ik snap uw insteek dat reizen duur is ja. Maar zelfs als geef je als gezin elke jaar 10k uit aan reizen, wat al zeer veel is, dan is zo een motorhome nog altijd equivalent voor 8 jaar op reis gaan.
Tot als je die motorhome verkoopt en 65k terugkrijgt. Dan moet je onder de 1,87k blijven per jaar. (Hypothetisch, ik ken de prijzen van motorhomes niet maar het punt blijft hetzelfde) To each his own.

Het is wel iets ingewikkelder, want die mobilhome verhuur je en houdt zijn waarde...

Uw vergelijking zou zijn dat een vakantiehuis u 20000€/jaar kost ;)

Ik kan je alvast aanraden om niets meer op social media te posten. Ik heb een paar vrienden waarvan heel weinig mensen weten hoe rijk ze zijn. Zelfs in hun eigen vriendenkring.
Die spenderen dat geld aan niet zo zichtbare zaken. Zot doen op reis bijvoorbeeld.

Neem vooral je tijd om rustig na te denken. En het advies van @Nijntje is echt heel goed advies.

Trouwens vastgoed = kopzorgen en veel werk. Het moet in je karakter zitten om zo’n zaken te willen doen. Je hebt genoeg geld om puur via financiële zaken rijker te worden zonder dat je hele tijd achter zaken moet gaan aanlopen.

Edit: trouwens nog een vraag om beter advies te kunnen geven. Hoe ‘rijk’ is je omgeving? Zit je zelf al bij de hogere middenklasse, dan kan je zoiets wel heel goed verdoezelen.

Laatst bewerkt:
Tot als je die motorhome verkoopt en 65k terugkrijgt. Dan moet je onder de 1,87k blijven per jaar. (Hypothetisch, ik ken de prijzen van motorhomes niet maar het punt blijft hetzelfde) To each his own.

Mijn schoonvader zit in de branche, en ja zo een mobilhome schrijft niet super hard af dat klopt.
Maar net zoals met alles verliest het wel degelijk een groot stuk van waarde met ouderdom en gebruik.

Het is wel iets ingewikkelder, want die mobilhome verhuur je en houdt zijn waarde...

Uw vergelijking zou zijn dat een vakantiehuis u 20000€/jaar kost ;)

Verhuren is een optie ja. Maar dat neemt wel een heel deel van het gegeven van "ik heb goesting om hem te pakken dus inladen en we zijn weg".
Plus dat je onherroepelijk zit met het feit dat je uw eigendom toevertrouwt aan een "vreemde" en je dus een risico loopt op schade.
Mijn schoonvader maakt het dagelijks mee hoor dat de mobi die ze verhuurt hebben weeral beschadigd is, en dat de borg ingehouden wordt en het verzekering is. En zij zijn een professioneel bedrijf.
Dat zijn dan ook de redenen waarom maar weinig particulieren hun mobi verhuren.

En los van dat alles is het in de eerste plaats wel de aanschaf die je moet doen. Je moet die 80k daar wel neerleggen om die mobi aan te schaffen.
Dat je na 5 jaar er 60k van terugkrijgt verandert daar niks aan.
Dat is wat de haalbaarheid bepaalt. En ik weet wat je nu gaat zeggen, ja maar ga dan een lening aan.
Oké ik simuleer even een lening voor een motorhome. Factuurbedrag 80k, 50k lening aangaan (wat dus maak dat je 30k zelf aftikt wat voor veel gezinnen ook al een significant spaarbedrag is).
4,56% JKP, 60 schijven af te betalen ofwel 5 jaar. Maandelijks dus 932,04€ af te betalen.
En ik herhaal het nog eens dat is bovenop het hypothecair krediet voor de gezinswoning, waarschijnlijk ook de autolening voor de wagen waarmee je naar je werkt moet en bovenop alle uitgaven die je maandelijks hebt.
Welke modale dertiger heeft daarbij serieus zoiets van "ja dat acht ik echt super haalbaar"? FYI de modale dertiger heeft een gezinsinkomen van om en bij de 4800€ netto.

Moet natuurlijk ook niet eentje van 80K zijn, snel eens opgezocht en voor 50/60K kan je ook al deftig rondbollen zo te zien.
Maar goed langs elke kant zijn er natuurlijk waarheden en voor en nadelen.
Alles hangt er gewoon af van wat je zelf wilt.

Welke modale dertiger heeft daarbij serieus zoiets van "ja dat acht ik echt super haalbaar"? FYI de modale dertiger heeft een gezinsinkomen van om en bij de 4800€ netto.
Maar daar zit uw fout. Je kijkt naar de modale dertiger. De anderen kijken naar de modale BG-dertiger uit het brutoloon topic :P

Verder geef ik je gelijk. Toevallig gisteren dit artikel nog op Het Nieuwsblad gezien (zat toen nog niet achter de paywall, nu dus wel...): https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240920_92757838
Waarin ook gesteld wordt dat het merendeel van de mobilhome eigenaars ofwel 60+ zijn ofwel mensen die het met familie/vrienden aankopen en dan allemaal er gebruik van maken. Het gezin dertigers die zelf een mobilhome aankoopt zal toch eerder de uitzondering zijn, zeker een nieuwe mobilhome.

Aangezien het financiële hier dominant is - ik heb hier dus nog geen concrete nadelen gelezen die verband houden met de initiële vraagstelling, kunnen we dan besluiten dat het eigenlijk geen probleem zou mogen zijn om een normaal leven te leiden met 5 miljoen euro en meer?

Zelf zou ik denken van wel, maar aangezien ik niet tot die groep behoor totaal irrelevant. Je zou denken dat er geen nadelen zijn, hetzelfde als iemand die echt, maar dan ook echt knap is - veel nadelen zijn daar niet aan.

@Nijntje: je mag me altijd adviseren met je bankier, het rendement van meer dan 10% passeert hier geruisloos en zonder reactie, maar dat is een fantastisch rendement waarbij imo vastgoed verbleekt dat het geen naam heeft.

Aangezien het financiële hier dominant is - ik heb hier dus nog geen concrete nadelen gelezen die verband houden met de initiële vraagstelling, kunnen we dan besluiten dat het eigenlijk geen probleem zou mogen zijn om een normaal leven te leiden met 5 miljoen euro en meer?

Zelf zou ik denken van wel, maar aangezien ik niet tot die groep behoor totaal irrelevant. Je zou denken dat er geen nadelen zijn, hetzelfde als iemand die echt, maar dan ook echt knap is - veel nadelen zijn daar niet aan.

@Nijntje: je mag me altijd adviseren met je bankier, het rendement van meer dan 10% passeert hier geruisloos en zonder reactie, maar dat is een fantastisch rendement waarbij imo vastgoed verbleekt dat het geen naam heeft.
Een simpele ETF heeft een gemiddeld rendement van 10% (S&p500)...

Maar wat voor u geldt, geldt niet daarom ook voor een ander.
Ik denk dat een groot bedrag in de schoot geworpen krijgen je hele kijk op het leven kan veranderen: dingen krijgen een ander perspectief. Zeker als je omgeving jou ook in een ander perspectief gaat zien. Vooral het laatste lijkt mij ontwrichtend: iemand verandert het beeld van jou niet zomaar weer terug. En je kan nieuwe vrienden en kennissen opdoen maar op sociaal vlak helemaal opnieuw beginnen, kan niet meer na een bepaalde levensfase/leeftijd. Ja, of je bent graag op jezelf, of je leeft oppervlakkig (?) maar dat ligt er dus net aan wat voor persoon je bent.

Er is een verschil tussen het hebben van een bedrag waarmee je, als al je elektrische apparaten en de auto vandaag kapot gaan, morgen gelijk nieuwe hebt. Dat is comfortabel. Het is anders als het bedrag zo groot is dat je dat ook met een huis kan doen of dat je op reis gaat met alleen je kaart en je totaal geen plannen maakt (en ook geen zorgen). Wat definieert jou dan nog? Als je jong(er) bent, kan dat best overweldigend zijn.
Er zijn mensen die hun rijkdom schenken omdat het hun leven niet verrijkt en eigenlijk alleen maar een last wordt. Een groot bedrag kan ook als een (te) grote verantwoordelijkheid worden ervaren.

Soortgelijke situatie als in de openingspost meegemaakt bij iemand van de aangetrouwde familie. Door omstandigheden ineens veel geld en weinig kaas gegeten van financiën/beheer.

Ik heb toen een zelfstandig financieel analist aangeraden waar ik vroeger nog mee samenwerkte die geen commerciële bindingen heeft met de banksector en zelf portefeuillescreenings en research in opdracht doet.
Die heeft hem rustig uitgelegd hoe het financiële systeem in elkaar zit en welke de voor- en nadelen van elk type investering/speculatie zijn.
Familielid was daar super tevreden over en gebruikt die 5j later nog steeds regelmatig als klankbord.

Een commerciële bankmedewerker kan dat allemaal ook maar die gaat eens het tot concrete invulling komt toch eerder zijn eigen winkel bevoordelen (is ook logisch).

De grootste luxe die je hebt is financiële onafhankelijkheid. Beseffen dat wat er ook gebeurt, je in principe nooit je huis kan verliezen of bankroet gaan. Dat is echt heel waardevol. Verder lijkt het me niet nodig om je verder zorgen te maken over het mentale of sociale aspect:
Dat lijkt me idd de grootste waarde: het wegvallen van zorgen...

Terug
Bovenaan