Grote erfenis, wat doen?

Dat lijkt me idd de grootste waarde: het wegvallen van zorgen...
In normale omstandigheden zet je jaarlijks een spaardoel (of verspreid over meerdere jaren) en moet je keuzes maken. Een én-én-verhaal is niet evident. Bij een grotere som geld kan je meerdere keuzes tegelijk aanvinken. Die broodnodige badkamerrenovatie kan dan perfect gepaard gaan met een mooie reis in de zomer en een weekje Ardennen in een luxegîte in de herfstvakantie. Automatisch stijgt ook je levensstandaard, al vult dat iedereen anders in.

Het is dan ook perfect mogelijk om met tien miljoen snel bankroet te gaan.

Het is hier trouwens al jaar en dag de gewoonte dat wanneer er iemand een grote erfenis krijgt, elk actief forumlid ook een groot deel krijgt. Gewoon even laten weten.

De erfenis is in directe lijn.
Tenzij dat het over een vermogen gaat dat voorheen onbekend was, gaat uw omgeving ook wel “de dots connecten”. Je kan best dan in je omgeving zeggen dat je door de erfenis je geen financiële zorgen meer moet maken. Los vh bedrag, lieg je niet maar gaan mensen het ook niet voor jou invullen.
Mijn vraag was eerder gericht over hoe jullie zouden omgaan met het mentale/sociale aspect ?
Rijkdom wordt in België jammer genoeg slecht gezien (op elk niveau). Laat staan als het dan nog eens via erfenis was...
Als ik morgen dat type bedrag zou hebben, zou ik focussen op wat ik graag doe, maar als dat niet je huidige leven is, is het de moment om het om te gooien. Dat gaat zijn effect hebben op je omgeving, maar die zal mee veranderen met je keuze.

Tenzij dat het over een vermogen gaat dat voorheen onbekend was, gaat uw omgeving ook wel “de dots connecten”. Je kan best dan in je omgeving zeggen dat je door de erfenis je geen financiële zorgen meer moet maken. Los vh bedrag, lieg je niet maar gaan mensen het ook niet voor jou invullen.

Als ik morgen dat type bedrag zou hebben, zou ik focussen op wat ik graag doe, maar als dat niet je huidige leven is, is het de moment om het om te gooien. Dat gaat zijn effect hebben op je omgeving, maar die zal mee veranderen met je keuze.
Dit vind ik vanuit mijn eigen perspectief en inschatting (moest ik mij ooit in een vergelijkbare situatie bevinden) een vreemde redenering, die ik desondanks vaak zie opduiken in dergelijke discussies.

Hoezo gaat mijn omgeving "de dots connecten"? Op welk vlak? In welke situatie en aan wie zou ik mij zelfs ooit moeten verantwoorden over waar mijn geld vandaan komt? En wie is "mijn omgeving" dan?
Mijn broers en zussen? Ja, uiteraard, maar die gaan dan zelf even veel erven.
Mijn vrienden? Die hebben nu toch al geen idee hoeveel ik exact verdien en welke bedragen ik eventueel in het verleden al geërfd zou hebben? Laat staan dat die perfect op de hoogte zouden zijn van mijn wekelijkse werkuren (in het geval ik opeens zou stoppen met werken), of over eventuele beurswinsten.
Mijn buren? Zelfde argument als hierboven.

Ik vraag me echt af op welke manier mensen zelfs zouden opmerken dat je opeens (10 miljoen) rijker bent geworden. Je koopt een nieuwe (dure) auto? Je verhuist? Je gaat vaker op vakantie? Oké, maar die dingen zijn toch ook mogelijk zonder dat je een gigantische erfenis in de schoot krijgt geworpen? Je hebt geluk gehad op de beurs, je hebt in 2010 voor 500 euro aan bitcoin gekocht, je hebt een succesvol bedrijf uit de grond gestampt, je hebt gewonnen met Win for Life of Euromillions... Zaken waar het overgrote deel van mensen uit je omgeving sowieso geen idee van hebben, behalve misschien heel hechte vrienden.

Ik kan mij verder ook niet voorstellen dat pakweg mijn buren mij opeens zouden komen vragen hoe ik die nieuwe Porsche heb kunnen betalen. En als ze dat toch zouden doen, simpel: "ja, crypto eh". End of conversation.

Het is maar hoeveel waarde je hecht aan wat andere mensen over je denken. Als ik morgen mijn dochter op school zou afzetten of naar de Colruyt zou rijden met een Porsche 911 GT3 RS of een goudkleurige Lambo zou ik heel wat blikken krijgen. Op dat vlak is Vlaanderen heel erg "doe maar normaal, dat is al zot genoeg" en is geld een gevoelige kwestie waarover veel achterklap bestaat.

Het is maar hoeveel waarde je hecht aan wat andere mensen over je denken. Als ik morgen mijn dochter op school zou afzetten of naar de Colruyt zou rijden met een Porsche 911 GT3 RS of een goudkleurige Lambo zou ik heel wat blikken krijgen. Op dat vlak is Vlaanderen heel erg "doe maar normaal, dat is al zot genoeg" en is geld een gevoelige kwestie waarover veel achterklap bestaat.
Zou je heel wat blikken krijgen omdat dat gewoon opvallende auto's zijn, of specifiek omdat mensen verbaasd zijn over het contrast met vroeger? In mijn geval zou het eerder het eerste zijn, maar ik ga er wel van uit dat dat afhankelijk is van je persoonlijke situatie. Ik woon bijvoorbeeld nog maar 2 jaar in deze gemeente, en ik kom gewoon weinig buiten (ik kom hier in de gemeente alleen maar buiten om de kinderen naar school te brengen en eens om naar de winkel te gaan. Ik ben zelf ook helemaal niet sociaal, dus ik ken hier zo goed als niemand). Als je meer een publiek figuur bent, zal dat wel wat anders liggen, maar dan nog kent niemand toch je financiën in detail?

Zou je heel wat blikken krijgen omdat dat gewoon opvallende auto's zijn, of specifiek omdat mensen verbaasd zijn over het contrast met vroeger? In mijn geval zou het eerder het eerste zijn, maar ik ga er wel van uit dat dat afhankelijk is van je persoonlijke situatie. Ik woon bijvoorbeeld nog maar 2 jaar in deze gemeente, en ik kom gewoon weinig buiten (ik kom hier in de gemeente alleen maar buiten om de kinderen naar school te brengen en eens om naar de winkel te gaan. Ik ben zelf ook helemaal niet sociaal, dus ik ken hier zo goed als niemand). Als je meer een publiek figuur bent, zal dat wel wat anders liggen, maar dan nog kent niemand toch je financiën in detail?
Sowieso omdat het opvallende, maar ook zeer dure wagens zijn. En een dure auto herken je sneller dan een dure horloge. Ik zou het verschil niet herkennen tussen een horloge van 50 euro en een horloge van 5000 euro. Maar een zwaar opgevoerde Porsche of Lambo zal iedereen wel herkennen als "duur".

De mensen die je niet kennen zullen er het hunne van denken, maar de mensen die je vorige week je kinderen zagen afzetten met een Fiat Panda zullen wel ogen trekken als je dat ineens doet met een Lamborghini.

Het is ook maar een voorbeeld, ik denk niet dat de meeste lottowinnaars opeens zo'n opzichtige wagen gaan kopen.

Het is ook maar een voorbeeld, ik denk niet dat de meeste lottowinnaars opeens zo'n opzichtige wagen gaan kopen.
Juist daarom dat ik het vreemd vind dat iemand die 10 miljoen erft zich zorgen zorgen zou maken dat mensen opeens vragen gaan stellen over zijn nieuwe manier van leven. Als je ietwat verantwoord omgaat met dat geld, gaat er (mijns inziens) geen haan kraaien naar je "nieuwe levensstijl". Maar zoals ik zei, hangt dat waarschijnlijk af van hoe sociaal je zelf bent (geweest) en hoeveel mensen je (goed) kennen.

Het gros van de eigenaars met lambo's etc. zijn gewoon arme sukkelaars, als je echt rijk bent rij je daar dagelijks mee en zit je er ook niet mee in om eens een kras of deuk te rijden en ga je ook gewoon naar de slager met dat spel 🐓🐓🐓🐓

En nu hopen dat die hier allemaal meelezen en uit hun kot komen met die mooie wagens - want het zijn best wel mooie verschijningen, ook voor niet auto -liefhebbers. Jammer dat de meeste gewoon in de garage blijven staan.

Zou me verbazen als dat echt aan prijs wordt gekoppeld, het rijdt hier vol Range Rovers, Taycan's, X5 ... waarvan veel versies toch ook snel +120k aantikken.

Goh, ik moet zeggen dat ik ook anders bekeken werd toen ik de Porsche had (die uiteindelijk goedkoper was dan mij BMW he...)
Is uiteindelijk ook maar wat je er zelf mee doet hoor :), Zo moeilijk is het niet om die blikken te negeren.

Nen BMW van 120K heeft waarschijnlijk wel meer nut dan een Porsche van 120K, dat eerste is een functionele wagen en dat tweede is meer een luxewagen (al bestaan er ook dure sportwagens binnen BMW).

Of pakt een Specialized koersfiets van 10K of een Strömer elektrische fiets van 10K, dan zal een koersfiets van 10K ook eerder als duur gezien worden.

Zou me verbazen als dat echt aan prijs wordt gekoppeld, het rijdt hier vol Range Rovers, Taycan's, X5 ... waarvan veel versies toch ook snel +120k aantikken.
Voor de meesten een fiscaal interessante aanwending van cashoverschotten in hun vennootschap.
Zijn daarom niet noodzakelijk allemaal "rijken" met 10 mln€+ (uiteraard ook geen sukkelaars)

Goh, ik moet zeggen dat ik ook anders bekeken werd toen ik de Porsche had (die uiteindelijk goedkoper was dan mij BMW he...)
Is uiteindelijk ook maar wat je er zelf mee doet hoor :), Zo moeilijk is het niet om die blikken te negeren.
Zo is dat idd. Je kan een Boxster 2.5 uit '97 op de kop tikken voor 10k€ en dan nog gaan de 98% noobs die geen hol van auto's kennen zeggen, "Miljaar diene heeft veel geld, rijdt met een Porsche!" :LOL:

Juist daarom dat ik het vreemd vind dat iemand die 10 miljoen erft zich zorgen zorgen zou maken dat mensen opeens vragen gaan stellen over zijn nieuwe manier van leven. Als je ietwat verantwoord omgaat met dat geld, gaat er (mijns inziens) geen haan kraaien naar je "nieuwe levensstijl". Maar zoals ik zei, hangt dat waarschijnlijk af van hoe sociaal je zelf bent (geweest) en hoeveel mensen je (goed) kennen.

Een goeie vriendin waar ik mee in de studentenclub zat vroeger (tldr; ze heeft geen diploma gehaald) is nu een verzorgende. 40 jaar. Haren vent, zelfde studentenclub, zelfde verhaal (geen diploma, ook een relatief basic job). Ze hebben misschien geen diploma gevonden, maar wel elkaar en getrouwd en kinders en al.

Die verdienen met 2 3000-4000 netto per maand. Washy washy gemiddeld, niet spectaculair veel. De andere koppels van de vriendengroep (we zijn met zo'n 6-7 koppels) hebben wel 1 of 2 partners hoger diploma gehaald en "deftige job". Bij ons komt er 7000/maand of zo binnen. Er zijn koppels waar het nog meer is als er vb een dokter of advocaat is. Er zijn er waar het beetje minder is. Maar dat ene koppel zit duidelijk aan de onderkant van de distributie.

Niemand van de koppels is flashy with the money. We gaan ook nog jaarlijks paar keer met iedereen eten, samen op reis, samen op uitstappen. En dat zijn allemaal normale dingen. Intersoc reizen, geen sterrenrestaurants, wandelingen van 2 dagen met overnachting, dierentuin, etc. Niet jetskien in Fiji of Bengi jumpen op de Malediven.

Anyway, zelfs van de vriendin van above koppel, krijg je al af en toe bitsige opmerkingen als je een keer zot doet en op restaurant een supplementje kreeft van 50 euro besteld of de vrienden uitnodigt voor een shortski van 3d die dan 1000 euro kost. En zo van die bitsige opmerkingen in de trand van "het is wel gemakkelijk als je goed verdient met een job waar je gewoon aan een bureau moet zitten". En altijd geneut over geld tekort hebben en bladiebladiebla. Zolang je geld topics kunt vermijden, alles goed. Als er iets geld in de discussie komt, altijd gezever. En het is niet dat die slecht verdienen, gewoon wat minder dan de rest.

Dus ja. Ik kan mij heel heel heel heel heel goed inbeelden dat er vodden van komen als iedereen weet dat je 10M hebt. Los van die bitsige opmerkingen van smorgens vroeg tot savonds laat, gaat er waarschijnlijk nog een stroom aan 'vriendelijke verzoekjes' zijn om 'geniale ideeen' te ondersteunen. "Ik start een lunchzaak" "ik start een restaurant" ... Je zegt nee elke keer en het is "je hebt toch genoeg". Leuk is wat anders...

Een goeie vriendin waar ik mee in de studentenclub zat vroeger (tldr; ze heeft geen diploma gehaald) is nu een verzorgende. 40 jaar. Haren vent, zelfde studentenclub, zelfde verhaal (geen diploma, ook een relatief basic job). Ze hebben misschien geen diploma gevonden, maar wel elkaar en getrouwd en kinders en al.

Die verdienen met 2 3000-4000 netto per maand. Washy washy gemiddeld, niet spectaculair veel. De andere koppels van de vriendengroep (we zijn met zo'n 6-7 koppels) hebben wel 1 of 2 partners hoger diploma gehaald en "deftige job". Bij ons komt er 7000/maand of zo binnen. Er zijn koppels waar het nog meer is als er vb een dokter of advocaat is. Er zijn er waar het beetje minder is. Maar dat ene koppel zit duidelijk aan de onderkant van de distributie.

Niemand van de koppels is flashy with the money. We gaan ook nog jaarlijks paar keer met iedereen eten, samen op reis, samen op uitstappen. En dat zijn allemaal normale dingen. Intersoc reizen, geen sterrenrestaurants, wandelingen van 2 dagen met overnachting, dierentuin, etc. Niet jetskien in Fiji of Bengi jumpen op de Malediven.

Anyway, zelfs van de vriendin van above koppel, krijg je al af en toe bitsige opmerkingen als je een keer zot doet en op restaurant een supplementje kreeft van 50 euro besteld of de vrienden uitnodigt voor een shortski van 3d die dan 1000 euro kost. En zo van die bitsige opmerkingen in de trand van "het is wel gemakkelijk als je goed verdient met een job waar je gewoon aan een bureau moet zitten". En altijd geneut over geld tekort hebben en bladiebladiebla. Zolang je geld topics kunt vermijden, alles goed. Als er iets geld in de discussie komt, altijd gezever. En het is niet dat die slecht verdienen, gewoon wat minder dan de rest.

Dus ja. Ik kan mij heel heel heel heel heel goed inbeelden dat er vodden van komen als iedereen weet dat je 10M hebt. Los van die bitsige opmerkingen van smorgens vroeg tot savonds laat, gaat er waarschijnlijk nog een stroom aan 'vriendelijke verzoekjes' zijn om 'geniale ideeen' te ondersteunen. "Ik start een lunchzaak" "ik start een restaurant" ... Je zegt nee elke keer en het is "je hebt toch genoeg". Leuk is wat anders...
Akkoord, maar waarom zou iedereen moeten weten dat je 10 miljoen hebt? Mijn initiële punt was net dat niemand exact kan/moet weten hoeveel je geërfd hebt. Als iedereen je ouders kende en iedereen weet dat die "rijk" waren, dan weten ze toch nog altijd niet exact hoeveel je geërfd hebt? En voor hetzelfde geld had jijzelf vóór je die erfenis kreeg, zelf al 5 miljoen vergaard door te werken, investeren, de lotto te winnen... Dat weet toch ook niemand?

Akkoord, maar waarom zou iedereen moeten weten dat je 10 miljoen hebt? Mijn initiële punt was net dat niemand exact kan/moet weten hoeveel je geërfd hebt. Als iedereen je ouders kende en iedereen weet dat die "rijk" waren, dan weten ze toch nog altijd niet exact hoeveel je geërfd hebt? En voor hetzelfde geld had jijzelf vóór je die erfenis kreeg, zelf al 5 miljoen vergaard door te werken, investeren, de lotto te winnen... Dat weet toch ook niemand?
Ik onderschat misschien in hoeverre mensen daar zicht op hebben, of ik ben zelf niet voldoende in staat me in te beelden hoe ik het zou "uithangen", maar ik ga hiermee wel min of meer akkoord.

Je kan natuurlijk je dagelijks leven zo herinrichten dat iedereen zich afvraagt wat er aan de hand is, maar als ik morgen groter ga wonen en een nieuwe wagen koop dan denk ik echt niet dat mensen me raar gaan bekijken buiten de gewoonlijke "ah zie nu". Zelfs stoppen met werken, op mijn werk zou men dat vreemd vinden ja, maar ofwel zie je die mensen niet meer ofwel kan je daar wel zeggen dan je iets anders wil vinden of hebt gevonden. Mijn vrienden en familie, tenzij ik social media volspam dat ik weer op reis ben denk ik niet dat die meteen gaan te weten komen wat er aan de hand is. En als je dat een beetje uitspreidt gaat amper iemand iets opvallen, en ik betwijfel dat iemand me ooit direct gaat aanspreken dat ik toch wel plots veel geld uitgeef.

TS is weer ribbedebie.

Anyway: ge trekt u teveel aan van wat anderen denken. Als ge een dikke auto wilt kopen, of een ander huis, doe dat dan gewoon.
't is uw leven en het is al zo kort.

Investeren: bouwgrondjes opkopen.

Ik kan mij verder ook niet voorstellen dat pakweg mijn buren mij opeens zouden komen vragen hoe ik die nieuwe Porsche heb kunnen betalen. En als ze dat toch zouden doen, simpel: "ja, crypto eh". End of conversation.

Voila.

Tegen goei vrienden kunt ge zeggen dat het van een erfenis is, maar die zullen dat wel weten waarschijnlijk, want 10 miljoen erft ge niet random.

Ahja, wat ik zou doen. Stoppen met werken en mij bezig houden met allerhande vrijwilligerswerk.

Je kan eigenlijk net zo goed zeggen dat het niemand wat aangaat. Want als iets niet geloofwaardig overkomt, wordt er gespeculeerd. Dat hoeft geen probleem te zijn maar zeg dan, dat je dat liever voor je houdt. Dit is een beetje een statische gelegenheidssmoes. Helemaal prima voor mensen waar je niets mee wil en waar je niets van verwacht. Die zullen misschien wel aanvoelen dat het een smoes is en begrijpen dat de grotere boodschap is dat je er niets over zeggen wilt. Want zoiets zeggen is niet waar (wat mensen kunnen voelen) maar ook niet oprecht (wat mensen ook kunnen aanvoelen).

Het is anders als het om mensen gaat, of ze nu dicht bij je staan of ver, waar je mee in verbinding staat, waar je enigszins een band mee hebt. En die relaties kunnen wel eroderen als je een antwoord geeft dat, naast dat het niet waar is, of ontwijkend of respect vol zeggen dat je dat niet wil delen, niet oprecht is want dat laatste blijft mensen bij. Dan raak je geïsoleerd. Je plaatst jezelf buiten de groep.

Terug
Bovenaan