Een goeie vriendin waar ik mee in de studentenclub zat vroeger (tldr; ze heeft geen diploma gehaald) is nu een verzorgende. 40 jaar. Haren vent, zelfde studentenclub, zelfde verhaal (geen diploma, ook een relatief basic job). Ze hebben misschien geen diploma gevonden, maar wel elkaar en getrouwd en kinders en al.
Die verdienen met 2 3000-4000 netto per maand. Washy washy gemiddeld, niet spectaculair veel. De andere koppels van de vriendengroep (we zijn met zo'n 6-7 koppels) hebben wel 1 of 2 partners hoger diploma gehaald en "deftige job". Bij ons komt er 7000/maand of zo binnen. Er zijn koppels waar het nog meer is als er vb een dokter of advocaat is. Er zijn er waar het beetje minder is. Maar dat ene koppel zit duidelijk aan de onderkant van de distributie.
Niemand van de koppels is flashy with the money. We gaan ook nog jaarlijks paar keer met iedereen eten, samen op reis, samen op uitstappen. En dat zijn allemaal normale dingen. Intersoc reizen, geen sterrenrestaurants, wandelingen van 2 dagen met overnachting, dierentuin, etc. Niet jetskien in Fiji of Bengi jumpen op de Malediven.
Anyway, zelfs van de vriendin van above koppel, krijg je al af en toe bitsige opmerkingen als je een keer zot doet en op restaurant een supplementje kreeft van 50 euro besteld of de vrienden uitnodigt voor een shortski van 3d die dan 1000 euro kost. En zo van die bitsige opmerkingen in de trand van "het is wel gemakkelijk als je goed verdient met een job waar je gewoon aan een bureau moet zitten". En altijd geneut over geld tekort hebben en bladiebladiebla. Zolang je geld topics kunt vermijden, alles goed. Als er iets geld in de discussie komt, altijd gezever. En het is niet dat die slecht verdienen, gewoon wat minder dan de rest.
Dus ja. Ik kan mij heel heel heel heel heel goed inbeelden dat er vodden van komen als iedereen weet dat je 10M hebt. Los van die bitsige opmerkingen van smorgens vroeg tot savonds laat, gaat er waarschijnlijk nog een stroom aan 'vriendelijke verzoekjes' zijn om 'geniale ideeen' te ondersteunen. "Ik start een lunchzaak" "ik start een restaurant" ... Je zegt nee elke keer en het is "je hebt toch genoeg". Leuk is wat anders...