Toch moeilijk te begrijpen dat die lijnrechter dat niet gezien heeft.
Ik herinner me trouwens nog dat ik in de recente jaren eens dacht, waarom heeft geen enkele club ooit al eens een privédetective ingeschakeld om bepaalde rare zaken te onderzoeken? Wel, gisteren kreeg ik mijn antwoord. Gimnástic de Tarragona, die een half jaar geleden de promotie naar tweede klasse misliepen in finale van de play-offs tegen Málaga, hebben dat effectief gedaan. Nástic gaf toen een 2-0 uit handen in de verlengingen, en kreeg uiteindelijk in de 129ste minuut de cruciale 2-2 tegen.
Een match vol absurditeiten, waarin Málaga tot tweemaal toe aan donkerrood ontsnapte, en waar een speler van Tarragona onterecht tegen rood aanliep. En vooral, waar de scheidsrechter in de tweede verlenging onbegrijpelijk lang liet overspelen tot Málaga de winning goal mocht scoren. Er volgde een gigantisch protest, waarbij de scheidsrechter ook nog gelogen heeft over zaken op het scheidsrechtersblad achteraf (bewezen). Nu komt de privé-detective ook met beschuldigingen dat de ref in kwestie zomaar eventjes 500.000 euro aan de match zou overgehouden hebben. Tijdens de tweede helft heeft hij ook plots een kalmeringspil geslikt, op een moment dat de match nochtans heel vlotjes verliep, maar Tarragona 1-0 voorstond. Minuten later volgde de absurde rode kaart. Het is de eerste keer in Spanje dat een club een scheidsrechter voor de rechtbank sleept.
Hopelijk moeten we volgend jaar niet opnieuw terug aantreden in die helse derde klasse. Niet dat het in Segunda veel beter is. We zijn de enige ploeg die nog geen penalty gekregen heeft, terwijl we de ploeg zijn die het meest tijd doorbrengt in het strafschopsgebied van de tegenstander. Nuja, we hebben wel twee penalties gekregen, maar telkens greep de VAR in wanneer ze dat niet mochten om het vreemd genoeg te annuleren. Twee keer gebeurde dat in matchen waarin aan de overkant niet ingegrepen werd, wanneer ze wél moesten ingrijpen. We kregen zelfs al een penalty tegen omdat onze keeper zowaar een bal wegbokste. De ref dacht dat hij een speler van de tegenstander gebokst had in die actie. Op een van de beelden was te zien dat dat absoluut niet het geval was. De VAR stond erbij en keek ernaar. Even later volgde ook nog een onterechte rode kaart. Uiteindelijk die match toch nog met 10 man gewonnen, somehow. Na 13 minuten blessuretijd waarin we met een man minder moesten standhouden. Vreemd allemaal, maar ja.