Navo Norm 5%

Renegadexxripxx

Well-known member
Met de ganse historie die er momenteel bezig is, leek het mij wel interessant om te kijken wat andere mensen hiervan denken.

Je hebt onze minister van defensie die openlijk pleit voor de 5% en zelfs vermeld had dat België dit gaat doen.

Je hebt dan CDV, Vooruit en zelfs MR die dit onhaalbaar vindt.

En dan heb je onze premier die die 5% niet noodzakelijk afschiet. Onder andere omdat het niet draait rond wat Amerika vraagt, maar wat de tendens is binnen Europa zelf. En onder impuls van onze oostenflank lijkt daar een verhoging en vraag voor verhoging nog moeilijk te stuiten te zijn.

Waarbij die 5% dan zou bestaan uit enerzijds 3.5% rechtstreekse investeringen en 1.5% investeringen in infrastructuur.
https://www.vrt.be/vrtmax/a-z/villa-politica/2025/villa-politica-d20250612-a39-villa-politica/ (vanaf +/- 01:03:42)
Al is er nog niets afgeklopt binnen de regering en verwacht ik dat dit echt pas op de agenda gaat komen na de NAVO Top van binnen een 2 tal weken...

Ik denk persoonlijk dan ook dat het moeilijk gaat zijn om nee te blijven zeggen tegen die verhoging naar 5%. En met ons deficit van +/- 30 miljard wil dit zeggen dat we dat gaan verdubbelen (elk jaar opnieuw). Goed wetende dat die 30 miljard die we extra zouden doen gelijkaardig is aan de huidige investering in Politie, Justitie en ik dacht zelfs het geheel van onze overheid. Dus dit doorvoeren zonder dat dit pijn gaat doen zie ik niet gebeuren. Zeker aangezien je dat structureel gaat moeten doen. En je dus niet, zoals men het nu leek te gaan doen (voor die versnelde verhoging naar 2%), via het verkopen van onze kroonjuwelen om dat geld bijeen te rapen.
Dat wil dus zeggen dat op termijn er dus gaat moeten gesneden worden in andere zaken tot zelfs extra belastingen gaan moeten bijkomen. Om dat geld bijeen te gaan sprokkelen. Het gaat dus pijn gaan doen. Alles wat we tot op heden hebben ingepland (en waar nu al verzet tegen is) gaat dan ook in principe klein bier zijn in vergelijking met de oefening die op ons afkomt.

Waardoor het ook evident is dat die andere partijen, en zelfs NVA, er nu ook niet direct voor staan te springen. De Wever heeft zelf gezegd nog niet zo lang geleden dat 5% crazy is. https://www.hln.be/binnenland/premi...r-navo-norm-wat-hij-vraagt-is-crazy~a12449c6/

Maar het lijkt wel het geval te zijn dat hij op dit moment niet direct ziet hoe we er onderuit gaan kunnen komen. Behalve door wat aanpassingen te maken over de wijze ernaartoe. Het moment ernaar toe. Of zelfs de effectieve datum dat het in kannen en kruiken zou moeten zijn.
Kortom hij gaat er vanuit dat die 5% effectief op ons afkomt.

Mijn vraag is dan ook of we bestaande investeringen of vaste kosten die we nu al in onze maatschappij hebben niet kunnen categoriseren binnen die 3.5% of die 1.5% om op die wijze de kost ervan minder pijnlijk te maken. Uiteindelijk is elk miljard dat we niet extra moeten uitgeven of vinden een voordeel. Ik hoop dan ook dat men binnen de schoot van de regering die pistes al aan het bekijken is. Dat kan misschien creatief zijn... maar we gaan de typisch Belgische creativiteit nodig hebben indien we het niet te pijnlijk willen maken.

We hebben vb in het verleden de rijkswacht afgezonderd van defensie. Zouden we de kosten voor de politie, brandweer, civiele bescherming,... dan ook niet voor een stuk binnen die 1.5% kunnen kaderen? De bewakingskosten van de nucleaire sites (https://news.belgium.be/nl/nieuw-protocol-voor-de-beveiliging-van-nucleaire-sites en nu https://www.tijd.be/politiek-econom...dat-brussel-meer-agenten-krijgt/10610560.html) Uiteindelijk kost het onderhoud en het inrichten van gebouwen voor hen ook een bom geld. Maar ook gewoon de investeringen in materiaal, middelen en mensen (verkeerspolitie, spoorwegpolitie, interventiekorpsen, etc...) Eenzelfde classificatie zou je dan ook kunnen stellen voor uw investering in die van de wegen (ervoor zorgen dat als je investeringswerken doet in vb uw snelwegen, of spoorwegen voor vernieuwingen dat deze gebruikt kunnen worden, en dus ook aangepast zijn, voor militaire toepassingen en materiaal). Of zaken zoals de War on Terror of de War on Drugs dat je de voorzieningen die je neemt hiertegen (Bearcats in Antwerpen, maatregelen die je in de toekomst moet nemen in Brussel, etc...) en die je nu al voorzien hebt in uw begroting. Dat je die daar kan insteken.

En dan heb ik het enkel gehad op de zaken die misschien evident zijn waar je die vraag kan stellen. Maar mogelijks zijn dat niet de enige punten. We hebben nu tegenwoordig de NIS2 regels. En andere regels, maar ook kosten, die vanuit europa worden opgelegd om ons beter te beschermen tegen "inmenging" allerhande. Die investeringen, bij overheden, is dan misschien ook iets dat je daar kan insteken. Of andere diensten waar we niet direct aan denken of... (Douane diensten, ...).

In plaats van eerst te kijken naar zware besparingen die mensen rechtstreeks zullen raken, zou ik toch eerst kijken naar onze staatsstructuur. We kunnen niet verwachten dat de federale overheid dit alleen draagt, dan moet de financieringswet herbereken worden en zullen de regio's mee moeten instaan.

In plaats van eerst te kijken naar zware besparingen die mensen rechtstreeks zullen raken, zou ik toch eerst kijken naar onze staatsstructuur. We kunnen niet verwachten dat de federale overheid dit alleen draagt, dan moet de financieringswet herbereken worden en zullen de regio's mee moeten instaan.

Het aanpassen van de staatsstructuur is wel iets dat tijd nodig heeft. Dat is dan ook iets dat je op langere termijn kan doen. Maar uiteindelijk draait de federale overheid er wel op korte termijn voor op. Dus de middelen gaan dan toch eerst binnen die federale structuur moeten gevonden worden? Wat je hopelijk dan op langere termijn beter kan bijsturen.

Ik dacht iets gelezen te hebben dat het de intentie was om de verhoging te doen met 0.2% elk jaar. Maar vond niet direct een link terug. Dan moet je volgend jaar wel ineens 2.2% vinden (ipv onze huidige 2%), het jaar erop 2.4% en daarna 2.6%... etc. Zo onnoemelijk veel tijd voor lange procedures zijn er dan ook niet. Waar ik niet weet in welke wijze een regio dit gewoon kan weigeren om hieraan mee te werken.

En ik dacht ook verstaan te hebben dat voor de financieringswet te herberekenen dat dit allemaal niet zo evident is. Om nog maar te zwijgen over het feit dat ook het budgettair kader van de regio's niet bijster goed ervoor staat.
Heck Brussel heeft geen regering en zit zelf met een enorme schuldenpost. En Wallonië maar ook Vlaanderen zijn niet echt zoveel beter af om te zeggen van we halen daar van die 30 miljard die we nodig hebben even x% van de oefening.

Al moet ik eerlijk zijn dat ik wel ooit gehoord heb van de financieringswet. Maar ik heb nu niet direct een idee hoe ik zoiets zou moeten kaderen. Hoe zou je 30 miljard, of een percentage ervan, extra kunnen halen via die financieringswet en hoe moet ik mij dat nu exact inbeelden dat dit zou verlopen?
De gemeenteopcentiemen die verhogen met 5% of... ? Gewoon een praktisch voorbeeld van hoe je dat ziet zou hierin al helpen om dit te kaderen, denk ik.

DS Vandaag heeft er een goede podcast over die je gratis kan beluisteren.

Majeur probleem blijft de versnippering over alle lidstaten. We doen tig keer hetzelfde in Europa gewoon met een ander sausje erover.

Mijn vraag is dan ook of we bestaande investeringen of vaste kosten die we nu al in onze maatschappij hebben niet kunnen categoriseren binnen die 3.5% of die 1.5% om op die wijze de kost ervan minder pijnlijk te maken. Uiteindelijk is elk miljard dat we niet extra moeten uitgeven of vinden een voordeel. Ik hoop dan ook dat men binnen de schoot van de regering die pistes al aan het bekijken is. Dat kan misschien creatief zijn... maar we gaan de typisch Belgische creativiteit nodig hebben indien we het niet te pijnlijk willen maken.

Is toch exact wat er zal gebeuren?
Er gaat een heel deel geschoven worden van non-militair naar militair. (Werd er al niet rondgekeken binnen de overheid om uitgaven van iedereen te kunnen herkwalificieren als "defensie"? Zoals inderdaad de bewaking van kerncentrales.)

1,5% infractuur: Bouw een treinspoor waar ooit een trein met tanks over kan rijden en dat is ook "infrastructuur", een weg onderhouden naar een fabrieksterrein waar een munitiefabriek staat. "defensie".

Gaat een sterk staaltje creatief boekhouden worden. :p

Een grote reden waarom Trump wil dat er meer wordt uitgegeven is dat er dan (hopelijk, in zijn ogen) veel geld naar de Amerikaanse Military Industrial Complex vloeit.

Ik durf er bijna mijn hand voor in t vuur steken dat als we binnen Europa allemaal die 5% aan elkaar doorschuiven (i.e. Europese defensie industrie aanwakkeren en gebruiken) dat Mr. Art of the Deal nog steeds kwaad gaat zijn en dreigt met ons niet te gaan verdedigen als het erop aankomt.

Laatst bewerkt:
Ik krijg de indruk dat zelfs de bijkomende budgetten die men wil uittrekken voor defensie weer vooral gefocust zijn op "locale" inititaitieven, maw versterken van eigen defensie (landmacht, zeemacht, luchtmacht). Indien het inderdaad zo'n trend gaat zijn dan vind ik de 5% compleet nutteloos. Hoeveel je ook in het Belgisch leger gaat pompen, we moeten realistisch zijn als de oorlog aan onze voordeur staat ziin we hopeloos verloren, zelfs met 5% bbp investeringen in defensie. Het geld moet in een "Europees" leger worden gepompt anders is het compleet nutteloos. In feite zouden we ook de totale investeringen nodig moeten bekijken op Europees niveau en niet op basis van de individuele deelstaten.

Is toch exact wat er zal gebeuren?
Er gaat een heel deel geschoven worden van non-militair naar militair. (Werd er al niet rondgekeken binnen de overheid om uitgaven van iedereen te kunnen herkwalificieren als "defensie"? Zoals inderdaad de bewaking van kerncentrales.)

1,5% infractuur: Bouw een treinspoor waar ooit een trein met tanks over kan rijden en dat is ook "infrastructuur", een weg onderhouden naar een fabrieksterrein waar een munitiefabriek staat. "defensie".

Gaat een sterk staaltje creatief boekhouden worden. :p

Ik heb daar om eerlijk te zijn nog niets over gehoord. Niet in realiteit noch via de journalistiek. Noch van enige politieker die zo'n ballonnetje oplaat.
Om die reden dacht ik her hier al eens via een ballonnetje op te laten. Het leek mij namelijk een creatieve manier om op zijn minst een stuk van die verplichtingen slikbaar te maken of te krijgen.

Want als dat effectief extra maatregelen moeten zijn of worden dan gaat het gewoon pijnlijk worden. We doen nu al gewoon een klein beetje (wat eigenlijk zelfs nog niet ver genoeg gaat) en het kot is bij wijze van spreken al te klein (zie stakingen, Voka en dergelijke die tegenpruttelen, magistraten die aan de bel trekken, etc).

De reden voor de bewaking van de kerncentrales was juist om de politie te ontlasten zodanig dat ze zich op hun opdrachten kunnen focussen. Opdrachten waar ze zogezegd ook al voor ondergefinancierd zouden zijn of worden. Ik dacht gelezen te hebben ondertussen dat binnenlandse zaken en justitie elk zo'n +/- 0.27% van het BBP krijgen. Als je dat dan even in relatie stelt tot die 5% is dat toch wel een enorm verschil indien je daar, zoals je zegt uitgaven kan herklassificeren. Of hervormingen kan doen om dit op die manier te kunnen herklassificeren.

Maar ja, ik hoop enorm dat we boven onszelf uitstijgen in creatief boekhouden. Ik zie anders gewoon niet hoe dat hetgeen afkomt ons niet serieus pijn gaat doen.

Ik krijg de indruk dat zelfs de bijkomende budgetten die men wil uittrekken voor defensie weer vooral gefocust zijn op "locale" inititaitieven, maw versterken van eigen defensie (landmacht, zeemacht, luchtmacht). Indien het inderdaad zo'n trend gaat zijn dan vind ik de 5% compleet nutteloos. Hoeveel je ook in het Belgisch leger gaat pompen, we moeten realistisch zijn als de oorlog aan onze voordeur staat ziin we hopeloos verloren, zelfs met 5% bbp investeringen in defensie. Het geld moet in een "Europees" leger worden gepompt anders is het compleet nutteloos. In feite zouden we ook de totale investeringen nodig moeten bekijken op Europees niveau en niet op basis van de individuele deelstaten.

Dat is iets dat je niet kan verwachten. Europa is gewoon zo niet opgebouwd. Misschien dat we het systeem kunnen aanpassen op die manier. En ik hoop dat dit kan. Maar zoals het er nu uitziet werkt het eerder rond een systeem van de coalitie van de gewilligen. En als je ziet hoe we eerder nationale tedensen hebben (hoe kan iets goed zijn voor ons - waar kunnen we binnen ons land voordelen halen). Heb ik serieuze twijfels dat we we het zo ook maar gaan kunnen doen.

Al is de intentie van de NAVO wel eerder dat het gaat om we doen het gezamenlijk (en ik hoop dat we op EU niveau een mini Navo gaan hebben waarmee we onze eigen capaciteiten deftig en correct gaan opbouwen). Maar zolang dit eerder vrijwillig blijft en het een nationaal gebeuren blijft. Zie ik het niet.
Uiteindelijk kan elk land een USA'ke doen. En zeggen dat ze eigenlijk geen goesting hebben om x of y te gaan bijspringen wegens een reden die hen goed uitkomt.

Dat is ook de zwakte van het systeem. Het staat en valt rond het feit dat iedereen zich houdt aan zijn afspraken. Het moment dat een entiteit, zoals Amerika, in vraag stelt of ze wel zullen bijspringen dan is dat een enorme mokerslag voor het vertrouwen van het geheel en het afschrikkingseffect.

Ik heb daar om eerlijk te zijn nog niets over gehoord. Niet in realiteit noch via de journalistiek. Noch van enige politieker die zo'n ballonnetje oplaat.
Om die reden dacht ik her hier al eens via een ballonnetje op te laten. Het leek mij namelijk een creatieve manier om op zijn minst een stuk van die verplichtingen slikbaar te maken of te krijgen.

Want als dat effectief extra maatregelen moeten zijn of worden dan gaat het gewoon pijnlijk worden. We doen nu al gewoon een klein beetje (wat eigenlijk zelfs nog niet ver genoeg gaat) en het kot is bij wijze van spreken al te klein (zie stakingen, Voka en dergelijke die tegenpruttelen, magistraten die aan de bel trekken, etc).

De reden voor de bewaking van de kerncentrales was juist om de politie te ontlasten zodanig dat ze zich op hun opdrachten kunnen focussen. Opdrachten waar ze zogezegd ook al voor ondergefinancierd zouden zijn of worden. Ik dacht gelezen te hebben ondertussen dat binnenlandse zaken en justitie elk zo'n +/- 0.27% van het BBP krijgen. Als je dat dan even in relatie stelt tot die 5% is dat toch wel een enorm verschil indien je daar, zoals je zegt uitgaven kan herklassificeren. Of hervormingen kan doen om dit op die manier te kunnen herklassificeren.

Maar ja, ik hoop enorm dat we boven onszelf uitstijgen in creatief boekhouden. Ik zie anders gewoon niet hoe dat hetgeen afkomt ons niet serieus pijn gaat doen.

Goh, ik denk dat dit al bovendook bij het 3% verhaal om zoveel mogelijk onder "defensie" te steken zoals "cybersecurity" van alle overheidsafdelingen en de beveiliging van kerncentrales zal ook wel een aantal weken geleden effectief beslist geweest zijn puur om het te kunnen verhuizen van het budget van de politie naar het budget naar defensie. Ik geloof niet veel van het "politie ontlasten"-excuus. Dat is gewoon een mooi strikje verpakken rond je beslissing. Voor mij is dat puur budget verhuizen naar defensie om makkelijker je normen te halen.

Ik dacht dat ik al een maand geleden al een gerucht had gelezen dat veel overheidsadministraties moeten bekijken wat van hun budget kon geherkwalificeerd worden onder "defensie-uitgaven".

Als bijvoorbeeld terrorismebestrijding onder "defensie-uitgaven" valt, is dat ook maar zodat je uitgegeven deel van je douane, politie, justitie,... mooi onder dat percentage te steken én zit men dus nu te lobbyen om deze uitgaven ook onder "defensie" aan te zien qua Navo-norm. (Want het is wel anders wel heel lastig om puur voor budgetredenen activiteiten van de ene administratie naar de andere administratie te verhuizen puur zodat je het kan meetellen voor je Navo-norm. :p)

Want om effectief 5% uit te geven van BBP in België echt aan "pure" defensieuitgaven, quasi onmogelijk buiten als je binnen 5 jaar +40% wil hebben bij extreemrechts in Vlaanderen en +40% bij extreemlinks in Wallonië. Dat rondsmijten met 5% is gewoon Trump iets beloven om dat dan na 3 jaar weer terug te trekken als hij er niet meer is. Men moet wel oppassen intern. Als je sociale uitkeringen serieus doet dalen omwille van militaire uitgaven, dan heb je overal extreme partijen in Europa. Dat is nog veel erger qua Europese veiligheid want dat zit je nog vèèl verder van een Europees leger.

Het gaat niet om hopeloos verloren zijn ondanks 5%. Het gaat bij de kleine landen om lang genoeg kunnen weerstand bieden tot de hulp arriveert.

Het gaat niet om hopeloos verloren zijn ondanks 5%. Het gaat bij de kleine landen om lang genoeg kunnen weerstand bieden tot de hulp arriveert.
Maar in een Europese context slaat dat, behalve voor de landen aan de buitengrenzen, op zeer weinig.

Een Europees leger is en blijft een must om al die middelen efficiënt en effectief in te zetten, en zal ook geopolitiek veel meer gewicht hebben en dienen als afschrikkingsmiddel dan al die versnipperde nationale legers.

Ze kunnen de pensioenen nog overhevelen van de sociale zekerheid naar defensie.
Win-win, lol.
De VS doet dat ook.

Als bijvoorbeeld terrorismebestrijding onder "defensie-uitgaven" valt, is dat ook maar zodat je uitgegeven deel van je douane, politie, justitie,... mooi onder dat percentage te steken én zit men dus nu te lobbyen om deze uitgaven ook onder "defensie" aan te zien qua Navo-norm. (Want het is wel anders wel heel lastig om puur voor budgetredenen activiteiten van de ene administratie naar de andere administratie te verhuizen puur zodat je het kan meetellen voor je Navo-norm. :p)

Asking for a friend.. als dat ooit onder defensie zou vallen, mag men dan even jong op pensioen als een militair? 😊

Je voelt zo aan dat die 5% er gewoon gaat komen op termijn, afhankelijk van de implementatie kan dat zowel hemel of hel worden denk ik.

Asking for a friend.. als dat ooit onder defensie zou vallen, mag men dan even jong op pensioen als een militair? 😊

Ik denk juist dat het gelobby is om zoveel mogelijk niet-militaire uitgaven onder de nieuwe Navo-norm te kunnen steken. (Haveninfrastruur voor militaire schepen, treinsporen waar ook militair transport kan op rijden, de netwerkbeveiliging van de administratie sociale zekerheid want dat is "essentieel infrastructuur" :p, douane, staatsveiligheid,...). Dat allemaal voor die zogenaamde 1,5% te halen.

Dus eigenlijk is er maar 3,5% strikt militair en daar gaan ze verzekers wat hocus pocus doen door her en der wat over te dragen aan defensie. (Zoals juist de beveiliging van kerncentrales. Dat is waarschijnlijk maar 0,0X % maar alle kleine beetjes helpen.)

Dan heb je misschien 2% echte extra uitgaven nodig wat Belgie nog altijd niet kan permetteren om duidelijk te zijn maar foefelt her en der wat, doe alsof je best gedaan hebt zodat ze nog drie keer uitstel geven én je bent al 10 jaar verder waar je kan hopen op andere tijden en geesten.

Met de beste wil van de wereld. Niet enkel België kan dat niet aan in de Navo.

Trouwens:
Retirement pensions made directly by the government to retired military and civilian employees of military departments and for active personnel is included in the NATO defence expenditure definition.
Pensioenen van militair personeel en civiel personeel in ondersteunende diensten tellen mee dus waarom niet een heel deel naar "FOD Defensie " verhuizen zodat je je norm kan halen :p. Sociaal inspecteur zorgt ook voor sociale bijdragen om ook de pensioenen van militairen te kunnen betalen dus jij zorgt ook deels voor defensie vind ik :p.

Ik denk juist dat het gelobby is om zoveel mogelijk niet-militaire uitgaven onder de nieuwe Navo-norm te kunnen steken. (Haveninfrastruur voor militaire schepen, treinsporen waar ook militair transport kan op rijden, de netwerkbeveiliging van de administratie sociale zekerheid want dat is "essentieel infrastructuur" :p, douane, staatsveiligheid,...). Dat allemaal voor die zogenaamde 1,5% te halen.
Daar zit het hem. Oosterweeltunnels -> belangrijk voor tanktransport. Mag mee in de 5%.
Militair is België niks waard, maar wij kunnen boekhoudkundige spitstechnologie inzetten.

Maar in een Europese context slaat dat, behalve voor de landen aan de buitengrenzen, op zeer weinig.

Een Europees leger is en blijft een must om al die middelen efficiënt en effectief in te zetten, en zal ook geopolitiek veel meer gewicht hebben en dienen als afschrikkingsmiddel dan al die versnipperde nationale legers.
Tot Marine Le Pen en 4 andere dergelijke figuren aan de macht komen in talloze EU landen. Daar sta je dan met een Europees leger dat niks mag doen gezien er consensus moet bestaan over alles.

Een Europees leger betekent de facto dat alles via consensus moet gebeuren. Een internationaal leger met landcomponent onder een Poolse generaal dat zowel Duitse als Franse divisies bevat, wat moet dat dan doen als Frankrijk politiek niet wil meedoen met de operatie? Enkel de brigades sturen van landen die wel meewillen?

Oeps, nu moeten we zonder gespecialiseerde ontmijningsdienst verder, want het land waar we uit kostenbesparing die specifieke kennis staken wil vandaag niet meedoen.

In begrotingstermen is die 5% gigantisch dus geen idee hoe ze dat op orde gaan krijgen. Of het zal weer als "investering" tellen die ze dan buiten de begroting kunnen houden. Ik snap wel dat je mee wil met de grote jongens, maar met die 5% positioneert België zich volgens mij toch boven de gemiddelde norm van andere NAVO-landen? Welk punt willen ze daarmee dan maken?

Ik volg ook wel wat @Avi al zei hierboven. Dat was inderdaad een zeer interessante podcast en het grote probleem lijkt mij inderdaad dat elke NAVO-land wat op zichzelf bezig is en dat we veel beter naar een gezamenlijke inspanning zouden gaan.

De haveninfrastructuur in Antwerpen is slechts minimaal in handen van POAB dus veel gaan ze daar niet kunnen schuiven. In feite is enkel "den beton" in handen van het havenbedrijf want alles dat op die beton staat is in handen van privé-bedrijven. Het enige dat ik eventueel zie gebeuren is dat de overheid infrastructuur bouwt zoals RO-RO terminals, brandstofdepots, etc en die laat uitbaten door privébedrijven die er reeds ervaring mee hebben.

De haveninfrastructuur in Antwerpen is slechts minimaal in handen van POAB dus veel gaan ze daar niet kunnen schuiven. In feite is enkel "den beton" in handen van het havenbedrijf want alles dat op die beton staat is in handen van privé-bedrijven. Het enige dat ik eventueel zie gebeuren is dat de overheid infrastructuur bouwt zoals RO-RO terminals, brandstofdepots, etc en die laat uitbaten door privébedrijven die er reeds ervaring mee hebben.

Ik gaf dat maar als wild voorbeeld van hoe "breed" je die 1,5% kan bekijken. militaire infrastructuur is een vaag begrip.

Iedere autoweg waar een militair transport op kan rijden, kan je verkopen als "militair infrastructuur". Een subsidie voor een wapenfabriek in Brussel telt ook mee voor die 1,5%. Ik denk niet dat we zorgen moeten maken over die 1,5%. Dat zal doelbewust zo vaag mogelijk omschreven worden zodat iedereen kan doen wat die wilt eigenlijk. Het is niet dat Spanje, Italië,... dat ook allemaal zomaar kunnen betalen.

Spanje is al aan het terugkrabbelen. (Zaten die te hopen dat iemand anders ging reclameren in hun plaats? :p)

At the NATO summit, "everything will come down to details" such as the flexibility of the definition of defence spending and the timeframe to achieve it, Arteaga predicted.
Spanjaarden gaan duidelijk ook voor het creatief boekhouden :p.

Italianen:
Rome has said it would respect the 2% target in 2025, but mainly through a series of accounting changes which add to defence budget calculations items that were previously not included.
Italianen zijn immers de uitvinders van het dubbel boekhouden :p.

De Grieken:
“If we’re talking about hard defense spending, I think 3.5% is probably the ceiling of ... what could be sort of accepted,” Mitsotakis said.
He nevertheless noted that the 5% mark could be a long-term target if broader expenses such as critical infrastructure were to fall under the spending umbrella.
“So it really depends on how we do the accounting,” he noted.

En van de Grieken hadden we eigenlijk ook niets anders verwacht :p.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan