Navo Norm 5%

Het operationeel HQ van Nato ligt ook hier he, in Bergen. A´pen (haven en petrochemie), Zeebrugge, in mindere mate het Luikse staalbekken.
En de VS hebben in Zutendaal/Brunssum het hart van hun logistieke operatie voor heel Europa/Midden-Azie.
Er zijn hier best wel interessante doelwitten op "kleine" oppervlakte hoor. Onze chance is dat zowat alles eerst verschillende andere landen moet passeren.

Zo zie ik het: symbolisch

Sinds wanneer is het hoofdkwartier een strategisch doelwit - das gewoon een fancy kantoor toch? Nucleaire oorlog is imo eerder fictief - daarvoor moeten er tal van echte rode lijnen sneuvelen, dat merk je vandaag de dag ook.

Ik zou Brussel niet verdedigen maar focussen op energie en logistiek: havens, luchthavens , energiecentrales, kritische knooppunten - als morgen alle hoofdkwartieren in Brussel tegen de grond liggen gaat daar geen kat van wakker liggen denk ik.
Ik ben akkoord hoor dat je beter een FN Herstal of haven van Antwerpen kan verdedigen dan Brussel. Maar symbolische doelen zijn ook doelen met een strategische functie. Voor de gebombardeerde natie op de eerste plek een onderdrukking/verlies moreel voor het volk en indien Brussel geraakt wordt voor NATO, EU en dus het hart van het Westen toch wel een verlies van een statussymbool. Vergelijk het met in de USA het witte huis, ook geen oorlogsfunctie op zich, maar als het zou neergehaald worden ook met gevolgen. Voor de aanvallende natie een morele overwinning. En ook dat is belangrijk in een oorlog: zouden we op dit moment nog over Oekraïne spreken als ze zonder moreel ten strijde trokken?
Daarom denk ik dat Brussel zeker een van de doelen op de lijst van Poetin zal zijn.

Met die 9 systemen die ze er gaan kopen gaan ze als ik mij goed informeer nog keuzes moeten maken. Die zijn niet genoeg voor het volledige grondgebied maar dan lijkt het mij logisch dat je dan Antwerpen/Brussel/Zeebrugge verdedigt. Nog florennes en kleine Brogel en dan blijft er al niet te veel meer over voor andere zaken.

@Gromker : Zutendaal niet groter maken dan het is hoor. Als ze US logistiek willen raken dan zal het net over de grens in Duitsland zijn dat de raketten inslaan: vooral Rammstein, Spangdahlem of Geilenkirchen.

Laatst bewerkt:
@Gromker : Zutendaal niet groter maken dan het is hoor. Als ze US logistiek willen raken dan zal het net over de grens in Duitsland zijn dat de raketten inslaan: vooral Rammstein, Spangdahlem of Geilenkirchen.
Bwah, ´t is een beetje waar ze op mikken natuurlijk. Rammstein, Gelsenkirchen, Brunssum,... daar zit vnl de operationele kant, het "hoofd" om´t zo te zeggen maar het fysieke materiaal, het "lichaam", staat grotendeels in zutendaal opgeslagen. En dat is uiteindelijk een makkelijker target dan die andere. Paar juist geplantte inslagen en eventuele US troepen mogen te voet naar´t slagveld met just de valies die ze bij hadden.

Ik mag hopen dat dit fake is.
Ik vind zo'n bericht ontslagwaardig zeker als je zijn verleden als 1ste minister van Nederland weet.

Ik vind zo'n bericht ontslagwaardig zeker als je zijn verleden als 1ste minister van Nederland weet.

Zou blijkbaar echt zijn. Rutte weet ook dat als de VS de NAVO niet meer steunt, het een enorme klap voor de alliantie is.
Hij weet dat vleierij bij Trump werkt dus misschien daarom?

Misschien zeggen de lidstaten nu 'ja' tegen 5% maar wanneer Trump president af is, terug af te zakken naar 2% of 3.5%?

Slijmbal Mark Rutte.

Spanje had de 5% toch afgeschoten of is dat nu weer gladgestreken?

Ik vraag me ook wel af, meer dan bij een hoop andere verdragen waar de regering de bevoegdheid vandaan haalt om hierin mee te gaan. Financieel kan ze dat niet aan en dat houdt dan een grondwetswijziging in om defensie zo’n budgetten te geven. Ok als er een formeel verdrag komt moet dat nog geratificeerd worden door het parlement maar toch.

Zou blijkbaar echt zijn. Rutte weet ook dat als de VS de NAVO niet meer steunt, het een enorme klap voor de alliantie is.
Hij weet dat vleierij bij Trump werkt dus misschien daarom?

Misschien zeggen de lidstaten nu 'ja' tegen 5% maar wanneer Trump president af is, terug af te zakken naar 2% of 3.5%?
Dat vleierij werkt bij Trump, ja goed maar dat wil toch niet zeggen dat je elk greintje zelfrespect in de vuilbak moet gooien en meegaan in het bedroevend lage niveau van politiek en beschaafdheid. Straks begint hij random woorden in hoofdletters te typen :sarcastic:.
Het is doordat er zo veel volk meegaat in die neerwaartse spiraal die Trump in gang heeft gezet, dat die spiraal verder blijft gaan.
Vergelijk hoe beleefd en amiabel het debat tussen Obama en Romney was - dat is slechts 13 jaar geleden. Kijk hoe er heden ten dage met kak gesmeten wordt en huil.

Edit: als we nu liegen en toezeggen op 5% om over een paar jaar af te zakken naar een lager cijfer, dan geef je Trump ergens gewoon gelijk als hij zegt dat de EU niet te vertrouwen is en profiteert van de VS. Hij is 100% correct als hij zegt dat de EU te weinig investeerde in defensie. Wij hadden allemaal de 2% moeten aanhouden. Dan had er waarschijnlijk nu geen sprake geweest van een onrealistische 5%, dan had Trump minder munitie gehad om op de EU te kakken, en had de EU Oekraïne beter kunnen steunen.
De VS is geen betrouwbare bondgenoot meer. Maar we verbeteren de situatie er niet op door hen proberen te vriend te houden met valse beloftes. Wij zijn even goed geen betrouwbare bondgenoot voor de VS want we komen de belofte van 2% niet na. Laten we het niet erger maken door opnieuw te liegen over 5%.

Laatst bewerkt:
Dat vleierij werkt bij Trump, ja goed maar dat wil toch niet zeggen dat je elk greintje zelfrespect in de vuilbak moet gooien en meegaan in het bedroevend lage niveau van politiek en beschaafdheid. Straks begint hij random woorden in hoofdletters te typen :sarcastic:.
Het is doordat er zo veel volk meegaat in die neerwaartse spiraal die Trump in gang heeft gezet, dat die spiraal verder blijft gaan.
Vergelijk hoe beleefd en amiabel het debat tussen Obama en Romney was - dat is slechts 13 jaar geleden. Kijk hoe er heden ten dage met kak gesmeten wordt en huil.
Tegenwoordig is er toch geen debat meer met Trump? Het zijn geen feiten en argumenten maar leugens en bullshit waar hij mee afkomt om toch maar zijn gelijk te willen halen.

Ach ja, de geschiedenis zal hem wel beoordelen. Wat een slappe vod...

Dit lijkt me dan wel een privé bericht, dat Trump dan trots deelt aan de wereld zonder dat Rutte dat wist?
Toont in ieder geval hoe men Trump zijn ego nog harder streelt in privé communicatie - dat is ergens wel te begrijpen, als je weet dat je hem zo aan je kant krijgt (want het blijft, ongelofelijk maar waar, de president van de VS).

Naast het kruiperige gedrag vind ik het pijnlijk hoe hij, als NAVO opperhoofd, hier even de VS-aanval op Iran complete legitimiteit schenkt.
Dat vind ik nog het ergste. Slijmbal gedrag, tot daar aan toe, dat kan hij nog wat uit persoonlijke naam doen. Maar om nu complimentjes te geven over Iran... Geeft meteen ook nog een extra reden aan Iran om hier wat terroristische aanslagen uit te voeren.

Die vleierij tot daar aan toe, dat is een manier om hem te bespelen en hij is zeker niet de enige. Zijn goedkeuring voor Iran en de overwinning van de 5% vind ik toch wel een serieuze blunder van Rutte. Blijkbaar is hij zelf toch wel vergeten dat NL onder zijn leiderschap ook niet aan die gevraagde 2% kwam.

Langs de andere kant toont dat ook weer dat Trump toch ook niet te vertrouwen is. Dat is een privébericht dat hij zomaar de wereld instuurt. Als normaal persoon vind ik dat not done, laat staan van de president van de USA die al zijn diplomatie nodig heeft om zijn job te kunnen uitoefenen.

Die vleierij tot daar aan toe, dat is een manier om hem te bespelen en hij is zeker niet de enige. Zijn goedkeuring voor Iran en de overwinning van de 5% vind ik toch wel een serieuze blunder van Rutte. Blijkbaar is hij zelf toch wel vergeten dat NL onder zijn leiderschap ook niet aan die gevraagde 2% kwam.

Langs de andere kant toont dat ook weer dat Trump toch ook niet te vertrouwen is. Dat is een privébericht dat hij zomaar de wereld instuurt. Als normaal persoon vind ik dat not done, laat staan van de president van de USA die al zijn diplomatie nodig heeft om zijn job te kunnen uitoefenen.
Trump maakt het bericht van Rutte openbaar.
Daar kan hij Rutte de komende dagen op terugpakken (ook in het openbaar, op zijn socials) wanneer blijkt dat Spanje en waarschijnlijk nog andere landen geen 5% willen/kunnen investeren.
Ik ben benieuwd welke bizarre uitspraken Trump de komende dagen gaat doen. In zijn eerste termijn was dat grappig, omdat hij de meeste van die dingen niet in realiteit kon omzetten. Maar nu... .

Ik begrijp dat de VS de grootste bijdrager is van de NAVO en dus meer gewicht krijgt, maar dat betekent ook nog niet dat er met de rest van de lidstaden geen rekening moet gehouden worden. Zou goed zijn zijn om minstens 3,5% als doel te hebben maar het moet realistisch blijven. We geraken nu nog niet aan 5% en zelfs de VS haalt dat niet.

Gewoon deze kans aangrijpen en alle landen, buiten de VS spontaan laten aankondigen dat het budget niet naar 5 maar naar 25% gaat, een echte oorlogseconomie met enkel Europees materiaal en productie. Eens dt klaar is starten we een speciale operatie in Rusland - tis de moment, ze zijn te pakken.

Dat zou het nieuwe Europa een stuk zelfstandiger maken en dan hebben wellicht ook iets te zeggen in plaats van slaafs te volgen.

Terug
Bovenaan