Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
De vorige presidenten hebben dat ook geëisd maar dat waren redelijke mensen, dus die konden we gewoon negeren. Hopelijk de volgende ook weer.Trump is mss wel weg in 2029 , maar of de oorlog in Oekraïne gedaan is in 2029? Dat is mss een belangrijkere vraag. Ook de volgende president van de VS zal meer investeringen in de NAVO eisen.
Die bedenking heb ik de afgelopen jaren al zo vaak gelezen dat ik niet kan geloven dat dit ondertussen niet tot de regeringsleiders is doorgedrongen. Misschien iemand met beter inzicht, maar zouden we betreffende aankopen en investeringen niet beter wat meer macht leggen bij de legertop ipv bij politici? Dat politiekers nog wel gaan over het beschikbare budget maar de mensen op de vloer kiezen waaraan het besteed wordt of zouden we daarmee net dezelfde nationalistische trekjes zien?...
Moest EU nu eens een Europees leger hebben met een totaal budget van bv 300 miljard per jaar dan zou het al veel beter en efficiënter zijn. Nu heeft elk land andere tanks, vliegtuigen, schepen enz. Want een sterke defensie is een must maar op deze manier is de klepel volledig doorgeslagen.
De structuur waarmee in een Europese defensie voorzien moet worden bestaat al: de NATO.Maar een "Europees leger"...
Is dat dan met het niet-EU Noorwegen?
Polen dat recentelijk nog zijn rechterlijke macht aan banden heeft gelegd (wat nog altijd niet gefixt geraakt is ondanks pro-europese regering)? Hongarije dat aanschurkt tegen Rusland?
Servië die niet veel beter zijn?
Het VK dat met veel drama uit de EU is gestapt?
Italië dat vandaag de dag op meer vlakken overeenkomsten heeft met Hongarije dan noord-west Europa?
Het is een leuk idee, en ik ben principieel voorstander (vooral door de grotere slagkracht en veel minder overhead) maar ik denk dat de Europese "Unie" te weinig "Unie" is om effectief een "Unie-leger" te kunnen gebruiken. Wie staat bvb aan het hoofd van dit europese leger?
Veel landen hebben (gelukkig) verankerd in wetten dat ze niet ten oorlog kunnen trekken zonder goedkeuring van hun volksvertegenwoordigers. Dat er een oranje smurf die wet, die nochtans ook in zijn land bestaat, aan zijn modderige laars lapt, verandert niets aan die issue.
Het probleem dat veel hebben met de NATO is dat dat vooral een vehikel is vanuit de VS.De structuur waarmee in een Europese defensie voorzien moet worden bestaat al: de NATO.
Maar het zal van belang worden om de Europese poot daarvan zo te versterken en te organiseren dat deze kan opereren, ook als de USA zou afhaken.
Het probleem dat veel hebben met de NATO is dat dat vooral een vehikel is vanuit de VS.
Als de VS zegt "spring" dan moet de rest volgen.
Kijk maar naar de voorbije periode.
En als het erop aankomt moet nog blijken hoe sterk de alliantie is (als je Trumps notie van "multiple definitions of article 5" hoort).
Een militaire alliantie kan alleen maar werken tussen landen die dezelfde doelen en middelen voor ogen hebben.
En ik zie dat dat in de huidige (grote) EU niet zo is. Misschien is dat met een kleinere subset wel mogelijk.
Ik denk dat een multilateraal samenwerkingsverband los van de EU er ook veel kan gedaan worden.
Dan heb je geen last van de huidige grenzen, en kan je wel met gelijkgezinde landen optrekken (bvb FR-DE-LU-BE-NL-DK ik zeg maar iets).
Da's een hele goede vraag, en ik heb me die al vaker gesteld.Is dit eigenlijk niet de gehele bedenking ook over de EU op vandaag?
Het kon niet op, en maar groeien. Quasi alle ex sovjet landen er bij.
Zouden de EU landen (Ten tijde van het verdrag van Amsterdam) er beter voor staan hadden ze (toen) gestopt met groeien?
Toen bestond er misschien nog een fractie tussen Rusland en de EU op vandaag. (of net niet, i know)
Dan gaan we er vanuit dat de wereld in 2029 rozegeur en maneschijn is. Zouden we niet beter wel die extra inspanning doen, just to be sure?De vorige presidenten hebben dat ook geëisd maar dat waren redelijke mensen, dus die konden we gewoon negeren. Hopelijk de volgende ook weer.
Dan gaan we er vanuit dat de wereld in 2029 rozegeur en maneschijn is. Zouden we niet beter wel die extra inspanning doen, just to be sure?
Stelletje lamzakken. We hebben Trump gewoon gepijpt – het slijm hangt Mark Rutte nog om de lippen

Die 5% is typisch zakenman Trump en totaal onrealistisch (zonder dat de stakingspiketten in héél Europe omhoog gaan en Jan Modaal overal het kot in brand steekt). Maar hij heeft hier wel een punt.Welke ziel? Het feit dat we eindelijk gaan beginnen bijdragen in onze eigen defensie zoals het hoort? Trump is een narcist, maar hierover had hij wel gelijk. Je kan niet blijven één grote speler uitmelken en zelf je verplichtingen niet nakomen. Dat Rutte als grote baas van deze machine natuurlijk blij is, is logisch.
Waarom zouden Putin etc lachen? NATO wordt sterker dan ooit.
Waarom lukt die 5% in andere landen dan wel? De overheid had maar een reservepotje moeten voorzien voor dergelijke crisissen.5% is niet zomaar een extra inspanning he. Ons sociaal zekerheidsstelsel staat nu al op barsten.
Waarom lukt die 5% in andere landen dan wel? De overheid had maar een reservepotje moeten voorzien voor dergelijke crisissen.
Noorwegen gaat zelfs naar 5.5% binnen dit en 2 jaar.
Nederland gaat gewoon extra schulden aan, omdat ze dit kunnen.
...

Als zelfs Noorwegen met zijn enorm lage schuldenlast (slechts +/- 40% van GDP dankzij hun inkomsten uit olie) zo lang nodig heeft om naar 5% te gaan...
Omdat je nooit een politieke meerderheid in de navo gaat vinden om een andere plek te selecteren.Als Noorwegen zijnde zou ik ook wat temperen. Die doen nu al +2% en zijn zeer efficient.
Als je België en Noorwegen vergelijkt.
België - 11,7milj inwoners - gdp 600 miljard - 1,3% naar defensie, 7,9 miljard, 50% hiervan gaat naar personeel
Noorwegen - 5,6 milj inwoners - gdp 480 miljard - 2,2% naar defensie, 10 miljard, 32% gaat naar personeel
België - 26k militairen, 42 F16s, 8 F35s, 2 fregatten, 5 mijnenvegers, ...
Noorwegen - 33k militair + 40k reservisten, 74 F16s, 52 F35s, 4 fregatten, 6 mijnenvegers, 6 duikboten, helikopters, ...
Daar krijg je als land toch stenen kloten van.
Ik begrijp nog altijd niet hoe de andere niet-US landen België nog niet op zijn kop hebben gegeven.
NAVO zijnde, ik had iedereen al naar Nederland verhuisd.
Met de ontwikkeling en bouw van een Europees gevechtsvliegtuig wilden Frankrijk en Duitsland hun economische krachten bundelen en een grote stap zetten in de uitbouw van een Europese defensie. Allerlei andere Europese landen sloten zich al aan bij het SCAF-programma, waaronder België als observator, maar ondertussen blijken de Franse en Duitse belangen wel heel erg uiteen te lopen.
Zo wil Parijs dat het nieuwe toestel zowel met Franse kernwapens kan worden uitgerust als vanop het Franse vliegdekschip Charles de Gaulle (of zijn opvolger) kan opstijgen. Duitsland beschikt niet over een eigen nucleair arsenaal of een vliegdekschip en stelt andere eisen.
Zo gaan we er niet komen met onze Europese defensie. Hemeltergend gewoon.