ik ga het proberen kort te houden:
- begint al bij de omgeving. Pubs zijn even weg of je moet richting de hipster pubs in het stratford shopping center, met prijzen die zelf voor londen duur zijn. Of uiteraard in de ring rond het stadion waar van die drankkotjes staan aan nog duurdere prijzen en waar de club aan verdiend.
- match om 16u. Zorg maar dat je tegen zeker 15u aan het aanschuiven bent want voor je nog maar rond het stadion geraakt een security check die maar niet vlot. Gedaan met dus om 15u45 nog vlug een pint te bestellen, binnen te kappen, stadion binnen en op tijd te zijn voor de aftrap
- de club vond het een schitterend plan om in het kader van familie toegangkelijkheid, alle abbonnement van vroeger uit de Bobby Moore Lower, "Chicken Run", Sir Trevor Booking Lower, aka de vakken die voor sfeer zorgden uit elkaar te trekken bij de verhuis zodat iedereen verspreid zit en er geen vakken meer zijn waar de "echte supporter" zit
- een voetbalstadion waar ze popcorn en schepsnoep verkopen is geen voetbalstadion maar een mislukte cinema
- prijzen zijn serieus de lucht in geschoten ook (mijn ticket volgende week is houd u vast £90)
- mensen krijgen stadionverbod wegens rechtstaan
- tickets: vlot verkrijgbaar bij allerhande reisbureaus maar gewone supporters geraken er soms niet aan
- sommige plaatsen: breng maar uw verrekijker mee wil je iets zien
- zelfs de benedenring zit je meters van het veld
- blijkbaar de normaalste zaak van de wereld dat iemand met bv een tottenham shirt in de thuistribunes zit. Wie er iets van zegt: vliegt buiten. In Upton Park ging je het mogen proberen, die met het shirtje ging onder het goedkeurend oog van de stewards buiten gestampt worden
-vanwege de prijzen en de grote beschikbaarheid bij reisbureaus: de typische voetbaltoerist overrompelt stilaan de boel. Nu denk je misschien ja maar jij bent als Belg ook een toerist. Gezien mijn eerste match in 95 was, ik op Upton Park een tijd een abbonement gehad heb, nu overal Europees ben gegaan, in de championship aanwezig was, meerdere tattoos waaronder een volle rug over West Ham... durf ik toch van mezelf te zeggen dat ik niet onder de toerist categorie val.
- iedereen had schrik om naar Upton Park te komen, was intimiterend voor zowel andere supporters als de ploeg van de tegenstander. Nu is het een leuk dagtripje
- los van de sfeer op zich maar sinds de verhuis: geen moeite meer voor de buitenlandse supporters. Vroeger ff mailen/bellen van we willen met x aantal belgen op verplaatsing naar... : geen probleem, tickets liggen volgende week in uw bus. Tegenwoordig: sorry nee.
Thuismatchen idem, kijken of je in de general sale tickets hebt of twas noppes. Daar hebben ze na een tirade van de Belgen, Italianen en mannen van Malta eindelijk iets aan gedaan en we kunnen toch al tickets voor thuiswedstrijden zonder problemen krijgen.
Voor mij en anderen waren thuismatchen sowieso geen issue gezien we via andere supporters wat fixten.
- de algemene hulpvaardigheid is naar beneden. Eerder dit jaar had ik helaas een dubbele enkelbreuk en had een tripje gepland. Tickets die we kregen waren weer 100 trappen naar boven. Contact opgenomen met de club met de vraag of er wat te regelen viel gezien dergelijke breuk niet op de planning stond. Of ik dus evt met rolstoel mocht plaatsnemen in de voorziene plaatsen ook al had ik ander ticket. Antwoord: nee, je moest maar geldig ticket kopen. Ik weet natuurlijk in november dat ik eind januari mijn enkel ga breken... Vroeger op Upton Park ging men u haast dragen en nog vragen of je dorst had of iet wou eten zodat men er achter kon voor u in zo'n situatie. Gelukkig mijn ticket kunnen doorverkopen zodat ik toch niet helemaal mijn broek scheurde. Het was uiteindelijk de 0-6 pandoering door Arsenal dus mezelf misschien toch wat frustratie bespaart toen.
Nee, ik ga echt niet graag meer. Als ik ga zoals volgende week is het vooral om de kameraden te zien en co.
We zijn met een volle bus volgende week dus de busreis wordt allicht het leukste van de dag. En omdat ik supporter ben.
Maar het stadion en algemeen beleid: een enorme afkeer gekregen.
EDIT: heb echt geprobeerd het kort te houden.