Ik zou voorstellen dat je stopt met je hypotheses, en het onrechtstreekse victim blamen. De rechtbank was van oordeel dat hij bewust was van zijn daden, en zij niet.
Als we willen dat we er jaarlijks geen 30.000 slachtoffers van verkrachting bij komen in ons land, dan moeten we stoppen met dit gedrag goed te praten en te normaliseren, en dan kan je daders geen opschorting van straf geven. We moeten hen ook niet automatisch demoniseren, dat is wel duidelijk uit deze case, maar het kan gewoon niet dat je, ook rekening houdende met alle verzachtende omstandigheden, straffeloos weg kan komen met verkrachting. De drie jaar met probatie zoals het parket vroeg lijkt me in dit geval een faire vraag die rekening houdt met die verzachtende omstandigheden, maar wel een duidelijker signaal geeft dat dit gedrag niet toelaatbaar is. Dat de man in dat geval wegens een strafblad vervolgens moeilijk aan de bak zou kunnen komen als gynaecoloog ... tja, daar had hij ook aan kunnen denken vooraleer hij seks had met iemand die niet meer wilsbekwaam was, en die nu heel haar leven een trauma meedraagt.
Ik denk dat velen hier enorm onderschatten hoe hoog de cijfers van seksueel grensoverschrijdend gedrag in dit land liggen, hoe hoog de cijfers voor verkrachting precies liggen en hoe hoog het onveiligheidsgevoel bij veel vrouwen in onze maatschappij precies ligt. We hebben in onze maatschappij de mond vol over straffeloosheid over vanalles en nog wat, maar als de slachtoffers dronken vrouwen zijn dan gaan we het goed praten? Awel, dan draag je zelf bij tot het klimaat en de cultuur waardoor we tot zo'n cijfers komen. En daar ga ik niet in mee. En opnieuw: niet nodig om al die daders, ook deze, te demoniseren. Het zijn lang niet allemaal gemene seksuele roofdieren, dat lijkt ook deze man niet te zijn. Maar hij heeft een zeer foute inschatting gemaakt en heeft misbruik gemaakt van een vrouw die niet meer capabel was om toestemming te geven. Dan kan je er niet vanaf komen met opschorting. Dat is een opgestoken middelvinger naar alle (toekomstige) slachtoffers, dat zorgt er voor dat slachtoffers nog minder de stap naar aangifte zullen zetten, en houdt de cultuur van straffeloosheid voor dit soort zaken alleen maar in stand.