Ik wil niet ambetant klinken, maar heel je betoog is gesteund op een onvoldoende en foute kennis van de wet. Je eerste zinsdeel is fout: je kunt wél consent geven als je dronken bent. Je tweede zinsdeel is fout: het is niet omdat hij minder dronken is dat hij beter moet inschatten en hij dus schuldig is. Als je twee zaken fout voorstelt of begrijpt, kun je niet zeggen dat ze op niks slaan?
Een verklaring in de rechtbank die door niemand wordt tegengesproken = bewezen. Dus jawel, het is bewezen dat het verkrachting was, het is bewezen dat hij het ook verkrachting vindt onder deze wetten, het is bewezen dat zij stomdronken was en "ver" zat, en dat ze niet meer wist wat er gebeurde. Dat je de lat legt op "fysiek ondersteunend bewijs" zou héél veel rechtszaken op losse schroeven zetten, en is opnieuw een foute kennis of een fout idee van de wet.
"Als je kan babbelen over relatiesn ben je toch zo straalbezopen niet, lijkt me" Hij zegt dat ze straalbezopen was, zij zegt het, de rechter zegt het, getuigen zeggen het. Maar toch lijkt het jou niet te kunnen? Dat geeft vooral eerder aan dat jouw idee daarover fout is, toch? Niemand ontkent het namelijk.
En nogmaals: nee, het is niet voldoende dat het slachtoffer met vriendinnen spreekt en zich plots schaamt. Dat is opnieuw een foute kennis van de wet. Het klopt gewoon niet? Waarom moet je het dan zo voorstellen?
*in de veronderstelling dat de verklaringen kloppen*
Ik quote de wetswijziging ter onderbouwing:
"toestemming er niet is wanneer het slachtoffer in een "kwetsbare toestand" is ten gevolge van alcohol" en dan de verplaatsing naar "Ja = Ja"
(Toegegeven, de nuance van het stukje "kwetsbaarheid" was me reeds ontgaan!) Dank om daar even op te duiden
@Loser
Maar onafhankelijk, als alcohol niet persé = geen consent is en de nuance ligt hem dan nog op kwestbaarheid, hoe moet je dan van iemand verwachten die ook gedronken heeft dat hij een correct inschatting kan maken rond kwestbaarheid als er "
impliciet" consent signalen gegeven worden dat het ok is?
En voor we over expliciet en impliciet beginnen quote ik nog even deze source: (
ROSA VZW.be)
"Deze verschuiving naar een affirmatieve toestemming verplaatst de focus naar het gedrag van de initiatiefnemer van seksuele handelingen."
Dus dan staan haar gedragingen mogelijk gelijk met toestemming. Gezien we sinds 2022 ook gegaan zijn van "neen = neen" naar "ja = ja" wat de impliciete gedragingen toch beamen, tegelijkertijd dan wordt het ook heel makkelijk om achteraf te zeggen er was geen consent?
Een verklaring in de rechtbank die door niemand wordt tegengesproken = bewezen. Dus jawel, het is bewezen dat het verkrachting was, het is bewezen dat hij het ook verkrachting vindt onder deze wetten, het is bewezen dat zij stomdronken was en "ver" zat, en dat ze niet meer wist wat er gebeurde. Dat je de lat legt op "fysiek ondersteunend bewijs" zou héél veel rechtszaken op losse schroeven zetten, en is opnieuw een foute kennis of een fout idee van de wet.
Een verklaring is een perceptie van iemand van waar akte van genomen werd, maar dat maakt het, per definitie, niet persé een vaststaand en onweerlegbaar feit. Dat bij geen tegenspraak* het "juridisch" voor waarheid wordt aangenomen, sure, maar maakt het nog niet bewezen (* meer hieronder over de tegenspraak).
"Als je kan babbelen over relatiesn ben je toch zo straalbezopen niet, lijkt me" Hij zegt dat ze straalbezopen was, zij zegt het, de rechter zegt het, getuigen zeggen het. Maar toch lijkt het jou niet te kunnen? Dat geeft vooral eerder aan dat jouw idee daarover fout is, toch? Niemand ontkent het namelijk.
In zijn verklaring geeft hij aan dat ze haar evenwicht verloor, maar in het relaas van zijn verklaring kan je niet concluderen dat ze dit vanaf het kot van de vriendin tot zijn kot ook nog deed, noch dat de camerabeelden, die er zijn tot 5:57 AM, dit laatste stuk coveren en er problemen zijn met haar evenwicht
Ik vind het opmerkzaam dat, hoewel in het vonnis de woorden staan "samenvattend weergegeven", ze redelijk in detail kunnen zijn rond een verklaring, maar niet duidelijk in het vonnis kunnen rapporteren dat op 5:57 AM het slachtoffer nog duidelijk waggelend te zien was, of de exacte locatie aangeven?
Sta me dan toe om wat jij bewezen noemt (stomdronken, etc), in twijfel te trekken (mijn onnozele simulatie van hun traject + BAC probeert tenminste nog iets te onderbouwen). Tegelijkertijd, toon me de beelden en ik trek maar al te graag mijn staart in en schreeuw moord en brand dat deze straf veel te licht is net als bij Sandia Dia, maar die duidelijkheid is er verre van!
*In de hypothese dat er geen camerabeelden zijn tot het einde en ze nuchter wordt along the way, welk pleidooi gaat zijn advocaat dan voeren om te zeggen dat er wel consent was? Niks, want het is woord tegen woord.
En de verklaring van 11 Maart "Hij erkende dat BP1, gelet op de toestand waarin ze zich bevond, geen toestemming kon geven voor de seksuele betrekking.." Erkenning omvat hier dat hij na de feiten de inschattingsfout inziet omtrent consent, das helemaal iets anders dan ik geef toe dat ik haar verkracht heb.
Het vonnis zegt "op basis van de informatie in het strafdossier" dat het bewezen is dat er seks heeft plaats gevonden terwijl het slachtoffer niet in staat was om toestemming te geven, sure en de rechter doet in eer en geweten een uitspraak op basis van de dossierelementen een uitspraak (.e.g. evenwichtsproblemen op een bepaald punt in de avond), maakt dat dit dossier volledig onweerlegbaar, hardly..
Leuk detail, blijkbaar heeft het slachtoffer ook een claim ingediend van 3k om de kosten van haar ganse studiejaar terugbetaald te zien, dat geweigerd is door de rechtbank op basis van haar studieverleden. Iemand kan uiteraard psychologisch gekraakt zijn door zoiets, heel goed mogelijk maar...
... laat mij de zaken omdraaien, als de bewijslast dan toch zo onweerlegbaar was, vind je het dan niet heel opzienbarend dat het slachtoffer direct akkoord gaat met de initiële uitspraak, waarover menig BG moord en brand spreekt dat het te licht is, in tijden dat justitie door een vergrootglas bekeken wordt? (En het beroep tegen de uitspraak komt van het parket, niet het slachtoffer)
Vreemd, heel vreemd!
En nogmaals: nee, het is niet voldoende dat het slachtoffer met vriendinnen spreekt en zich plots schaamt. Dat is opnieuw een foute kennis van de wet. Het klopt gewoon niet? Waarom moet je het dan zo voorstellen?
Op wat doel je, dat het geen plausible scenario is waarom iemand een klacht indient, tuurlijk wel !