Student geneeskunde verkracht medestudente en krijgt opschorting

Als impliciete consent niet bestaat, betekent dat dan dat een vrouw elke keer expliciet "ja ik wil seks met jou op dit moment" moet zeggen, en dit ook frequent gedurende de vrijpartij aagezien consent op elk moment terug kan ingetrokken worden; indien niet wordt ze verkracht?
Als je 100% zeker wilt zijn dat je nooit iets doet met iemand wat die niet wilt, kun je dat best vragen, ja. En anders dan gebruik je je inschattingsvermogen. Blijkt dat dat toch redelijk goed moet werken bij veel mensen. Maar als je iemand niet kent en die stomdronken (!) is, is de twijfel iets groter. Zo raar is dat toch niet?

Ben je een verkrachter omdat je seks hebt met iemand die je hebt wijsgemaakt dat je geneeskunde studeert, terwijl je in werkelijkheid bouwvakker bent?
Ben je een verkrachter omdat je seks hebt met iemand die je hebt wijsgemaakt dat je geneeskunde studeert, terwijl je in werkelijkheid biomedische studeert?
Ben je een verkrachter omdat je seks hebt met iemand die je hebt wijsgemaakt dat je geneeskunde studeert, terwijl je in werkelijkheid je geneeskundestudies vorige week hebt stopgezet?

Zijn dat 'listen' in de zin van artikel 417/5, 3e lid van het Strafwetboek? Zorgt dat ervoor dat toestemming niet mogelijk is voor de persoon waarmee je seks had? Misschien vindt de persoon je academische toestand relevant in zijn of haar beslissing om seks te hebben, maar misschien ook niet? Verandert dat iets aan de juridische kwalificatie van de feiten?
Ja, dat kan.
Ja, dat kan.
Ja, dat kan.

Doet me denken aan die Marokkaan

Erm, die voorbeelden zijn er gekomen omdat iemand dat verhaal hier ook al gepost had ;).
EDIT: of toch niet. Ik lijk te verwarren met een andere gelijkaardige thread hier waar ik effen naar gekeken had :).

Laatst bewerkt:
Doet me denken aan die Marokkaan die een aantal vrouwen "in de val had gelokt" met een profiel van een knappe Italiaan en geblinddoekt seks met hen had. Die vrouw(en) hadden hem aangeklaagd, maar ik geloof dat hij daarvoor vrijgesproken werd.
Ook maar terecht dat hij voor verkrachting wordt vrijgesproken (de vrouwen stemden in om geblinddoekt seks te hebben), hoewel er qua moraal kompas wel iets scheelt aan de dader.
Is het dan niet strafbaar om online een valse identiteit aan te nemen?

Ze hebben het nog wat wansmakelijker gemaakt. Nu zetten ze zijn huidige leeftijd (20) erbij vs de leeftijd van het meisje ten tijde van de feiten. Kwestie van nog wat meer shock effect te veroorzaken....
Het zit ook weer achter een paywall zodat we het volledige verhaal niet kunnen zien tenzij we betalen ...

Op zich zijn er wel lessen te trekken uit dit hele voorval, zeker voor studenten:
- nooit ofte nimmer zatte one-night stands doen
- laat elkaar niet achter: samen uit samen thuis (want het slachtoffer ging hier normaal gezien bij vriendinnen blijven slapen, die blijkbaar verdwenen en onbereikbaar waren op een bepaald moment). Ik wil niet aan victim blaming doen, maar als je volstrekt alleen en ladderzat in een grote stad op straat ronddwaalt dan loop je het risico dat je een slachtoffer wordt... er lopen nog heel veel gevaarlijkere types rond dan de dader in deze zaak. Dat staat los van of je man of vrouw bent trouwens.

Ik vraag me ook af of de hetze rond deze zaak nu niet eerder nefaste gevolgen zal hebben voor toekomstige gevallen. Pakweg de volgende mannelijke student die seks heeft gehad met een zatte studente, zou die ook niet eerder geneigd zijn om te zeggen 'ik weet ook niet meer wat er gebeurd is'? Zou die zeggen dat volgens hem de studente niet meer in staat was om toestemming te geven?

Mja hij was dus ook dronken en dan is de standaard gewoon dubbel hé.

Voor haar is de verwachting dat ze geen toestemming kon geven omdat ze dronken was.
Hij was ook dronken maar moet dan wel nuchter genoeg zijn om in te zien dat ze te dronken was om seks mee te hebben. Dus wordt verwacht van hem dan hij wél helder kan analyseren onder alcohol maar van haar niet.

Dit vind ik wel een fascinerend punt eerlijk gezegd.
Doorgaans kan je 'dronken zijn' natuurlijk niet als excuus inroepen wanneer je iets fout doet.

En wat betekent voor jou 'geen slechte intenties hebben' in zo'n rechtszaak? Want daar gaat het wel om.

Intentie is momenteel totaal niet belangrijk meer juridisch gezien, sinds het ganse concept "consent" hot geworden is,
ofschoon de rechter er gelukkig wel rekening heeft mee gehouden.

Op voorwaarde dat de verklaringen voor waar zijn en camerabeelden dit ook beamen:

Als hij tijdens de laatste lange wandeling denkt ze is terug bij haar positieven (gezien ze precies toch redelijk serieuze conversaties hadden over relaties), hij binnen om consent vroeg en die ook kreeg, is voor hem de kous af.

In haar verklaring zegt ze dit niet meer te herinneren, kan waarheid zijn of een leugen, onafhankelijk op dat moment heb je als man juridisch een probleem en wordt het gezien als verkrachting, dat je nota bene bijna niet kan weerleggen.

Op 11 Maart is hij dan nog zo ootmoedig om toe te geven tijdens de zitting dat het inderdaad strikt gezien juridisch als verkrachting aanzien wordt (en dat het naar alle waarschijnlijkheid een inschattingsfout was).

Hypothetisch scenario 2: Stel 2 mensen hebben consensual sex, waarna de vrouw ineens de week derna na de politie gaat voor verkrachting, omdat ze consent introk tijdens de daad, omdat ze diezelfde gast met een andere griet op date ziet, totaal plausibel scenario.

Ik wil maar zeggen het ganse concept consent is iets waar te gemakkelijk misbruik van te maken is, bewust of onbewust.

Laatst bewerkt:
Dus gij maakt het niet mee dus het bestaat niet? Ik ken genoeg mensen. Heb zelf al seks gehad dat de kamer neig aan't draaien was
Niet wat ik zei dat ik nog nooit heb meegemaakt, en ik zei ook niet dat omdat ik het nooit heb meegemaakt, dat het niet gebeurt.
Ik heb nog nooit seks gehad met iemand van wie ik twijfelde of die nu wilsbekwaam was om het goed te vinden wat ik aan het doen was, of bij wie ik twijfelde of die de volgende ochtend zou vinden dat ik misbruik van haar heb gemaakt, nee. Of dat ik moest twijfelen of ze gespiked was of niet. Tuurlijk kan het bestaan, ondanks ik het nooit heb meegemaakt. Maar niet doen alsof het honderden keren per nacht voorvalt in België, het gaat om iemand stomdronken meenemen en daar seks mee hebben.

@kay-gell dat is opnieuw omdat je een vergelijking trekt waar die er niet is. Consent =/= verantwoordelijkheid. Je bent verantwoordelijk voor je daden, of je nu zat bent of niet. Het slachtoffer is nog altijd verantwoordelijk voor wat zij doet als ze zat is. Een ander mag echter geen misbruik maken van je (te) zatte situatie om seks met je te hebben.

Het is waarschijnlijker dat zijn verdediging hem zal hebben gewezen op haar zeer dronken toestand (gestaafd door camera's op straat?) en hem verteld hebben dat het verstandiger was dat niet voor een rechtbank te betwisten, ook al was zijn interpretatie van de feiten op die avond zelf dat er wederzijdse handelingen waren waarop hij is verder gegaan.
In de huidige tijdsgeest zal er vanuit een rechtbank zeer waarschijnlijk weinig begrip voor zo'n ontkenning zijn en inderdaad (zoals gebeurd is) geoordeeld worden dat het slachtoffer te dronken was (en dus niet in staat) om die toestemming te kunnen geven. Moest hij ontkend hebben was er heel waarschijnlijk geen opschorting van straf gegeven.

Zijn "schuldig pleiten" is daarmee niet noodzakelijk zoals hij de feiten ervaren heeft, want zijn verhaal schetst wel een hele grijze zone. Maar meer dat hij later tot het inzicht is gekomen (al dan niet in het kader van zijn juridische verdediging) dat ze toch te dronken was om met seks te kunnen instemmen.

Wat hierboven gezegd wordt over one-night stands in dronken toestand, ook al wordt het door sommige op flessen getrokken, is imo wel correct. Elke dronken interactie in het uitgaansleven die tot one-night stands leidt, komt zo bijna automatisch in een grijze (zwarte?) zone. Wie was hoe dronken? Wie wist nog wat hij deed? Was zij te dronken om in te stemmen? Was hij te dronken om de signalen correct te interpreteren? Is iedereen nog van diezelfde mening de ochtend nadien of heeft er iemand achteraf spijt?
Hoe the fuck kan je dat nog bepalen? De extremen (gedrogeerd, kan niet meer rechtstaan, buiten bewustzijn/in slaap gevallen, ...) zijn gemakkelijk. Maar er is wel een gigantische zee van grijs en zwart daartussen die volgens de interpretatie van dit vonnis ook als "niet aanvaardbaar" zouden beoordeeld worden.
Rest enkel nog de goede raad: ga niet met elkaar naar bed in beschonken toestand.
Niet zo zeer gaan niet met elkaar naar bed in beschonken toestand, maar wel zorg dat je altijd ten alle tijde kunt beschikken over je volle verstand.

En dan gaat het eigenlijk al nier meet over in bed belanden, maar ook u begeven in het verkeer enz....

Op zich zijn er wel lessen te trekken uit dit hele voorval, zeker voor studenten:
- laat elkaar niet achter: samen uit samen thuis (want het slachtoffer ging hier normaal gezien bij vriendinnen blijven slapen, die blijkbaar verdwenen en onbereikbaar waren op een bepaald moment). Ik wil niet aan victim blaming doen, maar als je volstrekt alleen en ladderzat in een grote stad op straat ronddwaalt dan loop je het risico dat je een slachtoffer wordt... er lopen nog heel veel gevaarlijkere types rond dan de dader in deze zaak

Ik vraag me ook af of de hetze rond deze zaak nu niet eerder nefaste gevolgen zal hebben voor toekomstige gevallen. Pakweg de volgende mannelijke student die seks heeft gehad met een zatte studente, zou die ook niet eerder geneigd zijn om te zeggen 'ik weet ook niet meer wat er gebeurd is'? Zou die zeggen dat volgens hem de studente niet meer in staat was om toestemming te geven?

Dit vind ik wel een fascinerend punt eerlijk gezegd.
Doorgaans kan je 'dronken zijn' natuurlijk niet als excuus inroepen wanneer je iets fout doet.
Drink een paar glazen alcohol, maar drink niet in die mate dat je een blackout hebt of niet meer weet wat je doet, dan gebeuren zulke situaties al niet.
Dronken one night stands, het kan toch gevaarlijke gevolgen hebben, zoals SOA's en ongewenste zwangerschappen, als het niet veilig gebeurt.
Drink met mate(-n), dat geldt voor vrouwen ook.

- laat elkaar niet achter: samen uit samen thuis
Alcohol blijft hier in mijn ogen de rode draad en het grootste probleem.
Langs beide kanten zorgt het voor normvervaging, realiteitsbesef,…
Velen slagen er niet in om dit in te zien en doen weken tot jarenlang hetzelfde als student en nadien later in het leven.

Het lijkt me dan dat je de wet niet kent, en geen goed begrip hebt van consent. Impliciet consent bij gebrek aan expliciete toestemming bestaat niet. Ik wil niet vervelend doen, maar dat is de samenvatting van je hele post, hoor. Het zijn verzinsels op basis van jouw foutieve begrip van de wet en consent.

Dat zie je ook in die laatste zin. Ze is stomdronken. Dat ze 'ervoor kiest' om haar kleren uit te doen, is beïnvloed door haar intoxicatie. En zelfs als ze dat totaal nuchter zou doen, heb jij nog geen recht om seks met haar te hebben.
We weten allemaal dat jij graag alles zwart-wit ziet en zonder nuances, de wet strikt volgens de letter volgt, @Loser, maar ik denk niet dat je gelukkig zou zijn in zo'n ongenuanceerde utopische samenleving.
De rechter heeft in dit geval ook de wet met de letter gevolgd, maar is toch enigszins en uitzonderlijk afgeweken in zijn strafmaat vanwege de diverse omstandigheden die hij kon afleiden uit de verklaringen van beide partijen, getuigen en camerabeelden.

Ik begrijp zeker dat zij beïnvloed werd door haar dronkenschap, en hij uiteindelijk ook. Er zijn zoveel nuances in deze zaak. Stel dat de rollen hier omgekeerd waren, de man als slachtoffer en de vrouw als beklaagde, dan geloof ik niet dat de rechter ooit de vrouw zou hebben veroordeeld, zelfs als hij de wet strikt volgens de letter zou volgen. Nooit. Ik heb de wet niet gelezen, maar vermoedelijk worden mannen en vrouwen nog steeds ongelijk behandeld, omdat er wordt aangenomen dat een vrouw fysiek en mentaal, jammer genoeg 'altijd' zwakker is dan een 'sterke' man.

Ik blijf erbij dat het vonnis correct is tegenover wat men weet uit de verklaringen van beide partijen, getuigen en camerabeelden en ook het onbestaand gerechtelijk verleden van beiden. Tenzij er morgen andere slachtoffers naar voor komen die de beklaagde herkennen en aanklagen.

Ja, dat is volgens mij het hele ding: dat kan je op die moment volgens mij niet, aangezien je de persoon niet kent.
Je weet niet of zij altijd zo is, dronken of niet, omdat je haar niet kent. Als hij de persoon wel al kende, nuchter, dan is het volgens mij een eenvoudiger om een inschatting te maken hoe ver dan de wereld zij is/was.
Nu, ik vel geen oordeel over wat er hier gebeurd is. Voor't zelfde geld geven die camerabeelden van tijdens de halfuur durende wandeling naar dat kot aan dat het meisje amper op haar benen kon staan, en is het dus verwerpelijk dat de jongeman alsnog seks met haar had.
Dat zou inderdaad moreel zeer verwerpelijk zijn. Er moet toch ook rekening worden gehouden met het feit dat de beklaagde oorspronkelijk door het slachtoffer werd aangesproken en dat hij helemaal geen intentie had om met voorbedachte rade het slachtoffer te verkrachten.

De steward kon BP 1 niet haar het kot brengen omdat zijn shift er nog niet opzat. Daarop antwoordde hij dat hij het wel zag zitten om haar naar het kot te brengen.
De beklaagde stond erbij en keek ernaar.

Bemerk wel dat dat zijn verklaringen zijn. Zij kan er niets over verklaren omdat ze er zich niets van herinnert.
Opnieuw: ik vind het raar dat hij schuldig pleit als de zaken effectief gelopen zijn in dat kot zoals hij ze verklaart. Ik denk dat 90% van de mannen wellicht seks zouden hebben. Dus volgens mij moet er toch iets gebeurd zijn waardoor hij achteraf besefte dat hij over de schreef gegaan was, gezien hij toegeeft dat hij schuldig is.
Hij bekende alleen maar dat hij seks met haar heeft gehad, dat is ontegensprekelijk. Wellicht zonder schuldgevoel, omdat er, ook al waren ze beiden dronken, voor, tijdens en na het moment van de intimiteit wederzijdse gevoelens waren en, naar mijn mening, ook wederzijdse toestemming. Al is dit zwart-wit gezien volgens de wet misschien niet zo.

Het zou me niet verbazen als de politieagent die zijn verhoor afnam, erbij heeft getypt dat hij de verkrachting erkende, en dat dit is meegenomen in het vonnis. Terwijl hij mogelijk alleen maar heeft gezegd dat ze seks hebben gehad.

Nogmaals, daarom is het echt belangrijk om een advocaat aanwezig te hebben tijdens een verhoor. Zo kan jouw verklaring correct worden vastgelegd en wordt voorkomen dat een politieagent deze met interpretatiebias uittypt.

Voor alle duidelijkheid voor er weer iemand letterlijk interpreteert. Iemand kussen sluit uiteraard niet uit dat dezelfde persoon die initiatief nam tot kussen, niet het slachtoffer kan zijn van een verkrachting achteraf, maar als je met iemand naar huis gaat en twee uur ligt te wandelen zonder dat de dader dwangmatig die persoon naar een huis sleurt, dan is de assumptie toch dat de dader geen slechte intenties heeft..

En dat soort situaties zie je waarschijnlijk elke week 100 keer in de gemiddelde studentenstad.
Nee, nee.. je hebt gelijk maar mi ging het om de contekst “achteraf nog gekust dus dan kan het geen verkrachting zijn”.

Iemand kussen, een kort rokje aan, naakt door straat (als dat al zou mogen) whatever.. geeft allemaal geen aanleiding tot (geforceerde) seks.

Overigens merk ik wel dat mijn kinderen nog steeds denken dat verkrachting puur en alleen om geiligheid zou gaan ondanks mijn (herhaalde) uitleg. Toen ik opgroeide werd verkrachting gedefineerd (althans naar mij toe, het was niet de brede gedragen mening in de maatschappij) als een daad van agressie, onderwerping dmv geforceerde seks (oa omdat de climax voor veel daders bijzaak zou zijn) gedaan door iemand met een haat naar vrouwen. Maar misschien is er nog een term nodig tussen toestemming en verkrachting (als geweldsdaad, waarbij vrouwen bont en blauw geslagen zijn) in. Ik merk dat voor mij toch een verschil maakt.. hoewel een verkrachting ook kan gebeuren doordat het slachtoffer bevriest en de dader zo mogelijk minder geweld..) … nouja er is een hellend vlak mi maar waar dat begint en eindigt.. lastig …

Als je 100% zeker wilt zijn dat je nooit iets doet met iemand wat die niet wilt, kun je dat best vragen, ja. En anders dan gebruik je je inschattingsvermogen. Blijkt dat dat toch redelijk goed moet werken bij veel mensen. Maar als je iemand niet kent en die stomdronken (!) is, is de twijfel iets groter. Zo raar is dat toch niet?

Ja, dat kan.
Ja, dat kan.
Ja, dat kan.

Maar de juridische kwalificatie 'verkrachting' is dus afhankelijk van het subjectieve belang dat de persoon waarmee je seks hebt gehad hecht aan bepaalde informatie die je hebt uitgewisseld?

Misschien nog eentje ter verduidelijking:

Ben je een verkrachter omdat je seks hebt met iemand die je hebt verteld dat je miljonair bent, terwijl je volgens de ene interpretatie van het begrip miljonair (geld op je rekening) er geen bent, maar volgens een andere interpretatie (bvb totale vermogen incl waarde woning min schulden) wel, en de persoon waarmee je seks hebt gehad de ene interpretatie volgt terwijl jijzelf de andere interpretatie in gedachten had? Kan dat als een list geïnterpreteerd worden door de persoon waarmee je seks hebt gehad?

Niet wat ik zei dat ik nog nooit heb meegemaakt, en ik zei ook niet dat omdat ik het nooit heb meegemaakt, dat het niet gebeurt.
Ik heb nog nooit seks gehad met iemand van wie ik twijfelde of die nu wilsbekwaam was om het goed te vinden wat ik aan het doen was, of bij wie ik twijfelde of die de volgende ochtend zou vinden dat ik misbruik van haar heb gemaakt, nee. Of dat ik moest twijfelen of ze gespiked was of niet. Tuurlijk kan het bestaan, ondanks ik het nooit heb meegemaakt. Maar niet doen alsof het honderden keren per nacht voorvalt in België, het gaat om iemand stomdronken meenemen en daar seks mee hebben.

@kay-gell dat is opnieuw omdat je een vergelijking trekt waar die er niet is. Consent =/= verantwoordelijkheid. Je bent verantwoordelijk voor je daden, of je nu zat bent of niet. Het slachtoffer is nog altijd verantwoordelijk voor wat zij doet als ze zat is. Een ander mag echter geen misbruik maken van je (te) zatte situatie om seks met je te hebben.
Dader was ook dronken, beschikt niet meer over zijn nuchter denk vermogen, kan hij dan ten volle aansprakelijk zijn voor zijn "misbruik"

Daar gaat het toch IMO over of zie ik het verkeerd. Hetgeen je schrijft klopt he, een ander mag geen misbruik van je zatte situatie. Maar dan ga je er toch vanuit dat de ander bewust misbruik maakt van de zatte situatie. En dit is in deze situatie toch serieus twijfelachtig. Vooral omdat hij er echt vanuit ging dat er een klik was.

Maar als signaal vind ik het vonnis echt wel goed.

Intentie is momenteel totaal niet belangrijk meer juridisch gezien, sinds het ganse concept "consent" hot geworden is,
ofschoon de rechter er gelukkig wel rekening heeft mee gehouden.

Op voorwaarde dat de verklaringen voor waar zijn en camerabeelden dit ook beamen:

Als hij tijdens de laatste lange wandeling denkt ze is terug bij haar positieven (gezien ze precies toch redelijk serieuze conversaties hadden over relaties), hij binnen om consent vroeg en die ook kreeg, is voor hem de kous af.

In haar verklaring zegt ze dit niet meer te herinneren, kan waarheid zijn of een leugen, onafhankelijk op dat moment heb je als man juridisch een probleem en wordt het gezien als verkrachting, dat je nota bene bijna niet kan weerleggen.

Op 11 Maart is hij dan nog zo ootmoedig om toe te geven tijdens de zitting dat het inderdaad strikt gezien juridisch als verkrachting aanzien wordt.

Stel 2 mensen hebben consensual sex, waarna de vrouw ineens de week derna na de politie gaat voor verkrachting omdat ze diezelfde gast met een andere griet op date ziet, totaal plausibel scenario.

Ik wil maar zeggen het ganse concept consent is iets waar zo gemakkelijk misbruik van te maken.
Tuurlijk kan dat, maar dat is niet wat hier is gebeurd. Want alle partijen zijn het erover eens, toch?
Ik vraag me af wat voor belang die goeie intentie heeft, omdat die precies vaak naar boven komt. Oké, dat kan een verzachtend argument zijn, lijkt me logisch.
We weten allemaal dat jij graag alles zwart-wit ziet en zonder nuances, de wet strikt volgens de letter volgt, @Loser, maar ik denk niet dat je gelukkig zou zijn in zo'n ongenuanceerde utopische samenleving.
De rechter heeft in dit geval ook de wet met de letter gevolgd, maar is toch enigszins en uitzonderlijk afgeweken in zijn strafmaat vanwege de diverse omstandigheden die hij kon afleiden uit de verklaringen van beide partijen, getuigen en camerabeelden.

Ik begrijp zeker dat zij beïnvloed werd door haar dronkenschap, en hij uiteindelijk ook. Er zijn zoveel nuances in deze zaak. Stel dat de rollen hier omgekeerd waren, de man als slachtoffer en de vrouw als beklaagde, dan geloof ik niet dat de rechter ooit de vrouw zou hebben veroordeeld, zelfs als hij de wet strikt volgens de letter zou volgen. Nooit. Ik heb de wet niet gelezen, maar vermoedelijk worden mannen en vrouwen nog steeds ongelijk behandeld, omdat er wordt aangenomen dat een vrouw fysiek en mentaal, jammer genoeg 'altijd' zwakker is dan een 'sterke' man.

Ik blijf erbij dat het vonnis correct is tegenover wat men weet uit de verklaringen van beide partijen, getuigen en camerabeelden en ook het onbestaand gerechtelijk verleden van beiden. Tenzij er morgen andere slachtoffers naar voor komen die de beklaagde herkennen en aanklagen.
Kun je nog meer bewijzen dat je niks gelezen hebt van wat ik hier heb gepost? Lees mijn posts in het begin eens, en kijk dan nog eens of ik zwartwit ben, en ongenuanceerd. Ik vind alleen niet dat verzinsels nuance is. Het is zwartwit dat dit een verkrachting is. En nee, niet elke verkrachter is een smeerlap die moet hangen, niet elke verkrachter heeft slechte bedoelingen. Daarom zijn er ook minimumstraffen. En als er schuldinzicht is, gedragsverandering en het slachtoffer kan zich vinden in een milde straf gezien de situatie, dan is niemand gebaat bij een strengere straf. Alleen blijken minstens 2 van die zaken ondertussen al twijfelachtig, en dan vind ik de uitspraak al ietsjes minder te motiveren. Maar daarom eis ik nog altijd geen maximumstraf, ik denk dat de rechters dat veel beter kunnen inschatten dan wij.

Sowieso is een gevangenisstraf al bedenkelijk bij dit soort gevallen. Ik raad je ook aan om eens rond te zoeken in topics over oa pedofilie, of je dan nog altijd zegt dat ik zonder nuance mensen wil levenslang wil opsluiten.

Maar dat betekent niet dat ik meega in die extreme voorbeelden van 'zo is alles verkrachting' en 'honderden studenten per nacht worden verkracht' en 'dan heb ik het al vaak gedaan in mijn studententijd'. Of de schuld bij de vrouw leggen, of het hebben over de klepel die te ver is doorgeslagen omdat niet-penetratie nu ook verkrachting is, of dat het begrip consent elk contact onmogelijk maakt. Etc, etc.

Maar de juridische kwalificatie 'verkrachting' is dus afhankelijk van het subjectieve belang dat de persoon waarmee je seks hebt gehad hecht aan bepaalde informatie die je hebt uitgewisseld?

Misschien nog eentje ter verduidelijking:

Ben je een verkrachter omdat je seks hebt met iemand die je hebt verteld dat je miljonair bent, terwijl je volgens de ene interpretatie van het begrip miljonair (geld op je rekening) er geen bent, maar volgens een andere interpretatie (bvb totale vermogen incl waarde woning min schulden) wel, en de persoon waarmee je seks hebt gehad de ene interpretatie volgt terwijl jijzelf de andere interpretatie in gedachten had? Kan dat als een list geïnterpreteerd worden door de persoon waarmee je seks hebt gehad?
Je blijft hetzelfde zeggen, dus het antwoord blijft ook hetzelfde: ja, dat kan inderdaad gezien worden als verkrachting. Seks verkrijgen via een list kan gezien worden als verkrachting. Het wordt vaak niet weerhouden in de rechtbank, maar het kan zeker.

Dader was ook dronken, beschikt niet meer over zijn nuchter denk vermogen, kan hij dan ten volle aansprakelijk zijn voor zijn "misbruik"

Daar gaat het toch IMO over of zie ik het verkeerd. Hetgeen je schrijft klopt he, een ander mag geen misbruik van je zatte situatie. Maar dan ga je er toch vanuit dat de ander bewust misbruik maakt van de zatte situatie. En dit is in deze situatie toch serieus twijfelachtig. Vooral omdat hij er echt vanuit ging dat er een klik was.

Maar als signaal vind ik het vonnis echt wel goed.
Als je met 'ten volle aansprakelijk' bedoelt dat hij ontoerekeningsvatbaar wordt en dus vrijuit gaat, dan lijkt me dat niet. Als je bedoelt dat de rechter daar rekening mee kan houden, dan hopelijk wel. Hoe bewust hij misbruik heeft gemaakt van die zatte situatie speelt hopelijk in grote mate mee in de strafbepaling. Maar in de schuldbepaling?

Dus stel dat deze situatie zich grosso modo in een vaste relatie had afgespeeld, vind je dit ook verkrachting?
Als uw partner zo zat is dat ze niet meer weet wat ze doet en de volgende dag zich niets meer zou herinneren, ja.

Het is misschien een verschil tussen mannen en vrouwen, die te wijten is aan fysieke kenmerken; maar weten dat uw lichaam gepenetreerd geweest is, en dat gij daar niets meer van weet, dat is toch duidelijk een inbreuk op uw fysieke integriteit en daar kan je je toch niet oké bij voelen?
Ik weet niet of mannen zich daar zo over voelen als ze achteraf leren dat iemand hun erectie heeft gebruikt maar stel dat pegging een deel van uw seksleven is en uw vrouw doet dat met u wanneer gij zo zat zijt dat ge u niets meer herinnert, is dat dan oké?

In deze historie acht ik de kans groot dat hij op het moment zelf niet dacht dat er geen consent was (keuze van geen condoom en halve check/aanname daarover is wel wat vreemd) maar dat verandert niet dat het er niet was en aan haar ervaring daarover.
Met dat in het achterhoofd wringt het voor veel mensen om hem een verkrachter te noemen*, omdat dat hem reduceert tot het feit en hem op een hoopje gooit met mensen die bewust veel ergere handelingen stellen.
Mensen herkennen zich ook min of meer in de gebeurtenissen en dat kan ook wringen. Dat het mensen bewuster maakt van wat consent is en wat niet, betekent niet dat dit geval niet als verkrachting moet bestempeld worden.

* ongetwijfeld ook in zijn eigen hoofd. Als ge op het moment zelf geen twijfel hebt en achteraf dat hoort dan is dat ook een mentale mokerslag. Ge ziet uzelf niet zo maar die handeling hebt ge wel gesteld. Maar dat betekent uitaard niet dat er geen consequenties bijhoren. (Ook niemand ziet zijn eigen als doodrijder bv)

(En opnieuw, ik heb vooral problemen met de redenering van de rechter, eerder dan met de beslissing van de rechtbank [daar vind ik niet dat ik over genoeg info beschik].
Het statement van de advocate van het slachtoffer achteraf heeft ook niet geholpen, vind ik een serieuze fout)

En al die posts over valselijk aanklagen: het is niet alsof er zomaar wordt aangenomen wat een vrouw komt vertellen hé. Iemand die een valse aanklacht doet, valt vaak snel door de mand. Laat staan dat het komen vertellen van een verkrachting en alles wat daarbij komt kijken een aangename ervaring is. Alles wat hier over haar gezegd wordt heeft ze allemaal al gehoord van mensen die veel dichter bij haar staan.

Dus de conclusie van dit topic is aan het uitmonden in:
"Best totaal geen seks meer als er gedronken werd, want de consent zou wel eens ongeldig kunnen zijn", ja?

Dan ga ik als atheïst nu even met mijn blote knieën onze heer God bedanken dat mijn studententijd (of bij uitbreiding mijn hele leven) plaatsvond pre 2022.

Dus de conclusie van dit topic is aan het uitmonden in:
"Best totaal geen seks meer als er gedronken werd, want de consent zou wel eens ongeldig kunnen zijn", ja?

Dan ga ik als atheïst nu even met mijn blote knieën onze heer God bedanken dat mijn studententijd plaatsvond pre 2022.

Nee maar wel “Best totaal geen seks meer als er gedronken werd, want de consent zou niet gegeven kunnen zijn".
Seks bij dronkenschap zou je eerder op consent kunnen rekenen mi omdat je elkaar goed en langer kent.
Hoewel verkrachting binnen een relatie is ook mogelijk is, zeer goed mogelijk zelfs.

Terug
Bovenaan