Tour de France 2023

Wie wint de tour de france

• Jonas Vingegaard

Stemmen: 66 45,8%
  • Tadej Pogacar

Stemmen: 72 50,0%
  • Hindley Jai

Stemmen: 1 0,7%
  • Mas Enric

• Carapaz Richard

Stemmen: 0 0,0%
  • Gaudu David

• Martínez Daniel Felipe

• Mas Enric

• Yates Adam

• O'Connor Ben

• Iemand anders namelijk,...

Stemmen: 2 1,4%

• Totaal aantal stemmers
    144
Zou het dan al zover zijn? Of zouden ze na gisteren iets hebben gehad van: "ga al maar gerust, dan ben je zeker op tijd"?

Zou het dan al zover zijn? Of zouden ze na gisteren iets hebben gehad van: "ga al maar gerust, dan ben je zeker op tijd"?

Ik laat iets weten als het geboortekaartje in mijn brievenbus zit :unsure:

Langs de ene kant jammer dat je zo kort voor het ultieme feest voor TJV naar huis moet maar langs andere kant heeft hij wel een zeer grote bijdrage kunnen doen, voor hetzelfde geld moest hij in de eerste week al naar huis.

Vandaar de zeer innige knuffel met Jonas waarschijnlijk

a4RYi1z.jpg

De Tour is binnen dus hij met een gerust hart naar huis. Ik vraag mij af of hij ook zou naar huis zijn geweest als Pogacar nog op pakweg 30 seconden stond.

De Tour is binnen dus hij met een gerust hart naar huis. Ik vraag mij af of hij ook zou naar huis zijn geweest als Pogacar nog op pakweg 30 seconden stond.
Daar kan je inderdaad over speculeren. Van Aert kan hier op zen Leekens vertrekken, met 90% van het werk gedaan. Met deze voorsprong maakt zijn aanwezigheid totaal geen verschil meer, de knechten die ze nog hebben zijn meer dan capabel om het werk af te ronden als het nog nodig zou zijn en voor eigen rekening zijn het het hooguit nog een paar kleine kansjes. De kans dat hij 1 van die nog resterende etappes zou gewonnnen hebben was eerder klein, dan kan je beter u gerief pakken en naar huis gaan in zijn privé situatie.

Een paar dagen extra rust/gerichte voorbereiding richting Glasgow ipv 3 stevige koersdagen en een criterium zal ook zeker geen kwaad kunnen.

Zien jullie Jonas nog 4 keer de Tour winnen gelet op zijn prestaties en zijn team? Met Pogacar, Evenepoel, Ayuso, Rodriguez, etc heb je een hoop getalenteerde jongere renners, maar het verschil wordt precies alleen maar groter tussen Jonas en de rest.
Van Froome dachten we ook dat die het record ging breken, tot het plots gewoon niet meer ging en in 2021 dachten we dan weer dat Pogi op weg was om een lange, lange reeks neer te zetten. Dus de toekomst is natuurlijk geweldig onvoorspelbaar.

Zien jullie Jonas nog 4 keer de Tour winnen gelet op zijn prestaties en zijn team? Met Pogacar, Evenepoel, Ayuso, Rodriguez, etc heb je een hoop getalenteerde jongere renners, maar het verschil wordt precies alleen maar groter tussen Jonas en de rest.
Van Froome dachten we ook dat die het record ging breken, tot het plots gewoon niet meer ging en in 2021 dachten we dan weer dat Pogi op weg was om een lange, lange reeks neer te zetten. Dus de toekomst is natuurlijk geweldig onvoorspelbaar.
Vingegaard zal ook niet jaar na jaar een perfecte voorbereiding en tour kunnen rijden maar hij heeft nog veel jaren als wielrenner dus de kans is niet klein dat hij nog eens wint.
Froome had precies ook minder concurrentie buiten zijn eigen team :)

Pogacar verliest dus nog meer dan 4 minuten.
Los of Pogacar iets mankeert maar week 3 is wel in Vingegaard zijn voordeel. Hij presteert precies een pak beter dan de afgelopen weken.

Met alle respect maar als ik dit zie dan vraag ik mij oprecht af wie hier weerwoord aan kan bieden. Remco met alle respect gaat dat niet kunnen, laat staan dat zijn ploeg sterk genoeg is om hem in de positie te brengen dat hij kan proberen.
Blijkbaar een goede glazenbol.. wie zegt dat Vingegaard volgend jaar evengoed is als dit jaar? Wie zegt dat Remco al op zijn toppunt zit? Enzovoorts...

Trouwens als Remco volgend jaar al een podium kan rijden zou dat voor een 1e TDF schitterend zijn qua resultaat.

Nóg 4 na deze (voor 6 in totaal) of 4 met deze bij (voor 5)? Ik zou zeker geen geld inzetten tegen Vingegaard voor 5 stuks maar we hebben met zowel Froome als Bernal recent gezien hoe snel het evengoed gedaan kan zijn. Bernal kan je nog het voordeel van de twijfel geven maar eerlijk gezegd zou ik wel geld durven inzetten op dat Bernal nooit nog top 3 in de Tour rijdt.

Puur intrinsiek denk ik dat Vingegaard gewoon beter tot veel beter is (als ronderenner) dan al die namen die je op lijst buiten Pogacar. Ik kan fout zijn maar mijn gevoel is dat Evenepoel zijn Vuelta zege van vorig jaar toch nog zeer ver verwijderd (ergens tussen Adam Yates en Pogacar/Vingegaard in) is van dit niveau en ergens geloof ik niet dat Remco echt veel extra marge meer heeft om nóg véél beter te worden. Maar dat is natuurlijk zeer moeilijk te staven wegens gebrek aan relevante ijkpunten.

Ayuso is een beetje afwachten hoe die gaat evolueren. Voorlopig is dat met soms hoge pieken maar evengoed zeer diepe dalen en dat is dan in een rittenkoersen van 1 week. Ook daar zal een enigszins beperkte basis wel meespelen maar dat is toch allemaal afwachten ook.
En Rodriguez komt in deze Tour toch wel véél tekort. Jonge gast enzo, dat allemaal wel maar ik heb het al vaak gezegd: het is niet meer zoals 10 jaar geleden waar gasten van 23 jaar nog enorme marges hadden. Terwijl ze vroeger op hun 23ste pas leerden wat trainen was als ze bij de profs terecht kwamen zijn ze nu vaak al 4-5 jaar als quasi profs aan het trainen... de progressie die men vroeger maakte tussen 23 en 27-28 maakt men nu grotendeels tussen 18 en 23.

Vingegaard zal ook niet jaar na jaar een perfecte voorbereiding en tour kunnen rijden maar hij heeft nog veel jaren als wielrenner dus de kans is niet klein dat hij nog eens wint.
Froome had precies ook minder concurrentie buiten zijn eigen team :)
Van Contador dachten we hetzelfde, tot Froome er plots kwam.

Het is soms moeilijk om iets voor te stellen, tot het echt gebeurt, of er iemand nieuw op het toneel verschijnt.
Met deze status quo, en als Vingegaard geen ernstige ongelukken tegenkomt, dan zie ik hem volgend jaar nog eens winnen.

Evenepoel zou ik nu ook iets minder dan Pogacar (in normale tourvorm) inschatten. Ik kan op dit moment Remco zien op een derde plaats in Parijs, maar niet hoger, wat nog altijd een prachtprestatie is. Maar Evenepoel zelf is ook een echte perfectionist.
Dan lijkt me het tour-parcoursontwerp een factor dat in de toekomst optioneel roet in het eten van Vingegaard/TJV gooit. Als de organisators willen, kunnen ze tot op een bepaalde hoogte proberen een 'anti-Vingegaard' parcours op te stellen.
Of wat zij denken dat een evenwichtige strijd oplevert, want als het evenwicht zoek is, dan is spanning ook weg.

Laatst bewerkt:
Froome wordt door algemeen genomen wat te min ingeschat vind ik.
Werd 2e in 2012 na wiggins terwijl hij toen duidelijk beter was.
Viel er letterlijk uit in 2014 zodat nibali 1 vd zwakste Tours won in recente geschiedenis.
Won de tour in 2013, 2015, 2016, 2017 en ging nadien rechtstreeks nog ff de vuelta en de giro (2018) winnen. De tour van 2018 was dus zijn 4e grote ronde op rij en dan nog wordt hij 3e na Thomas.
In 2019 viel hij dan alles kapot net voor de tour maar ook daar was hij anders weer topfavoriet.

Altijd weer die sneer naar Remco.. is dat nodig?

A propos --> Waar zat uw held Vdp trouwens :thinking:.. zakt er elke dag compleet door bergop. Nu ja vandaag, morgen en zondag kan hij nog eens superknecht spelen voor Philipsen in de lead-out. Zijn nieuwe 9 to 5 job tegenwoordig ;) ..
Volgens mij heb je ergens een melding opgezet wanneer er iemand iets zegt over Remco.
Niet altijd zo snel op je paard zitten Kimme :wink: .
Wat VDP hiermee te maken heeft is ook een raadsel.

Het is soms moeilijk om iets voor te stellen, tot het echt gebeurt, of er iemand nieuw op het toneel.
Met deze status quo, en als Vingegaard geen ernstige ongelukken tegenkomt, dan zie ik hem volgend jaar nog eens winnen. Maar nog een jaar verder is al twijfelachtig voor me.
Evenepoel zou ik nu ook iets minder dan Pogacar (in normale tourvorm) inschatten. Ik kan op dit moment Remco zien op een derde plaats in Parijs, maar niet hoger, wat nog altijd een prachtprestatie is. Maar Evenepoel zelf is ook een echte perfectionist.
Dan lijkt me het tour-parcoursontwerp een factor dat in de toekomst optioneel roet in het eten van Vingegaard/TJV gooit. Als de organisators willen, kunnen ze tot op een bepaalde hoogte proberen een 'anti-Vingegaard' parcours op te stellen.
Of wat zij denken dat een evenwichtige strijd oplevert, want als het evenwicht zoek is, dan is spanning ook weg.
Hoe ga je een anti-Vingegaard parcours bouwen? Je kom moeilijk nóg minder tijdritten inlassen. Je kan wel voor biljartvlakke tijdritten opteren maar ook daar gaat Vingegaard nauwelijks tijd verliezen, zeker als je tijdritten niet in de eerste week propt.
En voor de rest moet je dan eigenlijk al overal het echte hooggebergte beginnen mijden... dat kan je ook moeilijk doen. Zonder een Tourmalet of een Galibier is zo'n Tour gewoon niet af. Wel kunnen ze de Tour ritten minder last maken, ritten met minder hoogtemeters. Meer vlakkere ritten met aan het einde 1 niet te lange klim (5-6-7km).

Vingegaard is redelijk well-rounded, heeft eigenlijk quasi geen zwakke plekken voor zover ik de voorbije 2 jaar gezien heb. Ze mogen dus proberen maar net als ze er niet in slagen van een Fransman plots Tour contender te maken door het parcours te tweaken gaan ze ook niet plots Vingegaard zijn kansen fnuiken.

Froome wordt door algemeen genomen wat te min ingeschat vind ik.
Werd 2e in 2012 na wiggins terwijl hij toen duidelijk beter was.
Viel er letterlijk uit in 2014 zodat nibali 1 vd zwakste Tours won in recente geschiedenis.
Won de tour in 2013, 2015, 2016, 2017 en ging nadien rechtstreeks nog ff de vuelta en de giro (2018) winnen. De tour van 2018 was dus zijn 4e grote ronde op rij en dan nog wordt hij 3e na Thomas.
In 2019 viel hij dan alles kapot net voor de tour maar ook daar was hij anders weer topfavoriet.
Het gaat denk ik niet zo zeer over te laag inschatten. Het gaat gewoon eerder over het feit dat een carriere snel kan kantelen/voorbij kan zijn:
* Een jaar zijn eigen kans niet mogen gaan
* 4 keer gewonnen in 5 jaar (wat eigenlijk redelijk insane is), met 1 gemist jaar door een val.
* 2018 ernaast gegrepen door zijn programma (mede door die doping periekelen)
* 2019: over en out.

Eigenlijk heeft hij in zijn "prime" dus 6 kansen gehad en 4 keer gewonnen.

Hoe ga je een anti-Vingegaard parcours bouwen? Je kom moeilijk nóg minder tijdritten inlassen. Je kan wel voor biljartvlakke tijdritten opteren maar ook daar gaat Vingegaard nauwelijks tijd verliezen, zeker als je tijdritten niet in de eerste week propt.
En voor de rest moet je dan eigenlijk al overal het echte hooggebergte beginnen mijden... dat kan je ook moeilijk doen. Zonder een Tourmalet of een Galibier is zo'n Tour gewoon niet af. Wel kunnen ze de Tour ritten minder last maken, ritten met minder hoogtemeters. Meer vlakkere ritten met aan het einde 1 niet te lange klim (5-6-7km).

Vingegaard is redelijk well-rounded, heeft eigenlijk quasi geen zwakke plekken voor zover ik de voorbije 2 jaar gezien heb. Ze mogen dus proberen maar net als ze er niet in slagen van een Fransman plots Tour contender te maken door het parcours te tweaken gaan ze ook niet plots Vingegaard zijn kansen fnuiken.
Ik kan allerlei knotsgekke suggesties geven. Maar de organisatoren gaan dat niet doen, omdat dit tegen het 'DNA van de wedstrijd' zou gaan. Zie inderdaad de Tourmalet of Galbier.
Pogacar kon Vingegaard een aantal keren pakken op z'n enigste kleine hiaat: wat minder explosiviteit. Een anti-Jonas parcours zou dat maximaal benutten. Dan zou je in een anti-Jonas parcours inderdaad nog veel meer van die vlakkere ritten hebben met aan het einde een niet te lange klim waar een Pogacar dan kan uitpakken. Maar dat zou geen TdF meer zijn.

Ik weet het niet, ben eigenlijk persoonlijk totaal niet tevreden met Vingegaard als winnaar.
Niks persoonlijks tegen hem, het is de beste natuurlijk, maar ik vrees dat Pogacar nu ook het klassieke werk links gaat laten liggen.
Hierin was Pogacar een stijlbreuk vergeleken met andere ronderenners die je alleen in de grote rondes ziet.
Want ja, wij Belgen kijken naast de Tour ook graag naar de klassiekers, maar in the end blijft de Tour toch de grootste wielerwedstrijd die er is...

Terug
Bovenaan