Wat doen jullie met vrijgekomen staatsbon?

Ik investeer het geld van mijn staatsbon

• Totaal aantal stemmers
    95
Hier ook nog aan het twijfelen en maar weinig zin om nog een bank erbij te nemen voor minimale 0,xx% verschillen.
Parkeren op mijn Keytrade High Fidelity rekening aan 2.55% lijkt de makkelijke oplossing maar ik vrees dat ze die rente in het komende jaar wel gaan verlagen.
Ik kan het ook overzetten naar mijn ING en daar 80% vastzetten in de promo termijnrekening...met de andere 20% wil ik wel eens een groter risico nemen.

Als je dat geld het komende jaar niet nodig hebt, is die ING termijnrekening dan niet de meest interessante vergeleken met Keytrade? Iets hoger netto rendement dacht ik (2,66%) en gegarandeerd voor een jaar terwijl er nu al banken aangeven dat ze verwachten hun rentevoeten te laten dalen.

Andere 20% met meer risico: daar is vooral de vraag welke beleggingshorizon je hebt, op 15-20 jaar kan je gerust het risico nemen van een ETF, maar als je eerder mikt op 1 of een paar jaar is het risico gewoon niet de moeite lijkt me.

Als je dat geld het komende jaar niet nodig hebt, is die ING termijnrekening dan niet de meest interessante vergeleken met Keytrade? Iets hoger netto rendement dacht ik (2,66%) en gegarandeerd voor een jaar terwijl er nu al banken aangeven dat ze verwachten hun rentevoeten te laten dalen.

Andere 20% met meer risico: daar is vooral de vraag welke beleggingshorizon je hebt, op 15-20 jaar kan je gerust het risico nemen van een ETF, maar als je eerder mikt op 1 of een paar jaar is het risico gewoon niet de moeite lijkt me.
Awel ja, dat was mijn punt een beetje i.v.m. die termijn rekening. In beide gevallen moet ik het laten staan, maar bij Keytrade zie ik die rente niet standhouden voor 1 jaar. Het zal denk ik ING worden en klaar.

Met de andere 20% zal ik eens moeten kijken, nog niet echt een long term plan hier :shy:

...met de andere 20% wil ik wel eens een groter risico nemen.

Met de andere 20% zal ik eens moeten kijken, nog niet echt een long term plan hier :shy:
1600073101wfl3.jpg

:oi22:

Awel ja, dat was mijn punt een beetje i.v.m. die termijn rekening. In beide gevallen moet ik het laten staan, maar bij Keytrade zie ik die rente niet standhouden voor 1 jaar. Het zal denk ik ING worden en klaar.

De getrouwheidspremie is allessinds vast voor 1 jaar. Van mij mag de rente een serieuze duik nemen, op voorwaarde dat ik mijn hypotheek kan herzien :D. Een daling in gewone intrest heeft uiteindelijk een iets kleiner effect aangezien je nog met 1020 euro vrijstelling zit.
Ik heb mijn niet benodigd geld allemaal bij Keytrade staan en blijf maandelijks geld steken in ETF zoals voorheen.

Splitsen over 2 spaarrekeningen bij MeDirect (ook al zit ik niet aan het maximum),
enerzijds MeDirect Essential Sparen en anderzijds MeDirect Fidelity Sparen.

Vanaf volgend jaar in plaats van de inflatie-spaarrekening blijven aan te vullen, een gedeelte van mijn maandelijks spaarkapitaal ofwel in indexfondsen ofwel in aandelen steken, moet nog eens nadenken over de verhouding.

Al bij al geen BG-grootverdiener maar ik zie het nut eigenlijk niet in om op een beperkte spaarsom nu extra veel moeite te gaan doen voor 0,1% extra rendement, dat gaat dan om een verschil wat je even goed in je uitgavenzijde van je budget kan gaan zoeken.

zal zoiets worden:
50% Duitse staatsobligaties (DE0001141810)
25% in trackers zoals IWDA / brk-b / ...
10% in aandelen van de werkgever.
overige 15% hou ik opzij voor onkosten wagen (nieuwe roetfilter) en de rest op de keytrade spaarrekening

Is Medirect eigenlijk een bank die te vertrouwen is? Hun TR is aanlokkelijk, maar ze krijgen niet meteen zo’n goede reviews en hun Maltees HQ geeft me weinig vertrouwen.

Is Medirect eigenlijk een bank die te vertrouwen is? Hun TR is aanlokkelijk, maar ze krijgen niet meteen zo’n goede reviews en hun Maltees HQ geeft me weinig vertrouwen.
Ik heb daar ooit een rekening willen openen, maar als ik de registratie en aanlogprocedure zag, heb ik het maar zo gelaten. Daar had ik al weinig vertrouwen in. Zelfde met Santander. Al moet gezegd dat ik behoorlijk conservatief ben in dat soort dingen.

Ik heb daar ooit een rekening willen openen, maar als ik de registratie en aanlogprocedure zag, heb ik het maar zo gelaten. Daar had ik al weinig vertrouwen in. Zelfde met Santander. Al moet gezegd dat ik behoorlijk conservatief ben in dat soort dingen.
Ik dacht dat ook toen ik mij pas geregistreerd gaat. Nu gebruik ik het een maand ofzo en het lijkt mij toch even veilig als andere systemen. Alleen wat een vreemde interface.

Medirect is een kleine speler, daar kan ik je misschien nog in volgen.
Maar Santander is een top 5 Europese bank. Tegen dat zij in de lappenmand liggen, zijn de meeste Belgische banken al lang dood en begraven.
Plus het maakt voor sub 100k EUR binnen Europa toch niets uit...

Medirect is een kleine speler, daar kan ik je misschien nog in volgen.
Maar Santander is een top 5 Europese bank. Tegen dat zij in de lappenmand liggen, zijn de meeste Belgische banken al lang dood en begraven.
Plus het maakt voor sub 100k EUR binnen Europa toch niets uit...
Net omdat Banco Santander zo'n grote bank is vond ik hun registratie en inlogmodule voor de Belgische regio nogal aan de amateuristische kant.
En wie gelooft er in die 100K solvabiliteit? Ik wil nog wel eens zien of werkelijk iedere klant zijn 100K per bank veilig is bij de volgende banken crisis :)
Maar zoals gezegd, ik ben daar eerder conservatief in.

Parallel hieraan waarschijnlijk een medirect essential rekening, dewelke 2.8% netto oplevert (dit is wel max 25k).

Iemand ervaring met bovenstaande?

niet uit het oog verliezen dat dit 2% basisrente + 0.8% getrouwheid is. Als er dus hierna gezakt wordt met de rentes (wat iedereen lijkt te verwachten?) kan deze rekening dus ook snel zakken

de app is wel oké (ik doe daar momenteel wel enkel sparen op dus het is niet dat ik alle functionaliteiten al bekeken heb). De inlogprocedure is initieel wat vreemd, het kan gebruiksvriendelijker maar bon ik ben er toch altijd al in geraakt (ook bij nieuwe gsm gelukt zonder problemen - had ik wat schrik voor :D)

Momenteel nog verdeeld over:
Keytrade @ 2.55
MeDirect @ 2.80

Vandaag termijnrekening gevraagd bij Crelan, ben er al klant en met hun aanbod nu is't wel makkelijk. Jammer dat dit niet gewoon via de app kan. Bij MeDirect kan het wél via de app.

Enige twijfel is nu hoeveel ik naar de termijnrekening zou brengen, want idd, de rentes bij keytrade & MeDirect zullen geen jaar meer hetzelfde blijven. En als ik het pas na nieuwjaar verplaats, zullen die rentes op termijnrekeningen weer gedaald zijn.

de app is wel oké (ik doe daar momenteel wel enkel sparen op dus het is niet dat ik alle functionaliteiten al bekeken heb). De inlogprocedure is initieel wat vreemd, het kan gebruiksvriendelijker maar bon ik ben er toch altijd al in geraakt (ook bij nieuwe gsm gelukt zonder problemen - had ik wat schrik voor :D)

Ik moet dan ook altijd denken aan mensen die aan mijn geld moeten kunnen na overlijden ofzo, ik wil het hen ook niet te moeilijk maken, je weet maar nooit hoe het leven loopt :-) Een grote som geld die ergens staat zonder fysiek filiaal in de buurt, begin maar...

Alles wordt toch geblokkeerd bij overlijden. Voor erfenis mag niemand daar zomaar aanzitten. Welk risicojob of sport beoefen je misschien 😋

Ik was de kasbons van BNP Paribas aan het bekijken. Enig idee wat ze bedoelen met dit bij kosten?
  • Recurrente productkosten (inbegrepen in de uitgifteprijs): max 1,25% per jaar

Ben al een paar dagen aan 't nadenken en hier aan 't lurken. Na wat bescheiden research ga ik het misschien zo aanpakken:

- Een deel op termijnrekening Keytrade (niet bij ING, KBC, .. (geen zin in nieuwe betalende zichtrekeningen)
- Een deel op een Beleggingsfonds met geen te hoge kosten, if possible. Voor langere termijn.
- De rente die ik nu heb van de staatsbon gebruiken om eens in een ETF te beleggen. (nog geen ervaring mee, maar aangezien het overal aangeraden wordt)

Het doel is gewoon om wat meer rente te hebben dan spaarboekjes kunnen geven. Aanvankelijk ook waarom ik geïnteresseerd was in de staatsbon.
Vandaag al deze punten in orde gebracht, met het verschil dat ik de termijnrekening van Crelan genomen heb.

Ik hoorde van een bankier vandaag dat hij meer dan 200 oproepen op z'n telefoon gekregen had, lol.
ze moeten het maar weten!

Argenta bijvoorbeeld: hun interessantste termijnrekening, was op anderhalf jaar. Maar die kon je niet openen online. moest je voor langs gaan naar het kantoor!

alle andere, mindere interessante, kon je wel online regelen :rolleyes:

ze moeten het maar weten!

Argenta bijvoorbeeld: hun interessantste termijnrekening, was op anderhalf jaar. Maar die kon je niet openen online. moest je voor langs gaan naar het kantoor!

alle andere, mindere interessante, kon je wel online regelen :rolleyes:
Hoeveel was deze op anderhalf jaar?

Terug
Bovenaan