Wat doen jullie met vrijgekomen staatsbon?

Ik investeer het geld van mijn staatsbon

• Totaal aantal stemmers
    95
Ben al een paar dagen aan 't nadenken en hier aan 't lurken. Na wat bescheiden research ga ik het misschien zo aanpakken:

- Een deel op termijnrekening Keytrade (niet bij ING, KBC, .. (geen zin in nieuwe betalende zichtrekeningen)
- Een deel op een Beleggingsfonds met geen te hoge kosten, if possible. Voor langere termijn.
- De rente die ik nu heb van de staatsbon gebruiken om eens in een ETF te beleggen. (nog geen ervaring mee, maar aangezien het overal aangeraden wordt)

Het doel is gewoon om wat meer rente te hebben dan spaarboekjes kunnen geven. Aanvankelijk ook waarom ik geïnteresseerd was in de staatsbon.

Bij deze: https://www.hln.be/geld/nieuwe-eenj...rendement-van-1-92-procent-netto-op~a84243b3/

Nieuwe eenjarige staatsbon levert rendement van 1,92 procent netto op​

De nieuwe staatsbon met een looptijd van één jaar zal een rente van bruto 2,75 procent opleveren, oftewel 1,92 procent netto. Dat maakt het Agentschap van de Schuld dinsdag bekend. De staatsbon op tien jaar levert een rente van bruto 2,80 procent op, netto 1,96 procent. Het rendement ligt daarmee zoals verwacht een pak lager dan de populaire staatsbon die een jaar geleden werd gelanceerd.

Begrijpelijk, maar je zou ook de TOB bij Degiro uit kunnen zetten voor de aankoop v/d Duitse staatsbon en na je aankoop de knop terug kunnen aanzetten.

Is het niet zo dat de verandering pas doorgevoerd wordt op de eerste dag van de daaropvolgende maand? Zou dan ook wel iets te veel geld hebben staan bij Degiro misschien...

- De rente die ik nu heb van de staatsbon gebruiken om eens in een ETF te beleggen. (nog geen ervaring mee, maar aangezien het overal aangeraden wordt)

Compleet ander risicoprofiel he. De gospel van ETF wordt tegenwoordig inderdaad nogal vaak bezongen maar uiteindelijk zijn dit aandelen, en daarbij is er geen enkele garantie van rendement. Sterker nog, zeker op korte termijn kan je een deel van je inleg verliezen.
ETF = meer potentieel rendement, maar ook meer risico
Termijnrekening = laag rendement, maar zonder risico

Over een maand de aankondiging
De nieuwe éénjarige staatsbon brengt voor het eerst in de geschiedenis 0€ op. :cry:

Over een maand de aankondiging
De nieuwe éénjarige staatsbon brengt voor het eerst in de geschiedenis 0€ op. :cry:

Je zou dat verwachten maar het zal niet zo zijn, kan me inbeelden dat mensen worstelen met de waarborg 100k voor banken bvb.

Anderzijds is het ook rommelen in de marge voor bepaalde mensen: 1,92 VS 2,66 - er zijn mensen die daarvoor de moeite niet gaan doen.

Je zou dat verwachten maar het zal niet zo zijn, kan me inbeelden dat mensen worstelen met de waarborg 100k voor banken bvb.

Anderzijds is het ook rommelen in de marge voor bepaalde mensen: 1,92 VS 2,66 - er zijn mensen die daarvoor de moeite niet gaan doen.
Waarborg banken is 100k per persoon. Dus 200k voor een koppel. Heb je nog eens kinderen, is nog eens 100k per kind gewaarborgd. Daarbij, als je meer geld hebt, kun je nog eens bij andere banken aankloppen, en/of heb je ook aandelen ed. Voor de meerderheid is de waarborg bij de banken bijgevolg wel voldoende, vermoed ik.

Alles in IWDA gestoken. Natuurlijk direct daarna een dipje van 0.5%.
Kheb die app maar van mijn telefoon verwijderd en ik kijk wel binnen een paar weken nog eens.
Ik heb er een klein beetje stress door nu er net geen 100k op staat. Yikes.

Het Belfius aanbod telt enkel voor vers geld. Dus van de staatsbon of andere bank. Dat is toch een dikke middelvinger naar hun vaste spaarders? (Waaronder mezelf)

Zal m'n geld wel naar de concurrent overschrijven.
Als dat klopt zal ik het wel in IWDA steken ofzo

Bij mij is het maar 10K, zal het waarschijnlijk doen in schijven van 2,5K of 5k

Alles in IWDA gestoken. Natuurlijk direct daarna een dipje van 0.5%.
Kheb die app maar van mijn telefoon verwijderd en ik kijk wel binnen een paar weken nog eens.
Ik heb er een klein beetje stress door nu er net geen 100k op staat. Yikes.
Lol, hoe ga je reageren als het min 45% staat straks? 😉 Beurzen staan wereldwijd torenhoog en kunnen gemakkelijk sterk corrigeren.

Een daling van 0,5% is geen “dipje”, dat is dagelijkse ruis/volatiliteit. Ik denk eerlijkgezegd dat je beter voor een obligatie was gegaan, afgaande op je bericht hierboven.

Lol, hoe ga je reageren als het min 45% staat straks? 😉 Beurzen staan wereldwijd torenhoog en kunnen gemakkelijk sterk corrigeren.

Een daling van 0,5% is geen “dipje”, dat is dagelijkse ruis/volatiliteit. Ik denk eerlijkgezegd dat je beter voor een obligatie was gegaan, afgaande op je bericht hierboven.
Inderdaad. Ook beter BRKb dan IWDA.

Hoe ik ga reageren? Gewoonweg niet want ik heb die app van mijn telefoon verwijderd en kijk gewoon niet meer.
Het leuke is dat ik nu even genoeg gespaard heb en de komende maanden een was van mijn inkomen ga spenderen aan leuk zaken, reisjes, nieuwe gaming laptop, resto, etc.

Medirect heeft rente van termijnrekening ook verhoogd in promo

1 jaar 2.52% netto
6 maand 2.80% netto (1.40% pro rata)
3 maand 2.87% netto (0,72% pro rata)

Hiermee bieden ze dan meer aan dan hun actie van rente staatsbon (1,93%) + 0,50% = 2,43%

Waarom is de netto rente op 3 maanden hoger dan op langere termijn?
Omdat de voorspelling is dat de rentes verder gaan dalen en wat ook nog een reden kan zijn is om je "vers" geld over te heuvelen naar hun met de aantrekkelijkste voorwaarden en je dit dan uit het "oog" verliest zodat de bank alsnog jouw geld ter beschikking heeft.

Op HLN lees ik wel wat tegenstrijdige artikels. Daar lijkt het precies alsof je een nieuwe klant moet worden om die termijnrekening te kunnen openen. Is het niet zo dat die voorwaarden telt zo lang als je van de ene rekening naar de andere rekening overschrijft en dat "nieuw" geld kunt plaatsen op die termijnrekening? Daarvoor kan je toch ook een bestaande klant zijn?

Terug
Bovenaan