Koenigsegg Gemera heeft 600pk op een 2.0 3 cilinder en dat in een "productiewagen". Nog ver van 1000pk wel.Ze zitten trouwens al aan 740pk op dat Toyotablok. Nog een jaar en er zijn 1000pk 3-cilinders(niet dat dat enig nut heeft, maar goed
)
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Koenigsegg Gemera heeft 600pk op een 2.0 3 cilinder en dat in een "productiewagen". Nog ver van 1000pk wel.Ze zitten trouwens al aan 740pk op dat Toyotablok. Nog een jaar en er zijn 1000pk 3-cilinders(niet dat dat enig nut heeft, maar goed
)
Maar je weet ook wel dat een Koenigsegg en Toyota motor wel 2 verschillende dingen zijnKoenigsegg Gemera heeft 600pk op een 2.0 3 cilinder en dat in een "productiewagen". Nog ver van 1000pk wel.
. De prijs van een volledige GR Yaris laat u mss 1 piston van de Gemera kopen 
Nooit, want die komt niet naar Europa...Zijn er nog steeds problemen met de motor v d yaris GR, of zijn deze intussen opgelost?
Vraag me af wanneer ik de eerste corolla GR ga zien want dit vind ik ook een mooie wagen
Nee, serieusMaar je weet ook wel dat een Koenigsegg en Toyota motor wel 2 verschillende dingen zijn. De prijs van een volledige GR Yaris laat u mss 1 piston van de Gemera kopen
![]()

Maar uiteindelijk doet ge hetzelfde maar dan op een andere schaal he.Iets van des goûts et des couleurs maar ik vind dat er soms toch echt rare insteken zijn in een autoforum met zelfverklaarde liefhebbers over wat de essentie is van een auto/petrolhead in het algemeen. Ik zie het zo vaak roepen van ''ik wil een driverscar'' en dan kopen ze iets dat totaal niets met driverscar te maken heeft. En ja, er is een onderscheid imho tussen een 'echte' driver, gt man of gewoon liefhebber van mooie auto's.
Iedereen mag andere voorkeuren genieten en voertuigen kan je op verschillende manieren ervaren maar als het puur om de essentie van het rijden gaat, lees ik hier toch echt vaak dingen die ik compleet onbegrijpelijk vind.
Als je nu is alle key features neemt die de ultieme drivers halo ICE mobiel zouden zijn, lijkt me toch dat dat redelijk unaniem volgend lijstje zou moeten zijn:
Basically de GMA T50, helaas ben ik nog 'nipt' te arm om zo ooit eentje te bezitten.
- Middenmotor
- Atmosferisch
- Hoogtoerig >=9000 RPM
- Lightgewicht <1150kg
- V12
- Manueel (liefst gated)
- Geen stuurbekrachtiging of hydraulisch (nooit elektrisch)
- Geen hybrid/EV tech
Tegenwoordig is er nog zelden een auto die je kan beschouwen als een echte driverscar imho. Je krijgt meer feedback van het asfalt als je staat te dweilen dan met een moderne wagen waar alles zodanig weggefilterd wordt door de elektronische bekrachtiging. Nog een paar auto's die het echt waardig zijn maar eerder een zeldzaamheid dan de regel tegenwoordig. Iedereen is een liefhebber maar niemand wil met een liefhebbersauto rijden precies want ze willen massagezetels en comfortabel km's vreten. (maar ook heel graag wel pops and bangs, je moet een liefhebber zijn of je snapt het niet waarom je dat zou willen right?)![]()
) ligt dat meer bij de tracktoy, voor de andere meer richting de GT. Neem een 992, supergoeie daily, supergoeie GT, redelijk goeie driverscar. Maar, voor de meeste van die mensen is er geen budget (of geen goesting om nog een extra plek op hun oprit op te offeren) om nog een echte track-car te kopen. Dan is de 992 wel een betere keuze om te kopen dan pakweg een Atom he...Zelf al met gereden? Blok lam? Throttle niet responsief?De 992 Turbo S is nu niet bepaald een hoogstandje wat mij betreft en rijdt echt zeer saai. 175pk per liter is verre van speciaal. Zelfs een A45 haalt een hogere pk/displacement ratio. De blok is redelijk lam te noemen en echt extreem responsief is de throttle niet. Veel pks =\ Goed

Bruikbaar is relatief maar spreken over een Atom of BAC, dat is het gewoon echt in het extreme trekken natuurlijk. Iets waar je een helm moet opzetten omdat anders uw hoofd vol putten zit als je sneller dan 50km/u rijdt is nu niet echt same league.Maar uiteindelijk doet ge hetzelfde maar dan op een andere schaal he.
Waarom een Exige en geen Ariel Atom/BAC Mono/KTM X-Bow/...
Omdat een Exige ook nog iets bruikbaar is als auto. Voor de meeste mensen is die drivers car een 2e auto en geen 3e of 4e, waardoor hij toch ook nog enig nut moet hebben. En de meeste mensen kunnen niet én een gezinswagen én een GT voor als ze sportief veel km's moeten doen én een echte driverscar kopen (én dan nog iets voor te offroaden én ...)
Komt nog eens bij dat voor veel mensen trackdays financieel ook niet echt haalbaar zijn (of toch niet regelmatig). Dan kom je meestal ergens op een compromis tussen een GT en een tracktoy, voor de ene (lees: gij) ligt dat meer bij de tracktoy, voor de andere meer richting de GT. Neem een 992, supergoeie daily, supergoeie GT, redelijk goeie driverscar. Maar, voor de meeste van die mensen is er geen budget (of geen goesting om nog een extra plek op hun oprit op te offeren) om nog een echte track-car te kopen. Dan is de 992 wel een betere keuze om te kopen dan pakweg een Atom he...
Zelf al met gereden? Blok lam? Throttle niet responsief? Mijn 997 turbo was handgeschakeld en ik vond die al vrij responsief en die werd omschreven vergeleken met de 997.2 als de slechte versie. Mijn 991.2 in sport+ stand is zeer snel in schakelen en terugschakelen praktisch onmiddelijk en ik kan je verzekeren na een huracan, 458+ gereden te hebben dat dat precies zandlopers zijn die afvragen dat je naar boven of beneden wenst te schakelen.
Denk dat er énorm veel autojournalisten en eigenaars, cough, er niet echt akkoord meegaan met uw bovenstaande opvatting. (qua hoogstandje en lam enz. GT3 is inderdaad qua ervaring, zie hogere toeren + hardere vering wel spannender.
Maar iedereen heeft recht op zijn eigen mening![]()

Goh zoals ik zeg smaak zeker? Ik vind persoonlijk dat hij zeer snel pakt met gas geven (dus geen delay) Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik als mijn gas induw dat ik moet tellen van 1-2-3 en ja power. Ik duw mene pedaal en das direct botox filler. (in sport mode! in U-mode is het precies een zeilboot)Bruikbaar is relatief maar spreken over een Atom of BAC, dat is het gewoon echt in het extreme trekken natuurlijk. Iets waar je een helm moet opzetten omdat anders uw hoofd vol putten zit als je sneller dan 50km/u rijdt is nu niet echt same league.
Ik heb het over gasrespons, niet over schakelen. Dat is compleet iets anders. Dat de PDK waarschijnlijk nog steeds de beste versnellingsbak is voor productiewagens, staat vrijwel bij niemand ter discussie. Dit is een beetje de essentie van men post. Zeker niets persoonlijk, ieder zijn goesting en heb ik niets op tegen, maar ik spreek over gasrespons en ik krijg een kritische reactie die dan eigenlijk een punt aanhaalt waar ik zelfs geen uitspraken over gedaan heb.
Throttle respons op een 992 Turbo S is ook weldegelijk matig. Lees je trouwens ook veel op rennlist ed, het online walhalla van de porsche puristen. Is ook normaal, het is een turbo setup dus dat moet boost opbouwen, iets wat we dus met elektrische turbos hopelijk vrijwel volledig gaan wegkrijgen in de toekomst. Van die autojournalisten lijkt me onjuist. Ik denk dat de journalisten gelijk hebben daar geen groot punt van maken, net omdat een gemiddelde Turbo koper daar ook niet mee bezig is. Iemand die een driversporsche zou willen, kocht een GT3, GTS of die 991T, niet de turbo s. Zelfs 90% van de GT3RS klanten caret niet over de specs. Dat is gewoon niet dat type klant. Die willen een GT3RS omdat het een GT3RS is, niet voor wat het doet of kan.
Een Turbo S is de beste daily sportwagen die je kan kopen, ben ik rotsvast van overtuigd. Betrouwbaar, bloedsnel, in alle weersomstandigheden, stuurt verrast scherp voor een AWD mede door slimme foefjes en rear wheel steering maar om nu te zeggen dat die auto exciting is? Neen, dat niet. Begrijp me ook niet verkeerd, het heeft ook al is door men hoofd gespookt om een Turbo S eventueel te kopen nu er een kindje is en je daar tenminste een kinderstoel in krijgt maar ik kan echt maar matig excited worden over wat de auto biedt voor het geld dat je betaalt. GT3 in a heartbeat maar dan zit ik alweer met hetzelfde issue natuurlijk![]()
Bruikbaar is relatief maar spreken over een Atom of BAC, dat is het gewoon echt in het extreme trekken natuurlijk. Iets waar je een helm moet opzetten omdat anders uw hoofd vol putten zit als je sneller dan 50km/u rijdt is nu niet echt same league.
Ik heb het over gasrespons, niet over schakelen. Dat is compleet iets anders. Dat de PDK waarschijnlijk nog steeds de beste versnellingsbak is voor productiewagens, staat vrijwel bij niemand ter discussie. Dit is een beetje de essentie van men post. Zeker niets persoonlijk, ieder zijn goesting en heb ik niets op tegen, maar ik spreek over gasrespons en ik krijg een kritische reactie die dan eigenlijk een punt aanhaalt waar ik zelfs geen uitspraken over gedaan heb.
Throttle respons op een 992 Turbo S is ook weldegelijk matig. Lees je trouwens ook veel op rennlist ed, het online walhalla van de porsche puristen. Is ook normaal, het is een turbo setup dus dat moet boost opbouwen, iets wat we dus met elektrische turbos hopelijk vrijwel volledig gaan wegkrijgen in de toekomst. Van die autojournalisten lijkt me onjuist. Ik denk dat de journalisten gelijk hebben daar geen groot punt van maken, net omdat een gemiddelde Turbo koper daar ook niet mee bezig is. Iemand die een driversporsche zou willen, kocht een GT3, GTS of die 991T, niet de turbo s. Zelfs 90% van de GT3RS klanten caret niet over de specs. Dat is gewoon niet dat type klant. Die willen een GT3RS omdat het een GT3RS is, niet voor wat het doet of kan.
Een Turbo S is de beste daily sportwagen die je kan kopen, ben ik rotsvast van overtuigd. Betrouwbaar, bloedsnel, in alle weersomstandigheden, stuurt verrassend scherp voor een AWD mede door slimme foefjes en rear wheel steering maar om nu te zeggen dat die auto exciting is? Neen, dat niet. Begrijp me ook niet verkeerd, het heeft ook al is door men hoofd gespookt om een Turbo S eventueel te kopen nu er een kindje is en je daar tenminste een kinderstoel in krijgt maar ik kan echt maar matig excited worden over wat de auto biedt voor het geld dat je betaalt. GT3 in a heartbeat maar dan zit ik alweer met hetzelfde issue natuurlijk![]()
Klopt hoor, maar voor de meeste mensen is alles dat gaan 2.5 ton weegt en 300PK heeft een bom van een autoIk denk dat het toch eerder een beetje aan uw referentiekader ligt wanneer je een Turbo S niet "exciting" vindt.
Voor de meeste mensen is dat gewoon een bom van een auto waar zelfs gewoon er eens mee rijden een droom is, laat staan er zelf eentje te kunnen kopen.
Het is zoals je zelf zegt, niet elke autoliefhebber zoekt hetzelfde in een auto. Jij bent een purist die enerzijds (veel) circuitervaring heeft en anderzijds het geld om dat te doen en leuke auto's te kopen. Dus jouw referentiekader voor een echte "driverscar" is gewoon anders.
(bij een Turbo S is het grootste argument vooral de prijs en de 0-100 sprintjes). Neem een Aston Martin ipv een Turbo S. Dat is overduidelijk een GT, maar dat gaat voor de meeste mensen nog altijd een bom zijn om eens mee te rijden.Aston martin, prachtige wagens maar kwaliteit en prijs rechtvaardigen het niet. Maserati vind ik ook mooie wagens, en dat zijn zeer goede GT's. Echter allemaal als je tegen de 50 leunt.Klopt hoor, maar voor de meeste mensen is alles dat gaan 2.5 ton weegt en 300PK heeft een bom van een auto(bij een Turbo S is het grootste argument vooral de prijs en de 0-100 sprintjes). Neem een Aston Martin ipv een Turbo S. Dat is overduidelijk een GT, maar dat gaat voor de meeste mensen nog altijd een bom zijn om eens mee te rijden.
Ik denk dat het toch eerder een beetje aan uw referentiekader ligt wanneer je een Turbo S niet "exciting" vindt.
Voor de meeste mensen is dat gewoon een bom van een auto waar zelfs gewoon er eens mee rijden een droom is, laat staan er zelf eentje te kunnen kopen.
Het is zoals je zelf zegt, niet elke autoliefhebber zoekt hetzelfde in een auto. Jij bent een purist die enerzijds (veel) circuitervaring heeft en anderzijds het geld heeft om dat te doen en leuke auto's te kopen. Dus jouw referentiekader voor een echte "driverscar" is gewoon anders.

Maarja, een i8 is ook een GT, en daar kan niemand deftig in en uitstappenAston martin, prachtige wagens maar kwaliteit en prijs rechtvaardigen het niet. Maserati vind ik ook mooie wagens, en dat zijn zeer goede GT's. Echter allemaal als je tegen de 50 leunt.
Turbo S wordt soms een GT genoemd maar ik kan hier echt niet elke dag met rijden. Mijn vrouw en kleine lachen me nu al uit als ze me soms zien klauteren uit die wagen( stap 1. deur open stap 2. handje 1 stevig stuur vastpakken, handje 2 de zijkant van de stoel vastpakken stap 3 u eruit duwen uit die wagen en dan uw gezicht verstijven als je uitstapt alsof niets aan de hand is.) of als ik mijn vrouw uit de wagen duw als ik ga parkeren voor de velgen.

...
Of je nu 10k of 100k uitgeeft, de essentie van wat autorijden fijn maakt blijft hetzelfde. Analoge ruwe ervaring.
PK's en acceleratie is een dickswing contest die letterlijk nul value heeft, dan snap je niet waar het om draait.
Alles wordt tegenwoordig zo om zeep geholpen door al de elektronische systemen en computers die 100en dingen aanpassen per seconde. Neemt de volledige ervaring weg. Ik denk dat ergens vanaf 2010 ofzo het allemaal heel snel bergaf is gegaan op vlak van beleving met auto's.
...

Mag ik u vragen, heb jij nu al in een turbo S gereden of ga je vanuit ? Ikzelf heb een Elise gehad (1998) en dat is zekers een toffe auto (als zijn waterpomp niet kapot was, of in de cilinder mayo zat of de veren kapot waren). Beetje te veel geld voor wat het was uiteraard, maar ik zou morgen NOOIT terug in die wagen kruipen. Ja ok, je zit te schakelen en je kunt hoog in toeren gaan en dat klinkt rauw enzovoort maar toch?Goh ik snap wat je zegt maar zelfs als ik met andere budgetten zou shoppen zie ik tal van coole opties: GR86, MX5 NA/NB, Opel Speedster (meest undervalued sportscar out there), ...
Probleem is vooral gewicht. Alle moderne autos zijn TANKS. 1500 is tegenwoordig een lichte auto. Slaat echt helemaal nergens meer op.
Ik garandeer je dat je een Lotus Elise met 136pk plezanter zou vinden op kleine wegjes dan een Turbo S.
Turbo S is leuk op de autobahn om 300+ te knallen maar op trage snelheden is er absoluut geen hol aan.
Of je nu 10k of 100k uitgeeft, de essentie van wat autorijden fijn maakt blijft hetzelfde. Analoge ruwe ervaring.
PK's en acceleratie is een dickswing contest die letterlijk nul value heeft, dan snap je niet waar het om draait.
Alles wordt tegenwoordig zo om zeep geholpen door al de elektronische systemen en computers die 100en dingen aanpassen per seconde. Neemt de volledige ervaring weg. Ik denk dat ergens vanaf 2010 ofzo het allemaal heel snel bergaf is gegaan op vlak van beleving met auto's.
Dagje baantjes scheuren in de Ardennen zou ik dat altijd verkiezen in een MX5 boven een Porsche Turbo of je het nu gelooft of niet![]()

Mag ik u vragen, heb jij nu al in een turbo S gereden of ga je vanuit ? Ikzelf heb een Elise gehad (1998) en dat is zekers een toffe auto (als zijn waterpomp niet kapot was, of in de cilinder mayo zat of de veren kapot waren). Beetje te veel geld voor wat het was uiteraard, maar ik zou morgen NOOIT terug in die wagen kruipen. Ja ok, je zit te schakelen en je kunt hoog in toeren gaan en dat klinkt rauw enzovoort maar toch?
Soit, er moeten mensen zijn met jouw en mijn denkwijze he, anders verkopen gt3, exiges enzovoort niet he
Echter vind ik uw mening van dat die wagen geen hol aan is toch beetje kort door de bocht (ha ha, bochtjes neme zedde mee...)
Maar het doelpubliek van een turbo s ga ook nooit bochtjes scheuren met die wagen he. Die willen gewoon de snelste porsche die ook comfortabel is en that's it. Wil je zotte bochtjes doen dan moet je maar een GT4(rs) of GT3(rs) kopen.
Wacht effe, van uw eerste zin. Dus je hebt met de standaard carrera's dus wel gereden, maar dus met de andere speciale modellen dan niet? Indien zo, dan vind ik het toch jammer dat je dan dit direct zegt. Nu soit, let's move on.Ik heb best wel al met wat gereden van Porsche zoals de standaard Carreras. Van de meer speciale modellen GT4, 991 Turbo, 992 Turbo S (recent, zoals ik zei, it crossed my mind to perhaps buy one), 997 GT3RS, 991 GT3RS en de 992 GT3 (al was dat zeer kort en niet doorgestampt).
Het is geen kwestie van akkoord te gaan of niet. De feiten zijn de feiten natuurlijk.
Vergelijking van de Elise S1 was met de K-series rover blok, dat was nu eens echt de periode Lots Of Trouble Usually Serious (L-O-T-U-S) maar sinds de transitie naar Toyota zijn dat zeer betrouwbare dingen geworden. Paar Lotus eigenaars op het forum, nog niemand met issues en de meeste zien ook circuit hier. Je moet uiteraard wel de opoffering maken dat je in een spartaanse auto zit. Voor mij is dat simpel: als ik wil baantjes scheuren of circuit dagje meepikken dan care ik enkel over hoe het rijdt. Niet hoe mooi het stiksels op de zetels is, de airco goed werkt of ik goede speakers heb met carplay. Daar heb ik een daily voor.
Het is natuurlijk wel een kwestie van wat je zelf zoekt in een wagen. Er is ook niets mis met te zeggen dat een Turbo S een gedempte en ietwat saaie wagen is. (verander saai door veilig en de perceptie is al anders).
Een nieuwe GT3RS zou ik willen omdat ik dat extreem cool vind en het ongelofelijk capabel is op circuit maar ik twijfel er zeer sterk aan of mij dat het plezier zou kunnen geven van de huidige Exige bv.
Een Turbo S is denk ik echt een beetje een soort van perfecte daily maar om dat als funcar te kopen puur, dan zijn er veel beter opties naar mijn voorkeuren. Daartegenover staat: wil je een sportieve daily en maar 1 auto, dan is dat denk ik veruit de ultieme keuze om te maken. Weinig auto's doen zoveel zo goed als een Turbo S. Porsche is populair voor een reden. It just works, all the time.
Ik heb ook lang een AMG als daily gehad met 611pk en 847nM met brullende V8 en zodra ik met men Lotus Elise gereden had, vond ik die AMG de meest idiote auto die er bestond en zelfs enigszins saai. Enkel goed voor rechtdoor te rijden en met veel lawaai dwars door een bocht te vliegen in volle rook. Een goede benchmark voor hoe leuk een auto is, is hoe groot je glimlach is als je tegen 50km/u een scherpe bocht indraait aan een op- of afrit. Hoe je de mechaniek voelt werken voor mechanische grip en niet 1 of andere computer die met torque vectoring de wet van newton probeert te overwinnen omdat je met een huis op wielen een bocht indraait.