Aanslag op Charlie Kirk

Als je vanop ~180 meter zo nauwkeurig kan schieten, moet er toch wel een professionele achtergrond in het spel zijn. Of alleszins een heel gedreven hobbyschieter.

180 meter iets raken is echt niet zo moeilijk hoor. Ik ken genoeg mensen die van verder stukken nog meer kleiner oppervlakte kunnen raken. Ik spreek gewoon van het schieten he. Het verdwijnen en andere randzaken kan ik niet over meepraten want volg het nieuws te weinig.

Maar geef mij mijn wapen en ik doe zonder moeite een headshot op 300meter. Er na moet je meer moeite doen als er wind is en andere zaken.

Maar 180m is echt niet speciaals en maakt u geen professional.

Ik bedoel dat hij waarschijnlijk wel op het hoofd gemikt zal hebben, en dan lijkt mij een afwijking van 10 cm niet zo bijzonder veel om het gelijk te bestempelen als een onervaren man met een lucky shot.
Dit lijkt me ook het meest waarschijnlijke. Om een slachtoffer zonder lichaamsbescherming te doden, probeert men volgens mij recht op de borst te mikken omdat daar een hoop vitale organen bij elkaar zitten.

Hoeveel verschil zit er tussen de hals en het hoofd, hoop en al 10-15 cm toch?
Dat lukt toch niet als je geen ervaring hebt met dat soort wapens. Je gaat niet zomaar zo'n geweer kopen, en na een handjevol oefenschoten reeds zo nauwkeurig schieten vanop zo'n afstand.

Afin, ik ben zelf geen schutter dus misschien overschat ik het allemaal. Het kan inderdaad een ontzettend lucky shot zijn, maar dat betwijfel ik gelet op de rest van de context:
- 1 schot gelost, geen meerdere.
- Schutter is nog altijd op vrije voeten.

Getuigt toch allemaal van een zekere mate van koelbloedigheid dat niet te rijmen valt met een onervaren, 'lucky' schutter.
Voor hetzelfde geld mikte hij op zijn lichaam he...
Kijk naar de aanval op Trump, dat was soortgelijk...

180 meter iets raken is echt niet zo moeilijk hoor. Ik ken genoeg mensen die van verder stukken nog meer kleiner oppervlakte kunnen raken. Ik spreek gewoon van het schieten he. Het verdwijnen en andere randzaken kan ik niet over meepraten want volg het nieuws te weinig.

Maar geef mij mijn wapen en ik doe zonder moeite een headshot op 300meter. Er na moet je meer moeite doen als er wind is en andere zaken.

ja, en ik schiet raak vanop 800meter. :s

iedereen kan iets raak schieten, maar je kan hier toch verder niet veel over zeggen. Uit welke hoek schoot hij? het slachtoffer stond onder een tentje etc..
enfin het enige is dat het schot wel zeer effectief was en dat ze hem nog niet hebben. De rest zijn speculaties.

Bedoel moest hij nog in leven zijn :p
Hij is vrij bekend voor wie Amerikaanse politiek volgt (maar dan eerder als een soort van "influencer" type). Maar werd niet echt genoemd als een mogelijke presidentskandidaat. Eerder andere namen die genoemd worden en aan rechtse kant vooral J.D. Vance. Natuurlijk, hij was wel nog erg jong dus... en de toekomst valt moeilijk te voorspellen, zeker wanneer je het over een tiental jaar begint te hebben.

Maar jij bent dan ook een getraind persoon met jarenlange ervaring met wapens en honderden, zoniet duizenden schieturen op je konto.
Of vergis ik je met iemand anders en ben jij niet die Zuid Afrikaanse ranger?

ja, en ik schiet raak vanop 800meter. :S

iedereen kan iets raak schieten, maar je kan hier toch verder niet veel over zeggen. Uit welke hoek schoot hij? het slachtoffer stond onder een tentje etc..
enfin het enige is dat het schot wel zeer effectief was en dat ze hem nog niet hebben. De rest zijn speculaties.

Dat is net mijn punt. Je weet de angle niet. Je weeet het kaliber niet. Je weet niet hoe hij verdwenen is. We weten op 180m. En die afstand maakt u echt geen professional.

Maar je bekijkt het mijns inziens wat te noem. Wat ik bedoel is dat identity politics en alles wat er rondhangt wél breed gedragen wordt in de samenleving (ook de onze). Ik denk dat daar topics genoeg over zijn, dus die discussie wil ik hier niet opnieuw voeren. Maar ontkennen dat dat mee een grote oorzaak is van waarom extreem-rechts zo veel en makkelijk een greep kan krijgen op onze maatschappij vind ik toch wel selectief de ogen sluiten..
Maar wat beschouw je als identity politics? Gelijke rechten voor mannen en vrouwen komt voort uit identiteitspolitiek. Dat homoseksuelen hand in hand over straat mogen lopen en trouwen in ons land, dat is identiteitspolitiek. Dat we niet discrimineren op basis van huidskleur, dat is identiteitspolitiek. Ik mag hopen dat die zaken breed gedragen zijn. Identiteitspolitiek is niet noodzakelijk slecht, vaak integendeel wanneer die streeft naar gelijkheid en inclusie. De identiteitspolitiek vanuit vrouwen, lgbtq, gemeenschappen van mensen met een zwarte huidskleur, ... die uit zijn op exclusie - en dat is wat meestal bedoelt wordt als we het hebben over identity politics -, die bestaan zeker ook. Maar breedgedragen? Zelfs niet binnen hun minderheidsgroepen. De identity politics die uit zijn op exclusie ter rechterzijde daarentegen, die hebben nu al een tweede maal een president in de VS. Bij ons haalt een partij met zo'n politieke agenda 25% van de stemmen.

Ik sluit niet de ogen voor de uitwassen van "linkse" identiteitspolitiek (ik zet het tussen aanhalingstekens, want heeft niets te maken met links of progressief zijn), maar het is hier het equivalent van het excuus gebruiken "hij keek vies naar mij" nadat je iemand in elkaar hebt geslagen. Er is geen enkele vorm van gelijkwaardigheid tussen de "twee zijden".

Laatst bewerkt:
Als je vanop ~180 meter zo nauwkeurig kan schieten, moet er toch wel een professionele achtergrond in het spel zijn. Of alleszins een heel gedreven hobbyschieter.

Je zou versteld van staan hoe simpel wapens zijn. Een stilstaand persoon raken is echt niet moeilijk op die afstand met een rifle. Ze hebben mij ooit een AR15 in mijn pollen geduwd en de zaalwachter heeft gewoon wat tips gegeven over mijn houding. Direct doelwit tot het einde van de range. (Ik denk 100 yards)

Eerste schot recht in de binnencirkel. Je kan dat ding geven aan een kind en die raakt ook het midden. (Ik vermoed dat ze de roze AR15-modellen die ze daar verkochten gericht waren als de eerste AR15 voor je dochter van 10 jaar :p.

Maar jij bent dan ook een getraind persoon met jarenlange ervaring met wapens en honderden, zoniet duizenden schieturen op je konto.
Of vergis ik je met iemand anders en ben jij niet die Zuid Afrikaanse ranger?

Ja dat klopt al is duizenden uren wss iets overdreven. Maar elke amateur op de range of amateur hunter kan dit wel. 180m voor een rifle is echt niet speciaals. Maar veel hangt ook af van de details die er nog niet zijn.

En je vergeet dan nog eens het is in de States. Maar je veel te gemakkelijk aan wapens kan geraken. Waar gun ranges in overvloed zijn en goedkoop zijn. Waar hunting permits gemakkelijk te verkrijgen zijn.

De USA kent natuurlijk een rijke geschiedenis aan politieke moorden. Met slachtoffers aan beide zijden van het politieke spectrum.
Maar 2024/2025 is op dat vlak toch wel een triest hoogtepunt (aanslag én mislukte aanslag op Trump zelf, moord op Hortman en haar man, aanslagen op Hoffmann en Shapiro en hun families,...).

En met deze moord op Charlie Kirk die zo gemediatiseerd wordt is het gewoon aftellen naar "wraakacties". Dat Trump daarbij ook al begonnen is met meer dan één duit in het zakje te doen is tekenend voor de hele periode na de tweede termijn van Obama.

Voorspellingen maken is altijd riskant, maar dat het in de USA nog een stuk erger gaat worden is een quasi zekerheid. Wat de bodem gaat zijn en wanneer die bereikt wordt is onmogelijk te zeggen.

Maar persoonlijk denk ik dat die bodem erg diep gaat zijn en maakt onze generatie het uit elkaar vallen van de USA nog vanop de eerste rij mee.

maak dat een ander wijs

Zoals hier ook al gezegd, wanneer er gesproken wordt over identity politics gaat het zelden over de politiek van gelijke rechten, maar wel over de politiek van uitsluiting. Ik neem aan dat je zelf geen probleem hebt met de identiteitspolitiek die vrouwen stemrecht heeft gegeven, bijvoorbeeld. Biden noch Obama kan je linken aan identiteitspolitiek die uitsluit. Je kan Obama in dat filmpje niet tegenspreken hé, wat hij daar zegt klopt. Zwarte gemeenschappen hebben het moeilijker in de VS, omdat er in de VS nog altijd ongelijkwaardigheid is op vlak van huidskleur. En dat er binnen die gemeenschappen groepen zijn die moeite hebben met de gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen klopt ook. Het is pas wanneer je alle blanken of alle mannen daarvoor verantwoordelijk stelt dat je op het terrein van de negatieve, exclusieve identity politics komt. Wanneer je een exclusieve, universele cultuur op basis van huidskleur gaat claimen, zoals we bvb gezien hebben in de uitwassen van BLM. Dan zit je op dat terrein. Bij mijn weten hebben Biden noch Obama tijdens hun presidentschap dat soort politiek gepropageerd.

Ook hier weer een uitstekende quod erat demonstrandum van die 'both sides'-fallacy trouwens ... Krampachtig zoeken naar zaken bij 'het andere kamp' om het gedrag van het eigen kamp goed te praten en te legitimeren, om wanneer de schuld toch op de ander proberen af te schuiven wanneer je oogst wat je zaait. Maar opnieuw: dit is het equivalent van 'hij heeft mij scheef bekeken' als excuus om iemands hele familie verrot te slaan. Er is geen enkele vorm van gelijkwaardigheid in de daden en verantwoordelijkheid.

Laatst bewerkt:
maak dat een ander wijs

In welke zin zijn dat identity politics? Ge kunt mss een licht argument maken over dat hij aanhaalt dat Harris een kandidaat is die zich met hen kan identificeren, maar hij benoemt dat dan ook direct in de context dat ze vanuit haar eigen ervaringen dus standpunten heeft om zelf ervaren issues aan te pakken. Maar zijn voornaamste boodschap is toch "ge gaat toch niet niet stemmen omdat het een vrouw is, en ge gaat toch niet stemmen op iemand die identity politics tegen u gebruikt en continu zijn minachting toont tegenover andere rassen?".

En zelfs ajs je hier identity politics in ziet (van iemand die niet meer verkozen is), dan tov een Trump is dit toch van microscopische aard? De eerste reply op "both sides" was al van dat het totaal niet dezelfde grootte orde is aan beide kanten, en dit bevestigt dat toch gewoon??

Geweld is nooit goed te keuren.
Hij had natuurlijk wel een iets grotere kans om neer geschoten te worden dan de gemiddelde mens.
Een propagandaman voor Trump. Amerika is op weg naar een burgeroorlog.

Je zou versteld van staan hoe simpel wapens zijn. Een stilstaand persoon raken is echt niet moeilijk op die afstand met een rifle. Ze hebben mij ooit een AR15 in mijn pollen geduwd en de zaalwachter heeft gewoon wat tips gegeven over mijn houding. Direct doelwit tot het einde van de range. (Ik denk 100 yards)

Eerste schot recht in de binnencirkel. Je kan dat ding geven aan een kind en die raakt ook het midden. (Ik vermoed dat ze de roze AR15-modellen die ze daar verkochten gericht waren als de eerste AR15 voor je dochter van 10 jaar :p.

Ja dat klopt al is duizenden uren wss iets overdreven. Maar elke amateur op de range of amateur hunter kan dit wel. 180m voor een rifle is echt niet speciaals. Maar veel hangt ook af van de details die er nog niet zijn.

En je vergeet dan nog eens het is in de States. Maar je veel te gemakkelijk aan wapens kan geraken. Waar gun ranges in overvloed zijn en goedkoop zijn. Waar hunting permits gemakkelijk te verkrijgen zijn.

I stand corrected dan. Ik baseerde me op mijn eigen ervaringen in de plezier shooting ranges waar ik op 20-30 meter al moeite had om raak te schieten :laugh:

Het is niet omdat ge achter wapendracht staat, dat het daarom minder erg is als ge afgeschoten wordt he. Sommigen redeneren hier toch wat kort door de bocht. Hij predikt wapendracht, niet "zet u met uw wapen op het dak en schiet maar iemand af." Mensen die het heft in eigen handen nemen, daar gaat het om.

En los van uw gedachtengang verdient ge het niet om afgeschoten te worden, dat maakt het niet minder erg. Walgelijke reacties hier.

Hij is vrij bekend voor wie Amerikaanse politiek volgt (maar dan eerder als een soort van "influencer" type). Maar werd niet echt genoemd als een mogelijke presidentskandidaat. Eerder andere namen die genoemd worden en aan rechtse kant vooral J.D. Vance. Natuurlijk, hij was wel nog erg jong dus... en de toekomst valt moeilijk te voorspellen, zeker wanneer je het over een tiental jaar begint te hebben.
Ik kende hem niet tot gisteren, maar als ik zijn activiteiten wat bekijk op wikipedia leek het mij wel een figuur die erin slaagde heel wat gelijkgezinden achter zich te scharen, al dan niet met verwerpelijke methodes. Het is duidelijk dat hij ambities had. Dat in combinatie met misguided ideeën en (zoals wel vaker) een totaal gebrek aan empathie zorgt voor een gevaarlijke cocktail. For the sake of all that is good blijven dit soort karakters best ver weg van politiek, de realiteit is jammer genoeg anders. Voorbeelden genoeg.

Terug
Bovenaan