Aanslag op Charlie Kirk

Maar woorden kunnen wel invloed hebben op andere mensen, die dat op hun buurt misschien wel zullen omzetten in daden.
Als iemand miljoenen volgers zou hebben en zou zeggen: alle mensen met een BMW zijn uitschot en ik zou het niet erg vinden als er iemand een kras in hun auto zou zetten, denk je dan niet dat een deel van die volgers dat effectief zal doen? Zo'n woorden zijn meer dan gewoon een uitspraak of een mening.
Dat is geen mening meer die geuit, dat is een semi-oproep tot geweld, dat staat los van vrije meningsuiting. Ik heb Kirk nooit weten (semi) oproepen dat mensen aangevallen moesten worden of dat eigendom beschadigd zou moeten worden.

@Straddle Het is niet alsof Kamala tegen veiligheid was en voor hogere inflatie en job's zou killen zoals de alternatieve facts van Trump beweerden.
Uiteraard zal ze daar niet tegen zijn, maar de perceptie was wel dat dat key points zouden zijn van een presidentieel beleid onder Trump, terwijl het geen priorities waren voor Harris.

Wat hij haar verweet was duidelijk pure projectie want die negatieve trends verwezenlijkt hij nu zelf. Dus zoals ik zei geloofden mensen gewoon de leugens en dat post truth sprookje van Trump waardoor ze niet voor rede vatbaar waren maar door emotie geleid werden. Het is ook niet alsof die enkele gelogen puntjes dat verschil in kwaliteit tussen Kamala en Trump overbruggen. Als die kiezer zoals je zelf zegt effectief enkel oor had voor die leugens en bereid was alles daarvoor op te offeren, inclusief democratie en fatsoen dan bevestigd dat gewoon het punt dat hier eerder gemaakt werd. Blinde haat die rede overwint.
Dat laatste zinnetje vind ik nu wel treffend voor de zinnen die je daarvoor plaatst. Jij ziet alles wat uit Trump zijn mond komt als leugens of sprookjes waar naïve kiezers voor zijn gevallen. Dat staat volledig los van de realiteit, veel mensen waren gewoon voorstander van een rechtser, donkerblauwer beleid met een sterke nadruk op pakweg illegale immigratie bestrijden. Als je daar een voorstander van bent dan is de keuze tussen Trump en Harris snel gemaakt.

Bespeur ik daar een kleine vorm van dwangmatige censuur :smurf:
Neen, een beleefde vraag om minder polariserend te zijn.

De uitspraak in kwestie was een parabool voor dhr Trump en gewoon een van de vele voorbeelden die over hem te vinden zijn. Je kan die inruilen met zijn tientallen andere belachelijke/idiote uitspraken.
Ik denk dat er maar héél, héél weinig mensen deze specifieke uitspraak niet gehoord hebben, gezien de hoeveelheid media aandacht die het kreeg en de hoeveelheid mensen die live en/of uitgesteld naar het debat gekeken hebben, of de verscheidene stukjes achteraf, waarin deze zeer prominent aan bod kwam. Maar wederom, het was gewoon de meest stuitende uitspraak die ik zo snel even kon vinden.

Hoezo kan een inwoner van een of ander dorpje in the middle of nowhere uberhaupt op de hoogte zijn van "de massastroom migranten" of "de verloedering van de maatschappij" tenzij die persoon effectief (sociale) media volgt? Aha! Gotcha! Als ze dus op de hoogte zijn van de massastroom migranten, zijn ze ook op de hoogte van dingen zoals "They're eating the dogs!".

Iedereen in het Republikeinse kamp heeft maandenlang de kans gekregen om een andere Republikeinse, conservatieve kandidaat te kiezen die evengoed tegen migranten, tegen criminaliteit, tegen drugs, tegen hoge overheidsuitgaven, etc was. Maar dat hebben ze niet gedaan.

Wat mij betreft, zijn alle Trump-stemmers inderdaad de vijand van een normaal functionerende maatschappij. Zij hebben ondanks alle bewijzen en aanwijzigingen tóch gestemd (tweemaal zelfs, zowel in de primaries als in de uiteindelijke verkiezingen) op een corrupte, racistische, misogynistische, infantiele, narcissistische, machtsgeile bullebak die op geen enkele wijze een meerwaarde is voor het land of de wereld.

Alvast mijn excuses aan de lurkers die ik hiermee de extremiteiten induw.
Heel mijn betoog is vnl bedoelt om te vragen wat meer moeite te doen in proberen begrijpen waarom mensen op Trump stemmen.
Als jou antwoord daarin is dat zij echt Amerika willen verwoesten (dat jij gelooft dat dat het praktische gevolg gaat zijn is iets anders), ja dan polariseer je. Je kan ook wat meer moeite doen om te begrijpen waarom bv Trump's uitspraak over eten van honden en katten goed werkt.

De grondreden waarom deze uitspraak van Trump wérkt is omdat mensen nu eenmaal bang zijn van migratie. Dat die angst enorm uitvergroot wordt door de republikeinen kan zijn. Maar mensen zien die uitspraak en ook al beseffen ze dat het een pure leugen is (wat zeker niet voor iedereen geld), dan nog zien ze wel een politieker die ijvert maatregelen te nemen tegen hun angst. Dát is de reden waarom Trump deze uitspraak deed en waarom men voor hem stemt: hij weet in te spelen op de echte zorgen van de bevolking. Ook al doet hij dat met leugens, de mensen zien nog steeds iemand die voor hun zorgen zal vechten.
Jij ziet iemand die liegt en gaat er vanuit dat al zijn volgers dus pro-leugens zijn. Je concludeert dat zijn volgers dus het land willen zien branden. Terwijl die volgers niet snappen waarom je zo reageert naar mensen toe die gewoon hun zorgen opgelost willen zien. Dus jij moet wel van kwade wil zijn, waarschijnlijk wil jij het land zien branden!
-> Polarisatie. Probeer elkaar te begrijpen.
Verder, het is niet omdat iemand sociale media volgt dat die meteen op de hoogte is van ALLES wat trump doet of zegt.
Dat is een fout die ik zo vaak zie passeren: 'hoe kan iemand nu stemmen op iemand die x of y zegt?' Ga je gaat er vanuit dat iedereen de politiek in zulke mate volgt als jij? Dat zij dezelfde bronnen gebruiken als jij? Denk je dat Fox News Trump's uitspraak over honden eten correct gekaderd heeft misschien, dat zij bv hebben vermeld dat er nergens effectief meldingen waren van het eten van honden?
Je negeert gewoon zoveel omstandigheden om toch maar te kunnen zeggen dat alle trump stemmers des duivels zijn.
-> Polarisatie.

De hoofdreden dat Kamela verloor is imo omdat democraten nog steeds niet begrijpen waarom net dat Trump blijft winnen ondanks de veroordelingen, ondanks de leugens, ondanks het boertig gedrag. Men blijft maar wijzen op de lijst gebreken van de persoon Trump, terwijl dat er voor veel mensen gewoon niet toe doet. En dat mag jij onbegrijpelijk vinden, maar dat veranderd er niets aan. Doordat je hen niet begrijpt, slaag je er niet in hen te overtuigen en als je daarboven nog beledigingen of verwijten á la 'ze willen het land zien afbranden' rondstrooit, dan jaag je ze helemaal weg.

Eigl is het gewoon een strijd tussen globalisme en nationalisme. Wil je meer globalisme stem je links, meer nationalisme rechts. Dan mag nog de grootste clown uw kandidaat zijn, je gaat heus niet op de andere partij stemmen.

Harris wist minder mensen te overtuigen dan Trump, zo simpel is het eigl. Ergens logisch want haar campagne duurde slechts 2 maand, en als VP was ze onzichtbaar.

In ruraal Amerika zal men best tevreden zijn geweest over de eerste keer Trump. Het Team Trump wist die mensen goed te bereiken. Trump staat niet voor de mensen in LA en NY , maar voor die uit het binnenland.

@Straddle Dat is toch exact het punt dat we hier zelf maken? Of je nu meeging in zijn they are eating dogs verhaal of geleid werd door eigen anti-migratie sentiment, als dat zo alles overheersend was dat je volledig blind bent voor al de rest, in die mate dat je bereid was er democratie zelf voor op te offeren en voor een veroordeeld crimineel te stemmen, en je dus altijd op je "eigen" team zou stemmen ongeacht de veel sterkere tegenpartij dan ben je de rede voorbij.

@Wallfish Kamala was een veel sterkere kandidaat dan Trump; in debat, in ervaring en programma, in alles. De hoofdreden dat ze verloor is door Trump's populisme, diens leugens en boertig gedrag. Je kan denken dat iemand anders het beter had gedaan maar volgens mij had zelfs George Clooney of wie dan ook ze er gezet hadden het even moeilijk gehad. Het probleem is dat dat plat populisme van kinderachtige verwijten en simplistische boertige one-liners werkt. Een grotere bullebak en leugenaar zou Trump waarschijnlijk wel klein krijgen maar waar zijn we dan mee bezig? Race to the bottom.

Er is geargumenteerd dat "God's perfect law" niet slaat op het letterlijk stenigen. Gelieve die argumentatie te erkennen in je betoog.
Neen hoor, dat is zuivere logica. Je kan aanstoot nemen aan een uitspraak/mening, je kan je er gekwetst door voelen als je dat wilt of je kan het gewoon straal negeren. Bij een fysieke daad heb je die luxe niet.

Waarom zouden mensen zich beschaamd moeten voelen over iets wat een random ergens speecht? :wtf:
Jij besteed hier wel heel erg van aandacht wat een random persoon zegt of je gaat je wel heel snel gekwetst voelen als die uitspraken je zo raken. Negeer het dan toch gewoon? Lijkt mij veel gemakkelijker.
"Dag Straddle's buurman, weet jij wat voor een smeerlap Straddle is? Dat is een homo die naast jou leeft! Je weet toch wat de bijbel zegt over homo's? Wacht, hier, lees deze passage over het stenigen van homos eens. Goed boek he, de bijbel! Het zou met dit land veel beter gaan moesten mensen de bijbel meer volgen. Wist je trouwens dat men homo's in de kleuterklas boeken laat voorlezen waarin homosexuelen afgebeeld staan in SM-kostuum? Dat kan je je toch niet voorstellen! Dat zou jou kind kunnen zijn dat zulke vettigheid te horen krijgt, op school nota bene! In sommige landen staat er de doodstraf op zulk verwerpelijk gedrag. Zij hebben natuurlijk geen last meer met homo's. Trouwens, even iets anders, wapens moeten legaal blijven vind je niet? Je moet je toch kunnen verweren indien er een zot iets met jouw kind zou willen doen."

Dat is geen mening meer die geuit, dat is een semi-oproep tot geweld, dat staat los van vrije meningsuiting. Ik heb Kirk nooit weten (semi) oproepen dat mensen aangevallen moesten worden of dat eigendom beschadigd zou moeten worden.
Kirk heeft letterlijk gezegd dat Biden opgesloten moest worden of de doodstraf moest krijgen. Hij heeft letterlijk gezegd dat de passage in de bijbel over het stenigen van homo's, quote "God's perfect law" is.

Vanaf wanneer wordt een mening méér dan een mening en wordt het oproepen tot geweld?
Niet elk geval van oproepen tot geweld is zo duidelijk als een "hey, kan jij die persoon ginder eens een afknallen voor mij?'.
Ik vind dat wat Kirk deed zeker onder oproepen tot geweld valt. Hij deed het veel beleefder en subtieler, maar was net daarom veel gevaarlijker.

"Dag Straddle's buurman, weet jij wat voor een smeerlap Straddle is? Dat is een homo die naast jou leeft! Je weet toch wat de bijbel zegt over homo's? Wacht, hier, lees deze passage over het stenigen van homos eens. Goed boek he, de bijbel! Het zou met dit land veel beter gaan moesten mensen de bijbel meer volgen. Wist je trouwens dat men homo's in de kleuterklas boeken laat voorlezen waarin homosexuelen afgebeeld staan in SM-kostuum? Dat kan je je toch niet voorstellen! Dat zou jou kind kunnen zijn dat zulke vettigheid te horen krijgt, op school nota bene! In sommige landen staat er de doodstraf op zulk verwerpelijk gedrag. Zij hebben natuurlijk geen last meer met homo's. Trouwens, even iets anders, wapens moeten legaal blijven vind je niet? Je moet je toch kunnen verweren indien er een zot iets met jouw kind zou willen doen."
Waar ergens heeft Kirk dat gezegd?

Kirk heeft letterlijk gezegd dat Biden opgesloten moest worden of de doodstraf moest krijgen. Hij heeft letterlijk gezegd dat de passage in de bijbel over het stenigen van homo's, quote "God's perfect law" is.
1 zoekopdracht binnen Google naar die uitspraak over "God's Perfect Law" en ik kom hier al op uit:
https://ca.news.yahoo.com/fact-check-charlie-kirk-didnt-172100599.html?guccounter=1

Vanaf wanneer wordt een mening méér dan een mening en wordt het oproepen tot geweld?
Van zodra er opgeroepen wordt tot geweld. Zeggen dat iemand de doodstraf verdient is niet fatsoenlijk, maar hij roept wel nergens op om iemand effectief te doden.

Niet elk geval van oproepen tot geweld is zo duidelijk als een "hey, kan jij die persoon ginder eens een afknallen voor mij?'.
Er is een wereld van verschil tussen dat aankondigen en zeggen dat iemand de doodstraf verdient.

Ik vind dat wat Kirk deed zeker onder oproepen tot geweld valt. Hij deed het veel beleefder en subtieler, maar was net daarom veel gevaarlijker.
Kan je dan eens alle uitspraken quoten van Kirk die dat deden? Ik ben die nog niet tegengekomen en als ik je voorbeeld hierboven google kom ik al onmiddellijk uit op officiële media die die claim tegenspreken.

@Straddle Dat is toch exact het punt dat we hier zelf maken? Of je nu meeging in zijn they are eating dogs verhaal of geleid werd door eigen anti-migratie sentiment, als dat zo alles overheersend was dat je volledig blind bent voor al de rest, in die mate dat je bereid was er democratie zelf voor op te offeren en voor een veroordeeld crimineel te stemmen, en je dus altijd op je "eigen" team zou stemmen ongeacht de veel sterkere tegenpartij dan ben je de rede voorbij.

@Wallfish Kamala was een veel sterkere kandidaat dan Trump; in debat, in ervaring en programma, in alles. De hoofdreden dat ze verloor is door Trump's populisme, diens leugens en boertig gedrag. Je kan denken dat iemand anders het beter had gedaan maar volgens mij had zelfs George Clooney of wie dan ook ze er gezet hadden het even moeilijk gehad. Het probleem is dat dat plat populisme van kinderachtige verwijten en simplistische boertige one-liners werkt. Een grotere bullebak en leugenaar zou Trump waarschijnlijk wel klein krijgen maar waar zijn we dan mee bezig? Race to the bottom.
Het is idd wel duidelijk dat polarisatie werkt. Niet enkel in de States ook hier. Maar dat wil niet zeggen dat al die kiezers extreme mensen zijn. Dat zou wel erg beangstigend zijn. Ook veel gematigde mensen zijn vatbaar voor polarisatie. Waarom dat is, dat is voer voor psychologen i guess. Om ter luidst roepen werkt nu eenmaal, een vijandbeeld schetsen werkt. Daar zijn genoeg bewijzen van uit het verleden en heden.

Ik zou zelf altijd op Harris hebben gestemd maar dat ze een sterke kandidaat was, daar ben ik het toch niet mee eens. Inhoudsloze kandidaat die overtuiging en geloofwaardigheid miste en campagne voerde zonder duidelijke standpunten. Naarmate de campagne vorderde, schoof ze ook meer en meer op naar rechts (onder invloed van haar schoonbroer en Uber executive Tony West) en verdween al het initiële enthousiasme. Weinig over de groeiende ongelijkheid of armoede, single-payer health care was niet te bespeuren, Gaza werd doodgezwegen, allemaal incrementele maatregelen, campagne voeren met 'respectabele' Republikeinen zoals Cheney en Kinzinger. Het was een campagne met twee kenmerken: 1) ik ben niet Donald Trump en 2) business as usual in een tijd dat veel Amerikanen het financieel erg moeilijk hebben. Weinig inspirerend allemaal. Na vier jaar chaos met Trump en COVID-19 werkte dat nog voor Biden in 2020 maar nu dus duidelijk niet.

Neen DaFreak, veel mensen willen gewoon een president/bestuursman die voorrang geeft aan een betaalbare winkelkar en een streng beleid tegen illegale immigratie. Die stukjes rond "eating dogs" zijn gerommel in de marge, daardoor gaat een gemiddelde Amerikaan die twee punten die ik hier al aanhaalde laten vallen en zeggen "dan zullen we maar op Harris stemmen".

@Wallfish Kamala was een veel sterkere kandidaat dan Trump; in debat, in ervaring en programma, in alles.
Net niet, ze heeft de verkiezingen verloren en moest onderdoen voor Trump. Ze was niet opgewassen tegen hem.
Ze straalde nauwelijks enthousiasme of charisme uit, ze is er op het einde maar bijgesleurd toen dat ze besloten om Biden er toch maar uit terug te trekken. Veel verder dan een soort invaljuf voor Biden is ze imo nooit geweest. Niet dat ik haar dat kwalijk neem, het was ook moeilijk om tegen een Trump te winnen, maar laats ons nu niet doen alsof ze een ijzersterke kandidate was.

De hoofdreden dat ze verloor is door Trump's populisme, diens leugens en boertig gedrag. Je kan denken dat iemand anders het beter had gedaan maar volgens mij had zelfs George Clooney of wie dan ook ze er gezet hadden het even moeilijk gehad. Het probleem is dat dat plat populisme van kinderachtige verwijten en simplistische boertige one-liners werkt. Een grotere bullebak en leugenaar zou Trump waarschijnlijk wel klein krijgen maar waar zijn we dan mee bezig? Race to the bottom.
Neen, ze is verloren omdat haar boodschap niet genoeg Amerikanen kon overtuigen om op haar te stemmen. De Democraten zouden er goed aan doen om in eigen boezem te kijken en te zien hoe ze dit bij de volgende verkiezing anders gaan aanpakken, want de laatste presidentiële verkiezing was een absolute flop geworden voor hen.

@StevenFM Dat is voor mij eerder het sentiment dat rechts over haar probeerde te creeren. Gezien haar vurige speeches en debat waarin ze Trump zodanig de baas was dat die met de staart tussen de benen besliste het bij dat ene debat te houden kan je toch onmogelijk stellen dat ze overtuiging of geloofwaardigheid miste en al zeker niet tegenover de met de wind kerende Trump. Al die standpunten die je daar opsomt zijn linkser en dus minder populair in mainstream amerika. De reden dat ze naar rechts opschoof is omdat dat haar winstkans juist zou verhogen. Ipv de swing voters te proberen overtuigen had ze misschien beter ingezet op meer linkse punten om meer stemmers uit haar eigen kamp naar de stembus te lokken maar hindsight is 20/20. Dat is een strategische keuze die men daar gemaakt heeft en nu ze verloren is kan je zeggen dat men beter voor die andere optie was gegaan maar of ze daar mee had kunnen winnen is ten zeerste twijfelachtig omdat het haar ook swing voters had gekost.

Waar ergens heeft Kirk dat gezegd?
Ind ie eerste paragraaf probeer ik duidelijk te maken dat je rondjes kan draaien rond jou versie van 'oproepen tot geweld'. Als je mondeling sterk genoeg bent kan je echt wel mensen aanzetten tot geweld zonder dat je tot een platte 'hey, ga die vent ginder eens op zijn bakkes kloppen' moet overgaan.

Die paragraaf staat los van letterlijke uitspraken van Kirk, maar geeft imo een goed beeld weer van de principes waar hij voor stond.

Over die uitspraak van homo's stenigen is hier al discussie genoeg gevoerd. Ik ga mezelf even quoten:
Hier haalt men het voorbeeld aan van een vrouw die ijvert voor vredelievendheid met de passage 'above all, love thy neighbor', en Krik zelf argumenteert hiertegen door de wrede passage over het stenigen van homo's boven te halen gevolgd met zijn eigen toevoeging 'God's perfect law', en op een of andere manier zou dit verklaren dat Kirk een brave vredelievende man is? :eek::help:

Verder is Kirk een hardcore Christen die kerk en staat wil verenigen. En vergeef me als ik nu de verkeerde persoon voor ogen heb, maar zou jij niet volop ten strijde trekken moest een Iman zulke wrede passages uit de koran bovenhalen in politieke discussies?

Kan eigenlijk gewoon mezelf citeren uit de V.S. thread.

Of kort samengevat in het Nederlands, in volgorde:
  1. De dure winkelkar
  2. Te veel migranten
  3. Te veel aandacht voor transgenderissues ten koste van reële issues.
En om toch nog Sam Harris te citeren/parafraseren: Kamala Harris kon misschien niets of toch weinig doen aan inflatie, ze kon wél net als veel andere Democraten doen aan de verloedering van hun grootsteden door migratie en daklozen, ze konden wél iets doen tegen de terugbetaling van transgender-ingrepen voor illegale vluchtelingen in Californië waarvan conservatieven op hun achterpoten gingen staan...

Ik ben het als averechtse/centrum-linkse dwarsligger zelden met @StevenFM of @Straddle eens (no offense heren, thanks for het leesplezier),
maar denk dat iedereen die niet blind is Kamala Harris als een slechte kandidate aanzag (ik zou desondanks nog steeds op haar gestemd hebben mocht ik in California ofzo wonen), ergste van alles is: kunt het haar zelfs maar deels kwalijk nemen want Biden is ook te lang op z'n stoel blijven zitten, maar alles beschouwd is de Democratische partij wél degelijk mee verantwoordelijk aan de verkiezing van Trump.

@StevenFM Dat is voor mij eerder het sentiment dat rechts over haar probeerde te creeren. Gezien haar vurige speeches en debat waarin ze Trump zodanig de baas was dat die met de staart tussen de benen besliste het bij dat ene debat te houden kan je toch onmogelijk stellen dat ze overtuiging of geloofwaardigheid miste en al zeker niet tegenover de met de wind kerende Trump. Al die standpunten die je daar opsomt zijn linkser en dus minder populair in mainstream amerika. De reden dat ze naar rechts opschoof is omdat dat haar winstkans juist zou verhogen. Ipv de swing voters te proberen overtuigen had ze misschien beter ingezet op meer linkse punten om meer stemmers uit haar eigen kamp naar de stembus te lokken maar hindsight is 20/20. Dat is een strategische keuze die men daar gemaakt heeft en nu ze verloren is kan je zeggen dat men beter voor die andere optie was gegaan maar of ze daar mee had kunnen winnen is ten zeerste twijfelachtig omdat het haar ook swing voters had gekost.

Ga gerust graven in de V.S. thread, ik heb Kamala Harris al een slechte kandidate genoemd voordat ze kandidaat was, niets met hindsight is 20/20 te maken. Toen waren hier ook genoeg mensen, zal geen namen noemen, die het licht van de zon nog ontkenden en dachten dat ze een deftige kans maakte tegen Trump, die het zelfs beter gedaan heeft dan in 2016.

Misschien had de gemiddelde Amerikaanse kiezer meer oor naar Trump zijn boodschap rond veiligheid, inflatie onder controle houden, job creatie en het bestrijden van illegale immigratie? Dat kon simpelweg meer mensen overtuigen dan Biden of Harris hun verhaal (of wat daar toch voor moest doorgaan).

Neen DaFreak, veel mensen willen gewoon een president/bestuursman die voorrang geeft aan een betaalbare winkelkar en een streng beleid tegen illegale immigratie. Die stukjes rond "eating dogs" zijn gerommel in de marge, daardoor gaat een gemiddelde Amerikaan die twee punten die ik hier al aanhaalde laten vallen en zeggen "dan zullen we maar op Harris stemmen".

Ondertussen zit inflatie in stijgende lijn en op hetzelfde niveau van bij de start van Trump II (dus geen vooruitgang geboekt), en zal die waarschijnlijk verder stijgen door de combo renteverlaging en invoertarieven. Terwijl de jobgroei maand na maand aan het afnemen is, en te laag zit om de arbeidsmarkt voldoende te ondersteunen.

Nu niet om de hele discussie over onder andere invoertarieven weer open te trekken, die is al uitgebreid gevoerd. Maar als je dat soort punten aanhaalt dan kan je ook wel zien dat die (voorlopig) niet worden opgeleverd?

Maar inderdaad, de Democraten mogen in eigen boezem kijken. De hele aanloop naar de verkiezingen was een debacle.

I.v.m. Kirk, ik denk dat je toch niet heel erg ver moet zoeken om voorbeelden van uitspraken en acties te vinden die toch wel meer dan “een constructief debat” voeren zijn. Voor zijn rol in januari 6 (de bewuste bussen) heeft hij bij zijn ondervraging door het Congres het 5th amendement aangeroepen (i.e. het recht om te zwijgen om te vermijden zichzelf te impliceren).

En nu doe jij het hier weer : focussen op de leugens, het boertig gedrag, de manipulatie, ....
Terwijl zowel StevenFM en Straddle aanhalen dat Harris verloor omdat ze geen inhoud had.

Net wat ik zei: de ene focust op wat er mis is met de persoon Trump, terwijl de andere focust op welke problemen Trump zegt te gaan oplossen.

@StevenFM Dat is voor mij eerder het sentiment dat rechts over haar probeerde te creeren. Gezien haar vurige speeches en debat waarin ze Trump zodanig de baas was dat die met de staart tussen de benen besliste het bij dat ene debat te houden kan je toch onmogelijk stellen dat ze overtuiging of geloofwaardigheid miste en al zeker niet tegenover de met de wind kerende Trump. Al die standpunten die je daar opsomt zijn linkser en dus minder populair in mainstream amerika. De reden dat ze naar rechts opschoof is omdat dat haar winstkans juist zou verhogen.

Ik had de indruk dat Harris initieel voldoende populair was, maar dit minderde doorheen de strijd. En je moet wel de hele strijd winnen natuurlijk. Dat de republikeinen vuil vechten door te weigeren debatteren en door hun moddercampagnes, tja. Dat zou niet mogen, volledig akkoord. Maar zeker na 2016 weet je dat je je niet aan een eerlijk gevecht kan verwachten.
Dat linkse standpunten niet populair zijn, gho. Ik denk dat die best populair kunnen zijn, je moet ze alleen goed kunnen brengen. En je moet hierin ook wat het voortouw nemen - als je je enkel laat leiden door wat de republikeinen vinden dat de grote verkiezingsissues zijn, ja dan loop je altijd achter.

Al die standpunten die je daar opsomt zijn linkser en dus minder populair in mainstream amerika. De reden dat ze naar rechts opschoof is omdat dat haar winstkans juist zou verhogen.
En door op te schuiven verlies je geloofwaardigheid. Wie wil nu een president die geen eigen mening heeft maar enkel zegt wat een studiebureau aanduid als de mening die de beste kansen zal opleveren?
Daarom zou Bernie imo een betere kandidaat geweest zijn in 2016 (ondertussen is die gewoon te oud).

Kan je toch onmogelijk stellen dat ze overtuiging of geloofwaardigheid miste
De reden dat ze naar rechts opschoof is omdat dat haar winstkans juist zou verhogen
Deze twee zaken hangen wat mij betreft volledig samen met elkaar. Democraten zijn altijd zo bang om afgeschilderd te worden als "extreem" door de Republikeinen dat ze hen volledig het discours laten bepalen. De Republikeinse visie op de toekomst is heel duidelijk en die verontschuldigen zich ook niet voor de talloze radicale en onpopulaire maatregelen die ze nemen.

Veel mensen stemden trouwens op Trump omdat het leven zo duur is geworden. Dat lijkt mij een uitgesproken links thema waar je als partij sterk op zou kunnen scoren. Analoog voor gezondheidszorg. Dat zijn meer concrete thema's dan democratie of respectvol aan politiek doen. Ook belangrijk, maar die zijn meer abstract en gaan niet iedereen aanspreken.

Deze twee zaken hangen wat mij betreft volledig samen met elkaar. Democraten zijn altijd zo bang om afgeschilderd te worden als "extreem" door de Republikeinen dat ze hen volledig het discours laten bepalen. De Republikeinse visie op de toekomst is heel duidelijk en die verontschuldigen zich ook niet voor de talloze radicale en onpopulaire maatregelen die ze nemen.

Veel mensen stemden trouwens op Trump omdat het leven zo duur is geworden. Dat lijkt mij een uitgesproken links thema waar je als partij sterk op zou kunnen scoren. Analoog voor gezondheidszorg. Dat zijn meer concrete thema's dan democratie of respectvol aan politiek doen. Ook belangrijk, maar die zijn meer abstract en gaan niet iedereen aanspreken.
Harris zei ook ergens dat ze niks zou veranderen qua presidentschap als Biden. Dat is dodelijk in een campagne, mensen willen net verandering. Die stond gewoon voor meer Biden, meer van hetzelfde.

En wat zou je er van vinden als dat wel het geval was geweest?

Harris zei ook ergens dat ze niks zou veranderen qua presidentschap als Biden. Dat is dodelijk in een campagne, mensen willen net verandering. Die stond gewoon voor meer Biden, meer van hetzelfde.
Idd en het is een compleet belachelijk antwoord. Alsof Biden God zelve is en er niets beters kan?
Toont inderdaad aan dat ze geen eigen identiteit heeft, of dat ze compleet tilt slaagt wanneer er vragen komen waar ze zich niet op voorbereid heeft. Beiden zijn slecht.
Terwijl een goede politieker dit heel eenvoudig kan ombuigen naar kritiek op de republikeinen: "ja Biden wou x en y implementeren, maar omdat de republikeinen in het huis meteen dwars lagen om debiele redenen, is dat niet gelukt. Ik zou de republikeinen tevreden stellen door enkele kleine toevoegingen op a en b zodat dit toch aanvaard kan worden."

Het beleid van Biden was ook gewoon bijzonder goed met fantastische overeenkomsten rond infrastructuur, gezondheidszorg, milieu, en nog zoveel meer. Trump slaagt er zelfs niet in al Biden's voorstellen te laten afvoeren omdat zelfs de meest rabiate republikeinen beseffen dat hij enorm veel goed gedaan heeft. Ook kwa buitenlands beleid stond Harris duidelijk voor de verderzetting van die van Biden; banden aanhalen, bondgenoten steunen, ons samen sterk maken tegenover de anti democratische druk van buitenaf in tegenstelling tot Trump die alles wou opblazen. In die context was die lijn voortzetten toch een enorm pluspunt. Stabiliteit vs de chaos van Trump. Nee dat neem ik haar absoluut niet kwalijk, in tegendeel.

Het beleid van Biden was ook gewoon bijzonder goed met fantastische overeenkomsten rond infrastructuur, gezondheidszorg, milieu, en nog zoveel meer. Trump slaagt er zelfs niet in al Biden's voorstellen te laten afvoeren omdat zelfs de meest rabiate republikeinen beseffen dat hij enorm veel goed gedaan heeft. Ook kwa buitenlands beleid stond Harris duidelijk voor de verderzetting van die van Biden; banden aanhalen, bondgenoten steunen, ons samen sterk maken tegenover de anti democratische druk van buitenaf in tegenstelling tot Trump die alles wou opblazen. In die context was die lijn voortzetten toch een enorm pluspunt. Stabiliteit vs de chaos van Trump. Nee dat neem ik haar absoluut niet kwalijk, in tegendeel.
En zo verlies je verkiezingen idd. Mensen willen niet een verderzetting van het beleid, ze willen altijd verandering. Je moet uzelf ook kunnen verkopen gewoon. Een Obama kon dat, een Trump kan dat(op z'n eigen manier.) Een Harris kon dat niet.

Terug
Bovenaan