Aanslag op Charlie Kirk

De meeste reacties zijn hier niet "eigen schuld, dikke bult" maar noemen het wel ironisch dat iemand die slachtoffers bij shootings een "noodzakelijk kwaad" noemt, wordt neergeschoten. Daar is ook niks mis mee, het zou evengoed ironisch zijn moest Greta Thunberg sterven omdat ze valt met de fiets.

Natuurlijk verdiende hij dit niet. Ik denk niet dat hier veel volk zit dat vindt van wel hoor...

De dader is trouwens nog niet gevat.
De meeste sarcastische reacties zijn hier al verwijderd. Waarvoor dank aan het moderatie team.

Toch een hoogtepunt voor jou als ik je reacties hier in deze thread zie? Verachterlijk persoon dat precies volledig terecht is doodgeknald, en dit lijkt de enige manier om Trump te stoppen? Of interpreteer ik je posts hier volledig verkeerd?
Waar zou ik hebben gezegd dat het volledig terecht is dat hij werd doodgeknald? 0% sympathie met de man, en ik ga eerlijk zeggen dat zijn dood me op emotioneel vlak niks kan schelen. Maar dat betekent niet dat ik hem de dood inwens. Dat doe ik niemand. Het enige wat ik zeg over enige rechtvaardiging van geweld is dat het soms de enige manier is om verandering te bewerkstelligen in een niet-democratische maatschappij. Maar dat heeft misschien niets te maken met deze moord gezien we niks weten over de dader.

Maar het betekent vooral een nieuwe escalatie in de polarisatie in de Amerikaanse politiek en waarschijnlijk een vernieuwde energie voor extreemrechts en een broodnodige afleiding voor Trump van de Epsteinfiles, dat is waarom ik het een dieptepunt noem.
Een aantal reacties hier zijn echt degoutant.
Je mag hier in P&A aan de rechterkant amper iets zeggen of je krijgt warnings en zelfs bans, maar de dood van een rechtse politieke commentator bagatelliseren en afdoen als "eigen schuld, dikke bult" (daar komen sommige reacties op neer) mag hier schijnbaar wel. Hoed af moderatie. Een nieuw dieptepunt is bereikt.

Kirk geloofde in de vrijheid van meningsuiting, ging altijd het debat aan, riep niet op tot geweld tegen andersdenkenden. Hoe je het draait of keert, hij verdiende dit absoluut niet.
Slachtoffercomplex? Mijn sarcastische opmerking is al lang verwijderd en heb er infractions voor gekregen.

dit zijn er veralgemenende uitspraken over hele groepen mensen
De meeste reacties zijn hier niet "eigen schuld, dikke bult" maar noemen het wel ironisch dat iemand die slachtoffers bij shootings een "noodzakelijk kwaad" noemt, wordt neergeschoten. Daar is ook niks mis mee, het zou evengoed ironisch zijn moest Greta Thunberg sterven omdat ze valt met de fiets.

Natuurlijk verdiende hij dit niet. Ik denk niet dat hier veel volk zit dat vindt van wel hoor...

De dader is trouwens nog niet gevat.
toch ook ironisch hoe democraten zitten te juichen en oproepen om nog meer republikeinen neer te schieten terwijl ze zogezegd anti-wapens zijn

Waar zou ik hebben gezegd dat het volledig terecht is dat hij werd doodgeknald? 0% sympathie met de man, en ik ga eerlijk zeggen dat zijn dood me op emotioneel vlak niks kan schelen. Maar dat betekent niet dat ik hem de dood inwens. Dat doe ik niemand. Het enige wat ik zeg over enige rechtvaardiging van geweld is dat het soms de enige manier is om verandering te bewerkstelligen in een niet-democratische maatschappij. Maar dat heeft misschien niets te maken met deze moord gezien we niks weten over de dader.

Maar het betekent vooral een nieuwe escalatie in de polarisatie in de Amerikaanse politiek en waarschijnlijk een vernieuwde energie voor extreemrechts en een broodnodige afleiding voor Trump van de Epsteinfiles, dat is waarom ik het een dieptepunt noem.

Maar de USA is tot nader order toch nog altijd democratisch? Het is rechtvaardig volgens jou om verandering te bewerkstelligen? Dus als in dit land een Vlaams Belanger van mening is dat ons land niet meer democratisch is (vb het vaak gehoorde riedeltje, VB als grootste partij niet mag meedoen in regeringsdeelname) mag die Paul Magnette afknallen?

Kunnen we misschien even stoppen met de "linkse moderatie bel" te luiden? De moderatie op dit forum is vrijwillig en het duurt hier geregeld vrij lang vooraleer er ingrijpende beslissingen (bans etc.) genomen worden. Deze thread loopt tegen 200 km/u en het is na elf uur 's avonds. Wat verwachten jullie misschien? Er zijn al tal van comments verwijderd, of zo zie ik het toch. Dus men is er toch mee bezig? Ranzige comments zie je in alle gevoelige threads.

Mag ik het trouwens vrij ironisch vinden dat er dan accounts komen prediken dat het jammer is dat alles zo gepolariseerd is, om dan in dezelfde adem een vieze sneer te geven naar de zogezegde linkse rakkers die het forum in goede banen sturen, of hoe men "langs links" volledig anders zou reageren? Ik heb geen geld op dit gevecht staan, maar kijk eerst misschien eens even in de spiegel voor je post, mensen. Misschien zal je dan zien dat je verdorie zelf de polarisering voedt. Hypocrieten.

Zeer triestig om te lezen.

Laatst bewerkt:
Wat wij hier in België kennen is klein bier vergeleken met de US. Sure, je hebt hier mensen die zeer loyaal op één bepaalde partij stemmen hun hele leven lang of op zen minst trouw in een bepaalde hoek blijven maar al bij al heb je hier nog een gigantisch volume aan swing-votes, mensen die van partij wisselen op basis van wat op dat moment key topics zijn.

Het probleem met mensen die heel hun leven op dezelfde partij stemmen, en belangrijker, vooral nooit de standpunten van die partij in vraag stellen, al was het maar om zelf even af te toesten of de partij nog steeds staat waar zij zelf voor staan gaan op bepaald moment hun hele identiteit verweven met de partij waarvoor ze stemmen en dan duurt het vaak niet lang of ze graven zichzelf zo diep in dat er nooit meer een weg terug is.

Ik heb hier echt totaal geen mening over, ik moest zelfs gaan opzoeken wie het uberhaupt is want ik had nog nooit van de man gehoord, maar de framing kan hier ook weer tellen hoor... "jonge vader is zonder reden vermoord" :unsure: . Ik keur het niet goed doen, maar als ik alleen al dit topic lees heb ik toch een flauw vermoeden dat het niet gewoon een kwestie van wrong place, wrong time zal geweest zijn.
Hij is waarschijnlijk vermoord omdat ie zijn mening verkondigt, en daar een platform voor krijgt. Een rechts-conservatieve pro-Trump mening. En dat kan niet iedereen verkroppen, Trump zelf ook al slachtoffer geweest uiteraard. Vrije mening staat hard onder druk zo.

Amerika is gewoon ja, apart. Er zijn hele families waarvan de helft niet meer met elkaar spreekt omdat ze voor “the other party” zijn.

Net zoals reddit vandaag n feestje heeft en ze daar oproepen om nog wat meer republikeinen door de kop te schieten is er net tzelfder bezig op de rechtse fora om wraak te nemen voor “hun” charlie..

Hij is waarschijnlijk vermoord omdat ie zijn mening verkondigt, en daar een platform voor krijgt. Een rechts-conservatieve pro-Trump mening. En dat kan niet iedereen verkroppen, Trump zelf ook al slachtoffer geweest uiteraard. Vrije mening staat hard onder druk zo.
Weten we al iets over het motief van de dader? Kirk kreeg recent ook enorm veel kritiek van zijn eigen luisteraars omdat hij Trump verdedigde in de Epstein saga bijvoorbeeld.

Hij is waarschijnlijk vermoord omdat ie zijn mening verkondigt, en daar een platform voor krijgt.

Dat is veel te kort door de bocht. Het is vooral een (onvermijdelijk?) gevolg van een jarenlange bewuste polarisatie en extreem antagonistisch gedrag van een kant, waarvan Charlie 1 van de uithangborden is en nu helaas het slachtoffer ervan is geworden.

Jammerlijk, onnodig, en vermijdbaar.

Maar de USA is tot nader order toch nog altijd democratisch? Het is rechtvaardig volgens jou om verandering te bewerkstelligen? Dus als in dit land een Vlaams Belanger van mening is dat ons land niet meer democratisch is (vb het vaak gehoorde riedeltje, VB als grootste partij niet mag meedoen in regeringsdeelname) mag die Paul Magnette afknallen?
Ik wil hier oprecht een respons op zetten zonder sarcastisch te worden, maar het valt me moeilijk. Kort: nee, natuurlijk niet. Het was een algemener punt over hoe ik het naief vind dat geweld ten alle tijde veroordeeld moet worden (bvb verzetten tegen verkrachter, oorlog voeren tegen slavernij, vechten om democratie te redden...) maar het is eigenlijk offtopic en niet relevant voor de discussie. Zeker gezien we de dader en zijn motivaties niet kennen.

Amerika is gewoon ja, apart. Er zijn hele families waarvan de helft niet meer met elkaar spreekt omdat ze voor “the other party” zijn.

Net zoals reddit vandaag n feestje heeft en ze daar oproepen om nog wat meer republikeinen door de kop te schieten is er net tzelfder bezig op de rechtse fora om wraak te nemen voor “hun” charlie..
Het is vooral spijtig hoe zo'n mooi land en zo'n mooi volk zo tegen elkaar is opgezet dankzij figuren als Donald Trump, Mitch McConnell, en heel die entourage. In die zin is het toch echt wel voor een groot deel dankzij het Trumpisme dat het daar allemaal zo onder hoogspanning staat. Dat kan je volgens mij toch echt niet ontkennen.

En pas op: daarmee keur ik de moordaanslag op Kirk niet goed. Maar we weten allemaal wel waar deze treurige episode in de politieke geschiedenis van de VS is begonnen. Bij de heer Trump en alles errond.

en op reddit moet ge natuurlijk ook niet ver zoeken
Specifiek gezocht op Yay Charlie? Dus je hebt echt ACTIEF gezocht naar de woorden 'yay Charlie' op X en nu kom je met een conclusie af over 'wat democraten zeggen' op basis van de enkele posts op letterlijk honderdduizenden die er al over gepost zijn?
Nee, natuurlijk heb je dat niet gedaan want we zijn 2025 en we posten screenshots van een screenshot van iemand anders die dat opzocht.
Wow. Ik heb daar woorden voor maar ik wil vandaag geen extra infractions krijgen.

Het is vooral spijtig hoe zo'n mooi land en zo'n mooi volk zo tegen elkaar is opgezet dankzij figuren als Donald Trump, Mitch McConnell, en heel die entourage. In die zin is het toch echt wel voor een groot deel dankzij het Trumpisme dat het daar allemaal zo onder hoogspanning staat. Dat kan je volgens mij toch echt niet ontkennen.

En pas op: daarmee keur ik de moordaanslag op Kirk niet goed. Maar we weten allemaal wel waar deze treurige episode in de politieke geschiedenis van de VS is begonnen. Bij de heer Trump en alles errond.

Mja das langs beide partijen zo, de democraten zeggen dat de republikeinen t slechtste is wat er bestaat, maar ook langs de andere kant is dit evengoed zo.

Blijkbaar is er vanaf n 180meter geschoten geweest, (no pun intended maar das wel deftig geschoten)

en op reddit moet ge natuurlijk ook niet ver zoeken
Dat zijn toch gewoon willekeurige Twitter accounts? Zowat de grootste modderpoel van het internet, zeker sinds Musk's overname. Hoe zie je aan die accounts dat dat democraten zijn? En dan toch ook zeker geen belangrijke democraten die bijvoorbeeld in het beleid zitten?

Zoals al gezegd: ranzige reacties vind je in elk kamp hoor. Als er weer eens een zwarte wordt neergeschoten in de VS kan je ook een bloemlezing posten van accounts die dat vieren.

Specifiek gezocht op Yay Charlie? Dus je hebt echt ACTIEF gezocht naar de woorden 'yay Charlie' op X en nu kom je met een conclusie af over 'wat democraten zeggen' op basis van de enkele posts op letterlijk honderdduizenden die er al over gepost zijn?
Wow. Ik heb daar woorden voor maar ik wil vandaag geen extra infractions krijgen.
nee, de video van de reacties kwam terug in de reacties van de openingspost van het forum

Als de democraten geen zo'n falend beleid/standpunten hadden met dan nog zo'n slechte kandidate in de laatste verkiezing, dan had trump nooit aan de macht gekomen. T'is evengoed hun schuld

Met dat laatste ben ik niet 100% akkoord. Net zoals de opkomst van pakweg het Vlaams Belang in Vlaanderen is dit mede veroorzaakt door democraten / links / noem het hoe je wilt die oprechte zorgen van rechtse of meer conservatieve mensen meteen wegzette als racisme / sexisme / vul_hier_je_isme_in.

Die mensen zijn jaar en dag aan de kant gezet door de standaard politieke partijen, dus dan is het logisch dat extreme partijen (aan beide kanten van het spectrum) daar vroeg of laat de vruchten van gaan plukken. Nu, bij ons blijft het gelukkig beperkt bij een Tom Vangrieken of Raoul Hedebouw die soms wat komen janken op het VTM Nieuws.

De polarisatie heeft in Amerika totaal andere proporties aangenomen. Vooral omdat ze daar van nature al veel meer verdeeld zijn op politiek vlak, tot het enge toe. Zoals hier al gezegd, mensen zijn daar Blauw of Rood, ongeacht welke kandidaat er opkomt.

Waar ik wel mee akkoord ga is dat Trumt en zijn MAGA-beweging die polarisatie tot extreme proporties heeft opgeblazen. En zoals er in het Trump II topic al vaak is aangehaald, het was wachten tot iets als dit ging gebeuren. En het zal niet de laatste keer zijn.

Dat is toch allemaal zéér kort door de bocht. Trump is meer nog dan oorzaak vooral een symptoom van een onderliggend probleem, alleen is hij naast symptoom ook nog eens catalysator. Vergelijk het met methaangas onder permafrost. Dat methaangas zorgt ervoor dat de opwarming nog sneller gaan, maar is in de basis nooit de oorspronkelijke oorzaak is geweest. (Ja, ik zie de ironie in de klimaatreferentie in deze :tongue: )

Uiteindelijk is met Farage in de UK intussen hetzelfde aan het gebeuren net als in veel andere landen... een steeds grotere groep mensen heeft het moeilijk om de eindjes aan elkaar te knoppen of is gewoon boos over huidige beleidskeuzes en ze hopen dat met een radicaal nieuw verhaal een andere weg kan ingeslagen worden. Na 4/5 jaar blijkt dat er eigenlijk niks veranderd is en wordt er opnieuw richting het centrum bewogen om te zien dat ook dat niet werkt waarna we opnieuw en nog verder naar de extreme uitersten trekken, rinse & repeat... en ondertussen wordt de polarisatie steeds groter, kalft het gematigde/genuanceerde middenveld steeds verder af. Tot we ons allemaal zover ingegraven hebben in onze loopgraven dat niemand nog bereid is van gewoon een gesprek te voeren.

Die reacties in dit topic alleen al spreken boekdelen. Dit is geen discussie, mensen zitten elkaar gewoon vanuit hun loopgraven te verwijten en naast elkaar te roepen.

Terug
Bovenaan