Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik ben daar nog een paar keer op verlof geweest en ik heb dat toen echt als een aangenaam land ervaren. Mensen waren overal supervriendelijk en zo blij als ze hoorden dat we from Belgium waren. Maar als je dan nu merkt hoe hard die zijn voor elkaar en andere mensen. Ik heb toch ook echt het gevoel dat de meeste presidenten zowel links als rechts, wel president probeerden te zijn voor allen. Maar met Trump is het hard tegen hard. Ik had gehoopt dat Biden dat weer wat had kunnen verzachten, maar die was te lam. Ik hoop dat het land ooit een president krijgt die er echt weer de United States van maakt, want nu is het toch Divided States of gewoon divided people.Het is vooral spijtig hoe zo'n mooi land en zo'n mooi volk zo tegen elkaar is opgezet dankzij figuren als Donald Trump, Mitch McConnell, en heel die entourage. In die zin is het toch echt wel voor een groot deel dankzij het Trumpisme dat het daar allemaal zo onder hoogspanning staat. Dat kan je volgens mij toch echt niet ontkennen.
En pas op: daarmee keur ik de moordaanslag op Kirk niet goed. Maar we weten allemaal wel waar deze treurige episode in de politieke geschiedenis van de VS is begonnen. Bij de heer Trump en alles errond.
Ja, ik moet je gelijk geven dat het inderdaad ook zo is dat men langs de linkerzijde (zeker in de VS) dikwijls helemaal niks tolereert dat ook maar duidt ook maar enigszins kritiek geeft op migratie etc.Met dat laatste ben ik niet 100% akkoord. Net zoals de opkomst van pakweg het Vlaams Belang in Vlaanderen is dit mede veroorzaakt door democraten / links / noem het hoe je wilt die oprechte zorgen van rechtse of meer conservatieve mensen meteen wegzette als racisme / sexisme / vul_hier_je_isme_in.
Die mensen zijn jaar en dag aan de kant gezet door de standaard politieke partijen, dus dan is het logisch dat extreme partijen (aan beide kanten van het spectrum) daar vroeg of laat de vruchten van gaan plukken. Nu, bij ons blijft het gelukkig beperkt bij een Tom Vangrieken of Raoul Hedebouw die soms wat komen janken op het VTM Nieuws.
De polarisatie heeft in Amerika totaal andere proporties aangenomen. Vooral omdat ze daar van nature al veel meer verdeeld zijn op politiek vlak, tot het enge toe. Zoals hier al gezegd, mensen zijn daar Blauw of Rood, ongeacht welke kandidaat er opkomt.
Waar ik wel mee akkoord ga is dat Trumt en zijn MAGA-beweging die polarisatie tot extreme proporties heeft opgeblazen. En zoals er in het Trump II topic al vaak is aangehaald, het was wachten tot iets als dit ging gebeuren. En het zal niet de laatste keer zijn.
Ik was niet vertrouwd met die man en zijn ideeën, maar voor zijn gezin (twee jonge kinderen) is dit een immense tragedie. Het geeft aan hoe fel gepolariseerd het Amerikaanse politieke landschap is en dit is alleen maar olie op het vuur. Los van zijn eigen statement dat onvermijdelijke doden de prijs waard is van wapenbezit - want dat staat niet gelijk aan het ok vinden van school shootings. Dat is een perversie van zijn uitspraak.
De Democraten liggen nog altijd in de touwen op enkele individuele politici zoals Newsom na, maar ik verwacht nog wel meer van dit geweld. In beide richtingen. Vroeg of laat gaat daar meer organisatie in zitten, waarop Trump nog meer gaat grijpen naar manieren om "homeland terrorism" te bestrijden.
Het gaat hard, daar in de VS. En het gaat in crescendo.
Ja nee, zo werkt het niet natuurlijk. Het is niet omdat de Democraten niet voldoende kiezers konden overtuigen dat ze mede verantwoordelijk zijn voor de gevolgen van het beleid van Trump en zijn extremistische aanhangers. Er wordt nog altijd gezegd dat het Verdrag van Versailles de voedingsbodem heeft gelegd voor de opkomst van Hitler, met jouw logica is alles wat daarna kwam ten gevolge van het beleid van de Nazi's dan evengoed de schuld van de Britten en Fransen en co ... ik neem even het extreme voorbeeld gewoon om duidelijk te maken dat de wereld zo niet werkt.Als de democraten geen zo'n falend beleid/standpunten hadden met dan nog zo'n slechte kandidate in de laatste verkiezing, dan had trump nooit aan de macht gekomen. T'is evengoed hun schuld
Nee hoor, gaat niet gebeuren. Binnen een dag of twee domineert alweer iets anders de media en de narrative in de VS. Toen ik er verbleef zag ik de reden waarom: iedereen heeft een job (goedbetaald, of slechtbetaald) of zit op school en heeft een mega druk leven. Hun vrije tijd is dan weer bijna volledig gevuld met consumeren/geld uitgeven.Dit is echt n recept voor n burgeroorlog..
Firing squad yay !Verdachte is ondertussen opgepakt. Vermoedelijk de juiste nu (ze hadden eerder ene te pakken maar dat bleek de verkeerde te zijn).
Utah heeft nog capital punishment, dus daar mag die persoon zich voor gaan opmaken (tenzij het federale jurisdictie zou worden ipv Utah, maar ook daar heeft Trump de doodstraf ondertussen hervat).
Tfeit dat er weeral een vergelijking gemaakt word met hitler in uw post zegt weeral genoeg. Pot, ketel...Ja nee, zo werkt het niet natuurlijk. Het is niet omdat de Democraten niet voldoende kiezers konden overtuigen dat ze mede verantwoordelijk zijn voor de gevolgen van het beleid van Trump en zijn extremistische aanhangers. Er wordt nog altijd gezegd dat het Verdrag van Versailles de voedingsbodem heeft gelegd voor de opkomst van Hitler, met jouw logica is alles wat daarna kwam ten gevolge van het beleid van de Nazi's dan evengoed de schuld van de Britten en Fransen en co ... ik neem even het extreme voorbeeld gewoon om duidelijk te maken dat de wereld zo niet werkt.
De politiek van extreemrechts draait rond extreme polarisering, met het demoniseren en ontmenselijken van iedereen die niet past in hun denkkader of het met dat kader niet eens is tot gevolg. Gestoeld op een gefabriceerde wereld vol fake news en propaganda, en niet zelden met een verheerlijking van geweld. De democratie en de rechtstaat worden in elk land waar ze aan de macht komen uitgehold, wetenschap ingeruild voor religie en/of ideologische dogma's, en minderheden en politieke tegenstanders hun rechten en vrijheden worden steeds verder ingeperkt. De aanslagen van de afgelopen jaren (Pelosi, Trump, Hortman, nu deze) zijn het logische gevolg van de samenleving die extreemrechts gecreëerd heeft in de VS. Dat kan je echt niet op anderen steken.
Zoals al eerder gezegd: ik wil niet naar een samenleving waarin we mensen vermoorden omwille van hun mening, ook al is die ronduit verwerpelijk. Maar, al is dit allicht niet de beste plek voor deze discussie, ik vind de vraag die hier door enkelen werd gesteld wel relevant: is geweld altijd uit den boze? Wat als bij de volgende verkiezingen Trump effectief een coup pleegt? Is het dan wel gerechtvaardigd? In een democratie heeft dit soort geweld geen enkele plaats, maar mag dat geweld wél gebruikt worden om de democratie te beschermen of moet je lijdzaam toekijken hoe een dictatuur wordt geïnstalleerd want geweld is nooit het antwoord?
Bon, het gaat de komende maanden en jaren er alleen maar slechter op worden in de VS, da's de enige zekerheid. Voor de zomer de politieke moord op een democratische politica in Minnesota (waar in vergelijking amper aandacht is naartoe gegaan), na de zomer een alt-right goeroe. Ik vrees dat ze niet de laatsten zullen zijn.
Ik ga akkoord met je post, behalve met de voorlaatste zin. Als je zo redeneert, is dan de moordpartij van Anders Breivik ook rationeel? Omdat hij geen andere optie meer zag dan naar geweld te grijpen omdat hij moegetergd was door de sossen? Ik denk van niet he...Er zijn reeds heel wat linkse mensen en democraten vermoord in politiek geweld. Dit is het klimaat dat MAGA en Trump zelf gecreerd hebben door polarisatie zo op de spits te drijven en zich zo kinderachtig te gedragen. Trump polariseert dan wel als geen ander, Kirk was wel in hetzelfde bedje ziek. Die deed ook niets anders dan polariseren en mensen jennen. Ging mee in alles wat Trump zei en deed. Heel die zijn reputatie en kanaal was gebouwd op "owning the libs" genre "watch this kid get destroyed". South Park lachte onlangs ook nog met hem wat hem serieus extra in de spotlight zette. Ik wens het niemand toe maar onder Trump gaat dit enkel verder escaleren. Hij is ook zodanig de rechtstaat en democratie aan het ontmantelen dat alsmaar meer mensen geen andere optie meer gaan zien dan naar geweld te grijpen. Ik kijk met een bang hart naar de toekomst.
... en weer vrijgelaten! Toch de verkeerde.Verdachte is ondertussen opgepakt. Vermoedelijk de juiste nu (ze hadden eerder ene te pakken maar dat bleek de verkeerde te zijn)
Het verschil is dat MAGA effectief democratie, instituten, expertise, rechtsgang, ... doelbewust aan het slopen is. Wat niet het geval was of is voor NoorwegenIk ga akkoord met je post, behalve met de voorlaatste zin. Als je zo redeneert, is dan de moordpartij van Anders Breivik ook rationeel? Omdat hij geen andere optie meer zag dan naar geweld te grijpen omdat hij moegetergd was door de sossen? Ik denk van niet he...
Trump wil geen werkende democratie maar zich Orban gewijs de macht toeeigenen. Net door vrije meningsuiting aan banden te leggen, protest af te straffen, maar ook rechtstreeks door bijvoorbeeld die move met de national guard of door illegaal districten te hertekenen dat hij niet meer te verslaan valt zelfs al haalt hij maar een fractie van de stemmen van zijn tegenstander. Of door bepaalde boeken te verbieden, of door vrij denkende instituten zoals universiteiten onder druk te zetten, of door publieke omroep monddood te maken en bedrijven te verplichten zijn illegale executives orders uit te voeren, en, en, en, ...Democratie zijn werk laten doen is de beste remedie tegen polarisering, want dan slaagt de slinger het minst ver door in eender welke richting.