Geldt langs beide kanten, stel dat het een democraat was dan zou je net dezelfde video's zien maar dan van juichende MAGA-enthousiasts.
Dat is goed mogelijk. En? Moet ik daarom minder erg vinden dat het nu gebeurt met Kirk?
Beiden zijn even verwerpelijk.
Ik was/ben trouwens geen grote Kirk liefhebber he. Zijn debatten (zijn eigen standpunten en die van de meeste van zijn 'tegenstanders') zijn super repetitief. Na een debat of twee, drie, had ik het ook wel gezien. Z'n verregaande idolatrie van Trump was er ook wat over.
En ja, hij was soms best provocatief. Maar nooit (voor zover ik weet) riep hij op tot geweld of was hij haatdragend.
Met een aantal van z'n standpunten ging/ga ik akkoord, met anderen dan weer niet.
In mijn ogen was hij in elk geval geen duivel, geen monster, geen verachtelijk persoon. Gewoon een burger die z'n veelal conservatieve en (anno 2025) controversiele meningen deelde en in debat wilde gaan. Uiteraard ook voor de clicks en $, laten we daar niet flauw over doen. Maar zelfs dan vind/vond ik het een netto positive voor de maatschappij dat zo'n discussies plaatsvinden. Ondanks het feit dat hij er soms wel wat over ging (maar nogmaals, valt onder vrijheid van meningsuiting).
Hij deed dat trouwens niet alleen in de context van z'n traditionele 'campus tour', maar verscheen soms op andere YT (en zelfs mainstream) kanalen en zat daar regelmatig tegenover (linkse) figuren die wel goed voorbereid waren (itt de gemiddelde student).