De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

't Is eerder the "Land of the Idiots" geworden. Rusland en China lachen er mee.

Ge weet nooit met Trump. Misschien wilt hij weer wat paniek creëren in de hoop dat de Fed de rente nog wat laat zakken ofzo. Maar dat kan ook backfiren. Of er zit gewoon geen logica in. We proberen een logica te vinden in iets dat niet logisch is.

En voor de zoveelste keer: gaat de VS nog wakker worden, of gaan ze daar echt toezien hoe Trump hun toekomst en die van hun bondgenoten voor decennia om zeep helpt? Stilaan tijd om "home of the brave" te schrappen. "Land of the free" eigenlijk ook al.
Ik verwacht eerlijk gezegd niets meer van de Amerikanen.
  • Republikeinen durven nog steeds niet tegen Trump in te gaan. Is het omdat ze ideologisch dit allemaal wel OK vinden, of omdat Trump belastend (Epstein en ander) materiaal over hen heeft? Geen idee. Feit blijft dat ze niets doen. Congress kan hem zo stoppen.
  • Democraten kunnen niet veel doen. Maar zelfs al zouden ze kunnen, de grootste sponsors van de vast garde Democraten zijn ook miljardairs. Je ziet bij Schumer wie prioriteit heeft.
  • Gewone Amerikanen? Beetje protesteren in het weekend wanneer het niet te vervelend is. Maar het land platleggen met een staking? Had al lang gebeurd moeten zijn, maar nog steeds niet.
  • En dan niet vergeten dat 30% van de Amerikanen dit allemaal OK vindt en 30% het niet interessant genoeg vindt om te gaan stemmen.

Ik verwacht eerlijk gezegd niets meer van de Amerikanen.
  • Republikeinen durven nog steeds niet tegen Trump in te gaan. Is het omdat ze ideologisch dit allemaal wel OK vinden, of omdat Trump belastend (Epstein en ander) materiaal over hen heeft? Geen idee. Feit blijft dat ze niets doen. Congress kan hem zo stoppen.
  • Democraten kunnen niet veel doen. Maar zelfs al zouden ze kunnen, de grootste sponsors van de vast garde Democraten zijn ook miljardairs. Je ziet bij Schumer wie prioriteit heeft.
  • Gewone Amerikanen? Beetje protesteren in het weekend wanneer het niet te vervelend is. Maar het land platleggen met een staking? Had al lang gebeurd moeten zijn, maar nog steeds niet.
  • En dan niet vergeten dat 30% van de Amerikanen dit allemaal OK vindt en 30% het niet interessant genoeg vindt om te gaan stemmen.
Wat het vetgedrukte betreft, het heeft voornamelijk te maken met de impact die Trump heeft op de Republikeinse kiezer. Tegen Trump ingaan zorgt er gewoon voor dat hij bij de volgende verkiezing je tegenstander in de primary vooruitschuift, waarbij je quasi zeker je herverkiezing op je buik kan schrijven. Het is niet toevallig dat de enige vocale tegenstanders van Trump in Congress niet meer voor herverkiezing gaan.

Wat het vetgedrukte betreft, het heeft voornamelijk te maken met de impact die Trump heeft op de Republikeinse kiezer. Tegen Trump ingaan zorgt er gewoon voor dat hij bij de volgende verkiezing je tegenstander in de primary vooruitschuift, waarbij je quasi zeker je herverkiezing op je buik kan schrijven. Het is niet toevallig dat de enige vocale tegenstanders van Trump in Congress niet meer voor herverkiezing gaan.
Dat is dus ook iets wat mij blijft verbazen. Dat je in "normale tijden" niet al te hard tegen zo'n keizer als Trump wil ingaan als beroepspoliticus (want dan kan je inderdaad gedag zeggen tegen je loopbaan) kan ik nog enigszins begrijpen, en partijeenheid daar valt ook iets voor te zeggen, maar die zien toch ook dat Trump het land in sneltempo naar de knoppen aan het rijden is?

Al die Republikeinen zouden dus nog liever aan de macht zijn van een land dat compleet alleen staat op het wereldtoneel (indien hij doorgaat met Groenland) en daardoor zelf ontieglijk veel schade zou lijden op alle vlakken EN mogelijk mee verantwoordelijk is voor WOIII, dan dat ze hun politieke postje riskeren om een losgeslagen gek die de misdaden en krankzinnigheden aan elkaar rijgt tegen te werken. Geen greintje vaderlandsliefde zit daar in.

Al die Republikeinen zouden dus nog liever aan de macht zijn van een land dat compleet alleen staat op het wereldtoneel (indien hij doorgaat met Groenland) en daardoor zelf ontieglijk veel schade zou lijden op alle vlakken EN mogelijk mee verantwoordelijk is voor WOIII, dan dat ze hun politieke postje riskeren om een losgeslagen gek die de misdaden en krankzinnigheden aan elkaar rijgt tegen te werken. Geen greintje vaderlandsliefde zit daar in.
Ik denk dat gemiddeld gezien Amerikanen sterk op het binnenland gericht zijn, dus er zullen wel wat politici rondlopen die aan de buitenlandse agenda geen boodschap hebben. En dan zal het hele idee van "zolang de democraten maar niet aan de macht zijn" ook wel spelen bij velen, die demonisering van het andere kamp is daar al jaren bezig.

Ik denk dat gemiddeld gezien Amerikanen sterk op het binnenland gericht zijn, dus er zullen wel wat politici rondlopen die aan de buitenlandse agenda geen boodschap hebben. En dan zal het hele idee van "zolang de democraten maar niet aan de macht zijn" ook wel spelen bij velen, die demonisering van het andere kamp is daar al jaren bezig.
Langs beide kanten is dat al veel langer dan vandaag bezig. Ik zie persoonlijk niet in waarom de gemiddelde Republikeinse kiezer nu zou moeten gaan klagen, Trump maakt net werk van wat hij beloofd heeft tijdens zijn campagne (strenge bestrijding illegale migratie, binnenlandse werkgelegenheid/economie stimuleren via tarieven, een agressiever internationaal beleid, ...). Je kan het oneens zijn met die standpunten, maar het is niet dat het uit de lucht komt vallen.

Langs beide kanten is dat al veel langer dan vandaag bezig. Ik zie persoonlijk niet in waarom de gemiddelde Republikeinse kiezer nu zou moeten gaan klagen, Trump maakt net werk van wat hij beloofd heeft tijdens zijn campagne (strenge bestrijding illegale migratie, binnenlandse werkgelegenheid/economie stimuleren via tarieven, een agressiever internationaal beleid, ...). Je kan het oneens zijn met die standpunten, maar het is niet dat het uit de lucht komt vallen.
Omdat de algemene cost of living niet gedaald is, en dat ook niet snel zal doen als hij zoals een verongelijkte kleuter handelspartners tarieven oplegt omdat hij zijn goesting niet krijgt.

Ja, die werkgelegenheid 🙃 En dan moeten de herzieningen voor de laatste maanden nog komen. Manufacturing jobs ook gewoon een net loss in 2025.

Zijn 'agressiever internationaal beleid' is een beleid van isolatie waarbij hij aan sneltreintempo alle betrouwbare partners van de VS kwijtspeelt. En over zijn 'strenge migratiebeleid' is het hier al genoeg gegaan. Los van alle constitutionele schendingen en het absurde machtsmisbruik, heeft de VS in 2025 minder mensen het land uitgezet dan onder Biden zowel in 2023 als in 2024.

Nou ja, dat is alweer typisch jouw gekleurde samenvatting.
Hij roept zodanig veel dat sommige dingen wel kloppen, maar vele andere dingen die hij roept niet. En dat vergeet je dan even op te sommen.

Hij ging het leven goedkoper maken en dat is nog niet gebeurd, hij ging de oorlog tussen Oekraïne en Rusland in 1 dag stoppen en da's niet gebeurd. Hij heeft 8 oorlogen en meer gestopt (hoezo en meer trouwens?), maar daar klopt eigenlijk ook geen knijt van. De Epstein-files moesten direct en volledig vrijgelaten worden en dan toch weer niet. De man wauwelt zoveel en doet aan zoveel grootspraak dat het uiteindelijk allemaal wel makkelijk is om er een paar dingen uit te halen die wel kloppen. Maar goed, een kapotte klok staat ook 2 keer per dag juist.
In zijn eerste 4 jaar waren er ongeveer een 30.000 aangetoonde en geverifieerde leugens door hem verspreid, ik zou nu niet direct hem bestempelen als 'je weet wat je er aan hebt'.

Allerbelangrijkste, en dat weten we, is dat kiezers willen dat het leven goedkoper wordt. En dat lijkt vooralsnog niet echt te lukken. Daar begint hij zich duidelijk zenuwachtig rond te maken richting Mid-terms.

Studie toont aan dat buitenlandse bedrijven de kosten van de tarieven niet dragen, maar de Amerikaanse bedrijven en consumenten doen dat. 96% van de 200 miljard aan douaneinkomsten waar jij en Trump mee pochen, komen uit Amerikaanse zakken.

Dit zeggen we al bijna een jaar lang, maar jij wou het nooit geloven.

Bron: https://www.kielinstitut.de/de/publikationen/amerikas-eigentor-wer-zahlt-die-zoelle-19399/

Omdat de algemene cost of living niet gedaald is
Er zijn artikels die dat tegenspreken

Er is helemaal niets verbeterd’: zelfs trouwe Trump-stemmers in het aartsconservatieve Kentucky voelen zich verraden

Oa deze quote valt mij wel op

Stone heeft het óók zwaar. Afgelopen jaar is ze flink gaan bijbetalen voor het rundvlees in haar hamburgers. Ze zou willen dat Trump meer voor haar deed. De tv boven de toonbank vertoont geen nieuws meer (“te deprimerend”), maar herhalingen van The Little House on the Prairie. En toch. “Wat kan ik zeggen? Wij houden van Trump.” 😩

Omdat de algemene cost of living niet gedaald is, en dat ook niet snel zal doen als hij zoals een verongelijkte kleuter handelspartners tarieven oplegt omdat hij zijn goesting niet krijgt.
Die cost of living kan je niet op een paar maanden naar beneden krijgen, dat is een meer-jaren oefening at best. Die handelspartners passen zich tot nu toe aan hoor, heel weinig weerstand uit die hoek. De US is als afzertmarkt ook te machtig om ze zomaar te laten vallen.
Nou ja, dat is alweer typisch jouw gekleurde samenvatting.
Hij roept zodanig veel dat sommige dingen wel kloppen, maar vele andere dingen die hij roept niet. En dat vergeet je dan even op te sommen.

Hij ging het leven goedkoper maken en dat is nog niet gebeurd, hij ging de oorlog tussen Oekraïne en Rusland in 1 dag stoppen en da's niet gebeurd. Hij heeft 8 oorlogen en meer gestopt (hoezo en meer trouwens?), maar daar klopt eigenlijk ook geen knijt van. De Epstein-files moesten direct en volledig vrijgelaten worden en dan toch weer niet. De man wauwelt zoveel en doet aan zoveel grootspraak dat het uiteindelijk allemaal wel makkelijk is om er een paar dingen uit te halen die wel kloppen. Maar goed, een kapotte klok staat ook 2 keer per dag juist.
In zijn eerste 4 jaar waren er ongeveer een 30.000 aangetoonde en geverifieerde leugens door hem verspreid, ik zou nu niet direct hem bestempelen als 'je weet wat je er aan hebt'.

Allerbelangrijkste, en dat weten we, is dat kiezers willen dat het leven goedkoper wordt. En dat lijkt vooralsnog niet echt te lukken. Daar begint hij zich duidelijk zenuwachtig rond te maken richting Mid-terms.
Ik zeg niet dat alles klopt wat hij beweert, maar de grote zaken (bestrijding illegale immigratie, versterking binnenlandse economie, stoppen/pauzeren oorlog in Gaza, ...) zitten er wel bij. Die sideshows (Groenland, Epstein/pizzagate theories, ...) zijn minder belangrijk en het zou me verbazen mocht de gemiddelde republikeinse kiezer daar veel aandacht aan besteden.

Er zijn artikels die dat tegenspreken

Er is helemaal niets verbeterd’: zelfs trouwe Trump-stemmers in het aartsconservatieve Kentucky voelen zich verraden

Oa deze quote valt mij wel op

Stone heeft het óók zwaar. Afgelopen jaar is ze flink gaan bijbetalen voor het rundvlees in haar hamburgers. Ze zou willen dat Trump meer voor haar deed. De tv boven de toonbank vertoont geen nieuws meer (“te deprimerend”), maar herhalingen van The Little House on the Prairie. En toch. “Wat kan ik zeggen? Wij houden van Trump.” 😩
Als er artikels zijn die tegenspreken dat de cost of living niet gedaald is, lijkt dat artikel een vreemde keuze. Tenzij de inhoud de titel tegenspreekt, want dat is alles dat ik kan lezen door een paywall.

Als er artikels zijn die tegenspreken dat de cost of living niet gedaald is, lijkt dat artikel een vreemde keuze. Tenzij de inhoud de titel tegenspreekt, want dat is alles dat ik kan lezen door een paywall.
Ik denk dat hij u gelijk gaf maar het gewoon raar verwoordde. Of uw post verkeerd las, of verkeerd gequote heeft. :)

Die cost of living kan je niet op een paar maanden naar beneden krijgen, dat is een meer-jaren oefening at best. Die handelspartners passen zich tot nu toe aan hoor, heel weinig weerstand uit die hoek. De US is als afzertmarkt ook te machtig om ze zomaar te laten vallen.
Klinkt stoer, zegt weinig en, to no surprise, negeert opnieuw de realiteit. Tarieven worden grotendeels doorgerekend aan de consument, tegenmaatregelen komen vaak vertraagd maar wel structureel, en geopolitiek is anno 2026 allesbehalve een eenzijdige dominantie.

En ja, comrade Trump doet intussen ook vrolijk mee aan het demoniseren van het Westen zelf. Geen strategisch realisme, maar politieke kortzichtigheid.
Ik zeg niet dat alles klopt wat hij beweert, maar de grote zaken (bestrijding illegale immigratie, versterking binnenlandse economie, stoppen/pauzeren oorlog in Gaza, ...) zitten er wel bij. Die sideshows (Groenland, Epstein/pizzagate theories, ...) zijn minder belangrijk en het zou me verbazen mocht de gemiddelde republikeinse kiezer daar veel aandacht aan besteden.
Dat is geen argument, das pure cherry picking eh? Je kan niet EN toegeven dat hij veel overdrijft EN "maar vertrouw hem op de kern”. Tja, de gemiddelde MAGA’er is dan ook extreem, om het in hedendaagse termen te zeggen: delulu. Alles wat je aanhaalt zijn intenties of acties die verkocht worden als successen, maar geen aantoonbare verwezenlijkingen van wat beloofd werd. Politiek beoordelen op slogans i.p.v. uitkomsten is exact hoe je jezelf zand in de ogen strooit. Maar dat verbaasd me tbh echt niet.

Raar, aangezien Epstein EN Groenland momenteel ontzettend veel tractie heeft binnen Republikeinse (lees: MAGA) kiezers. Dat gaat over geloofwaardigheid, prioriteiten en politieke betrouwbaarheid. Wie dat negeert, as you always do, mist waarom mensen hem niet vertrouwen...

Onze reactie moet dan gewoon het volgende zijn :

De onderhandelingen kunnen dit dan anders maken. Maar als Amerika niet redelijk is en den idioot blijft uithangen, dan moet je dit gewoon doen. Dan kan je gewoon niet anders.
Dat is dan pech voor de mensen die aandelen hebben in de Amerikaanse markt.

Blijkbaar heeft Trump gisteren een persconferentie gegeven om een overzicht te geven van al zijn verwezenlijkingen. En opnieuw claimde hij dat de prijs van medicatie met 500, 600, 700% gezakt is.

Serieus... Enkele maanden geleden beging hij ook al die onwaarschijnlijke blunder. Is er dan niemand die hem achteraf uitgelegd heeft hoe percentages werken (en het halve Internet lacht met zijn wiskundig talent) ??? Of hebben ze het wel uitgelegd, maar negeert hij het gewoon en doet rustig verder met zijn compleet verzonnen feiten ?

On the side... Hoe vaak heb ik ook niet gelezen dat Trump in de eerste plaats een business man is. Wel, ik moet nog altijd de eerste business man tegenkomen die niet eens de basics van percenten begrijpt...

Dat ze deze speech (zeker het eerste gedeelte) op het podium brengen in Davos, terwijl Trump aanwezig is.

Niks doen is geen optie meer.
Gaan met die bazooka.
Voert hij tarrifs in, dan dragen we ze met trots.
Gaat het ons pijn doen? Ja, natuurlijk.
Als dat het enige is wat wij moeten doen om de tentakels van zijn ideologie uit onze maatschappij en van ons grondgebied te weren, so be it.
Onze overgrootouders hebben een goede 80 jaren geleden grotere offers gebracht om dit beest te bestrijden.
Nu is het aan ons.

Terug
Bovenaan