De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Oh please. Dit is weer de zoveelste "but axhually šŸ¤“ā˜ļø" post van jou en ik heb het er echt mee gehad. Je doet hier alsof dit een soort ā€œnatuurlijke reactieā€ is op maatschappelijke evoluties, maar je schuift wel een paar discutabele dingen als feiten naar voren.

Eye roll 1: ā€œmannelijkheid werd systematisch weggezet als problematischā€. No, no one did. Dit is gewoon pure framing en wat voor eentje. Het concept ā€œtoxic masculinityā€ ging net over specifieke gedragingen (a la agressie, emotionele onderdrukking, etc.), niet over mannelijkheid op zich. Dat daar plots een hele politieke stroming uit groeit die richting complotdenken en autoritarisme gaat, is geen ā€œlogisch gevolgā€, maar een keuze... en echt wel een giga debiele onlogische keuze.

Eye roll 2: Het idee van "groepen demoniseren" -> "radicalisering" slaagt ook op niets. Er is geen enkel bewijs dat kritiek op "genderrollen" automatisch leidt tot alt right. Wat we wel zien is dat die beweging actief inspeelt op frustraties en die worden lekker makkelijk uitvergroot via media (lees: YouTube, TikTok, influencers). Niet spontaan. Niet plots. Niet logisch. Maar puur georganiseerd.

Eye roll 3: Je sprongetje naar energie en migratie is ook... gek? Ja, beleid is nooit perfect en er zijn trade-offs. Maar dat maakt de reactie daarop nog niet rationeel. Vaak gaat het net om perceptie vs realiteit: mensen voelen zich slechter, ook wanneer cijfers dat niet altijd ondersteunen. Dat is geen vrijgeleide voor de conclusies die je trekt.

Heel je betoog komt een beetje over als "mensen worden aangevallen" en dus is hun radicalisering begrijpelijk en dus is het eingelijk... logisch. Dit is gewoon narratief achtertaf. Beetje gedrag toch proberen normaliseren terwijl je het evengoed had kunnen bekritisieren.

Om toch even jezelf te quoten:

Contrarian zijn is geen persoonlijkheid, en zeker geen argument. Ook hier niet. Die contrarian reflex, alles wat mainstream is wantrouwen en dan automatisch de andere kant op leunen, is geen kritisch denken, maar gewoon omgekeerd kuddegedrag.
Komaan, precies of counter culture onbestaande is. Elke generatie heeft zijn counter culture en dit is nu eenmaal degene die ontsproten is.
Het is ook heel toevallig dat de altright net nog eens in die periode enorme tractie gekregen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Alt-right
the alt-right (abbreviated from alternative right) is a far-right and white nationalist movement. A largely online phenomenon, the alt-right originated in the United States during the late 2000s before increasing in popularity and establishing a presence in other countries during the mid-2010s. The term is ill-defined and has been used in different ways by academics, journalists, media commentators, and alt-right members themselves.

The alt-right's emergence was marked by the online gamergate controversy of 2014, in which some gamers harassed those promoting feminism within the gaming scene and voiced opposition towards progressivism in the video game industry.[89][90] According to the journalist David Neiwert, Gamergate "heralded the rise of the alt-right and provided an early sketch of its primary features: an Internet presence beset by digital trolls, unbridled conspiracism, angry-white-male-identity victimization culture, and, ultimately, open racism, antisemitism, ethnic hatred, misogyny, and sexual and gender paranoia".[91] Gamergate politicized many young people, especially males, in opposition to the perceived culture war being waged by leftists.[92] Through their shared opposition to political correctness, feminism, and multiculturalism, chan culture built a link to the alt-right.[93] By 2015, the alt-right had gained significant momentum as an online movement,[94] attracting support on social media and internet forums.[95]
Dat ontkennen vind ik eerlijk gezegd wat te gemakkelijk. Als je ideologieƫn actief begint te pushen, moet je niet verbaasd zijn dat daar reactie op komt.
Dat zie je eigenlijk doorheen de recente geschiedenis. In de jaren ’70 en ’80 kreeg je als reactie op het neoliberalisme een duidelijke anti-establishment tegenbeweging, met anarchistische en nihilistische trekken. sex pistols e.d. In de jaren ’90, na het einde van de Koude Oorlog en de opkomst van globalisering, ontstonden dan weer anti-globalisatiebewegingen.
Na 9/11 verschoof dat in de jaren 2000 eerder naar privacy-activisme (denk aan Anonymous, WikiLeaks, enzovoort). En sinds de jaren 2010 zie je dat sterk gepushte progressieve narratieven opnieuw een tegenreactie uitlokken, met populisme, wantrouwen tegenover de media en ook de opkomst van de alt-right als tegenstroom.

Eyeroll 3 is feitelijk een antwoord dat conservatieve ideeen defacto dom zijn en progressieve ideeen zonder fout zijn. (allez dat haalde ik toch eruit)
ik wou inderdaad alleen maar aantonen dat een beleid nooit perfect is dus op dat punt komen we toch overeen.

Komaan, precies of counter culture onbestaande is. Elke generatie heeft zijn counter culture en dit is nu eenmaal degene die ontsproten is.
Het is ook heel toevallig dat de altright net nog eens in die periode enorme tractie gekregen.

Dat ontkennen vind ik eerlijk gezegd wat te gemakkelijk. Als je ideologieƫn actief begint te pushen, moet je niet verbaasd zijn dat daar reactie op komt.
Dat zie je eigenlijk doorheen de recente geschiedenis. In de jaren ’70 en ’80 kreeg je als reactie op het neoliberalisme een duidelijke anti-establishment tegenbeweging, met anarchistische en nihilistische trekken. sex pistols e.d. In de jaren ’90, na het einde van de Koude Oorlog en de opkomst van globalisering, ontstonden dan weer anti-globalisatiebewegingen.
Na 9/11 verschoof dat in de jaren 2000 eerder naar privacy-activisme (denk aan Anonymous, WikiLeaks, enzovoort). En sinds de jaren 2010 zie je dat sterk gepushte progressieve narratieven opnieuw een tegenreactie uitlokken, met populisme, wantrouwen tegenover de media en ook de opkomst van de alt-right als tegenstroom.
En opnieuw maak je (of toch probeer je?) een soort historisch "het moest zo lopen!"-verhaal aan, maar dat klopt gewoon niet. Is er counter culture? Absoluut! Maar dat betekent zeker niet dat elke tegenreactie inhoudelijk (!) gelijkwaardig of ā€œlogischā€ is. Daar zit een giga canyon tussen.

De alt-right is geen neutrale ā€œtegenbewegingā€, maar een vrij specifieke ideologische stroming (zoals je zelf zelfs quote: far-right, white nationalist roots). Dat kan je moeilijk vergelijken met pakweg anti-globalisme of privacy-activisme zonder alles op ƩƩn hoop te gooien. Heel je oplijsting doet alsof het ƩƩn single lijn is, maar dat is het echt niet hoor .Je beschrijft verschillende bewegingen met andere doelen, waarden en impact. Dat er altijd reactie is, wil niet zeggen dat de inhoud van die reactie automatisch te verantwoorden is.

En dat is het grote probleem met heel je redenering... Je verwart "het ontstaat ergens uit" met "het is dus logisch of begrijpelijk". Alles onstaat obviously ergens uit, maar dat maakt het wederom niet rationeel of zelfs niet verdedigbaar.
Eyeroll 3 is feitelijk een antwoord dat conservatieve ideeen defacto dom zijn en progressieve ideeen zonder fout zijn. (allez dat haalde ik toch eruit)
ik wou inderdaad alleen maar aantonen dat een beleid nooit perfect is dus op dat punt komen we toch overeen.
Nice try, maar die framing moet je echt niet op mij projecteren. Je maakt hier een giga strawman van mijn punt. Ik zeg nergens ā€œconservatief = domā€ of ā€œprogressief = foutloosā€. Wat ik wel zeg: ā€œbeleid is niet perfectā€ is geen argument om elke reactie daarop als rationeel of logisch te bestempelen. Dat zijn twee totaal verschillende dingen. Misschien moet je daarop antwoorden, i.p.v. te sidetracken en een karikatuur te maken van mijn standpunt.

Ik ben bovendien zeker niet onkritisch voor progressieve ideeĆ«n. Daar zitten genoeg fouten en misrekeningen in. Alleen zie je bij veel van die zogezegde ā€œconservatieveā€ standpunten vandaag dat ze niet eens proberen coherent beleid te zijn, maar eerder vertrekken vanuit gevoel en framing. Voor mij in de verste verte geen gelijkwaardig niveau van debat.

De VS toont btw vrij goed waar dat eindigt.

Laatst bewerkt:
En opnieuw maak (of toch probeer je?) een soort historisch "het moest zo lopen!"-verhaal aan, maar dat klopt gewoon niet. Is er counter culture? Absoluut! Maar dat betekent zeker niet dat elke tegenreactie inhoudelijk (!) gelijkwaardig of ā€œlogischā€ is. Daar zit een giga canyon tussen.

De alt-right is geen neutrale ā€œtegenbewegingā€, maar een vrij specifieke ideologische stroming (zoals je zelf zelfs quote: far-right, white nationalist roots). Dat kan je moeilijk vergelijken met pakweg anti-globalisme of privacy-activisme zonder alles op ƩƩn hoop te gooien. Heel je oplijsting doet alsof het ƩƩn single lijn is, maar dat is het echt niet hoor .Je beschrijft verschillende bewegingen met andere doelen, waarden en impact. Dat er altijd reactie is, wil niet zeggen dat de inhoud van die reactie automatisch te verantwoorden is.

En dat is het grote probleem met heel je redenering... Je verwart "het ontstaat ergens uit" met "het is dus logisch of begrijpelijk". Alles onstaat obviously ergens uit, maar dat maakt het wederom niet rationeel of zelfs niet verdedigbaar.

Nice try, maar die framing moet je echt niet op mij projecteren. Je maakt hier een giga strawman van mijn punt. Ik zeg nergens ā€œconservatief = domā€ of ā€œprogressief = foutloosā€. Wat ik wel zeg: ā€œbeleid is niet perfectā€ is geen argument om elke reactie daarop als rationeel of logisch te bestempelen. Dat zijn twee totaal verschillende dingen. Misschien moet je daarop antwoorden, i.p.v. te sidetracken en een karikatuur te maken van mijn standpunt.

Ik ben bovendien zeker niet onkritisch voor progressieve ideeĆ«n. Daar zitten genoeg fouten en misrekeningen in. Alleen zie je bij veel van die zogezegde ā€œconservatieveā€ standpunten vandaag dat ze niet eens proberen coherent beleid te zijn, maar eerder vertrekken vanuit gevoel en framing. Voor mij in de verste verte geen gelijkwaardig niveau van debat.

De VS toont btw vrij goed waar dat eindigt.
Neen ik zeg gewoon dat elke culture zijn counter culture heeft. En als je actief progressieve ideeen pusht dat daar logischergewijs een tegenreactie op komt. Waar de andere countercultures uit de vorige generaties geen diepgewortelde politieke component hadden is dat nu wel het geval en dat is een unicum.
Eyeroll 3 was dan ook initieel geen antwoord op u maar op een andere poster. Ik projecteer niets op u.

Komt dat nu ook niet vooral door het falen van de meer gematigde conservatieven? Die slagen er niet in om een tegengewicht te bieden aan de linkse, progressieve kant en dus krijgt extreemrechts zo veel tractie. Links smijt die ook maar al te graag op een hoopje met extreemrechts, en dan heb je Trump die alles wat voor hem te links is extreemlinks noemt.

Komt dat nu ook niet vooral door het falen van de meer gematigde conservatieven? Die slagen er niet in om een tegengewicht te bieden aan de linkse, progressieve kant en dus krijgt extreemrechts zo veel tractie.
Kweet het niet goed. We focussen nu op de alt right maar je hebt nog een andere stroming ook. De greta thunberg adepten die volgens mij gegroeid zijn uit de who protesten en occupy protesten. Die zijn ondertussen ook wel al diep politiek geworteld en is water en vuur met alt right/conservatieven waardoor we momenteel wel in een stevige feedbackloop zitten.

Ook weer een symptoom van een op luchtkastelen, zeeepbellen en loze beloftes gebouwd regime.

Je moet uiteraard al een drie keer Trump stemmende, rode pet dragende idioot zijn om niet te zien dat die uit a.i is opgetrokken.

Russische inmenging was bewezen, maar dat tweede toch totaal niet?
Hij bewijst het al jaren zelf, er is weinig dat niet in dat plaatje past.. šŸ˜…
Nee officieel misschien niet, maar alle info die er is laat weinig andere opties over, imo. Beide hangen ook gewoon samen, de Russische inmenging kwam er net omdat hij voor hen zo nuttig is. Dat betekent niet dat hij per se actief, of zelfs bewust, voor Rusland werkt, wel dat ze hem gebruiken en makkelijk kunnen manipuleren.

To be fair, ik ben zeker niet pro-Trump maar ik dacht nu ook gewoon dat die befaamde checks & balances het losgeslagen Trumpprojectiel wat in bedwang gingen houden. Maar kennelijk zijn die niet in staat om te vermijden dat hij heel de wereld in de chaos stort om zich intern wat op de borst te (proberen) kloppen en de aandacht af te leiden.
Het systeem van checks & balances komt voor een deel ook neer op keuzes en acties van mensen zeker? Op een paar uitzonderingen na plaatsen de Republikeinen momenteel collectief de partij boven alles. En iedereen beschermt elkaar waardoor er geen enkele accountability meer is voor het overschrijden van grenzen, corruptie en totale incompetentie.

1000049899.png
Mijn inhoudelijke samenvatting: die kerel is geschift.

Bekijk bijlage 49010Mijn inhoudelijke samenvatting: die kerel is geschift.
,
Civil War van Alex Garland begint minder en minder een film te worden, en meer een profetie...en we weten allemaal van welke kant de eerste kogels gaan komen.

Dit is geen president, dit is een cartoonfiguur die zich Jim Jones waant, met een achterban die zich als een stel machtsgeile idioten laaft aan de Kool Aid.

Ik ben op dit punt een beetje klaar met het nuanceren, dit is gewoon villainy die niks meer met politiek te maken heeft.

Wie leest zijn bullshit in feite nog? Zo een blok tekst zonder paragrafen, met stukken in drukletters en woorden die verkeerdelijk met een hoofdletter beginnen in het midden van een zin.

Wie leest zijn bullshit in feite nog? Zo een blok tekst zonder paragrafen, met stukken in drukletters en woorden die verkeerdelijk met een hoofdletter beginnen in het midden van een zin.
Die TruthSocial is toch wat ze "preaching to the choir" noemen? Daar kan je lezen hoe hij met zijn MAGA-volgers communiceert, en waar die gevoelig aan zijn. Geeft voor mij wel een beeld van hoe los van de realiteit die mensen zijn. Allezja, waarom is iemand een slecht politicus: hij "heeft" meerdere genders, beledigt jesus, is vegan en droeg een mondmasker! Niet omdat hij met de twee benen vooruit ad-hominems uitbraakt, neen, want dat is kennelijk goed.
Dit alles terwijl een net gestarte oorlog helemaal verkeerd loopt en de wereld in een economische crisis stort, details.

Lijkt me eerder een teken van zwakte omdat hij weet dat zijn populariteit dalende is. Individuen zoals hem schieten dan overal op en hopen zo nog iets te raken, maar je ziet meteen al zijn fout: een ellenlange tekst en post na post. Je krijgt de kracht van gewoonte en niemand leest dat nog. Zijn achterban zal hem ook niet kunnen tegenhouden, in feite moet je zo'n mensen hun smartphone afnemen maar ja...

Lijkt me eerder een teken van zwakte omdat hij weet dat zijn populariteit dalende is. Individuen zoals hem schieten dan overal op en hopen zo nog iets te raken, maar je ziet meteen al zijn fout: een ellenlange tekst en post na post. Je krijgt de kracht van gewoonte en niemand leest dat nog. Zijn achterban zal hem ook niet kunnen tegenhouden, in feite moet je zo'n mensen hun smartphone afnemen maar ja...
Het is aan zijn entourage om hem dan te doen stoppen met posten in feite. Wellicht zijn het allemaal jaknikkers die hem maar laten doen. Hij graaft zo wel zijn eigen politiek graf op die manier.

Die TruthSocial is toch wat ze "preaching to the choir" noemen? Daar kan je lezen hoe hij met zijn MAGA-volgers communiceert, en waar die gevoelig aan zijn. Geeft voor mij wel een beeld van hoe los van de realiteit die mensen zijn. Allezja, waarom is iemand een slecht politicus: hij "heeft" meerdere genders, beledigt jesus, is vegan en droeg een mondmasker! Niet omdat hij met de twee benen vooruit ad-hominems uitbraakt, neen, want dat is kennelijk goed.
Dit alles terwijl een net gestarte oorlog helemaal verkeerd loopt en de wereld in een economische crisis stort, details.
Is ook gewoon een zwaktebod, Talarico heeft alles wat hij niet heeft. Ben er zeker van dat hij daar enorm veel schrik van heeft.

Ondertussen wat er Ʃcht toe doet in den Amerique:

SCOTUS overweegt om mail-in ballots die op de dag van de verkiezingen afgestempeld zijn, en tot 5 dagen erna kunnen geopend worden, niet meer toe te staan. Mogelijks gaat quasi het gehele vote-by-mail systeem op de schop.

SCOTUS overweegt om mail-in ballots die op de dag van de verkiezingen afgestempeld zijn, en tot 5 dagen erna kunnen geopend worden, niet meer toe te staan. Mogelijks gaat quasi het gehele vote-by-mail systeem op de schop.
Niet geheel toevallig overwegend democratische stemmen die gebruik maken van mail votes.

Dat en de Save Act zijn de twee grote dingen die nu (al dan niet toevallig, ahem) meer op de achtergrond belanden.

Terug
Bovenaan