De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

tbh verwar je hier 2 vragen imo. Obviously heeft Europa beleidskeuzes, maar "we kunnen probleemloos Fort Europa voeren waar quasi niemand binnenkomt” klopt gewoon (jurdisich zelfs) niet. Mensen die mogelijk bescherming nodig hebben mag je niet gewoon collectief terugduwen naar gevaar.

De voordeur metafoor is ook... meh...? Dat is alsof ge naar een overvolle spoed kijkt en zegt: “ja, eigen schuld, jullie laten ze binnen.” Sure, ge kunt discussiëren over organisatie, capaciteit en wie prioriteit krijgt, maar daarmee is de reden waarom al die mensen daar staan niet plots irrelevant.

Het mag juridisch niet omdat we van dat soort mensenrechten een hoeksteen hebben gemaakt in ons (grond)wettelijk stelsel. Maar moesten we theoretisch allemaal gezamenlijk als Europa die 'paragrafen' schrappen, EHRM afzwakken, etc.: wie gaat ons tegenhouden?
Dat is natuurlijk ook totaal ongewenst, want dat is met atoombommen op olifanten schieten, maar het is niet dat dat ergens door een exogene kracht aan ons is opgelegd hé. Ja, je hebt wel de VN en die wirwar aan mensenrechtenorganisaties/internationale rechtbanken, maar er zijn weinig landen buiten Europa die daar überhaupt zo hard naar luisteren. Wij wel, omdat we dat willen.

Strenger EU-beleid? 100%. Maar “het is gewoon onze fout, want we doen open” is te easy. Oorlog, instabiliteit en geopolitiek verdwijnen niet omdat Europa ook beleidskeuzes maakt. Empathie is deels een keuze, maar asielrecht is niet gewoon “we zijn te lief and that's it”.

Denken dat oorlog, instabiliteit en geopolitiek ooit gaan verdwijnen is van hetzelfde kaliber als allemaal rond een kampvuur "vrolijke vrienden" zingen: het geeft ons allemaal (enfin, bijna iedereen toch) prettige en mooie gevoelens, maar het blijft vooral een heel naïef, dromerig gegeven. Mensen vechten al sinds dag 1 dat we hier rondlopen, dat gaat echt niet verdwijnen, ook niet met een zak geld en een checklist van mensenrechten uit Europa.

En zelfs als de wereld beslist om vanaf nu de vredespijp te gaan roken: dan nog ga je de immense welvaartsverschillen hebben waar véél mensen blijven op afkomen (zoals nu ook al wellicht meestal het geval is, check maar bvb. de grote migratie van het nochtans veilige Oost naar West-Europa).

Het mag juridisch niet omdat we van dat soort mensenrechten een hoeksteen hebben gemaakt in ons (grond)wettelijk stelsel. Maar moesten we theoretisch allemaal gezamenlijk als Europa die 'paragrafen' schrappen, EHRM afzwakken, etc.: wie gaat ons tegenhouden?
Dat is natuurlijk ook totaal ongewenst, want dat is met atoombommen op olifanten schieten, maar het is niet dat dat ergens door een exogene kracht aan ons is opgelegd hé. Ja, je hebt wel de VN en die wirwar aan mensenrechtenorganisaties/internationale rechtbanken, maar er zijn weinig landen buiten Europa die daar überhaupt zo hard naar luisteren. Wij wel, omdat we dat willen.
Wat een dooddoener.... Terugkrabbelen naar realpolitiek. Classic P&A, not gonna lie.

Wie gaat ons tegenhouden?” is geen juridisch of moreel argument, maar pure machtspolitiek. Op die manier kan je elke discussie opdoeken. Mensenrechten, eigendomsrecht, vrije meningsuiting, eerlijk proces, etc... allemaal maar paragrafen als je genoeg politieke macht hebt om ze te schrappen. Dus ja, theoretisch kan Europa zijn mensenrechtenkader afzwakken, mar dan is de discussie niet meer “Fort Europa kan probleemloos”, en wel :“willen we onze rechtsstaat/mensenrechten afbouwen om migratie harder aan te pakken?” Zeg dat dan zo, das tenminste eerlijker ipv te verbergen achter wat woorden.
Denken dat oorlog, instabiliteit en geopolitiek ooit gaan verdwijnen is van hetzelfde kaliber als allemaal rond een kampvuur "vrolijke vrienden" zingen: het geeft ons allemaal (enfin, bijna iedereen toch) prettige en mooie gevoelens, maar het blijft vooral een heel naïef, dromerig gegeven. Mensen vechten al sinds dag 1 dat we hier rondlopen, dat gaat echt niet verdwijnen, ook niet met een zak geld en een checklist van mensenrechten uit Europa.

En zelfs als de wereld beslist om vanaf nu de vredespijp te gaan roken: dan nog ga je de immense welvaartsverschillen hebben waar véél mensen blijven op afkomen (zoals nu ook al wellicht meestal het geval is, check maar bvb. de grote migratie van het nochtans veilige Oost naar West-Europa).
Niemand zegt dat oorlog en geopolitiek ooit verdwijnen. Je maakt hier wel een karikatuur van mijn punt. Mijn punt is dat ze oorzaken zijn van migratiedruk. Je moet niet naïef rond een kampvuur zitten zingen om te erkennen dat oorlog, bombardementen en instabiliteit mensen doen vertrekken. Welvaartsverschillen spelen ook mee, sure. Maar OW-EU erbij halen is iets anders: dat is vrij verkeer binnen de EU, geen asiel. Dat bewijst dus helemaal niet dat asielrecht gewoon “te veel empathie” is.

Het hypocriete is net dat het Westen vaak mee aan de knoppen zit van oorlog, sancties, interventies, wapenleveringen en geopolitieke chaos, maar daarna doet alsof migratie volledig losstaat van die keuzes. Strenger beleid? Zeker. Maar doe niet alsof de enige oorzaak is dat Europa “te lief” is.

Beetje makkelijk om mee olie op het vuur te gooien en daarna te klagen dat er rook onze richting uitkomt.

Ik vind niet dat hij (of die Amerikaanse circusregering in het algemeen) zich daar mee moet/mag moeien, maar ik ontken ook niet dat hij in de kern wel érgens gelijk heeft. Als we hier massaal veel vluchtelingen/immigranten binnenkrijgen is dat vooral onze eigen fout (we kunnen Frontex probleemloos een "Fort Europa"-beleid laten voeren waar er quasi niemand meer binnen komt/mag), ongeacht of Israël en Amerika nu hun imperialistische dromen botvieren in het Midden-Oosten.
Als er veel volk aan de voordeur komt aankloppen, en je doet voor iedereen open, wie is dan de 'schuldige': degene die de voordeur open laat staan of de agressors op straat die iedereen de stuipen op het lijf jaagt? We zijn heel 'empathisch', maar dat is een keuze, geen plicht.

Enfin, los daarvan, ik ben fan van de multicultuur (hoe saai en grijs zou een "wit" België wel niet zijn imo). Alleen niet van de monocultuur (van vnl. moslims) die we hier nog steeds en masse zien binnenkomen.

Maar goed, dat is een andere discussie.
Ik kan mij ook wel voorstellen dat als je uit een ander werelddeel komt en dan in onze grootsteden gaat rondlopen dat je je afvraagt: "Wat heeft men hier uitgestoken?" Aan ons valt dat niet zo op omdat we dat ofwel geleidelijk aan zien veranderen hebben, ofwel omdat we nooit anders geweten hebben.

Stel je gewoon voor dat je amerikaan bent die aan zijn 20e eens op bezoek kwam en dit zag:

Brussel in 1981
Amsterdam in 1980

en dan aan zijn 66e voor het eerst eens zou terugkomen, en daar nu eens gaat rondwandelen. De kans bestaat dat hij de taxi terug naar Zaventem neemt om te zien of hij wel op de juiste plek is uitgestapt :laugh:

Laatst bewerkt:
Ik kan mij ook wel voorstellen dat als je uit een ander werelddeel komt en dan in onze grootsteden gaat rondlopen dat je je afvraagt: "Wat heeft men hier uitgestoken?" Aan ons valt dat niet zo op omdat we dat ofwel geleidelijk aan zien veranderen hebben, ofwel omdat we nooit anders geweten hebben.

Stel je gewoon voor dat je amerikaan bent die aan zijn 20e eens op bezoek kwam en dit zag:

Brussel in 1981
Amsterdam in 1980

en dan aan zijn 66e voor het eerst eens zou terugkomen, en daar nu eens gaat rondwandelen. De kans bestaat dat hij de taxi terug naar Zaventem neemt om te zien of hij wel op de juiste plek is uitgestapt :laugh:
En denk je dat dat in de gemiddelde amerikaanse stad beter is? In mijn ervaring toch echt niet hoor, en ik heb al best wat van de VS gezien. Het aantal ghetto buurten waar je bij wijze van spreken de autodeuren op slot moet doen als je er door rijd ligt in mijn ervaring toch een stukje hoger dan eender welke stad in België hoor.

En denk je dat dat in de gemiddelde amerikaanse stad beter is? In mijn ervaring toch echt niet hoor, en ik heb al best wat van de VS gezien. Het aantal ghetto buurten waar je bij wijze van spreken de autodeuren op slot moet doen als je er door rijd ligt in mijn ervaring toch een stukje hoger dan eender welke stad in België hoor.
Dat is heel waar.
Surviving the Bronx in the 80s: Life in the Most Dangerous Borough
Maar ten eerste: da was al. Ten tweede: whataboutism. Ten derde: Brussel is onze hoofdstad, op 10min van mijn deur en ik moet daar al eens vaker zijn dan in Amerika.

Die man is toch gewoonweg niet in staat een coherente argumentatie te formuleren.
Los van het feit natuurlijk dat alles wat hij zegt zever in pakskes is. Maar als je die zever zelfs niet kunt beargumenteren, waarom zou dan iemand naar u luisteren? En toch doen veel Amerikanen dat, nog altijd. Snap er niks van.
Goh, je hoeft het niet ver te zoeken hoor. Mensen hier op BG staan nog om één of andere bizarre onlogische reden achter zijn gebrabbel en leugens. Snappen zullen we nooit doen.

Weer een mooie quote: He is old and getting slightly more erratic. To the point where it's cringey. Even in 2016 I thought his behaviors were non-presidential. But he is a strong leader, an alpha male, and I appreciate his old ass fighting for our ideals.

Strong... Alpa male... I mean...

Die man is toch gewoonweg niet in staat een coherente argumentatie te formuleren.
Los van het feit natuurlijk dat alles wat hij zegt zever in pakskes is. Maar als je die zever zelfs niet kunt beargumenteren, waarom zou dan iemand naar u luisteren? En toch doen veel Amerikanen dat, nog altijd. Snap er niks van.
Vele stemmen ook gewoon enkel op een partij. Ze stemmen nog liever op een gek dan op iemand van de andere partij. Het is tenslotte dan hun gek.
Later toegeven dat ze fout waren is ook niet altijd gemakkelijk voor vele.

Goh, je hoeft het niet ver te zoeken hoor. Mensen hier op BG staan nog om één of andere bizarre onlogische reden achter zijn gebrabbel en leugens. Snappen zullen we nooit doen.

Weer een mooie quote: He is old and getting slightly more erratic. To the point where it's cringey. Even in 2016 I thought his behaviors were non-presidential. But he is a strong leader, an alpha male, and I appreciate his old ass fighting for our ideals.

Strong... Alpa male... I mean...

Ach ja Trump is altijd beter dan iemand anders natuurlijk.
Je hebt Sleepy Joe.
En Alpha Trump.

Zucht...

Doet ie het of doet ie het niet ?

Hij had op voorhand gezegd dat hij dat niet zou doen. Ik zou het schandalig vinden indien hij het wel zou doen... maar niets verwonderd mij nog.

Een mens zou bijna vergeten hoe het ook kan:

Er is weer veel te doen over het bijwonen van de NBA finale in NY. Op Youtube staan duidelijk beelden dat hij uitgejouwd wordt als hij in beeld komt (op de grote schermen in de stadion), maar volgens de ontkenners is daar niets van aan. Die sturen dan een link naar FOX waarop hij in beeld te zien is (niet op de grote schermen) en een deel van de menigte 'USA, USA...' roept. Dat kan dus evengoed gaan over iets totaal anders wat gaande was in het stadion, maar evengoed zou het kunnen dat FOX hier iets overgeplakt heeft. Daar zijn ze niet vies van heeft het verleden ons geleerd.

Er is weer veel te doen over het bijwonen van de NBA finale in NY. Op Youtube staan duidelijk beelden dat hij uitgejouwd wordt als hij in beeld komt (op de grote schermen in de stadion), maar volgens de ontkenners is daar niets van aan. Die sturen dan een link naar FOX waarop hij in beeld te zien is (niet op de grote schermen) en een deel van de menigte 'USA, USA...' roept. Dat kan dus evengoed gaan over iets totaal anders wat gaande was in het stadion, maar evengoed zou het kunnen dat FOX hier iets overgeplakt heeft. Daar zijn ze niet vies van heeft het verleden ons geleerd.
Gezien dat half New York in ne knoop lag door Trump's aanwezigheid, en dat daardoor mensen die duizenden of meer dollars betaald hebben voor een ticketje uren moesten aanschuiven en security ondergaan alsof ze op een vliegtuig stapten, denk ik dat de video met het boe geroep echter is dan die van Fox met de alternatieve soundtrack.

Het siert ook dat Madani aanwezig was, en op het goedkoopste sta plekje stond tussen de "gewone "supporters, in tegenstelling tot Trump in zijn luxe VIP loge waar hij dan nog een stuk van de wedstrijd lag te slapen...

Gezien dat half New York in ne knoop lag door Trump's aanwezigheid, en dat daardoor mensen die duizenden of meer dollars betaald hebben voor een ticketje uren moesten aanschuiven en security ondergaan alsof ze op een vliegtuig stapten, denk ik dat de video met het boe geroep echter is dan die van Fox met de alternatieve soundtrack.

Het siert ook dat Madani aanwezig was, en op het goedkoopste sta plekje stond tussen de "gewone "supporters, in tegenstelling tot Trump in zijn luxe VIP loge waar hij dan nog een stuk van de wedstrijd lag te slapen...

Hahahaha, you can't make this stuff up. Beyond wereldvreemd.
“It’s sorta semi-free to watch it on television,” the president added. “That’s the way life goes.”
De man die zogezegd spreekt voor “the forgotten man” krijgt een vraag over gewone fans die geen tickets meer kunnen betalen en komt af met: kijk dan maar tv. Populisme tot je effectief empathie moet tonen.

Hahahaha, you can't make this stuff up. Beyond wereldvreemd.

De man die zogezegd spreekt voor “the forgotten man” krijgt een vraag over gewone fans die geen tickets meer kunnen betalen en komt af met: kijk dan maar tv. Populisme tot je effectief empathie moet tonen.

Maar in de VS is het bijwonen van zo'n wedstrijden wel meer een status symbool en het zich kunnen veroorloven van zo'n ticket betekent dat je succesvol bent.
Ik betwijfel of hij hierdoor veel stemmen of sympathie verliest.

Maar in de VS is het bijwonen van zo'n wedstrijden wel meer een status symbool en het zich kunnen veroorloven van zo'n ticket betekent dat je succesvol bent.
Ik betwijfel of hij hierdoor veel stemmen of sympathie verliest.
Stemmen verliezen? Zeker niet. Die harde kern (lees: sekte) blijft toch staan, wat hij ook zegt.

Maar dat is net het absurde imo: de zogezegde strong leader, alpha male en president van de gewone man reageert op onbetaalbare tickets met “kijk dan tv losers. Electoraal misschien irrelevant, maar inhoudelijk toch bijzonder veelzeggend.

Maar zoals je aangeeft: irrelevant! Ze hebben ervoor gestemd hé. Gestemd op goedkopere winkelkarren, lagere gas prices en “cleaning out the swamp”, waarbij hij uiteraard zelf ongeveer de mascotte van die swamp is.

Terug
Bovenaan