De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Ik zou zo een procedure case by case bekijken en niet zozeer conclusies trekken obv 1 poging. De SCOTUS negeren zou toch wel echt weer een extreme daad zijn van een heel ander kaliber. Ik geloof nooit dat hij het zou doen, maar als je dat als wetgevende macht zelfs niet toegeeft, waarom zit je er dan nog eigenlijk? Want dan kan hij even goed senaat en kamer negeren.
Ik geloof daar niet meer in. Als je ziet wat de Republikeinen de afgelopen maanden en bij uitbreiding jaren allemaal al hebben laten passeren, of zelfs hebben toegejuicht, dan lijkt het mij duidelijk dat de SCOTUS negeren ook gewoon zal passeren. Ik zie eigenlijk geen rode lijnen meer waarop er voldoende Republikeinen een impeachment zouden steunen. Het heeft ook niet veel zin om Trump af te zetten, als in de plaats iemand komt die ideologisch nog meer hardliner is dan Trump zelf.

Citaat uit de speech van Trump voor het Congress waar zogezegde 'government waste' aangeklaagd wordt:
" 8 million dollars for making mice transgender", "this is real", gevolgd door meeheulend gelach van republikeinen.

Dat gaat dus blijkbaar gewoon over 'transgenic mice', genetische manipulatie van labomuizen om oa. ziektes te onderzoeken.
Absoluut niets te maken met transgender stuff.

Die uitspraken zijn dus alweer hallucinante domheid, ofwel bewust evil om polarisatie op te poken met pure leugens.
Je bent fout :s
Ik heb het zelf gelezen op de website van het Witte Huis:

zPCqUAg.jpeg

What the actual fuck...
Ik dacht dat dit soort kleutercommunicatie beperkt bleef tot de Donald zijn eigen Truth Social maar dit kan je toch onmogelijk serieus nemen?

Je bent fout :S
Ik heb het zelf gelezen op de website van het Witte Huis:

zPCqUAg.jpeg
Ik denk nu eerder dat het een soort setup was.
Het gaat oa. over het bekijken van effecten van hormonentherapie op vaccins, als onderdeel van veel grotere onderzoeken die ze via muizen doen.

Als dat 1 van de grote onthullingen van 'government waste' is die het waard is om te vermelden...
Nu ja, klinkt leuk voor de base natuurlijk.

CNNs fact check is wel degelijk correct dus na de originele leugen is ook hun fact check van de fact check weer gelogen. Lies upon lies maar dat zijn we stilaan gewoon als hun modus operandi zeker. :/

Niet alleen beangstigend dat het Witte Huis op die manier communiceert op zijn eigen website, maar de persoon die achter die communicatie zit heeft dus naast zijn uitschieters met asylum/mental asylum (ja, dat komt daarvan) bij migranten nu ook nog eens het verschil tussen transgenic en transgender niet begrepen.

Dan wordt het voor mij wel héél moeilijk om die mens het voordeel van de twijfel te geven dat hij intellectueel genoeg zou zijn om die rol te bekleden hoor. Die mens zit met de vinger aan de knoppen van het grootste kernwapenarsenaal ter wereld.

Wat als Trump straks aankondigd dat ie elke Amerikaan 5000 dollar zal uitbetalen met het geld dat ze al bespaard hebben.

Zal hij nooit doen.
'T zullen eerder tax cuts voor de super rich worden dan.

Plus, zeker voor Doge, al die biljoenen dat ze zogezegd besparen klopt al voor geen meter, is extreem opgeblazen, zijn "wall of savings" gaat op en neer als een jojo, niet moeilijk als je contracten van 1,9 miljard dollar gaat meetellen, terwijl dat een contract was dat gewoonweg al niet meer bestond wegens reeds door de Biden administratie gecancelled.

Cadeautjes geven zal dua moeilijk worden, besparingen die Doge in echt geld (en dus niet ingebeeld Musk/Trump geld) opleveren zal verdeeld over de bevolking gene vette zijn.

De door Trump in het leven geroepen adviesraad voor overheidsefficiëntie (DOGE), claimt in slechts zes weken al tientallen miljarden dollars te hebben bespaard. Persagentschap ‘Reuters’ stelt echter vast dat honderden geclaimde besparingen alweer zijn verwijderd van de officiële DOGE-website. Ook zijn miljoenen aanzien voor miljarden.
Bron:

Cadeautjes geven zal dua moeilijk worden, besparingen die Doge in echt geld (en dus niet ingebeeld Musk/Trump geld) opleveren zal verdeeld over de bevolking gene vette zijn.
Ik denk dat dit gewoon een verdoken verantwoording is om in de toekomst gewoon rechtstreekse covid-like fiscale stimulus te kunnen doen ('stimmies') als de economie in recessie zou belanden door hun fratsen.

Net de speech van Justin Trudeau gezien van enkele dagen terug, als antwoord op de tarieven. Onbegrijpelijk dat de VS zo zichzelf kan kloten. De boeren gaan daar afzien. Het kiesvee van Trump...

What the actual fuck...
Ik dacht dat dit soort kleutercommunicatie beperkt bleef tot de Donald zijn eigen Truth Social maar dit kan je toch onmogelijk serieus nemen?

Mja, ik verschiet van niets meer. De speech in congress was ook officiële communicatie én met een veel groter bereik dan een of andere weggestoken pagina op de site van het Witte Huis. Dus dat vind ik al heel wat schadelijker.

En wees maar zeker dat dat soort kleutergedrag aanslaat. Ik weet nog altijd niet wat mij het meest degouteert: de platvloersheid van Trump, of het feit dat zo een groot deel van de bevolking daar achter staat (want maak je maar geen illusies, het is niet dat nu ineens 80% van Amerika tegen Trump is - verre van). Ik zag ook al een paar keer de vergelijking passeren (zeker ivm de clash met Zelensky) dat hij gewoon de highschool bully is die kwetsbare klasgenoten pest, en hen nog een stamp zou bijgeven als ze al op de grond liggen. En de helft van de klas staat er al juichend bij.

En ik zie persoonlijk veel in die vergelijking. Zelf vaak gepest geweest in 't middelbaar, en wat een opluchting was dat om dan ineens univ te doen en gewoon met volwassen mensen samen te studeren, werken, leven... en gewoon 0,0 pestgedrag mee te maken. Om dan nu te zien dat dit op het allerhoogste niveau terugkomt, en meer zelfs, massaal toegejuicht wordt, is gewoon ontnuchterend. En ja, ik was misschien wel naïef, en ja, ik weet ook wel dat er nog vaak pestgedrag is bij volwassenen (bvb op werkvloer en zo), maar zo openlijk en onbeschaamd heb ik het nog nooit geweten.

Dus op een breder vlak zorgt heel die shitshow er ook voor dat ik gewoon meer en meer mijn geloof in de mens(elijk)heid verlies. En dan moet ik ook vaak terugdenken aan de uitspraak: "Always remember, half of the population has an IQ of less than 100."

En hop, alles in gang gezet om het ministerie van onderwijs op te doeken...

Maar Trump of zijn beleid heeft absoluut niets te zien met project 2025!

Mja, ik verschiet van niets meer. De speech in congress was ook officiële communicatie én met een veel groter bereik dan een of andere weggestoken pagina op de site van het Witte Huis. Dus dat vind ik al heel wat schadelijker.

En wees maar zeker dat dat soort kleutergedrag aanslaat. Ik weet nog altijd niet wat mij het meest degouteert: de platvloersheid van Trump, of het feit dat zo een groot deel van de bevolking daar achter staat (want maak je maar geen illusies, het is niet dat nu ineens 80% van Amerika tegen Trump is - verre van). Ik zag ook al een paar keer de vergelijking passeren (zeker ivm de clash met Zelensky) dat hij gewoon de highschool bully is die kwetsbare klasgenoten pest, en hen nog een stamp zou bijgeven als ze al op de grond liggen. En de helft van de klas staat er al juichend bij.

En ik zie persoonlijk veel in die vergelijking. Zelf vaak gepest geweest in 't middelbaar, en wat een opluchting was dat om dan ineens univ te doen en gewoon met volwassen mensen samen te studeren, werken, leven... en gewoon 0,0 pestgedrag mee te maken. Om dan nu te zien dat dit op het allerhoogste niveau terugkomt, en meer zelfs, massaal toegejuicht wordt, is gewoon ontnuchterend. En ja, ik was misschien wel naïef, en ja, ik weet ook wel dat er nog vaak pestgedrag is bij volwassenen (bvb op werkvloer en zo), maar zo openlijk en onbeschaamd heb ik het nog nooit geweten.

Dus op een breder vlak zorgt heel die shitshow er ook voor dat ik gewoon meer en meer mijn geloof in de mens(elijk)heid verlies. En dan moet ik ook vaak terugdenken aan de uitspraak: "Always remember, half of the population has an IQ of less than 100."

Er was hier een tijd geleden een discussie over, cru gezegd, "zijn mensen die op Trump stemmen dom?"

Je gaat mij er ondertussen niet meer van overtuigen dat Trump aanhangers niet dom zijn.
Je kan bezorgd of teleurgesteld zijn over hoe dingen onder de Biden administratie evolueerden, maar als je daarom op een fascistische leugenaar stemt, die samen met zijn miljardair tech bros iedereen ter wereld schoffeert en afperst, dan ben je gewoon dom. Sorry.

De democratische partij treft schuld omdat ze halsstarrig aan Biden vasthielden als presidentskandidaat, tot het veel te laat was om Harris naar voor te schuiven.
De republikeinse partij treft schuld omdat ze zich achter Trump scharen.

Ik mis Biden niet - ik mis eender welke democratische of republikeinse president die zich fatsoenlijk gedraagt op internationaal vlak en intern de vrije democratie niet doelbewust afbreekt.

Laatst bewerkt:
Er was hier een tijd geleden een discussie over, cru gezegd, "zijn mensen die op Trump stemmen dom?"

Je gaat mij er ondertussen niet meer van overtuigen dat Trump aanhangers niet dom zijn.
Je kan bezorgd of teleurgesteld zijn over hoe dingen onder de Biden administratie evolueerden, maar als je daarom op een fascistische leugenaar stemt, die samen met zijn miljardair tech bros iedereen ter wereld schoffeert en afperst, dan ben je gewoon dom. Sorry.
Zijn achterban bestaat uit voornamelijk laag opgeleide mensen die het niet zo breed hebben. Die kun je laten geloven dat hun problemen veroorzaakt worden door [kies random groep of land]. Dat heet fascisme.

Wat hij nu doet, is de economie van Amerika verder uithollen. Zijn achterban wordt er geen cent beter van. Maar er zullen meer mensen in armoede komen. Dus zijn potentiële achterban wordt groter.

De rijken kunnen blijven profiteren en het volk kun je laten geloven dat de armoede de schuld is van [kies random doelgroep / land].

Boeren die contacten van usaid geannuleerd zien worden.
Aannemers die geen personeel op de bouwplaatsen meer hebben omdat die bang zijn gedeporteerd te worden.
Mensen die hun centjes op de beurs zitten verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Stijgende prijzen in de winkels.
Allemaal zaken die Trump stemmers raken, nu al....

Het is wachten op een impeachment, er hoeven maar een paar senatoren overtuigd te worden.
En hun stemmers staan nu al te schreeuwen bij de poorten van de overheids gebouwen.
En dan moet het grote snijden in Medicaid nog beginnen...

Zijn achterban bestaat uit voornamelijk laag opgeleide mensen die het niet zo breed hebben. Die kun je laten geloven dat hun problemen veroorzaakt worden door [kies random groep of land]. Dat heet fascisme.

Wat hij nu doet, is de economie van Amerika verder uithollen. Zijn achterban wordt er geen cent beter van. Maar er zullen meer mensen in armoede komen. Dus zijn potentiële achterban wordt groter.

De rijken kunnen blijven profiteren en het volk kun je laten geloven dat de armoede de schuld is van [kies random doelgroep / land].

Boeren die contacten van usaid geannuleerd zien worden.
Aannemers die geen personeel op de bouwplaatsen meer hebben omdat die bang zijn gedeporteerd te worden.
Mensen die hun centjes op de beurs zitten verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Stijgende prijzen in de winkels.
Allemaal zaken die Trump stemmers raken, nu al....

Het is wachten op een impeachment, er hoeven maar een paar senatoren overtuigd te worden.
En hun stemmers staan nu al te schreeuwen bij de poorten van de overheids gebouwen.
En dan moet het grote snijden in Medicaid nog beginnen...

Dat is nog het meest gevaarlijke aan de situatie. Zoals Kasparov hier aanhaalde leidt dat op termijn altijd tot een oorlog.

Wanneer het leven onder de fascistische leider er toch niet beter op blijkt te worden, dan moet dat wel de schuld zijn van een bepaalde vijand. En die vijand moet uitgeschakeld worden om de fascistische leider aan de macht te houden.

De illegalen worden het land al uitgezet - die waren de oorzaak van allerlei zaken die misliepen.
Ook al de 'woke' minderheden - daardoor crashen er zelfs vliegtuigen blijkbaar - weg ermee, dan is America terug Great.
Indien dat de problemen niet blijkt op te lossen, zal het wel liggen aan die dekselse universitairen met hun meningen.
Oei, het gaat nog altijd niet goed, maar dat komt door die verdomde Canadezen, die moeten we eens een lesje leren.
Ai, nee, het is de EU, die opgericht is om ons te pesten - dat moet kapot.
Enz.

Net de speech van Justin Trudeau gezien van enkele dagen terug, als antwoord op de tarieven. Onbegrijpelijk dat de VS zo zichzelf kan kloten. De boeren gaan daar afzien. Het kiesvee van Trump...
Ja Mexico zit waarschijnlijk wel de shit ja. Maar een oorlog met Canada en China? Trump mag 20x een tegenactie doen, dan doet Canada en China toch gewoon 21x een tegenactie?

Dat win je gewoon niet. (OK ook Canada en China kunnen dit niet winnen. Er gaan gewoon geen winnaars zijn)

Ik denk daar geregeld over na, en mijn laatste denkpiste is niet dat mensen per sé dom zijn, maar wel vakidioten. Met een werkelijk idiote bevolking kun je niet de hoogste productiviteit per werknemer ter wereld hebben. Ik denk gewoon dat veel Amerikanen, nog meer dan Europeanen, zich enkel iets aantrekken van hun eigen familie en wat brood op hun plank brengt. Inflatie = slecht, dus wordt Biden weggestemd. Over alle andere fratsen denken veel Amerikanen gewoon niet na. Washinton is voor hen een groot circus dat ze liever negeren, ongeacht welke clown daar aan de macht is. Enkel wat economisch voor zichzelf van belang is telt. Ik denk in dat opzicht dus ook dat die tarriffs zijn reputatie zwaar gaan schaden de komende maanden als ze effectief aanhouden.

Wat is dom? Iemand kan intellectueel slim zijn en afstuderen met onderscheiding op de universiteit maar wel dom zijn op vlak van (social) media en blindelings alles zomaar geloven wat daar allemaal gezegd wordt.

Of iemand met een universitair diploma kan in een domme scam trappen en 100k euro verliezen. Dan is die mens op dat vlak weer dom hé. Of niet?

En Musk is wel de rijkste mens ter wereld maar soms denk ik dat die mens en 'seniele demente retard' is op bepaalde vlakken.

Dus wat is dom? Een oprechte vraag. Het is complexer dan dat ene woord hé.

Ik denk daar geregeld over na, en mijn laatste denkpiste is niet dat mensen per sé dom zijn, maar wel vakidioten.
Ik kon niet op het woord komen :)

Laatst bewerkt:

Goh dat is zo'n uitspraak die gefundenes fressen is voor mensen die sowieso graag een of ander "elitair complot" zien in alles wat niet populistisch rechts is.

Ik denk ook niet dat die mensen allemaal intrinsiek dom zijn, maar dat ze wel voor een groot deel uit een socio-economische situatie komen die het kritisch denken niet bevordert. En dat kan gewoon zijn: twee jobs combineren om het hoofd boven water te houden. Op langere termijn denken aan allerhande implicaties buiten het dagelijks leven is een beetje een privilege voor mensen die een zeker comfort hebben.

En dan heb je natuurlijk nog mensen die dat misschien wel kunnen maar gewoon denken voordeel te halen uit de ontwikkelingen, die zullen er ook wel zijn uiteindelijk, zeker bij de rijkere groep.

Je ziet steeds dezelfde strategie terugkeren bij Trump. Zo hoog mogelijk inzetten, tot het absurde toe, en zelfs acties ondernemen om te tonen dat het menens is met je dreigementen. Bvb Canada en Groenland willen inlijven, alle hulp aan Oekraïne stopzetten, de hoogst mogelijke tarieven opleggen aan alles en iedereen. De tegenpartij m.a.w. zodanig veel schrik aanjagen dat ze zich noodgedwongen veel soepeler opstellen aan de onderhandelingstafel en je zelf een betere deal uit de brand kan slepen dan bij de start van de onderhandelingen mogelijk leek. Zo zal het ook gaan bij de tarievenoorlog.

Dat kan je doen zolang je zelf in de sterkste positie staat. En door de sterkte en wereldwijde aanwezigheid van de Amerikaanse defensie is de U.S. nu eenmaal bijna altijd de sterkste aan tafel en heeft het altijd een stok om mee te dreigen. Op korte termijn is dat dan ook een efficiënte strategie om te krijgen wat je wil. Op lange termijn lijkt het zelfmoord. Want je bent niet langer betrouwbaar voor je belangrijkste geostrategische en handelspartners, je zorgt ervoor dat anderen zich gaan organiseren om minder afhankelijk van je te zijn waardoor je macht en invloed vermindert, en als je toch eens in een zwakkere positie zal moeten gaan onderhandelen krijg je gegarandeerd het deksel op de neus. In het bedrijfsleven eindigt dat vaker wel dan niet met een faillissement, we gaan zien wat het hier wordt.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan