Mja, ik verschiet van niets meer. De speech in congress was ook officiële communicatie én met een veel groter bereik dan een of andere weggestoken pagina op de site van het Witte Huis. Dus dat vind ik al heel wat schadelijker.
En wees maar zeker dat dat soort kleutergedrag aanslaat. Ik weet nog altijd niet wat mij het meest degouteert: de platvloersheid van Trump, of het feit dat zo een groot deel van de bevolking daar achter staat (want maak je maar geen illusies, het is niet dat nu ineens 80% van Amerika tegen Trump is - verre van). Ik zag ook al een paar keer de vergelijking passeren (zeker ivm de clash met Zelensky) dat hij gewoon de highschool bully is die kwetsbare klasgenoten pest, en hen nog een stamp zou bijgeven als ze al op de grond liggen. En de helft van de klas staat er al juichend bij.
En ik zie persoonlijk veel in die vergelijking. Zelf vaak gepest geweest in 't middelbaar, en wat een opluchting was dat om dan ineens univ te doen en gewoon met volwassen mensen samen te studeren, werken, leven... en gewoon 0,0 pestgedrag mee te maken. Om dan nu te zien dat dit op het allerhoogste niveau terugkomt, en meer zelfs, massaal toegejuicht wordt, is gewoon ontnuchterend. En ja, ik was misschien wel naïef, en ja, ik weet ook wel dat er nog vaak pestgedrag is bij volwassenen (bvb op werkvloer en zo), maar zo openlijk en onbeschaamd heb ik het nog nooit geweten.
Dus op een breder vlak zorgt heel die shitshow er ook voor dat ik gewoon meer en meer mijn geloof in de mens(elijk)heid verlies. En dan moet ik ook vaak terugdenken aan de uitspraak: "Always remember, half of the population has an IQ of less than 100."