De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Benieuwd wat de democraten gaan doen vandaag.

Stemmen ze tegen de shutdown -> dan krijgen ze van hun achterban verwijten dat ze Trump niet hard genoeg aanpakken.
Stemmen ze voor de shutdown -> dan geven ze Doge extra firepower

damned if they do, damned if they don't.

Je kan zeggen wat je wil van Rutte maar hem als NAVO-baas aanstellen was een fantastische zet. Trump heeft hem (nog altijd) graag. Precies de man die we op die post nodig hebben in deze tijden.

Je kan zeggen wat je wil van Rutte maar hem als NAVO-baas aanstellen was een fantastische zet. Trump heeft hem (nog altijd) graag. Precies de man die we op die post nodig hebben in deze tijden.

Kan je toelichten waarom je vind dat we een hypocriete, ruggegraatloze hielenlikker nodig hebben op dit moment? Is er ook maar iets dat Rutte kan zeggen/doen, om Trump te doen afzien van het annexeren van Groenland, moest die daar zijn zinnen op gezet hebben?

Ik ben ook geen fan van Trump maar misschien is het beter om een compromis te sluiten met Trump dan hem te schofferen?
De aanpak van Macron en Starmer leek toch beter te lukken dan die van Zelensky initieel.
Trump heeft een groot ego en de machtigste man ter wereld wil je ook niet tegen jou in het harnas jagen, dan stapt de VS misschien volledig uit de NAVO en er komt nog een tijd na Trump ook ...

Ik ben ook geen fan van Trump maar misschien is het beter om een compromis te sluiten met Trump dan hem te schofferen?
De aanpak van Macron en Starmer leek toch beter te lukken dan die van Zelensky initieel.
Trump heeft een groot ego en de machtigste man ter wereld wil je ook niet tegen jou in het harnas jagen, dan stapt de VS misschien volledig uit de NAVO en er komt nog een tijd na Trump ook ...
welk compromis?

Trump heeft zelf een handelsakkoord met Canada en Mexico onderhandeld. Nu zegt hij dat dat akkoord het slechtste ooit is en zijn achterban eet het op. Je kan die man niet vertrouwen.

Maar wie schoffeert Trump dan? Zelensky heeft Trump toch niet geschoffeerd? Zou een andere NaVO baas Trump wel schofferen, neen toch.

We zijn het er allemaal mee eens dat Trump een bully is. Dan heb je geen ruggegraatloze hielenlikker nodig want dan wandelt Trump gewoon over je heen.

Aanpak van Macron LEEK beter te werken. En een week later krijgt hij alsnog 200% tariffs op Champagne aangenaaid. Great success. QED denk ik dan.

Kan je toelichten waarom je vind dat we een hypocriete, ruggegraatloze hielenlikker nodig hebben op dit moment? Is er ook maar iets dat Rutte kan zeggen/doen, om Trump te doen afzien van het annexeren van Groenland, moest die daar zijn zinnen op gezet hebben?
Ik denk dat de hypothese is dat vermits Trump van dag op dag kan draaien gebaseerd op emoties, en een (veel meer dan) gezond ego heeft, iemand die "goed ligt" meer kan gedaan krijgen dan iemand die hard tegen hard gaat. Ook omdat hard tegen hard tegen de VS we misschien sowieso verliezen als het militair zou worden.

Men vangt meer vliegen met honing dan met azijn, zoiets? Lijkt me koffiedik kijken, wie kan uiteindelijk Trump voorspellen.

Laatst bewerkt:
Grote probleem in de US is dat de achterban van Trump niet het soort mensen zijn die de krant lezen of het nieuws volgen, die krijgen dus enkel zijn geroep en getier op social media mee en de meesten zijn zéér content dat Trump/Musk zwaar het mes zetten in de overheid. Democratie kan hun niks schelen, tarieven snappen ze niet, dus zolang die kiezers het beleid van Trump niet gaan voelen in hun portemonnee kan hij rustig verder doen. Heb een heel aantal US collega's en die worden zot van Trump maar die zeggen ook dat je met de Trump-kiezers zelfs geen normaal gesprek of discussie kan aangaan, Trump is echt god voor hen en alles wat hij doet vinden ze fantastisch.
Niet moeilijk dus dat zijn ego met de dag groter wordt en dat hij denkt dat hij met alles weg kan komen.

interesting times, eens benieuwd hoe dit verder gaat evolueren... en blijk dat ik geen Amerikaan ben.

Soms krijg ik PTSD als ik Trump bezigzie en hoe makkelijk hij dingen gedaan krijgt van mensen met de mentaliteit die jij hier toont.
Vroeger werd ik gepest; meestal waren er één of twee hoofdpesters en dan had die altijd een hele kliek van brave jaknikkers rond zich die hem te vriend wilden houden.

Ik heb uit die ervaringen in mijn jeugd geleerd om zo'n bullebak niks te gunnen en om altijd de confrontatie aan te gaan. Liever dat ik eeuwig buitengesloten werd dan zo'n gatlikkende jaknikker te zijn. Zorgt er alleen maar voor dat zo iemand bevestigd wordt in zijn denken, en na jou vind ie wel een volgend slachtoffer.

Als er nu eens wat meer van die jaknikkers zich zouden verzetten stonden die pestkopjes nergens. Maar altijd opnieuw werd er braaf geconformeerd.

Ga gewoon all-in met die tarriffs als Europa en Canada. Als landen inbinden bevestigt dat Trump en zijn hele kliek weer dat hun gedrag vruchten afwerpt. Echt zielig om dat te zien.

Soms krijg ik PTSD als ik Trump bezigzie en hoe makkelijk hij dingen gedaan krijgt van mensen met de mentaliteit die jij hier toont.
Vroeger werd ik gepest; meestal waren er één of twee hoofdpesters en dan had die altijd een hele kliek van brave jaknikkers rond zich die hem te vriend wilden houden.

Ik heb uit die ervaringen in mijn jeugd geleerd om zo'n bullebak niks te gunnen en om altijd de confrontatie aan te gaan. Liever dat ik eeuwig buitengesloten werd dan zo'n gatlikkende jaknikker te zijn. Zorgt er alleen maar voor dat zo iemand bevestigd wordt in zijn denken, en na jou vind ie wel een volgend slachtoffer.

Als er nu eens wat meer van die jaknikkers zich zouden verzetten stonden die pestkopjes nergens. Maar altijd opnieuw werd er braaf geconformeerd.

Ga gewoon all-in met die tarriffs als Europa en Canada. Als landen inbinden bevestigt dat Trump en zijn hele kliek weer dat hun gedrag vruchten afwerpt. Echt zielig om dat te zien.
Ik weet nu wel niet in hoeverre je pestgedrag tussen individuen en dit soort "pestpolitiek" tussen naties kan vergelijken. Het lijkt me hier niet om jaknikken te gaan maar niet helemaal in de bak van "vijanden van het moment" terecht te komen om zo nog enige invloed te hebben. Want persoonlijk denk ik wel dat Trump zwaar beïnvloedbaar is.

Lijkt me dat niemand echt weet wat nu het beste is, maar all-in lijkt me zeer gevaarlijk als je aan de ene kant een economische en militaire supermacht hebt met een kiespubliek waarvan een groot deel Trump heeft heiligverklaard, en aan de andere kant een losser blok van individuele landen waar verkiezingen elke richting uitkunnen (en er best wat partijen zijn die IMO de zaak willen saboteren).

Is me nog altijd niet duidelijk wat Zelenski verkeerd heeft gedaan die bewuste ontmoeting. Hij kwam amper aan het woord en hij bleef steeds rustig en beleefd, wat van zijn gastheren niet kon gezegd worden. En het enige waarop hij de aandacht leek te willen vestigen is dat Rusland op hun woord geloven echt geen goed idee is. Waarin hij overigens volledig gelijk in heeft. Dat hij daarvoor zo hard werd aangepakt is enkel te verklaren door voorbedachtheid bij Trump & Co.

Grote probleem in de US is dat de achterban van Trump niet het soort mensen zijn die de krant lezen of het nieuws volgen, die krijgen dus enkel zijn geroep en getier op social media mee en de meesten zijn zéér content dat Trump/Musk zwaar het mes zetten in de overheid
de helft van de VS hebben op Trump gestemd he. die allemaal wegzetten als "lezen enkel zijn rants op social media", lijkt mij er toch wat over.
de democraten slagen er sinds Obama maar niet in om een goeie kandidaat tov Trump te zetten: dat speelt een grote rol. Biden was maar gewonnen omdat Trump 1 zo'n ramp was.

de helft van de VS hebben op Trump gestemd he. die allemaal wegzetten als "lezen enkel zijn rants op social media", lijkt mij er toch wat over.
de democraten slagen er sinds Obama maar niet in om een goeie kandidaat tov Trump te zetten: dat speelt een grote rol. Biden was maar gewonnen omdat Trump 1 zo'n ramp was.
Dan nog vooral door Corona, zonder had hij wellicht 8jaar na mekaar president geweest.( en waren we er nu vanaf, en zou ook Musk en co zoveel invloed niet op hem hebben.)

Ik hoor economen wel zeggen dat het eigenlijk niet verstandig is om mee te gaan in die tarievenoorlog. Laat hem gewoon doen, hij snijdt er gewoon mee in zn eigen vel, Trump verwacht net dat we tegen opbieden. Die tarieven schaden ook ons als we mee gaan in dat verhaal.

In 2023 blijkbaar toch 19,6 miljoen liter bier van België naar de VS geëxporteerd.
Dat lijkt veel, maar eigenlijk een peulschil ivm de totale export van bier uit ons land:
Zoals al gezegd: de grote spelers laten het ginder brouwen onder licentie dus daar zal weinig of niets van in zitten. Maar ik kan mij voorstellen dat zo'n zaken voor kleinere brouwerijen waar die US Markt van belang is een serieuze streep door de rekening is. Ooit een rondleiding gehad bij Slagmulder (Witkap) en daar zeiden ze dat dat een zeer belangrijke afzetmarkt was en voor een zeer groot percentage van de productie telde (ik weet niet meer precies exact hoeveel). En ik denk dat er zich in diezelfde situatie wel een redelijk aantal brouwerijen zullen bevinden.

Terug
Bovenaan