De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

"Het verzet cultiveren". Ik dacht dat Trump een politiek van America First ging voeren en dus meer isolationistisch maar hij zit zich overal maar te moeien waar het niet nodig is. Het is meer een politiek van Trump First.

Het stukje europa uit het document.
Toch wel een paar stukjes waar ik bij frons maar ook een paar stukken die gewoon keihard waar zijn. (overregulatie, zakkende GDP en migratie... tja daar zijn de meningen over verdeeld)
C. Promoting European Greatness
American officials have become used to thinking about European problems in terms of insufficient military spending and economic stagnation. There is truth to
this, but Europe’s real problems are even deeper. Continental Europe has been losing share of global GDP—down from 25 percent in 1990 to 14 percent today—partly owing to national and transnational regulations that undermine creativity and industriousness. But this economic decline is eclipsed by the real and more stark prospect of civilizational erasure. The larger issues facing Europe include activities of the European Union and other transnational bodies that undermine political liberty and sovereignty, migration policies that are transforming the continent and creating strife, censorship of free speech and suppression of political opposition, cratering birthrates, and loss of national identities and self-confidence. Should present trends continue, the continent will be unrecognizable in 20 years or less. As such, it is far from obvious whether certain European countries will have economies and militaries strong enough to remain reliable allies. Many of these nations are currently doubling down on their present path. We want Europe to remain European, to regain its civilizational self-confidence, and to abandon its failed focus on regulatory suffocation.
This lack of self-confidence is most evident in Europe’s relationship with Russia. European allies enjoy a significant hard power advantage over Russia by almost
every measure, save nuclear weapons. As a result of Russia’s war in Ukraine, European relations with Russia are now deeply attenuated, and many Europeans
regard Russia as an existential threat. Managing European relations with Russia will require significant U.S. diplomatic engagement, both to reestablish conditions of strategic stability across the Eurasian landmass, and to mitigate the risk of conflict between Russia and European states.
It is a core interest of the United States to negotiate an expeditious cessation of hostilities in Ukraine, in order to stabilize European economies, prevent unintended escalation or expansion of the war, and reestablish strategic stability with Russia, as well as to enable the post-hostilities reconstruction of Ukraine to enable its survival as a viable state.

The Ukraine War has had the perverse effect of increasing Europe’s, especially Germany’s, external dependencies. Today, German chemical companies are building some of the world’s largest processing plants in China, using Russian gas that they cannot obtain at home. The Trump Administration finds itself at odds with European officials who hold unrealistic expectations for the war perched in unstable minority governments, many of which trample on basic principles of democracy to suppress opposition. A large European majority wants peace, yet that desire is not translated into policy, in large measure because of those governments’ subversion of democratic processes. This is strategically important to the United States precisely because European states cannot reform themselves if they are trapped in political crisis. Yet Europe remains strategically and culturally vital to the United States. Transatlantic trade remains one of the pillars of the global economy and of American prosperity. European sectors from manufacturing to technology to energy remain among the world’s most robust. Europe is home to cutting-edge scientific research and world-leading cultural institutions. Not only can we not afford to write Europe off—doing so would be self-defeating for what this strategy aims to achieve. American diplomacy should continue to stand up for genuine democracy, freedom of expression, and unapologetic celebrations of European nations’ individual character and history. America encourages its political allies in Europe to promote this revival of spirit, and the growing influence of patriotic European parties indeed gives cause for great optimism. Our goal should be to help Europe correct its current trajectory. We will need a strong Europe to help us successfully compete, and to work in concert with us to prevent any adversary from dominating Europe. America is, understandably, sentimentally attached to the European continent— and, of course, to Britain and Ireland. The character of these countries is also strategically important because we count upon creative, capable, confident, democratic allies to establish conditions of stability and security. We want to work with aligned countries that want to restore their former greatness.
Over the long term, it is more than plausible that within a few decades at the latest, certain NATO members will become majority non-European. As such, it is an open question whether they will view their place in the world, or their alliance with the United States, in the same way as those who signed the NATO charter.
Our broad policy for Europe should prioritize:
• Reestablishing conditions of stability within Europe and strategic stability with Russia;
• Enabling Europe to stand on its own feet and operate as a group of aligned sovereign nations, including by taking primary responsibility for its own defense, without being dominated by any adversarial power;
• Cultivating resistance to Europe’s current trajectory within European nations;
• Opening European markets to U.S. goods and services and ensuring fair treatment of U.S. workers and businesses;
• Building up the healthy nations of Central, Eastern, and Southern Europe through commercial ties, weapons sales, political collaboration, and cultural
and educational exchanges;
• Ending the perception, and preventing the reality, of NATO as a perpetually expanding alliance; and
• Encouraging Europe to take action to combat mercantilist overcapacity, technological theft, cyber espionage, and other hostile economic practices

Wie is hier eigenlijk onherkenbaar?
Ja precies, de VS is ook niet meer het optimistische land uit de jaren 50 van vorige eeuw.
Sociaal en financieel gaat het ook niet de juiste kant op daar.

Ik word hier echt misselijk van. De mantel uitgeveegd worden door een hoop extreem rechtse, fascistische, racistische zelfverrijkende criminelen. Walgelijk...

Het stukje europa uit het document.
Toch wel een paar stukjes waar ik bij frons maar ook een paar stukken die gewoon keihard waar zijn. (overregulatie, zakkende GDP en migratie... tja daar zijn de meningen over verdeeld)

Ik zie daar eigenlijk weinig tot niets in dat KEIHARD waar is.
Ik zie daar vooral heel veel hypocrisie in en toondoofheid. Dat wel.

Onpopulaire opinie, maar ben het grotendeels eens met dat document omtrent Europa;
Als je ziet hoe wij economisch (afzien) krimpen, te maken hebben met overregulatie en een "wij moeten de wereld redden" mentaliteit, om nog maar te zwijgen van ongecontroleerde migratie en een steeds groeiende politieke klasse, tjah.
Nobel dat wel, maar toekomstig misschien de doodsteek.

Wat kan je realistisch gezien verwachten de komende 10-20 jaar voor Europe:
- Verdere vergrijzing, met een toenemend tempo, bijkomstige druk op gezondheidszorg, pensioenen etc...
- Tragere economische groei in vergelijking met andere regio's en verder toenemende fiscale druk
- Migratie zal een pijnpunt blijven
- Vermoedelijk verdere politieke extremen en onzekerheid
- Een toenemende "ieder voor zich" patroon
- Omwille van verdere 'vergroening' toenemende druk op energie & prijzen
...

Daarom ben ik wat pessimistisch omtrent Europa, en ik heb het gevoel dat er andere formatie zullen komen met selecte landen.

Als je nu ziet welke koers EU neemt mbt. Euroclear gelden van Russischie oorsprong, dan is dat alvast voor Belgie en bij uitbreiding EU een zeer slechte zaak.
Voor ons normale belgen zal dit onvermijdelijk leiden tot:
- Verdere afname van economische groei, met mogelijkse recessie
- Verdere toename van taksen / belastingen voor de gewone belg / bedrijven
- Verhoging van 'interest rates" op woonleningen, lening, investeringen in het algemeen
- Gigantische impact op onze banken, mogelijkheid tot vallen van financiele instellingen
- Politiek een zeer zware slag

Kortom het zo goed als zekere failliet van Belgie.

Voor Europe een compleet verlies van vertrouwen omtrent onze financiele instellingen, en financiele markt, het zou voor de Europese beurzen een massale impact hebben, en men kan een verhuizing verwachten van enorme bedragen naar andere regio's (Azie/US ...)

Gevaarlijk spel.

Uiteindelijk is het een kristallen bal en zal tijd het uitwijzen en wij zullen meerijden op de trein met bestemming "unknown"

Nuance: Ik woon NIET in Belgie maar wel nog in Europa

Laatst bewerkt:
Ik zie daar eigenlijk weinig tot niets in dat KEIHARD waar is.
Ik zie daar vooral heel veel hypocrisie in en toondoofheid. Dat wel.
overregulatie is echt gewoon crazy in europa. Er is geen jaar dat kan voorbij gaan op mijn job of alles is weer overhoop gegooid qua wetgevingen.
Vaak niet dezelfde wetgeving maar een ander deelaspect. Ik durf feitelijk mijn hand in het vuur steken dat tussen ontwerp en oplevering zeker 1 of twee zaken gewijzigd zijn. (kwerk nu wel in projecten met een doorloop tijd van enkele jaren)

Uit het hoofd dus ik ontbreek zeker nog zaken.
-EPB isolatie eisen evolueert heel frequent qua strengheid van eisen
-EPB die rendementseisen oplegt voor warmtepompen. onder de 400kW scop, boven de 400kw de cop, bij projectcondities
-F gas regelgeving wordt elke keer strenger om strenger
-Gebouwautomatisering en controlesystemen voor niet-residentiële gebouwen verplicht tegen eind 2025
-AREI wijzigingen zoals halogeenvrije bekabeling
-Codex arbeidsplaatsen
-Geen gasaansluiting meer bij nieuwbouw
-verhoging aandeel hernieuwbare energie
-Ecodesign die al meerdere iteraties ondergaan heeft. Van toepassing op de bouw maar ook op de gehele europese markt van goederen.
-ERP
-Elke luchtgroepenboer die nu het rendement van zijn warmtewisselaars moet kunnen staven bij elk luchtdebiet.

Laatst bewerkt:
Onpopulaire opinie, maar ben het grotendeels eens met dat document omtrent Europa;
Als je ziet hoe wij economisch (afzien) krimpen, te maken hebben met overregulatie en een "wij moeten de wereld redden" mentaliteit, om nog maar te zwijgen van ongecontroleerde migratie en een steeds groeiende politieke klasse, tjah.

- Verdere vergrijzing, met een toenemend tempo, bijkomstige druk op gezondheidszorg, pensioenen etc...
- Tragere economische groei in vergelijking met andere regio's en verder toenemende fiscale druk
...

Daarom ben ik wat pessimistisch omtrent Europa, en ik heb het gevoel dat er andere formatie zullen komen met selecte landen.

Uiteindelijk is het een kristallen bal en zal tijd het uitwijzen en wij zullen meerijden op de trein met bestemming "unknown"

Quasi al die zaken gaan toch op voor de andere regio's ook? Is er geen vergrijzing in de VS, Rusland, China, of Japan? Denk je dat China geen problemen gaat hebben met de pensioenen? Hebben de VS of Australie geen migratieproblemen? Met politieke extremen doel je dan op situaties zoals in de VS, Japan en Zuid Korea? "Ieder voor zich" komt niet voor in de VS? Prijzen stijgen niet in de VS?

Ik snap dat niet, iedereen doet alsof Europa de hellhole van de wereld aan't worden is en doet de oogkleppen op voor de problemen van de rest van de wereld.
De VS is geweldig als je rijk bent, that's it. Zelfs de meerderheid van de BG-boys gaat over het algemeen inboeten aan QoL als ze naar de VS zouden verhuizen, zeker met de stijging van de healthcare premies volgend jaar.
Ook zit Europa gewoon in de hoek waar de klappen vallen met covid en Oekraïne net na elkaar. En het is net door de VS dat de situatie in Oekraine nog altijd aansleept :laugh:

Ik woon liever in Europa met 75% van de welvaart van de VS dan in de VS of in China. Maar bon, ieder zijn meug natuurlijk. Valt me wel op dat de meeste van de negatievelingen wel nog altijd gewoon in België wonen :laugh:

overregulatie is echt gewoon crazy in europa. Er is geen jaar dat kan voorbij gaan op mijn job of alles is weer overhoop gegooid qua wetgevingen.
Vaak niet dezelfde wetgeving maar een ander deelaspect. Ik durf feitelijk mijn hand in het vuur steken dat tussen ontwerp en oplevering zeker 1 of twee zaken gewijzigd zijn. (kwerk nu wel in projecten met een doorloop tijd van enkele jaren)
Die overregulatie kan ik zeker inkomen. Toch alvast in mijn (en Zwarten zijn) sector, en de rest zal niet beter zijn.
En dan spreken Zwarten en mezelf een beetje tegen onze eigen zaak, want we verdienen beiden aan die overregulatie :cool:

Er worden vooral veel en veel te kleine prullen overgereguleerd, dikwijls wel belangrijke zaken, maar dan met regeltjes die de zaak volstrekt niet helpen.
Voorbeeldje, dat gepiep in de wagen wanneer je ook maar het minste over de toegelaten snelheid komt.
Het idee is nobel, maar het werkt gewoonweg niet, in geen enkele wagen wordt de actueel toegelaten snelheid voldoende correct bepaald, zodat het ding piept wanneer het volstrekt niet moet, of niet piept wanneer het wel moet.
Wagens worden duurder en iedereen zet het uit want het werkt voor geen meter.

Laatst bewerkt:
Die overregulatie kan ik zeker inkomen. Toch alvast on mijn (en Zwarten zijn) sector, en de rest zal niet beter zijn.
En dan spreken Zwarten en mezelf een beetje tegen onze eigen zaak, want we verdienen beiden aan die overregulatie :cool:

Er worden vooral veel en veel te kleine prullen overgereguleerd, dikwijls wel belangrijke zaken, maar dan met regeltjes die de zaak volstrekt niet helpen.
Voorbeeldje, dat gepiep in de wagen wanneer je ook maar het minste over de toegelaten snelheid komt.
Het idee is nobel, maar het werkt gewoonweg niet, in geen enkele wagen wordt de actueel toegelaten snelheid voldoende correct bepaald, zodat het ding piept wanneer het volstrekt niet moet, of niet piept wanneer het wel moet.
Wagens worden duurder en iedereen zet het uit want het werkt voor geen meter.
Ik wist dat gij mij ging snappen :p Maar ik lieg toch niet dat het echt wel de spuigaten soms uitloopt. Vooral de producenten van de toestellen moeten om de haverklap aanpassingen doen. Het verbaast me dan ook helemaal niets dat dit allemaal naar lageloonlanden geoutsourced wordt terwijl de beleidsmakers hier met een suprised picachu uitdrukking rondlopen.

...

Als je nu ziet welke koers EU neemt mbt. Euroclear gelden van Russischie oorsprong, dan is dat alvast voor Belgie en bij uitbreiding EU een zeer slechte zaak.
Voor ons normale belgen zal dit onvermijdelijk leiden tot:
- Verdere afname van economische groei, met mogelijkse recessie
- Verdere toename van taksen / belastingen voor de gewone belg / bedrijven
- Verhoging van 'interest rates" op woonleningen, lening, investeringen in het algemeen
- Gigantische impact op onze banken, mogelijkheid tot vallen van financiele instellingen
- Politiek een zeer zware slag

Kortom het zo goed als zekere failliet van Belgie.

Voor Europe een compleet verlies van vertrouwen omtrent onze financiele instellingen, en financiele markt, het zou voor de Europese beurzen een massale impact hebben, en men kan een verhuizing verwachten van enorme bedragen naar andere regio's (Azie/US ...)

Gevaarlijk spel.

Beetje vreemde want een aantal zaken kunnen we niet aan doen
Vergrijzing bijvoorbeeld? Wat wil je eraan doen? Of we verplichten van meer kinderen te kweken of we laten de gepensioneerden terug jonger sterven door hun gezondheidszorg af te nemen?

Vergroening, is nu extreem uit de haak getrokken door Trump met heel Amerika terug te laten vervuilen tegen 100km/h en zo economisch ons de loef af te steken.
We moeten daar maar mee de aardkloot om zeep helpen om toch maar onze levenstandaard op pijl te houden!
Is uiteraard wel een stuk genuanceerder, maar toch...

De helft van de tijd klopt de toegelaten snelheid van mijn wagen niet. Moest ik me daar aan houden dan zou ik pas boetes krijgen, en veel te traag rijden op andere plekken. Verder van die snufjes zoals lane assist, dat werkt toch meer op de zenuwen dan iets anders.
Er moet regularisatie zijn maar je moet jezelf economisch niet in de voet schieten daarmee.

Niet dat het elders beter is natuurlijk. Ik zou niet graag in de VS wonen en ziek vallen. Hier wordt er van het systeem teveel geprofiteerd.

Beetje vreemde want een aantal zaken kunnen we niet aan doen
Vergrijzing bijvoorbeeld? Wat wil je eraan doen? Of we verplichten van meer kinderen te kweken of we laten de gepensioneerden terug jonger sterven door hun gezondheidszorg af te nemen?

Vergroening, is nu extreem uit de haak getrokken door Trump met heel Amerika terug te laten vervuilen tegen 100km/h en zo economisch ons de loef af te steken.
We moeten daar maar mee de aardkloot om zeep helpen om toch maar onze levenstandaard op pijl te houden!
Is uiteraard wel een stuk genuanceerder, maar toch...
https://www.telegraaf.nl/buitenland...-geboortecijfers-op-te-krikken/110495896.html

Ma goed, glazen bol is glazen bol (alhoewel demografische transitie modellen nu wiskundig gestaafd kunne worden) maar jaren tachtig had ik als beleidsmaker toch ook vol ingezet op kindjes maken.

Quasi al die zaken gaan toch op voor de andere regio's ook? Is er geen vergrijzing in de VS, Rusland, China, of Japan? Denk je dat China geen problemen gaat hebben met de pensioenen? Hebben de VS of Australie geen migratieproblemen? Met politieke extremen doel je dan op situaties zoals in de VS, Japan en Zuid Korea? "Ieder voor zich" komt niet voor in de VS? Prijzen stijgen niet in de VS?

Ik snap dat niet, iedereen doet alsof Europa de hellhole van de wereld aan't worden is en doet de oogkleppen op voor de problemen van de rest van de wereld.
De VS is geweldig als je rijk bent, that's it. Zelfs de meerderheid van de BG-boys gaat over het algemeen inboeten aan QoL als ze naar de VS zouden verhuizen, zeker met de stijging van de healthcare premies volgend jaar.
Ook zit Europa gewoon in de hoek waar de klappen vallen met covid en Oekraïne net na elkaar. En het is net door de VS dat de situatie in Oekraine nog altijd aansleept :laugh:

Ik woon liever in Europa met 75% van de welvaart van de VS dan in de VS of in China. Maar bon, ieder zijn meug natuurlijk. Valt me wel op dat de meeste van de negatievelingen wel nog altijd gewoon in België wonen :laugh:
Klopt, de vraag is of Europa het leiderschap kan aannemen dat nodig is om met deze zaken om te gaan. Soms focussen we teveel op de rest en te weinig op EU zelf en net daar wringt het schoentje.
Ps. Ik woon niet in Belgie

Komt er wat op neer dat de wereldbol volledig het concept van "gulden middenweg" kwijt is.

En leiders zoals Trump werken daar maar al te graag aan mee met hun zwart/wit divisioneren, er is voor hen geen middenweg meer mogelijk.

Ma goed, glazen bol is glazen bol (alhoewel demografische transitie modellen nu wiskundig gestaafd kunne worden) maar jaren tachtig had ik als beleidsmaker toch ook vol ingezet op kindjes maken.
Ik weet nu niet echt de jaren 80 (ben zelf spijtig genoeg al wat ouder), maar als ik mijn ouders bezig hoor kon het toen ik geboren werd allemaal niet op hoor, geboortepremies, kindergeld, bouwpremies dat ge dat kroost kunt huisvesten...
Mijn jongere zus is zelfs wat sneller dan gepland achterna gekomen omdat men ouders wat bang hadden dat die cadeaus gingen verdwijnen :rofl:

The same shit, but different day. Als ge eender welk geschiedenisboek leest, komt het in essentie eigenlijk wel op hetzelfde neer: de gulden middenweg heeft nooit bestaan.

Laatst bewerkt:
...
...
Het is extreem-rechts en de rijksten der rijken (Musk,...) een doorn in het oog dat ze geen vrij spel hebben en geld kunnen verdienen in Europa qua:

- Vrije meningsuiting (lees: uitschelden, belachelijk maken, verboden handgebaren maken enz...).
- Oneindig veel geld kunnen verdienen aan compleet ongezonde zaken (chloorkippen, ...).
- De persvrijheid moet aan banden gelegd worden, want die durven al eens te diep spitten.
- Iedereen met een kleurtje moet ogen in z'n rug hebben en verliest alle rechten om zich te verdedigen (ICE, ...)
- ...

Dus blijven ze met hele leugens en halve waarheden telkens dezelfde zaken verkondigen via diverse (sociale) media om het gevoel bij de vocale minderheid non-stop te voeden.

Hoe is het allemaal zo ver kunnen komen? Bizarre tijden.

Terug
Bovenaan