De hopeloze zoektocht naar werk

*IBO :p

Ik heb in het verleden ook ooit voor een digitale drukkerij (klein bedrijf, 3 werknemers incl. mezelf) via een IBO contract. Toen mijn IBO afloop, en een andere collega uit zwangerschapsverlof terugkwam werd ik ontslagen omdat ik zogezegd een grote fout had gemaakt die ze nooit hebben kunnen bewijzen. Maar ik mocht wel mijn biezen pakken.
BIO is beroepsinlevingsovereenkomst, IBO is individuele beroepsopleiding.

Ik werd een week voor dat mijn contract afliep ook ontslagen omdat er stagiaires kwamen die gratis waren en omdat ik "mijn werk niet goed deed". Total bullshit maar bon. Was echt het meest toxic bedrijf waar ik ooit voor gewerkt heb. Alhoewel GM er ook wat van kon.

Laatst bewerkt:
BIO is beroepsinlevingsovereenkomst, IBO is individuele beroepsopleiding.

Ik werd een week voor dat mijn contract afliep ook ontslagen omdat er stagiaires kwamen die gratis waren en omdat ik "mijn werk niet goed deed". Total bullshit maar bon. Was echt het meeste toxic bedrijf waar ik ooit voor gewerkt heb. Alhoewel GM er ook wat van kon.
Ah okay, ik had er nog nooit van gehoord. My mistake!

En dan laat ge dat zomaar gebeuren?
Meestal doet ge die zaken ook als ge in een slechte positie zit met weinig keuze.

En IBO bv is via Vdab, een organisatie bekend om zijn enorme traagheid en lage werklust. Als ge er dan een punt van maakt dan is uw "zaak" rond tegen dat ge op pensioen zijt

Ik heb gisteren sollicitatie gehad ( wel maar om stage te beginnen maar afhankelijk daarvan erna vast ) en dan ook workshops over C.V en sollicatie gevolgd ergens in November samen in combo met een traject naar werk met een jobcoach.

Hebben ze me gisteren eigenlijk bitter weinig gevraagd ( eigenlijk niets buiten '' heb je al werkervaring '' lol ) en of ik dichtbij woon.
C.V hebben ze ook maar 3 sec bekeken om mijn email en telefoon te vinden zodat ze me binnenkort uurrooster kunnen doorgeven.

Daarna heb ik eigenlijk alleen maar moeten luisteren naar wat ik op stage moet doen, hoe het eraan toe gaat bij hun op de werkvloer en wat ze verwachten en ik mocht mn schup al afkuisen, wel een licht anti climax na je voorbereiding te oefenen maar aan de andere kant ook blij dat ik al die vervelende vragen heb ontweken zoals '' waarom wil je bij ons werken '' of '' waar zie je jezelf binnen 5 jaar ''

Ik heb gisteren sollicitatie gehad ( wel maar om stage te beginnen maar afhankelijk daarvan erna vast ) en dan ook workshops over C.V en sollicatie gevolgd ergens in November samen in combo met een traject naar werk met een jobcoach.

Hebben ze me gisteren eigenlijk bitter weinig gevraagd ( eigenlijk niets buiten '' heb je al werkervaring '' lol ) en of ik dichtbij woon.
C.V hebben ze ook maar 3 sec bekeken om mijn email en telefoon te vinden zodat ze me binnenkort uurrooster kunnen doorgeven.

Daarna heb ik eigenlijk alleen maar moeten luisteren naar wat ik op stage moet doen, hoe het eraan toe gaat bij hun op de werkvloer en wat ze verwachten en ik mocht mn schup al afkuisen, wel een licht anti climax na je voorbereiding te oefenen maar aan de andere kant ook blij dat ik al die vervelende vragen heb ontweken zoals '' waarom wil je bij ons werken '' of '' waar zie je jezelf binnen 5 jaar ''
Hoeft niet per se slecht te zijn.
Misschien dat die werkgever ook geen zin heeft in die stomme vragen.

Je start met een stagetraject, dus dat verminderd hun risico aanzienlijk eh. Een vast contract kost geld om op te zeggen, een vaste WN zal ook een hoger startloon hebben (ik ga er van uit dat het een betaalde stage is dan).

Ik verwacht dus ook wel dat een gesprek voor een vast contract iets meer in depth zou gaan (onafhankelijk de domme vragen).

Gesolliciteerd voor een IT Traineeship en nu ben ik al 4-5 dagen zenuwachtig voor de respons. Het is echt exact wat ik zoek, heb ook zo'n webinar van een uur gevolgd en lijkt me ook een leuk bedrijf om te werken.

Wat wel steekt is dat ik echt amper vacatures vind die niet bomvol staan met onrealistische eisen.

Ik heb al eerder gezegd dat ik op élke vorm van interimarbeid gewoon een extra belasting geheven zou moeten worden:
euch ik denk dat daar al genoeg kosten aan verbonden zijn....

wij zoeken al jaren een chauffeur, uit armoe dan maar een oudere quasi op pensioen man via interim genomen, die kost ons welgeteld 30 euro per uur (terwijl onze vaste chauffeurs 15 euro bruto hebben, de helft dus !! ) .....

wetende dat we voor onze onderaanneming als chauffeur aan grosweg 50 euro per uur betaald worden, dan kan je daar eigenlijk amper winst op maken op zo'n interim chauffeur..... nog extra belasting? yeah right , dan hoeft het voor ons niet meer hoor...

Wij hebben trouwens ons bouw personeel een CE rijbewijs laten doen, en af en toe hen laten rijden. is ons uiteindelijk goedkoper zo, dan die dure interims.

euch ik denk dat daar al genoeg kosten aan verbonden zijn....

wij zoeken al jaren een chauffeur, uit armoe dan maar een oudere quasi op pensioen man via interim genomen, die kost ons welgeteld 30 euro per uur (terwijl onze vaste chauffeurs 15 euro bruto hebben, de helft dus !! ) .....

wetende dat we voor onze onderaanneming als chauffeur aan grosweg 50 euro per uur betaald worden, dan kan je daar eigenlijk amper winst op maken op zo'n interim chauffeur..... nog extra belasting? yeah right , dan hoeft het voor ons niet meer hoor...

Wij hebben trouwens ons bouw personeel een CE rijbewijs laten doen, en af en toe hen laten rijden. is ons uiteindelijk goedkoper zo, dan die dure interims.

Arme jij...

Proficiat met uw gebrek aan inlevingsvermogen met mensen die in precaire interimjobs werken. Dat zijn heus niet allemaal knelpuntjobs waarvoor men niemand vindt, eerder jobs waarbij men werknemers als wegwerpmensen behandelt.

Feel you. Dat samen met 80% waar je geen respons van krijgt is toch wel mijn grootste irritatie.
Daar kookt mijn bloed extreem van.... Ik ben ook al een tijd werkloos en als ik dan antwoord op een vacature komt daar gvd geen reactie op en lachen ze er wrs eens goed mee... Respect 0,0000, hoeveel moeite is het eigenlijk om gewoon eens iets terug te sturen.... En dan idd, die eisen... maar ja fuck dat, ze moeten maar opleidingskansen geven in het bedrijf zelf. Ik ga in ieder geval elke keer aangeven dat ik het via IBO wil doen.

zelf contact opnemen en vragen waarom ze je niet op gesprek laten komen. Kan je veel info uithalen die je kan gebruiken bij volgende pogingen

maar aan de andere kant ook blij dat ik al die vervelende vragen heb ontweken zoals '' waarom wil je bij ons werken '' of '' waar zie je jezelf binnen 5 jaar ''
Die eerste vind ik geen domme vraag, heeft me in het verleden al geholpen om enkele kandidaten te schrappen
Die 'waar zie je jezelf binnen vijf jaar' , daar zou ik nu, na 25 jaar, nog steeds geen antwoord kunnen opgeven. Het heeft me ook veel tijd gekost om te kunnen kiezen in welke richting ik wou evolueren in het bedrijf (productiemanagement of eerder een administratieve afdeling)
Hoeft niet per se slecht te zijn.
Misschien dat die werkgever ook geen zin heeft in die stomme vragen.
Hangt af waarvoor mensen komen solliciteren, maar 't zijn niet de beste vragen, maar er zijn er nog ergere volgens mij
Arme jij...

Proficiat met uw gebrek aan inlevingsvermogen met mensen die in precaire interimjobs werken. Dat zijn heus niet allemaal knelpuntjobs waarvoor men niemand vindt, eerder jobs waarbij men werknemers als wegwerpmensen behandelt.
Mijn zoon heeft een tijd als interim gewerkt als orderpicker in een bedrijf dat ook actief is in 'online verkopen'. De praktijken zijn gewoon walgelijk. Ploegenarbeid van 13h30-21h30, maar de eerste dag kwam hij thuis om 02h30 's nachts (want er was veel besteld). Soms teruggestuurd van zijn werk omdat er iets mis wat met het IT systeem, om dan om 4-5u later opgebeld te worden om alsnog aan een werkdag te mogen starten. Er is een week geweest dat hij iedere dag tot na 01h00 heeft doorgewerkt.
Via PC opgevolgd worden hoeveel picking bewegingen je doet per uur, onvoldoende -> einde contract. Mijn zoon (twee jaar geleden nog competitiezwemmer en fysiek echt wel in orde) gaf aan dat hij dat doel alleen maar kon bekomen door elementaire veiligheidsregels te negeren.. We hebben hem aangegeven dat hij echt wel ander werk zal vinden, en dat hij gewoon alles veilig moest blijven doen.

Daar kookt mijn bloed extreem van.... Ik ben ook al een tijd werkloos en als ik dan antwoord op een vacature komt daar gvd geen reactie op en lachen ze er wrs eens goed mee...
Ken ik ook maar al te goed. Enkele maanden geleden beslist dat ik van werk wou veranderen en dus beginnen solliciteren. Vaker geen antwoord gehad dan wel.
En als ik dan al eens antwoord kreeg wast ook plezant. In de vacature stond geen ervaring vereist zolang er motivatie en passie voor het product is. Dus ik solliciteer, mag op gesprek, alles positief, mijn motivatiebrief stak er met kop en schouders tussenuit zo bleek, nadien via via vernomen dat ik veruit de beste kandidaat was... om dan via mail te vernemen dat ze toch iemand meer ervaren zoeken...
Komaan, ge zet in uw vacature gene ervaring vereist en ge weet dat ik weinig ervaring heb... gewoon heel den tijd met mijn kloten gespeeld dus
Mijn zoon (twee jaar geleden nog competitiezwemmer en fysiek echt wel in orde) gaf aan dat hij dat doel alleen maar kon bekomen door elementaire veiligheidsregels te negeren.. We hebben hem aangegeven dat hij echt wel ander werk zal vinden, en dat hij gewoon alles veilig moest blijven doen.
Das bij veel magazijnwerk zo denk ik. Ik werk momenteel ook nog als orderpicker. Vaak metale stukken van 25+kg. Toen ik daar enkele jaren geleden begon waren er 2 hijstoestellen voor 8 man ofzo.
Bedrijf maar hameren op veiligheid.... bij mijn eerste dag zegt de supervisor "dat ik niet zie dat ge te zware stukken oppakt" om mij daarna tussen de regels door te laten verstaan dat ik geen keus heb als ik mijn target wil halen. Stukken van zelfs 50-60kg oppakken of we moesten met 8 man staan aanschuiven aan de hijstoestellen.

Soit, nu na maanden zoeken toch een nieuwe job gevonden op 5 minuten van mijn deur, interessant werk, goede uren, goede pree en ze lijken toch op recht in mij geinteresseerd. Ze hebben mij zelfs direct deels andere jobinhoud aangeboden dan waarvoor ik had gesolliciteerd omdat ze denken dat mij dat beter paste.

Laatst bewerkt:
Ken ik ook maar al te goed. Enkele maanden geleden beslist dat ik van werk wou veranderen en dus beginnen solliciteren. Vaker geen antwoord gehad dan wel.
En als ik dan al eens antwoord kreeg wast ook plezant. In de vacature stond geen ervaring vereist zolang er motivatie en passie voor het product is. Dus ik solliciteer, mag op gesprek, alles positief, mijn motivatiebrief stak er met kop en schouders tussenuit zo bleek, nadien via via vernomen dat ik veruit de beste kandidaat was... om dan via mail te vernemen dat ze toch iemand meer ervaren zoeken...
Komaan, ge zet in uw vacature gene ervaring vereist en ge weet dat ik weinig ervaring heb... gewoon heel den tijd met mijn kloten gespeeld dus

Das bij veel magazijnwerk zo denk ik. Ik werk momenteel ook nog als orderpicker. Vaak metale stukken van 25+kg. Toen ik daar enkele jaren geleden begon waren er 2 hijstoestellen voor 8 man ofzo.
Bedrijf maar hameren op veiligheid.... bij mijn eerste dag zegt de supervisor "dat ik niet zie dat ge te zware stukken oppakt" om mij daarna tussen de regels door te laten verstaan dat ik geen keus heb als ik mijn target wil halen. Stukken van zelfs 50-60kg oppakken of we moesten met 8 man staan aanschuiven aan de hijstoestellen.

Soit, nu na maanden zoeken toch een nieuwe job gevonden op 5 minuten van mijn deur, interessant werk, goede uren, goede pree en ze lijken toch op recht in mij geinteresseerd. Ze hebben mij zelfs direct deels andere jobinhoud aangeboden dan waarvoor ik had gesolliciteerd omdat ze denken dat mij dat beter paste.

Wat een uitbuiterij... . Geen wonder dat iedereen hoger onderwijs probeert tegenwoordig, want het alternatief is de rest van uw leven als een stuk vuil behandeld worden.

Laatst bewerkt:
Vind de moeilijkheid bij solliciteren nu ook: hoe ver wil ik rijden voor mijn werk?
Heb vroeger elke dag van Leuven naar Merksem/Kapellen gereden en na 2 jaar was ik zo burnt out van elke morgen en elke avond in de file te staan.

Vind de moeilijkheid bij solliciteren nu ook: hoe ver wil ik rijden voor mijn werk?
Heb vroeger elke dag van Leuven naar Merksem/Kapellen gereden en na 2 jaar was ik zo burnt out van elke morgen en elke avond in de file te staan.
Das ook wel een serieus stuk... Maar idd, elke dag (ochtend en avond) in de file staan is een absolute hel en de reden waarom ik bv nooit in Brussel zou willen werken. Ik heb momenteel opgegeven dat ik wel in de regio Aalst wil werken (ik woon in Waregem).

Das ook wel een serieus stuk... Maar idd, elke dag (ochtend en avond) in de file staan is een absolute hel en de reden waarom ik bv nooit in Brussel zou willen werken. Ik heb momenteel opgegeven dat ik wel in de regio Aalst wil werken (ik woon in Waregem).
Ik begon elke dag buiten zaterdag met minstens een uur stapvoets in de file staan van Leuven richting Brussel.
Eigenlijk was mijn dag al verkloot voor hij begon. Vreselijk

Terug
Bovenaan