De hopeloze zoektocht naar werk

Mijn zoon heeft een tijd als interim gewerkt als orderpicker in een bedrijf dat ook actief is in 'online verkopen'. De praktijken zijn gewoon walgelijk. Ploegenarbeid van 13h30-21h30, maar de eerste dag kwam hij thuis om 02h30 's nachts (want er was veel besteld). Soms teruggestuurd van zijn werk omdat er iets mis wat met het IT systeem, om dan om 4-5u later opgebeld te worden om alsnog aan een werkdag te mogen starten. Er is een week geweest dat hij iedere dag tot na 01h00 heeft doorgewerkt.
Via PC opgevolgd worden hoeveel picking bewegingen je doet per uur, onvoldoende -> einde contract. Mijn zoon (twee jaar geleden nog competitiezwemmer en fysiek echt wel in orde) gaf aan dat hij dat doel alleen maar kon bekomen door elementaire veiligheidsregels te negeren.. We hebben hem aangegeven dat hij echt wel ander werk zal vinden, en dat hij gewoon alles veilig moest blijven doen.
Ik heb ook ooit met magazijniers samengewerkt waar ze een bepaald aantal 'tracks' per dag moesten halen.
En je kon dat daar idd enkel halen door vals te spelen. Je checks over te slaan of niet na te tellen en andere shortcuts.
En als je daar dus wél de volledige procedure volgende, werd je er op afgeschreven want je was te traag.
Natuurlijk, zolang er een aantal pipo's blijven valsspelen, verandert er niks in zo'n boîte.

Das ook wel een serieus stuk... Maar idd, elke dag (ochtend en avond) in de file staan is een absolute hel en de reden waarom ik bv nooit in Brussel zou willen werken. Ik heb momenteel opgegeven dat ik wel in de regio Aalst wil werken (ik woon in Waregem).
Toch ook nog een eind... Ik woon regio sint-niklaas en ga niet verder dan een halfuur ( werk momenteel in gent )
Al wat sollicitaties verstuurd ( werk verstoord door corona ) en hoeveel niet respons ik krijg... Dacht vijf jaar ben er vanaf van het solliciteren, guess not. I hate it ( voorbereiding en verplaatsing ) Het gesprek zelf is meestal wel ok.

Ja, ik vrijdag ook gesolliciteerd.... Nog altijd geen antwoord... maar ok, voordeel van de twijfel want tis nog 'maar' maandag... Ben er eigenlijk 99% zeker van dat ze het al gezien hebben, eens goed gelachen hebben met mijn CV en niet eens de moeite gaan doen. Ik zie het somber in want daardoor kan het zijn dat ik op een gegeven moment ergens moet gaan werken wat helemaal buiten mijn interessegebied is...

Tis nog zover niet maar met al de malchance da ik al heb gehad zou het me niet verbazen. Ik ben nu al sinds september bezig met Illustrator, Photoshop en InDesign onder de knie te krijgen om ergens in het grafische te kunnen geraken maar de kans is nihil, dat weet ik... Maar genoeg anderen slagen er wel in een mooie job te hebben zonder al te veel kennis wrs, dus dan moet ik dat ook kunnen... Ik weiger alvast op te geven.

Ja, ik vrijdag ook gesolliciteerd.... Nog altijd geen antwoord... maar ok, voordeel van de twijfel want tis nog 'maar' maandag... Ben er eigenlijk 99% zeker van dat ze het al gezien hebben, eens goed gelachen hebben met mijn CV en niet eens de moeite gaan doen. Ik zie het somber in want daardoor kan het zijn dat ik op een gegeven moment ergens moet gaan werken wat helemaal buiten mijn interessegebied is...

Tis nog zover niet maar met al de malchance da ik al heb gehad zou het me niet verbazen. Ik ben nu al sinds september bezig met Illustrator, Photoshop en InDesign onder de knie te krijgen om ergens in het grafische te kunnen geraken maar de kans is nihil, dat weet ik... Maar genoeg anderen slagen er wel in een mooie job te hebben zonder al te veel kennis wrs, dus dan moet ik dat ook kunnen... Ik weiger alvast op te geven.
Daarom stuur je dus nooit een cv op vrijdag of maandag. Altijd dinsdag of een donderdag.

Die afwijzingen op sollicitatie(s)(gesprekken) zijn meestal ook gwn drogredenen omdat ze niet willen/kunnen zeggen "naaahh we don't like you all °that° much". Beetje gelijk in dating I guess. 😐 Allezja ik ben al voor dezelfde functie zowel over- als ondergekwalificeerd genoemd. :')

Ik heb een middelbaar en een hoger diploma + ervaring in een grafische richting en zelfs ik geraak niet aan werk in die sector

Heb het ook al op andere dagen gedaan zoals een donderdag, maar ook toen geen reactie. Maar ga de tip wel onthouden (di-wo-do)
Het idee is gewoon dat men op vrijdag meestal uitbolt en wel in de voormiddag de mails behandelt van donderdag en dat men op maandag dan alle shit eerst doet dat vrijdagmiddag/tijdens het weekend is binnengekomen en dat ze dan minder aandacht aan uw cv geven.

Daarom dus maandagavond/dinsdagvroeg doorsturen :)

Ik heb ooit eens 1 keer de opvolging moeten doen voor aanwerving van een personeelslid. Was maar een zeer klein bedrijf met 3 werknemers excl. mezelf. Was in de grafische sector als vormgever dus vrij veel respons.

Ik had de regel dat als mensen de moeite deden om een deftige mail te sturen incl. motivatiebrief, portfolio etc. dat ik steeds antwoordde met een uitleg waarom ze niet weerhouden waren. Dus geen copy/paste default antwoord. Ik was daar soms na mijn uren thuis nog mee bezig maar ik vond dat niet erg, ik zou graag hetzelfde hebben.

Maar dan had je ook sussen wiens mail uit niet meer dan “Ik zoek nog een job.” bestond. Ja dan ga ik er ook geen moeite insteken natuurlijk.

Ik heb ooit eens 1 keer de opvolging moeten doen voor aanwerving van een personeelslid. Was maar een zeer klein bedrijf met 3 werknemers excl. mezelf. Was in de grafische sector als vormgever dus vrij veel respons.

Ik had de regel dat als mensen de moeite deden om een deftige mail te sturen incl. motivatiebrief, portfolio etc. dat ik steeds antwoordde met een uitleg waarom ze niet weerhouden waren. Dus geen copy/paste default antwoord. Ik was daar soms na mijn uren thuis nog mee bezig maar ik vond dat niet erg, ik zou graag hetzelfde hebben.

Maar dan had je ook sussen wiens mail uit niet meer dan “Ik zoek nog een job.” bestond. Ja dan ga ik er ook geen moeite insteken natuurlijk.
Ik denk dat ik doorheen de jaren een paar 1000 CV's moeten lezen heb en wat sommige mensen durven insturen is echt erg. Getypt in Notes op hun iPhone, daar dan een screenshot van genomen en doorgemaild. Mensen die letterlijk schrijven "Werken bij Frituur Nancy is altijd al mijn droom geweest" en dus gewoon die naam van een andere vacature vergeten vervangen. Een miljard typfouten, de lelijkste lay-outs.

On a different note, ik had vandaag een testgesprek bij een recruiter en ze was enorm onder de indruk.
Nu hopen dat ik een gesprek krijg bij dat bedrijf waar ik gesolliciteerd heb vorige week.

Bleh, na 11 dagen zonder antwoord nog eens gemaild en ze hadden volk genoeg "met ervaring". Ik denk dan... 't is een junior trainee job.
Dan daarnet gesolliciteerd via een recruitment firm en na 2 minuten had ik al een "thanks but no thanks" mail terug. Ik vroeg dan van "heeft het nog nut dat ik op andere vacatures bij jullie solliciteer?" Die vrouw belde mij dan van kijk, ik ga eerlijk zijn, we nemen nooit iemand zonder ervaring, zelfs niet voor junior jobs.

Aaaah motivating <3

Ik weet niet of je specifiek op zoek bent naar een bepaalde functie, maar ik heb bij mijn eerste zoektocht wel gesprekken gehad met Jonge Raven. Maar dat was dan specifiek voor mensen die echt nog weinig ervaring hadden en is voor commerciële/sales functies die veel de baan op moeten. Website ziet er niet zo arty farty uit maar het is wel een persoonlijke aanpak.

Wie weet helpt het...

De laatste week 3 sollicitaties gedaan, tot dusver op geen enkele een antwoord. Als die vacatures offline zijn omdat ze ingevuld zijn gaat deze eens wat ferm gepeperde mails sturen en eens goed mijn gedacht. Ben da kotsbeu dat er niet eens 2 minutens tijd om een antwoord terug te sturen... Echt enorm motiverend dit...

Bleh, na 11 dagen zonder antwoord nog eens gemaild en ze hadden volk genoeg "met ervaring". Ik denk dan... 't is een junior trainee job.
Dan daarnet gesolliciteerd via een recruitment firm en na 2 minuten had ik al een "thanks but no thanks" mail terug. Ik vroeg dan van "heeft het nog nut dat ik op andere vacatures bij jullie solliciteer?" Die vrouw belde mij dan van kijk, ik ga eerlijk zijn, we nemen nooit iemand zonder ervaring, zelfs niet voor junior jobs.

Aaaah motivating <3
wtf?

Aaaah motivating <3
Dus de werkgever verwacht 'relevante' werkervaring maar is enkel bereid om het salaris van een junior te betalen? In andere woorden dus, de werkgever zoekt goedkope direct inzetbare werkkrachten... . Wat een Kafkaiaanse toestanden.

Die doen dus IT recruiting voor een hoop bedrijven en hadden veel vacatures waar ik persoonlijk denk dat ik wel voor in aanmerking had moeten komen. Haar uitleg was dat die bedrijven veel geld geven aan hen om volk te zoeken en ze meteen met vaste contracten werken. Dus ze kunnen het zich niet permitteren om volk zonder ervaring aan te nemen, ook al zijn het junior of trainee posities.

Beetje het gevoel dat het feit dat IT vol knelpuntberoepen zit toch ook ligt aan toestanden zoals dit.

Dus de werkgever verwacht 'relevante' werkervaring maar is enkel bereid om het salaris van een junior te betalen? In andere woorden dus, de werkgever zoekt goedkope direct inzetbare werkkrachten... . Wat een Kafkaiaanse toestanden.

Inderdaad, van die bedrijven die willen profiteren. En dan klagen als ze geen volk vinden of die mensen snel weer vertrekken.

Aan de andere kant van het spectrum heb je dan een hele groep overbetaalde IT-ers die hun geld niet waard zijn maar precies altijd werk vinden aan die tarieven of die lonen.

Terug
Bovenaan