Dat zijn 1 miljoen kiezers die geen recht hebben op commentaar bij het beleid.Meer dan 1.050.000 kiezers, of 12,5 procent van het electoraat, zijn zondag weggebleven bij de stembusgang.
In die boetes es en vul het gat in de begroting een beetje.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Dat zijn 1 miljoen kiezers die geen recht hebben op commentaar bij het beleid.Meer dan 1.050.000 kiezers, of 12,5 procent van het electoraat, zijn zondag weggebleven bij de stembusgang.
Tja... Om eerlijk te zijn zou ik in haar schoenen me ook niet te veel laten tonen. Ik heb het energiebeleid deze legislatuur van wat dichterbij gevolgd omdat de sector me enorm interesseert, en ik kan niet anders dan vaststellen dat ze gewoon door de rest van Vivaldi en de oppositie onder de bus werd gegooid.Iemand Tinne trouwens gezien ? Hun 'beste' minister nergens te bespeuren
het zal er een stuk minder zijn, omdat er nog veel buitenlandse stemmen moeten toekomen.Meer dan 1.050.000 kiezers, of 12,5 procent van het electoraat, zijn zondag weggebleven bij de stembusgang.
In theorie heb je helemaal gelijk, alleen zie je 1 iets over het hoofd en dat is dat N-VA de hele campagne gezegd heeft niet te zullen samenwerken met VB. Vergeet niet dat er binnen 4 maanden weer verkiezingen zijn. Als ze die belofte breken, dan gaan er velen afhaken en dat willen ze echt niet.1) Door VB te laten meebesturen om hen te laten imploderen. Aangezien hun change eigenlijk geen change is en ze niet doen wat ze claimden te gaan doen - oplossing met oneliners. Waardoor die massale stemmen op VB herverdeeld kunnen worden.
2) Die plaat afzetten dat ze niet democratisch zijn waardoor mensen die enkel om die reden op hen stemmen hun stem veranderen.
3) Blufpoker om Vooruit onder druk te zetten om zowel op federaal en vlaams goedkoper te laten meedoen. Ipv dat ze hun huid duur verkopen omdat het alternatief een volledig beleid zonder een linkse partij is.
4) druk zetten op MR en les engagées om toch institutionele hervormingen te doen.
Ja hij kan zijn kaarten dan wel overspelen als die partijen dan zeggen foert. Maar dat weet je pas wanneer je hoort hoeveel water VB wil drinken.
Waarom zou Theo hiertoe wel bereid zijn? Omdat het een tactische beslissing was van BDW om dit te zeggen. Waardoor hij er op deze manier onderuit kan komen om die gesprekken serieus te nemen (of het serieus te laten overkomen naar de andere partners). En omdat er een stroming is binnen de NVA die dat wel ziet zitten (ik dacht dat Theo daar ook 1 van was).
Met het feit dat er ondertussen 1 stemmetje is afgegaan in de aantallen van NVA en VB wordt dat nu wel wat moeilijker. Waarop ik mijn redenering nog gebaseerd had. Maar dan nog hangt alles af van wat het einddoel is van BDW.
Is dat sociaal economisch hervormen en mogelijks zeer licht institutioneel hervormen (besparingen op de structuur), kernenergie terug als optie voorzien terwijl er toch de aandacht komt richting koopkracht, niet besparen op gezondheidszorg, etc... (dus de typische linkse componenten) dan lijkt mij dat te lukken. Maar dan is zijn idee van confederalisme over. Gaat dat over institutioneel diepgaand hervormen in de richting van confederalisme of zelfs onafhankelijkheid dan gaat dat niet lukken lijkt mij.
Tja... Om eerlijk te zijn zou ik in haar schoenen me ook niet te veel laten tonen. Ik heb het energiebeleid deze legislatuur van wat dichterbij gevolgd omdat de sector me enorm interesseert, en ik kan niet anders dan vaststellen dat ze gewoon door de rest van Vivaldi en de oppositie onder de bus werd gegooid.
De regering Michel I (zonder Groen, maar met NVA) had een akkoord rond de kernuitstap en heeft dat ook geformaliseerd in het energiepact., de regering De Croo besloot om daar verder werk van te maken met TvdS als minister. Al van voor de energiecrisis kwam TvdS enorm onder vuur wegens de broodnodige uitbreiding van ons energiepark met gascentrales (ook al was het dus sinds minstens 2017 klaar en duidelijk dat die er moesten komen), en toen na 2022 de kaarten anders kwamen te liggen heeft men toch de kar gekeerd en is men voor een verlenging van de kerncentrales gegaan.
Democratie krijgt vaak het verwijt van teveel kortetermijndenken, en dat men nooit op langere termijn complexe zaken wil aanpakken. In dit geval besloot men dus om toch een verderzetting van het vorige beleid te doen en dat werd meteen afgestraft.
OK, het is inderdaad zo dat de positie van Groen tov kerncentrales gedateerd is. Maar het is gewoon dezelfde positie als alle andere partijen die sinds 2003 de kans hadden om de terugdraaiing van die kernuitstap op te nemen in het regeerakkoord, en toch krijgt alleen Groen daar de volle lading voor.
Moest de levensduurverlenging al een feit geweest zijn van in het begin van de legislatuur, zou TvdS daar even gretig haar tanden in gezet hebben om dat dossier goed rond te krijgen. Het is nu eenmaal een dossiervreter, niet iemand die als demagoog in de media punten scoort.
Het nalatenschap van TvdS zal zijn dat ze werd uitgespuwd door het brede publiek, maar toch meer werd gewaardeerd door de meesten die haar werk van iets dichterbij konden bekijken. Misschien dat ze later dus wel wat eerherstel zal krijgen.

Misschien ben ik te optimistisch, maar volgens mij zal het zo'n vaart niet lopen.Nu zijn die VB stemmen op het platteland 'verloren' maar op 13 oktober gaan ze dat mogelijks niet zijn.
Hoe worden de minderjarigen in die statistiek bekeken? Worden ze al meegeteld als niet-stemmer als ze niet gaan, of worden ze nog niet meegenomen omdat er toch geen sanctie aan vast hangt?het zal er een stuk minder zijn, omdat er nog veel buitenlandse stemmen moeten toekomen.
Aantal niet-stemmers en blanco-stemmers is gedaald
Ik ken zelfs niemand van onze VB-lijst. We hebben hier gisteren net geen 30% gehaald op het VB, maar lokaal gaat dat weer volledig oranje kleuren. Er zit een cd&v-burgemeester die het best wel goed doet, dus die wordt naar verwachting gewoon herverkozen. Het VB beseft dat natuurlijk ook wel denk ik.Misschien ben ik te optimistisch, maar volgens mij zal het zo'n vaart niet lopen.
Op lokaal niveau spelen toch andere thema's. Het grote paradepaardje van VB - migratiestop - is volstrekt niet relevant op lokaal niveau.
En als ik me de lokale VB-lijst van ons dorp goed herinner, bestond die uit gepensioneerden en beroepsdoppers. Grote stemmenkannonnen zullen ze lokaal niet hebben.
Op gemeentelijk niveau kun je niet echt veel concluderen omdat daar teveel lokale elementen spelen.Toch wel opvallend dat in Vlaams-Brabant OpenVLD véél beter stand houdt (minder fel verliest) dan in de andere provincies.
Als ik in mijn eigen gemeente en omliggende kijk dan haalt VLD bijna 21% (-1,3% tov vorige verkiezingen) terwijl het in de rest van Vlaanderen een totale afstraffing is...
Het kan simpel zijn he:
Vlaams: NVA-Vooruit-CD&V

Heel dat "N-VA heeft de sluiting mee goedgekeurd!" vind ik ook allemaal een beetje makkelijk & kort door de bocht. Net als "De groenen hebben hun kar gekeerd!". De realiteit is dat Michel I gezorgd heeft dat Doel 1 & 2 10 jaar langer open bleven dan oorspronkelijk voorzien...Tja... Om eerlijk te zijn zou ik in haar schoenen me ook niet te veel laten tonen. Ik heb het energiebeleid deze legislatuur van wat dichterbij gevolgd omdat de sector me enorm interesseert, en ik kan niet anders dan vaststellen dat ze gewoon door de rest van Vivaldi en de oppositie onder de bus werd gegooid.
De regering Michel I (zonder Groen, maar met NVA) had een akkoord rond de kernuitstap en heeft dat ook geformaliseerd in het energiepact., de regering De Croo besloot om daar verder werk van te maken met TvdS als minister. Al van voor de energiecrisis kwam TvdS enorm onder vuur wegens de broodnodige uitbreiding van ons energiepark met gascentrales (ook al was het dus sinds minstens 2017 klaar en duidelijk dat die er moesten komen), en toen na 2022 de kaarten anders kwamen te liggen heeft men toch de kar gekeerd en is men voor een verlenging van de kerncentrales gegaan.
Democratie krijgt vaak het verwijt van teveel kortetermijndenken, en dat men nooit op langere termijn complexe zaken wil aanpakken. In dit geval besloot men dus om toch een verderzetting van het vorige beleid te doen en dat werd meteen afgestraft.
OK, het is inderdaad zo dat de positie van Groen tov kerncentrales gedateerd is. Maar het is gewoon dezelfde positie als alle andere partijen die sinds 2003 de kans hadden om de terugdraaiing van die kernuitstap op te nemen in het regeerakkoord, en toch krijgt alleen Groen daar de volle lading voor.
Moest de levensduurverlenging al een feit geweest zijn van in het begin van de legislatuur, zou TvdS daar even gretig haar tanden in gezet hebben om dat dossier goed rond te krijgen. Het is nu eenmaal een dossiervreter, niet iemand die als demagoog in de media punten scoort.
Het nalatenschap van TvdS zal zijn dat ze werd uitgespuwd door het brede publiek, maar toch meer werd gewaardeerd door de meesten die haar werk van iets dichterbij konden bekijken. Misschien dat ze later dus wel wat eerherstel zal krijgen.
Toch even hier op verder gaan:Tja... Om eerlijk te zijn zou ik in haar schoenen me ook niet te veel laten tonen. Ik heb het energiebeleid deze legislatuur van wat dichterbij gevolgd omdat de sector me enorm interesseert, en ik kan niet anders dan vaststellen dat ze gewoon door de rest van Vivaldi en de oppositie onder de bus werd gegooid.
#RaketijsjesRegeringDe Hollandse (oranje) Strandvlag (geel/rood) coalitie![]()
Omdat het niet van Dimitri Vegas en Like Mike isAmai, vanwaar de haat voor het Vlaamse volkslied?
Ben ik de enige die nog nooit iets anders dan een lijst stem gedaan heeft? >.>Ik ken zelfs niemand van onze VB-lijst. We hebben hier gisteren net geen 30% gehaald op het VB, maar lokaal gaat dat weer volledig oranje kleuren. Er zit een cd&v-burgemeester die het best wel goed doet, dus die wordt naar verwachting gewoon herverkozen. Het VB beseft dat natuurlijk ook wel denk ik.
Is dit ook niet door de oprichting van de partij "blanco"? Want in spé is dat ook "blanco" gestemd, ze zouden een 75.000 stemmen gekregen hebbenhet zal er een stuk minder zijn, omdat er nog veel buitenlandse stemmen moeten toekomen.
Aantal niet-stemmers en blanco-stemmers is gedaald