Elektrische wagens

Die is verdwenen. Dat was de RWD met 64kWh LFP accu. Nu kun je enkel nog de LR RWD krijgen met 85kWh NMC accu. Dat waren identieke auto's op de batterij na. De LR RWD rijdt verder en heeft meer power.
Allemaal ok in West en Zuid-Europa en zeker in België met die RWD's, maar toch liever een AWD als je naar de bergen gaat, met al dan niet sneeuw. Heerlijk.

Allemaal ok in West en Zuid-Europa en zeker in België met die RWD's, maar toch liever een AWD als je naar de bergen gaat, met al dan niet sneeuw. Heerlijk.
Is die tractiecontrole bij elektrisch rijden met RWD ook niet significant beter/ sneller dan tractiecontrole bij een verbrandingsmotor met RWD?

Is die tractiecontrole bij elektrisch rijden met RWD ook niet significant beter/ sneller dan tractiecontrole bij een verbrandingsmotor met RWD?
Sowieso al een ferme verbetering, maar m'n verdict, na het bekijken van minstens 10 YouTube videos over dit onderwerp, en aan 100 km/u op een besneeuwde autosnelweg in Zwitserland kon rijden + zonder moeite een besneeuwde helling op en af kon rijden van 40° (natuurlijk met winterbanden), en ook op een 40cm besneeuwd pad kon rijden zonder eens te slippen, is dat AWD op Tesla Model 3/Y toch nog altijd een hoger voordeel heeft dan RWD.

Terwijl andere mensen hun wagen beneden de helling parkeerden of indien hun auto al boven stond, die gewoon niet durfden verplaatsen, en dat waren dan rasechte Zwitsers met een ICE AWD.

De vraag is, hoe vaak rij je in de bergen in de sneeuw omhoog 😅.
Bij mij is dat nooit, want ik doe geen wintersportvakanties en heel zelden een autovakantie naar het buitenland.

Voor dagdagelijks gebruik is een AWD dan eerder overkill?

De tractie controle en de handling van de RWD is zeer goed in slechte omstandigheden.
Ja, je zal met AWD hogere snelheden halen op een korte afstand, maar je moet ook kunnen stoppen he. Remmen bij RWD/AWD is altijd op 4 wielen, dus als een zot gaan rijden omdat je AWD hebt en dan niet kunnen stoppen, is slechter dan opt gemak doen dan met een RWD.

De vraag is, hoe vaak rij je in de bergen in de sneeuw omhoog 😅.
Bij mij is dat nooit, want ik doe geen wintersportvakanties en heel zelden een autovakantie naar het buitenland.

Voor dagdagelijks gebruik is een AWD dan eerder overkill?
Voorlopig max 1 x per jaar, maar als ge daar wilt gaan wonen is het nog iets anders natuurlijk 🙃
Vele Zwitsers hebben nog een simpele ICE 4WD/AWD en EV zijn er nog steeds minder populair.
De volledig besneeuwde autosnelweg was toch ook wel bijzonder en vermoedelijk maar van korte duur, want ging opgeruimd worden.
Met m'n vorige ICE wagen zou ik er ook wel geraakt zijn, maar dan aan 30~50 km/u uit schrik om te slippen, en op de hoofdwegen, maar van zodra je in de sneeuw wat hoger moet op een ferme helling, is 't gedaan.

Ook om simpelweg in de bergen op en neer te rijden in de zomer is AWD, uit ervaring, veel prettiger rijden.

Als we Volvo mogen geloven, toch een pak 'voordelen' : https://www.volvocars.com/nl-be/news/technology/what-is-the-difference-between-rwd-fwd-and-awd/

RWD op een Tesla is dus zeker voldoende voor de jaarlijkse korte (winter)vakantietripjes in de bergen en dagdagelijks gebruik in West-Europa.
Bedankt, klimaatopwarming...

ik citeer die "bron" bij de voordelen van RWD

• Sneller optrekken: Auto's met vierwielaandrijving hebben doorgaans een beter acceleratievermogen. Vooral bij erg krachtige modellen is dat het geval. Doordat het vermogen naar de achterwielen gaat, schiet de auto snel uit de startblokken en haalt hij indrukwekkende snelheden op rechte stukken.

Even jezelf tegenspreken in dezelfde alinea.

ik citeer die "bron" bij de voordelen van RWD

• Sneller optrekken: Auto's met vierwielaandrijving hebben doorgaans een beter acceleratievermogen. Vooral bij erg krachtige modellen is dat het geval. Doordat het vermogen naar de achterwielen gaat, schiet de auto snel uit de startblokken en haalt hij indrukwekkende snelheden op rechte stukken.

Even jezelf tegenspreken in dezelfde alinea.
Dat is zo bij RWD vs FWD. AWD heeft het meest grip bij accelereren.

Ik ben dringend op zoek naar een mooie wintervelg+winterbanden in 19duims voor m‘n i5 touring.
Origineel BMW zijn er maar 2 (lelijke & dure modellen), iemand ervaring met aftermarket velgen zoals bv

Link

Ik ben dringend op zoek naar een mooie wintervelg+winterbanden in 19duims voor m‘n i5 touring.
Origineel BMW zijn er maar 2 (lelijke & dure modellen), iemand ervaring met aftermarket velgen zoals bv

Link
Ik heb destijds een voorstel gehad van BMW voor mijn i5 touring voor 19"M velgen in het zwart met winterbanden. Waren wel mooi. Rond de 3K inclu banden geloof ik.
Uiteindeiljk toch maar gewoon zelf winterbanden gezocht voor de 21 inchers...

Link

Ik heb hier de 19’s van BMW voor de winterbanden. Naar uw voorbeeld wil je er zwarte. Subjectief maar dan zien die van BMW er toch veel beter uit?

IMG_6009.jpeg

Ik heb hier de 19’s van BMW voor de winterbanden. Naar uw voorbeeld wil je er zwarte. Subjectief maar dan zien die van BMW er toch veel beter uit?
Deze waren het ook die ik aangeboden kreeg. Wel mooi inderdaad !
Al vraag ik me wel altijd af waarom mensen kiezen voor een 2e set - toch altijd iets minder mooi dan de eerste - en niet gewon voor winterbanden op de mooie set. Financially it doesn't make sense?

banden opnieuw en opnieuw hermonteren is niet het allerbeste voor de velgen heb ik mij laten wijsmaken.

Daarnaast heb je op een winterband vaker wat meer wang en profiel en is die ook wat smaller. Dus is een aangepaste, kleinere, velg beter geschikt. En de dure velgen zien niet af door pekel.

Plus: dan ziet je auto er elke lente weer nieuw uit

Deze waren het ook die ik aangeboden kreeg. Wel mooi inderdaad !
Al vraag ik me wel altijd af waarom mensen kiezen voor een 2e set - toch altijd iets minder mooi dan de eerste - en niet gewon voor winterbanden op de mooie set. Financially it doesn't make sense?
Klopt, maar ik heb wel graag eens iets anders dus die paar maanden wintervelgen is wel leuk dan. Er is veel dat niet veel financial sense maakt aan die wagen dus daar kijken we niet teveel naar :unsure:.

Terug
Bovenaan