Ik haal 400 km op de autostrade, 120km/h bij 15°C. Ik moet 10 min stoppen aan een snellader voor 500 km af te leggen.
Koop dan geen BMW. Ik betaal +/- 0.3 EUR/kWh bij een Tesla supercharger
Zelf aan de snellader is het bij mij 200 Wh/km * 0.3 = 6 EUR/100 km.
Maar ik heb de voorbije 5000 km één keer geladen bij Tesla, om het te testen. 5kWh. De rest heb ik thuis geladen, en van wat ik thuis laad is op dit ogenblik meer dan 80% zonne-energie die ik anders aan 0.042 EUR/kWh zou injecteren.
100 km rijden 'kost' me sinds begin maart 0.8 EUR/100 km, en dat zal zo zijn tot begin oktober.
Dat plannen doen de meeste wagens voor je. En er zijn heel wat gratis kaarten. Vind je allemaal op internet terug. Je moet echt geen 20 laadpassen nemen.
Hij houdt ook een hogere restwaarde. En je hebt amper onderhoudskosten. Ik ken iemand met een Renault Zoë die na 30 000 km een eerste onderhoud had voor 30 EUR, en iemand met een Model 3 die na zijn eerste onderhoud (vergelijkbare kilometerstand ongeveer 200 EUR betaalde. Check de facturen van je BMW 320d nog maar eens.
Aanbod is nu snel aan 't toenemen
Ik zit na 5000 km aan 99% opladen thuis. En 't prijsverschil voor mij is ook niet zo groot. Indien je veel en ver moet rijden met een EV, ben je op dit ogenblik best af met een Tesla of een andere EV met Ionity abonnement. Dan wordt laden aan een Ionity paal ook flink goedkoper