kaydoh
Well-known member
Vertel?Pas op, helemaal probleemloos zijn ze ook niet![]()
Normaal ik begin volgend jaar ook
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Vertel?Pas op, helemaal probleemloos zijn ze ook niet![]()
Aha, eindelijk een mede BYD-rijder op het forum.
Pas op, helemaal probleemloos zijn ze ook niet![]()
Geen grote problemen, en eigenlijk vooral zaken waar de meerderheid van de chauffeurs weinig aandacht aan zou besteden of überhaupt zelfs zou opmerken (behalve het eerste), maar:Vertel?
Normaal ik begin volgend jaar ook
Ik vond zo niet direct terug welk model en welke uitvoering je had.Geen grote problemen, en eigenlijk vooral zaken waar de meerderheid van de chauffeurs weinig aandacht aan zou besteden of überhaupt zelfs zou opmerken (behalve het eerste), maar:
Ik denk dat dat het zowat is. Met alles valt perfect te leven (als ze toch maar eens die stoel gefixt konden krijgen...) en voor de prijs is dit gewoon ongeëvenaard. Ik heb het hier nog al gezegd, maar ik rijd als gemiddelde bediende met een gemiddeld loon gewoonweg met een luxesedan van 4m80 met 530 pk, vierwielaandrijving, geperforeerde remschijven, zetelverwarming en -ventilatie, stuurverwarming, adaptieve schokdempers... Probeer dat maar eens met gelijk welk ander merk, andere Chinezen daargelaten.
- DAB-radio die uitviel telkens de remlichten aangingen. Dit was een bekend probleem met de DAB-antenne die geïntegreerd zit in het derde remlicht en dit is dan ook heel snel opgelost door de dealer. Enkel spijtig dat dit dan niet reeds vervangen werd voor de auto werd afgeleverd.
- Bestuurdersstoel die heel lichte speling vertoont in het verstelmechanisme, wat zich uit in een "klikkend" gevoel telkens je iets bruusker afremt of tot stilstand komt (minuscule beweging naar voor/achter). Wederom een bekend probleem waar vooralsnog geen permanente oplossing voor lijkt te bestaan. Zeer irritant want zodra je het hebt opgemerkt, voel je dat dus telkens en ga je je er steeds meer aan ergeren. Direct ook mijn grootste ergernis aan de auto. Dealer zegt ermee bezig te zijn (als in: in gesprek met BYD) maar afgaand op wat ik online lees, verwacht ik niet dat dit probleem snel of zelfs ooit opgelost zal geraken.
- Bepaalde rammels in het interieur die willekeurig lijken te komen en gaan (wederom bekend probleem). Tot nu toe niet enorm storend en één ervan is al opgelost. Ik denk wel dat het eigen is aan EV's dat bepaalde geluiden meer opvallen door het gebrek aan motorgeluid. De Seal heeft ook dubbele beglazing (voor- en achteraan) waardoor geluid van buitenaf nog minder hoorbaar is, en dat ook eventuele geluiden uit het interieur niet kan overstemmen. Ik ben ook belachelijk gevoelig aan gerammel/gekraak/getik in auto's dus mogelijk ligt dit gewoon aan mij.
- De stoffen dakhemel (tussen het glazen dak en de deuren/ramen) die achteraan rechts iets lager hangt. Het lijkt wel alsof de lijm daar losgekomen is. Dealer is op de hoogte maar wacht nog op de procedure van BYD om dit correct aan te pakken (terugkerende ergernis: veel bureaucratie bij de dealer waardoor alles lang duurt. Misschien eigen aan de dealer, misschien aan BYD).
- Software-ergernissen. Gaande van rare vertalingen in het infotainment tot de soms onlogische en schijnbaar inconsistente werking van de adaptieve cruise control, gebrek aan functionaliteit van het driver's display en de HUD, het automatisch dimmen en naar dark mode switchen van de displays bij het rijden onder een brug voor minder dan een seconde (helder-dim-helder-dim-helder-dim...), de verbinding met Android Auto die sinds de laatste update gemiddeld éénmaal per halfuur wegvalt, onduidelijke en absurd slecht vertaalde changelogs bij updates, nog wat andere random shit... Niks echt breaking om de auto voor te laten staan, maar zulke zaken zouden ze toch echt wel beter op orde moeten hebben. Hoewel ik hoor en lees dat het bij andere merken niet veel beter is op dit vlak (twee weken met een Tesla Model 3 Highland gereden en die software was wel gewoon grotendeels in orde, maar die had dan weer andere gebreken).
Ok maar dat is dan jouw persoonlijke ervaring he. Er zijn wel degelijk problemen met de Enyaq ook hoor.Ik vond zo niet direct terug welk model en welke uitvoering je had.
Maar even veronderstellen dat je auto toch ~50€k zal zijn in aankoop.
Dan pik ik dat soort dingen niet.
Als je een nieuw huis koopt met volgende mankementen pik je dat ook niet...
- Als ik de garage toe doe gaat het licht in de living uit.
- Als ik de kraan in de keuken toe doe blijft het water nog vijf seconden verder stromen.
- Deuren en ramen kraken en piepen random en dan weer even niet, precies afhankelijk vanuit welke richting de wind blaast.
- Het plafond in de living hangt links 20cm lager dan rechts, de gyproc is wat gelost.
- De domotica leidt een eigen leven. Soms gaan de lichten aan, soms niet. Soms vliegen we in de nacht uit ons bed omdat de muziek ineens op 100db begint te knallen. Aja, en als kers op de taart hebben we false positives op de bewegingssensoren vh alarm en is het dus onbruikbaar.
Als je die mankementen aan een nieuw huis hebt bel je furieus naar de aannemer, architect, verkoper (take your pick).
Ja de Duitsers zijn naar gewoonte veel duurder maar die weten ondertussen al wel hoe je gewoon een goeie auto maakt. Ze hebben de vergissing begaan om in hun eerste generatie elektrische wagens de auto opnieuw te willen uitvinden met allerlei rare vormen en probeersels. Om nog maar te zwijgen van de software die duidelijk naar productie gerushed was.
Ondertussen snappen ze dat de mensen eigenlijk gewoon een auto willen zoals de vorige maar dan met een elektrische motor.
De Chinezen zullen hun achterstand zeker wel inlopen binnen dit en tien jaar maximum. Maar vandaag zijn ze goedkoper omdat de kwaliteit gewoon minder is.
Mijn Enyaq (modeljaar '24) heeft na dik negen maand eig mij nog op een geen enkele manier geërgerd. Geen rammels, comfortabele rit, genoeg plaats en alles wat moet werken werkt gewoon.
Over de vorige modeljaren (experimenten) spreek ik mij bewust niet uit.
Zonder er te veel tijd in te steken met alles uit te vlooien. Als ik me niet vergis zijn dat allemaal problemen met de vorige generatie.Ok maar dat is dan jouw persoonlijke ervaring he. Er zijn wel degelijk problemen met de Enyaq ook hoor.
Een snelle search:
Veelvoorkomende problemen met de Škoda Enyaq zijn onder meer verbindingsproblemen met het KESSY-sleutelsysteem, storingen in de MyŠkoda app, laadproblemen, vastlopende of trage multimediaschermen en een verminderde winterse actieradius door de verwarming van de accu. Sommige gebruikers ervaren ook problemen met de stoelinstellingen, waarbij de stoelen minder comfortabel worden ervaren en de kantelfunctie ontbreekt.
't is niet omdat die issues bij jou niet voorkomen dat ze er niet zijn he.
Omdat het waarschijnlijk niet opweegt tegen de dingen die wel goed zijn, en die je in andere vergelijkbare auto's niet hebt?Zonder er te veel tijd in te steken met alles uit te vlooien. Als ik me niet vergis zijn dat allemaal problemen met de vorige generatie.
Tevens ga je ook voorbij aan mijn hoofdboodschap:
Waarom aanvaard je zoveel mankementen aan een auto en benoem je dan nog altijd de ervaring als goed?
Als mijn Skoda alle bovenstaande problemen had zou ik hier zonder problemen zeggen dat het een rommelauto was en dat je er ver van weg moet lopen.
Deels akkoord, maar elke auto die ik al gehad heb, of bij uitbreiding zo goed als elke auto waarmee ik ooit al gereden heb, heeft wel met dergelijke kleinere (of grotere) mankementen te kampen gehad.Zonder er te veel tijd in te steken met alles uit te vlooien. Als ik me niet vergis zijn dat allemaal problemen met de vorige generatie.
Tevens ga je ook voorbij aan mijn hoofdboodschap:
Waarom aanvaard je zoveel mankementen aan een auto en benoem je dan nog altijd de ervaring als goed?
Als mijn Skoda alle bovenstaande problemen had zou ik hier zonder problemen zeggen dat het een rommelauto was en dat je er ver van weg moet lopen.
Ongeacht je opmerking over het interieur, maar een Model 3 LR is 46k, een AWD 51k.Voor dit budget kon ik nog geen Tesla Model 3 Long Range nemen. Nu heb ik tenminste een interieur. 0 naar 100 in 3,8 seconden is mooi meegenomen.
Om op je eerste vraag te antwoorden: het is een BYD Seal Excellence AWD. Catalogusprijs incl. BTW ligt rond de 55k, als ik mij niet vergis.
Inderdaad leasebudget. Tesla komt daar veel duurder uit dan BYD.Ongeacht je opmerking over het interieur, maar een Model 3 LR is 46k, een AWD 51k.
Dus ik snap niet goed dat je geen Tesla Model 3 kon nemen voor dat budget. Of was het leasebudget?
Iemand die kan helpen met het kiezen een nieuwe lease? Moddelen die me aanspreken vw id7 (full option, ruimte, range en laden goed) , bmw i4 (rijplezier, knapste kwa uiterlijk, ruimte iets minder), mecedes cla250+ ( besta kwa range, technologie, ruimte iets minder). Evtentueel andere modellen aan te raden?

Thanks! Heb jij de i4 in lease?Zelf zou ik nog altijd de i4 kiezen, tenzij je meer kofferruimte of beenruimte op de achterbank nodig hebt. Blijft voor mij meer dan goed genoeg qua range en snelladen (toch voor de e40), vermogen, rijcomfort (ideale balans tussen niet te hard afgeveerd en toch voldoende stevig om drempels vlot te kunnen nemen voor een 2-ton zware sedan), handige koffer. Wel prijzig, zeker als je in de optielijst duikt, maar in lease wordt dat deels gecompenseerd door de restwaarde.
My 2 cents in die categorie:
- VW ID.7: kan je voor hetzelfde budget beter uitrusten dan de i4 maar zal wel anders rijden, al is het maar omdat hij een stuk langer is. Qua range en laden trouwens zeer vergelijkbaar met de i4; iets grotere range als je de 86 kWh variant kan kiezen maar dat scheelt uiteindelijk een paar tientallen km. Wel een veel kortere draaicirkel dan de i4
- Mercedes CLA: extra range vind ik zelf geen zo'n noodzaak, is qua binnenruimte en kofferruimte kleiner dan de i4 (en 4-deurskoffer, tot de Shooting Brake variant uit komt), het interieur vind ik ook te schreeuwerig/plastiekerig. Uiteindelijk duur voor dit formaat vind ik zelf maar zal wel een populaire keuze zijn in leasing.
- Polestar 2: heeft me altijd aangesproken maar is op teveel vlakken imho gewoon minder dan de i4, zelfs na de facelift: range, laden, binnenruimte, kofferruimte, nogal hard afgeveerd en neemt drempels toch minder vlot dan de i4; infotainment durft ook al eens lastig te doen.
- Audi A6 e-tron: behoorlijk vergelijkbaar met de ID.7 qua voor- en nadelen. Qua aankoopprijs is de Corporate niet veel duurder dan de i4, qua leasing op het eerste zicht wel op Directlease en Ayvens? En dat rode neon logo achteraan
- BYD Seal: heeft me aangenaam verrast qua afwerking, sportief rijgedrag, ziet er ook goed uit, duidelijk ruimer achterin dan de i4. Wel hard afgeveerd en kleine 4-deurs koffer, ook wat minder dan de i4 op vlak van range en snelladen. Ook het klassieke Chinese probleem van heel veel menu's op het touchscreen, waar je niet altijd je weg in terugvindt. Maar "value for money" wel een topper. En LFP batterij die je gerust vaker voor de volle 100% kan gebruiken dan de NMC in een i4.
- XPeng P7: dan zou ik eerder voor de Seal gaan, maar de XPeng is op veel vlakken wel gelijkaardig qua voor- en nadelen. Had dacht ik nog geen Apple play integratie, er wordt wat geklaagd over traag infotainment en er zijn nog maar weinig dealers voor onderhoud. Ziet er wel zeer goed uit.
- Mazda 6e: ook aangenaam verrast qua afwerking en ruimte, koffer vergelijkbaar met de i4 dus de extra lengte is vooral naar de achterbank gegaan; relatief hoge zit en qua bediening minder intuïtief dan de i4, nog minder knoppen en soms minder logische clustering van bediening + klassieke Chinese menu's waar je soms lang in moet zoeken. Kleinere batterij maar LFP dus je kan die wel voor de volle 100% gebruiken; verbruik en snelladen vergelijkbaar met de Seal, minder dan de i4 dus. Qua "value for money" wel fantastisch. In lease misschien minder interessant door vermoedelijk lagere restwaarde dan een BMW.
Thanks! Heb jij de i4 in lease?
Het gaat hier zo te zien wel nog altijd om de laagste schijven. Dus vooralsnog peanutsVlaanderen schrapt vrijstelling verkeersbelasting voor nieuwe elektrische auto’s
![]()
Vlaanderen schrapt vrijstelling verkeersbelasting voor nieuwe elektrische auto’s
Wie na Nieuwjaar een elektrische wagen aanschaft, zal toch verkeersbelasting moeten betalen. Dat meldt ‘Het Nieuwsblad’ vandaag.www.hln.be

Die is verdwenen. Dat was de RWD met 64kWh LFP accu. Nu kun je enkel nog de LR RWD krijgen met 85kWh NMC accu. Dat waren identieke auto's op de batterij na. De LR RWD rijdt verder en heeft meer power.Nieuwe Model Y Basic is uit. +-39k€.
Ligt het nu aan mij..of is de versie aan 47k€ verdwenen/gigantisch duurder geworden? Of was die er nooit?