Zal bij ICE wagens idd ook wel een verschil geven, maar die zijn ook weer efficiënter bij een constante snelheid op lage toeren. Met onze Mercedes diesel bvb verbruik ik in de stad 7-8l/100km, terwijl dat op de snelweg maar 5-6l/100km is. Dus bij ICE wagens gaat je verbruik vaak omlaag op de snelweg (naargelang de auto natuurlijk, want een auto met 5 versnellingen en hoge toeren op de snelweg gaat dat verhaal weer niet op) waardoor je net een hogere range hebt wanneer je lange afstanden doet dan wanneer je korte afstanden in de stad doet. En dat is bij EVs net andersom en het verschil is dan ook nog eens heel groot blijkbaar.
Daarom lijkt het me bij een EV eens zo belangrijk om een grote theoretische range te hebben als je onderweg of op locatie niet wil gaan bijladen (ook al gaat dat relatief snel tegenwoordig). Afgelopen weekend moest ik bijvoorbeeld naar Amsterdam, wat laat ons zeggen 400km is h/t. Binnen enkele weken moet ik dan weer naar de Ardennen wat zo'n 300km h/t is. Ik tank/laad liefst niet onderweg omdat zowel ik als m'n vriendin sowieso van nature al mensen zijn die te laat vertrekken. Op locatie doe ik dat dan weer niet graag vanwege de hogere prijzen (thuis ken je de goedkope tankstations of kan je goedkoop laden) of omdat je dan vaak betalend moet parkeren om te laden t.o.v. dat je anders op een gratis plaats kan gaan staan zonder laadgelegenheden (zeker in steden als Amsterdam maakt dat een wereld van verschil qua kosten).
Ik overweeg (tegen m'n zin, maar ooit moeten we de stap toch zetten

) om nog een elektrische wagen te kopen dit jaar omdat we de 0 euro BIV/VB vastklikken (zolang een volgende regering daar natuurlijk niet anders over denkt wat betreft de VB). De BIV/VB bij aankoop van een EV vanaf volgend jaar gaat een peulenschil zijn in het begin, maar kan en zal wel makkelijk verhoogd kunnen worden naar de toekomst toe. We zouden dan sowieso voor Tesla gaan omdat die een stuk verder staan dan de concurrentie (+ er zijn imo niet veel mooie EVs en Tesla heeft dat wel redelijk voor elkaar), maar dan zouden we al een nieuwe Tesla M3 LR moeten nemen (WLTP 750km), want met de SR of tweedehands Tesla's van de oudere generatie gaan we bovenstaande afstanden dan al niet comfortabel of helemaal niet halen h/t zonder te gaan hypermilen. Dat is er dan vanuitgaande dat die 40% verlies berekend is op het theoretisch bereik en niet op het bereik in realiteit in de stad bvb. En een nieuwe auto ben ik niet zo'n fan van omdat dat veel afschrijft, dus ik weet niet of het dan wel financieel interessant is om al voor een EV te gaan.
Maar soit, ik wil dit topic nu ook niet verder gaan hijacken. Was even om in te pikken op dat verbruik om even wat ervaringen te krijgen en die heb ik nu.