Elektrische wagens

Screenshot-20251230-175642-My-BMW.jpg
Tof.

Maar ik zie dat nergens staan in mijn app 😳

Paar dagen terug van een tripje naar Oostenrijk en de wintervakantie is het enige moment waar elektrisch rijden (vooral met de vorige generatie wagens) me stoort. In het doorgaan had ik de eerste stop gepland op 300km. Vertrokken met 100% en opgewarmde wagen aan de paal maar toch een 10 min tussenstop moeten maken om dan nog maar met 3% op die geplande stop toe te komen. De helft van dat traject aan 120km/h en later aan 110km/h gedaan. Strategie dan maar aangepast om telkens 150-180km te rijden en zo goed als leeg aan te komen om de hoogste laadsnelheid te hebben. Hierdoor ben je op 1000km al snel bijna 2u extra kwijt, wat dan weer resulteert in slechter verkeer dichter bij de bestemming (Fernpas).

Rij nu al >5 jaar elektrisch (eerst iX3, dan Model Y LR, nu Q4 eTron) en ik ondervind zo goed als nooit echt hinder of stress van het elektrisch rijden. Bovenstaande is uiteraard niet ideaal maar lukt ook voor die één of twee keer in een jaar. In de eerste jaren was het wel wat minder waar goed plannen op voorhand echt noodzakelijk was. Dan toch een paar keer laadfile gehad of stress om leeg te eindigen maar met de hoeveelheid laders die er nu overal zijn, is dat volledig weg.

In de zomer was ik nog best enthousiast over de prestatie van de Q4 in vergelijking met de model Y. Ik haal dan een vergelijkbaar bereik en de laadsnelheid, ondanks de veel lagere piek, is in de praktijk nagenoeg gelijk voor 0-80% doordat de curve veel minder snel inzakt bij de Q4. In de winter is het verschil met de model Y echter groot. Met de Q4 haal ik nu bij normaal rijden op de autostrade geen 250km meer met een volle lading.
Heeft uw Q4 geen warmtepomp?

@Horse wij hebben dat niet. Pre-LCI heeft dat niet. Ze hebben dat er bij de LCI ingestoken. Het is 1 van de redenen waarom ik twijfel om de pre-LCI te houden als de afbetaling gedaan is. Tegen 2027 kan ik wss een leuke LCI op de kop tikken voor bijna evenveel.
Naast de warmtepomp is ook het kleiner scherm hetgeen dat opvalt en het achterlicht. het Halo-zwaard vind ik veel cooler :P

Hier ook...eigen vader die al met 14 jaar met een V60 plug-in rijdt en echt zware issues krijgt en het normaal vindt dat de rembekrachtiging het plots opgeeft en dan weer niet/wel/niet/wel.
Daarnaast wekt die jaarlijks +18.000Kwh via de zonnepanelen.

Ik "zou gij eens niet rap elektrisch rijden? Ge hebt gratis stroom in overvloed"
Hij (rijdt mss 15-20k km/jr) "daar kan ik een elektrische wagen belange niet mee laden. + Een collega van mij kan met en Tesla niet eens van Brussel-kust op en neer zonder bij te laden. Da moet ik niet hebben"
Constant dat elektrisch rijden als iets negatief afschilderen alsof die 15 jaar in de tijd is blijven steken.

Ghoh, ik zou mijn vader nu ook wel niet in een elektrische wagen willen steken eerlijk gezegd.
Die mens kan echt niet met een GSM werken (tegenwoordig krijg ik soms een SMS...vroeger was het enkel bellen) en dat is eigenlijk een conditio sine qua non om elektrisch te rijden.
Laadpalen zoeken, tarieven van de laadpalen raadplegen, status van je laadsessie volgen etc, alles gaat via de GSM. Je moet toch een minimum 'tech-savvy' zijn om daarin te navigeren.

Ghoh, ik zou mijn vader nu ook wel niet in een elektrische wagen willen steken eerlijk gezegd.
Die mens kan echt niet met een GSM werken (tegenwoordig krijg ik soms een SMS...vroeger was het enkel bellen) en dat is eigenlijk een conditio sine qua non om elektrisch te rijden.
Laadpalen zoeken, tarieven van de laadpalen raadplegen, status van je laadsessie volgen etc, alles gaat via de GSM. Je moet toch een minimum 'tech-savvy' zijn om daarin te navigeren.
Tegenwoordig komen laadpalen toch op het gps-systeem van de wagen?;-)

Anderzijds, indien thuisopladen, aankomen en stekker insteken + uittrekken bij wegrijden is makkelijker als gaan tanken.
Edit: indien niet vaak lange afstanden.

@Horse wij hebben dat niet. Pre-LCI heeft dat niet. Ze hebben dat er bij de LCI ingestoken. Het is 1 van de redenen waarom ik twijfel om de pre-LCI te houden als de afbetaling gedaan is. Tegen 2027 kan ik wss een leuke LCI op de kop tikken voor bijna evenveel.
Naast de warmtepomp is ook het kleiner scherm hetgeen dat opvalt en het achterlicht. het Halo-zwaard vind ik veel cooler :p
De IX3 LCI heeft die optie ook niet in de app! :-)

Tegenwoordig komen laadpalen toch op het gps-systeem van de wagen?;-)

Alsof mijn pa wel goed kan werken met een GPS, die gebruikt nog steeds een tomtom met kaarten van 15 jaar oud :laugh:

Zelf toch ook al in situaties gestaan die niet ideaal waren: laden in Frankrijk. Lokale laadpaal. Enkel met een lokale app. App downloaden. Enkel vorm van voorafbetaling. Met kredietkaart 30 euro overgemaakt. Dan beginnen laden. Laadsessie onderbroken. Hebben nu nog altijd een app waar er 25 euro hangt te zweven die we nooit gaan terugzien.

Anderzijds, indien thuisopladen, aankomen en stekker insteken + uittrekken bij wegrijden is makkelijker als gaan tanken.
Edit: indien niet vaak lange afstanden.

Tis vooral die zes keer per jaar dat hij niet thuis zou kunnen laden die problemen zouden geven. Volgende zomer rijdt hij bijvoorbeeld met zijn eigen wagen naar Oostenrijk. Het is zelfs niet de tijd die hij verliest met laden maar enkel het gebruiksgemak: die wil gewoon ergens langs de baan stoppen, met een kredietkaart betalen en een koffie gaan drinken. Geen apps, geen laadkaarten. Op termijn zal dat mogelijk zijn bij alle snelladers, maar bij trage laders zie ik het nog niet gebeuren.

Krijg hier ook voor de eerste keer een bedrijfswagen. Wel een beetje verplicht om bij de Volkswagen groep te gaan (omdat het vrienden zijn/goeie voorwaarden). Wordt waarschijnlijk een Skoda Elroq Corporate 85 met alle opties/pakketten ofwel de Sportline 85 (maar zou toch graag geventileerde zetels willen en op de sportline niet mogelijk). Indien de koffer toch te klein blijkt, wordt het een Enyac Corporate 85 (met enkel trekhaak als optie).

Tripje naar en terug van Parijs met de i4m50

In het opgaan even gestopt aan een fastned lader in Couvin - heel ff moeten wachten omdat er een aantal hun auto precies niet kunnen verzetten na het laden en een paal bezet houden

In het terugkomen iets beter op de details gelet.
416km gereden - 20,9kWh gemiddeld verbruik - zeer tevreden van want het was toch ijskoud met -3 a -5° onderweg.

Aan 100% vertrokken in Parijs, in Charleville-Mézières aan een Tesla lader gestopt met nog 39% batterij (koffietje gedronken en toilet geweest) en terug vertrokken met 88% batterij om thuis aan te komen met 30%

Overal laders genoeg te vinden indien nodig, enkel wat jammer van de verschillende apps en aanbieders

Terug
Bovenaan