Elektrische wagens

"full option" - daar gaat het om.

Die term word al sinds ik 3j ben gebruikt om een kale wagen met lederen zetels en een schuifdak te benoemen.
Echt alle vinkjes? dat is full-option. Dus wat is die full option EX60 exact?

Het is sowieso:

1. een belachelijke vergelijking, want sommige opties wil je helemaal niet (kuch kristallen pook kuch)
2. nog helemaal niet zeker want de configurator staat nog niet online

Zo kan je bij een EQC luchtvering krijgen en op de iX3 niet. Tjah, dan is de ene full niet de andere.
Ik neem aan dat als er full option gezegd wordt, dat het ook echt full option is. Anders is de discussie zinloos.
En trouwens die kristallen pook wil je zeker wel, want het alternatief is rubber.

Ik neem aan dat als er full option gezegd wordt, dat het ook echt full option is. Anders is de discussie zinloos.
En trouwens die kristallen pook wil je zeker wel, want het alternatief is rubber.
De discussie is zinloos en de term is hol. De ene "full option" heeft opties die de andere niet heeft. Dus moet je de exacte opties bekijken om een eerlijke vergelijking te hebben.

Daarenboven ben ik er 100% zeker van dat er minstens één optie niet aangevinkt staat in zijn EX60! Al is het maar de optionele isofix beugel vooraan, de dakdragers, de allerduurste interieurtrim, de wollen matten of de sigarettenaansteker. En dan is hij niet full!

Daarenboven ben ik er 100% zeker van dat er minstens één optie niet aangevinkt staat in zijn EX60! Al is het maar de optionele isofix beugel vooraan, de dakdragers, de allerduurste interieurtrim, de wollen matten of de sigarettenaansteker. En dan is hij niet full!
Dat zijn accessoires en geen opties 🤷‍♂️

Op de ix3 krijg je ook wel wat korting.
Hier op IX3 5% op de A6 Etron 18% zonder er achter te vragen, daar raken ze precies niet vanaf.

Ex90 was trouwens 10% korting.

Het valt me ook op dat je die A6 etron weinig ziet rijden, in vergelijking met bv. de i5. Die is wel een jaar eerder gelanceerd, maar een jaar geleden zag ik de i5 toch een pak meer dan nu de A6 die toch een stuk goedkoper is.

Het kan een gevoel zijn, maar het lijkt me een groot verschil tegenover de vorige generatie A6 vs. 5-reeks. Misschien zijn die kerstboomverlichting achteraan en die 1m² tablet in het interieur toch geen zo'n succes? :thinking:
Of teveel kannibalisatie door de ID.7 die wel goed lijkt te verkopen?

Dat is toch niet mijn ervaring? Een i5 kreeg ik makkelijker in mijn budget dan een A6. Q6 ging wel vlot.
Een Q6 is dan ook een segment lager, don't be fooled by the name it's got.

Ik vermoed dat de KIA C'eed'esque styling verantwoordelijk is voor het falen van de verkoopcijfers. Mijn god die A6 is lelijk.

20,9 kWh/100km bij vriestemperaturen en snelwegsnelheden is zeer indrukwekkend. Dat haalt mijn Seal bijlange na niet, met toch wel heel gelijkaardige specificaties (allebei AWD, vergelijkbaar vermogen, accucapaciteit, WLTP-range, afmetingen).

Late reactie.
Ik heb niet overal 130-120 kunnen/durven rijden
-4° en mistig + wat regen en zomerbanden 😅

Momenteel een 5.700km en zit op 19,9kWh gemiddeld dus eigenlijk wel tevreden qua verbruik.

Dat is toch niet mijn ervaring? Een i5 kreeg ik makkelijker in mijn budget dan een A6. Q6 ging wel vlot.

Dat zal dan van de werkgever en de leasing firma afhangen denk ik? Aankoopprijs van de goedkoopste A6 ligt een stuk lager dan voor de goedkoopste i5 en bij mijn vorig werk was die in leasing ook goedkoper dan de i5. Maar leasing prijzen kunnen inderdaad redelijk uiteen lopen en soms verrassend zijn :)

Ex60 van Volvo zou in eerste instantie in 2 uitrustingniveaus en 3 batterijopties komen.
in Ultra uitvoering met p12 batterij incl korting, exlc btw op 68k komen. 800km wlpt. Is dan full option en grootste batterij.
Goedkoopste zou rond de 46k exl btw zitten.

Ik zit nu toch ook wat te wachten tot hij wordt voorgesteld. Stijl van EX90 ben ik verwachtende en kan mij ergens wel bekoren. Hopen dat ze hun software nu wel wat op orde hebben wat dat was/is bij de EX90 blijkbaar wel een dingetje.

Prijzen die je deelt klinken alvast goed. Enige wat ik wil is panoramadak, trekhaak, 360 camera, al de rest zien we wel.

2025 afgesloten met een kostprijs voor het laden van 8,875 eurocent per km. Iets meer dan in 2024, maar heb wel heel veel publiek geladen dit jaar als ik mijne yuki bekijk. Maar zelfs dan nog, komt op een kostprijs van 8,87 euro per 100km, da's de prijs voor een brandstofwagen die minder dan 6 liter verbruikt. En daarvoor krijg ik 325pk en instant koppel voor in de plek. Dikke merci EV fabrikanten!

Vorige vrijdag mijn EX40 gaan ophalen.

eerste tocht: 250km van Arendal naar huis bij -5 en sneeuwval.
tweede tocht: naar Flå bij -20 :laugh:

Kwestie van direct worst case scenario te gaan doen

Les geleerd, laden gaat traag als het 36 uur buiten gestaan heeft bij -20 ^^ Maar voor de rest heel content tot nu toe.

Als je van een 2012 ford focus komt is de hoeveelheid random warnings en gepiep wel wennen

2025 afgesloten met een kostprijs voor het laden van 8,875 eurocent per km. Iets meer dan in 2024, maar heb wel heel veel publiek geladen dit jaar als ik mijne yuki bekijk. Maar zelfs dan nog, komt op een kostprijs van 8,87 euro per 100km, da's de prijs voor een brandstofwagen die minder dan 6 liter verbruikt. En daarvoor krijg ik 325pk en instant koppel voor in de plek. Dikke merci EV fabrikanten!
€44 om 500km te rijden of €88 om 1000km te rijden is vergelijkbaar met de gemiddelde benzine
alleen is een elektrische wagen wel veel duurder dan een benzine

je koopt dus als particulier best geen elektrische wagen denk ik dan

Hier ook eens berekend en zit iets boven de 11€ per 100km in 2025, en dat is dan exclusief laadpaskost en laadpaal.

Dat is hetzelfde als benzine die 7L doet ongeveer.

€44 om 500km te rijden of €88 om 1000km te rijden is vergelijkbaar met de gemiddelde benzine
alleen is een elektrische wagen wel veel duurder dan een benzine

je koopt dus als particulier best geen elektrische wagen denk ik dan
Het hangt wel sterk af van hoeveel je elektriciteit kost. Kan je thuisladen, dan wordt het wel goedkoper.

Als particulier lag mijn budget altijd rond €25.000 - dat zou mij €450 per maand kosten gedurende 5 jaar
Ik vind dat al genoeg, aangezien daar benzine & verzekering bijkomen. Voor heel wat particulieren is dit juist daarom al geen optie.

Terug
Bovenaan