Elektrische wagens

Het hangt wel sterk af van hoeveel je elektriciteit kost. Kan je thuisladen, dan wordt het wel goedkoper.

Klopt helemaal! Met enkel thuisladen de afgelopen 2 maanden (dus winter = hoger verbruik en quasi geen zonne-energie) zit ik op €0,053 - 0,056 / km. Dat haal ik met geen enkele benzine of diesel zonder zelf te moeten duwen.

Ik mag het hopen. Mijn wagen kost €77.000. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om die als particulier aan te schaffen.

Ik moet nu wel zeggen dat het prijsverschil in aankoop tussen ICE en EV de laatste paar jaar serieus verminderd is. Enerzijds wel doordat de prijzen van ICE's precies ook goed gestegen zijn, anderzijds heeft Tesla met zijn prijsdalingen wel Europese fabrikanten van middenklasse EV's onder druk gezet om iets realistischere prijzen te vragen én heb je een groeiend aanbod Chinese EV's die gewoon meer value for money bieden naast Tesla zelf.
Terugverdientijd blijft wel nog aan de lange kant als je aan de ICE kant niet voor een model met even veel vermogen kiest, ook voor wie meer dan gemiddelde kilometers doet en veel kan thuisladen (liefst nog uit zonne-energie).

2025 afgesloten met een kostprijs voor het laden van 8,875 eurocent per km. Iets meer dan in 2024, maar heb wel heel veel publiek geladen dit jaar als ik mijne yuki bekijk. Maar zelfs dan nog, komt op een kostprijs van 8,87 euro per 100km, da's de prijs voor een brandstofwagen die minder dan 6 liter verbruikt. En daarvoor krijg ik 325pk en instant koppel voor in de plek. Dikke merci EV fabrikanten!
Ik kan het moeilijk exact uitrekenen omdat ik niet weet hoeveel ik exact op zonne energie geladen heb (sinds augustus wel), maar het afgelopen jaar zat ik aan 3,33euro/100km. Ik laad voornamelijk thuis en veel op de zon in de zomer.

Mijn auto is er eentje met 550pk, dus je zou al moeten vergelijken met een BMW M3 die makkelijk 13l/100km slurpt en duur is in taks en BIV.
Een M3 is een van mijn favoriete wagens, maar die kosten om die rijdend te houden zijn vele malen hoger dan van mijn huidige wagen, dus ik zal wel elektrisch rond tuffen. Ik hoef ook niet alle ogen op mij te hebben als ik eens gas geef 😅

ik hoor van de anti EV mannen van kosten aan omvormer en batterijen later ....

Ok maar de meeste vergeten dat de laatste paar jaar de benzine /hybride versies ook uitgerust zijn met een "roetfilter"fijnstof systeem.
Als deze filters binnen een paar jaar dezelfde weg opgaan als de partikelfilters dan is het mijn beurt ☺️

Owja en ze zijn extra bezig met een nox-meting(meter) binnen dit en ... jaar dat er zit aan te komen

ik hoor van de anti EV mannen van kosten aan omvormer en batterijen later ....
Die markt is nog in volle opbouw. Tegen dat wij een nieuwe batterij moeten steken (wegens slijtage, niet door pech dat het vroegtijdig kapot is), zullen er genoeg bedrijfjes zijn die aan een zeer schappelijke prijs een batterijrevisie kunnen uitvoeren.

Klopt helemaal! Met enkel thuisladen de afgelopen 2 maanden (dus winter = hoger verbruik en quasi geen zonne-energie) zit ik op €0,053 - 0,056 / km. Dat haal ik met geen enkele benzine of diesel zonder zelf te moeten duwen.
Gij rijd toch met een i4 nee?

i5 hier maar ongelooflijk verschil toch. Heb eens van Oktober en November gerekend, waar ik voor maar 10€ supercharger had en de rest thuis aan 31c/kwh en ik zit aan 11,5€ per 100km.
2860km voor €328

Natuurlijk rekende ik in mijn gemiddelde niet mee als dat zowat de helft van mijn zonnepanelen komt en dus eigenlijk gratis is natuurlijk. Mijn gemiddelde van 11€ is eigenlijk wel een pak lager als ik dat meereken.

Eens EV's een real life bereik hebben van +750km zullen velen toch tevreden zijn, vandaag moet je toch veelal nog een compromis sluiten, ja er is laadstress, ja je moet meer en langer "tanken", ja het is soms zoeken naar een laadpunt ...

Collega kwam hier gisteren aan met 2km bereik, en die nodige onderweg laadbeurten van 10-20min - leuk is dat allemaal niet, niet onleefbaar maar komende van snel tanken en rijden maar is dat nog steeds een stap achteruit.

i5 hier maar ongelooflijk verschil toch. Heb eens van Oktober en November gerekend, waar ik voor maar 10€ supercharger had en de rest thuis aan 31c/kwh en ik zit aan 11,5€ per 100km.
2860km voor €328

Natuurlijk rekende ik in mijn gemiddelde niet mee als dat zowat de helft van mijn zonnepanelen komt en dus eigenlijk gratis is natuurlijk. Mijn gemiddelde van 11€ is eigenlijk wel een pak lager als ik dat meereken.

Ja, dat is met een i4: gemiddeld verbruik 18 kWh, thuisladen aan €0,30 / kWh. Met meer autostrade was dat misschien 20-21 kWh geweest dus €6 per 100 km.

Maar dan is jouw verbruik toch gigantisch, zowat het dubbele? :oink:

2860km voor €328

Dan heb jij een gemiddeld verbruik van 37,1kWh/100km. Dat kan niet eh :p

2860km voor €328

Rekenfoutje ergens...
Tenzij er ook nog een paar duizend € flitsboetes bij zitten omdat ge alleen autostrade aan minstens 200km/h bolt 😅
En een setje of 2 banden, met die zonder fout elke keer plankgas acceleraties slijten die snel hé 🤣

je koopt dus als particulier best geen elektrische wagen denk ik dan
Hangt er vanaf he.
In de lente tot herfst kan je met voldoende zonnepanelen bijna gratis rijden. (Nee, niet iedereen heeft dat of kan overdag laden, of als je 100km moet rijden naar je werk..)

Dat is overrated. Dat rijbereik heeft maar nut als je heel slechte laadopties hebt en redelijk wat kilometers rijdt per jaar. Of als je van plan bent met minimale pauzes naar het Zuiden te rijden bv.

Dat klopt niet - want ook bij korte ritten spelen meerdere factoren die allen negatief zijn voor een EV:
  • 900km VS 400km = meer dan dubbel zoveel laden, geen drama maar niemand gaat voor zijn plezier tanken of laden, je boet dus in aan comfort
  • in combinatie met de wetenschap dat je met de ene 900km hebt op een paar minuten en voor de andere een veelvoud nodig hebt - dat zal automatisch resulteren in nog meer laden want een mens voelt zich nu eenmaal beter wanneer er toch 100-200km in de batterij zit, je boet dus opnieuw in aan comfort
  • eens vergeten te laden thuis - mogelijks een probleem, zoiezo vertraging
Ik zou wel eens willen weten hoeveel keer per jaar iedereen hier zo ergens aan een laadpunt hangt en dat dan eens relateren aan het aantal gereden km - is hier toevallig iemand die een wagen heeft die dat registreert?

en aan een EV heb je nauwelijks onderhoud. Dat scheelt toch ook een paar duizend euro over 4j als je een pk monster wil.
banden zijn dan weer in het nadeel vrees ik

Dat klopt niet - want ook bij korte ritten spelen meerdere factoren die allen negatief zijn voor een EV:
  • 900km VS 400km = meer dan dubbel zoveel laden, geen drama maar niemand gaat voor zijn plezier tanken of laden, je boet dus in aan comfort
  • in combinatie met de wetenschap dat je met de ene 900km hebt op een paar minuten en voor de andere een veelvoud nodig hebt - dat zal automatisch resulteren in nog meer laden want een mens voelt zich nu eenmaal beter wanneer er toch 100-200km in de batterij zit, je boet dus opnieuw in aan comfort
  • eens vergeten te laden thuis - mogelijks een probleem, zoiezo vertraging
Ik zou wel eens willen weten hoeveel keer per jaar iedereen hier zo ergens aan een laadpunt hangt en dat dan eens relateren aan het aantal gereden km - is hier toevallig iemand die een wagen heeft die dat registreert?
Weerom, zolang je thuis kan laden zie ik het probleem niet.
Ik hang letterlijk dik 300 keer per jaar aan een laadpunt (het mijne) en vind dat echt niet lastig.
Kost mij 20 seconden per dag...
Tenzij je wel elke week een rit doet van 400km of meer in één trek.

Kan je thuis niet laden, dan heb je gelijk.

Ik doe om de paar weken een rit Schiphol en zelfs met de magere range van mijn i4 altijd over en weer geraakt (wel geholpen door de 100km/h limiet in Nederland)

Eens EV's een real life bereik hebben van +750km zullen velen toch tevreden zijn, vandaag moet je toch veelal nog een compromis sluiten, ja er is laadstress
Als je zelf thuis je wagen kan laden, en geen +500km/dag doet, is er geen laadstress.
, ja je moet meer en langer "tanken",
Tja, de wagen staat heel de nacht op de oprit en is 's ochtends opgeladen.
Niet aanschuiven bij een tankstation. Ik woon in de grensstreek, zot hoeveel Hollanders hier aankomen met hun koffers vol jerrycannen. Hoe lang sta je dan aan te schuiven denk je?

Op vakantie heb ik al wel eens 15-20 minuten moeten wachten. Het langste dat ik heb moeten wachten op vakantie was omdat de snellader bij de inrit van het tankstation stond en we dus in de file stonden voor de ICE wagens die moesten gaan tanken.
Voor de rest heb ik op de zwartste zondag van het jaar 5 minuten moeten aanschuiven tot ik kon beginnen met laden in Amiens. En het laden duurde 20 minuten. Die hadden we nodig om te gaan plassen, waar het ook aanschuiven was. Dus de wagen was klaar voor wij er waren.
Ik heb met mijn diesel al even lang moeten wachten om te kunnen tanken en betalen in Frankrijk.

Eerlijk gezegd was ik al aan een pauze toe voor mijn wagen moest laden (Turnhout - Amiens)
ja het is soms zoeken naar een laadpunt ...
In een deftige wagen niet, die vind dat zelf. Ik kan enkel laden bij Tesla en Freshmile. Ik heb geen pasjes of dongles. Op 2,5 jaar nog geen enkele last mee gehad.
Collega kwam hier gisteren aan met 2km bereik, en die nodige onderweg laadbeurten van 10-20min - leuk is dat allemaal niet, niet onleefbaar maar komende van snel tanken en rijden maar is dat nog steeds een stap achteruit.
Wat voor wagen heeft hij dan en hoeveel kilometers heeft hij gereden?
Ik kan me niet voorstellen dat voor woon-werk verkeer in België een deftige EV onvoldoende bereik heeft.
Dat hij dus met 2km bereik aankomt en reeds meerdere laadbeurten heeft moeten doen. Dat snap ik niet.

Ik weet niet of ik je vraag goed begrijp, maar ik laad enkel niet thuis als ik op vakantie moet. Dus 1 of 2x per jaar. Met 30.000km/jaar.
In december een auto voor mijn dochter gaan halen in Keulen, dan heb ik 20 minuten geladen aan een Supercharger.
Mijn dochter was blij dat ze toen naar het toilet kon. Wederom, ik zie het probleem niet.

Ik geef echter wel direct toe, dat als je niet thuis of op het werk kan laden, het plaatje er heel anders uit kan zien.
Maar het blijft grappig dat mensen die een EV hebben er weinig problemen mee hebben.
De meeste argumenten tegen komen van mensen die er geen hebben, en zelfs nog niet geprobeerd hebben.

Kosten op 2,5 jaar:
0€ voor belastingen (en dat blijft zo als de Vlaamse regering hun woord houdt)
0€ voor onderhoud
Ik zou wel een nieuwe filters moeten plaatsen naar het schijnt.

Dan heb jij een gemiddeld verbruik van 37,1kWh/100km. Dat kan niet eh :p

Rekenfoutje ergens...
Tenzij er ook nog een paar duizend € flitsboetes bij zitten omdat ge alleen autostrade aan minstens 200km/h bolt 😅
En een setje of 2 banden, met die zonder fout elke keer plankgas acceleraties slijten die snel hé 🤣

Ik begrijp nu wat er gebeurde. Ik check de kilometers in de BMW App, maar dat toont alleen de kilometers gereden met mijn profiel, niet als de vriendin er mee rijd.

Dit zijn de kwh gefactureerd op basis van de metingen in de laadpaal (niet de wagen dus, daar is het minder vermits er altijd verlies is)

Oktober617,27kwh€191,35
November409,85kwh€127,05
Supercharger15,43kwh€10,52

In de BMW app kilometers:
Oktober111 +1269 = 1380
November811 + 1591 = 2402

Dus het is 328€ voor 3782km, wat dus idd niet 11,5c is maar €8,67 per 100km.

Ik begrijp nu wat er gebeurde. Ik check de kilometers in de BMW App, maar dat toont alleen de kilometers gereden met mijn profiel, niet als de vriendin er mee rijd.

Dit zijn de kwh gefactureerd op basis van de metingen in de laadpaal (niet de wagen dus, daar is het minder vermits er altijd verlies is)

Oktober617,27kwh€191,35
November409,85kwh€127,05
Supercharger15,43kwh€10,52

In de BMW app kilometers:
Oktober111 +1269 = 1380
November811 + 1591 = 2402

Dus het is 328€ voor 3782km, wat dus idd niet 11,5c is maar €8,67 per 100km.
Nog altijd stevig aan bijna 28 kwh/100km.
Zit met de i4 M50 aan een gemiddelde van net over de 20Kwh/100km over net geen 40.000 km

Nog altijd stevig aan bijna 28 kwh/100km.
Zit met de i4 M50 aan een gemiddelde van net over de 20Kwh/100km over net geen 40.000 km
Dit is natuurlijk in oktober/november. In de zomer vlakt dat wel wat lager. En het is inclusief het verlies bij het laden.

In 2025 geeft de App voor mij aan 20,2 als gemiddelde voor bijna 18k km. Ik heb de indruk dat de app misschien wel wat aan de positieve kant is 😅.

Dit is natuurlijk in oktober/november. In de zomer vlakt dat wel wat lager. En het is inclusief het verlies bij het laden.

In 2025 geeft de App voor mij aan 20,2 als gemiddelde voor bijna 18k km. Ik heb de indruk dat de app misschien wel wat aan de positieve kant is 😅.
Bwoa, +-20 lijkt mij een goed richtgetal toch? Na (amper) 200km gemengd verkeer, inclusief voorverwarmen, zit ik 20,3 gemiddeld.

Met de Tesla Model 3 eerder deze week finaal afgeklopt op 17,2 over 100k km. Dat ga ik met de nieuwe niet meer halen :biglaugh:

Terug
Bovenaan