Elektrische wagens

Iemand ervaring met een Cooper S Electric vorig model (2020-2024)? Ja ik weet dat de actieradius niet top is gezien het kleine batterijtje maar dat zou in dit geval niet echt een issue zijn gezien de korte dagelijkse afstanden.
Vraag is vooral rijdt het wat tof en is het wat betrouwbaar....

Ik rij nu 3 maand met de i5 Touring en dat is alleszins een droom. Komend van Tesla voelt het ook op vlak van elektrisch rijden geen downgrade.

Met de A6 kan ik niet vergelijken. We hebben hier thuis wel nog een Q4 en dat Audi-platform is echt niet top, voor mij was dat ook dé reden om zelfs niet naar de A6/Q6 te gaan kijken.
Jij hebt ook de m versie dacht ik?

Welke opties/ pakketten heb jij erbij genomen? Wagen lijkt me al heel compleet.

Die range van 550 zou ik toch voor tekenen. Had graag aan 500 geraakt met de i5 maar meer dan 400 zit er toch niet in, zelfs in de zomer. En denk nu niet dat ik speciaal sportief rij ofzo.

Alles erop en eraan wel, 20” velgen.

Content van ?

Heb er nog twee waar ik over twijfel
-de i5 en de a6 avant

Zelf ook de vergelijking gedaan en uiteindelijk voor de audi gekozen (gekeken voor avant maar beland bij de sportback). Grotere range en interieur waren voor mij o.a. doorslaggevend ivm de i5 (die wat gedateerd aanvoelde imo, wat uiteraard heel relatief is). Als je gaat testrijden, dan best met performance versie rijden om goed te kunnen vergelijken.

Nog niet zoveel km’s gebold, maar voorlopig erg tevreden. Qua range echt een serieuze upgrade (komende van vorige ix3) en plezant bollen dankzij achterwielaandrijving.

Jij hebt ook de m versie dacht ik?

Welke opties/ pakketten heb jij erbij genomen? Wagen lijkt me al heel compleet.
Klopt, M-edition en nog de trekhaak en dan was het budget op. Het enige dat ik spijtig vond niet te kunnen nemen was geheugenfunctie op de zetels, maar dit is verplicht samen met de geventileerde zetels te nemen in het comfort pack en dat viel helemaal buiten budget, zelfs niet mogelijk met eigen opleg.
Voorts heel compleet uitgerust en ik mis eigenlijk niets, er ontbreken geen 'dealbreakers'. Heel anders dan de i4 waar ik toch nog best wat moest aanvinken.
Die range van 550 zou ik toch voor tekenen. Had graag aan 500 geraakt met de i5 maar meer dan 400 zit er toch niet in, zelfs in de zomer. En denk nu niet dat ik speciaal sportief rij ofzo.

Deze week nog een retourtje Duitsland gedaan, 2x 650km. Gemiddeld 40km/10% aan 130 km/h op de autobahn, met vier volwassenen en bagage, dus dat valt toch serieus mee? 19" velgen op winterbanden.
Snelladen ging ook steeds heel vlot, zat altijd mooi net boven de theoretische laadcurve dus die deed dat heel goed.

Maar klopt, met de A6 heb je wat meer range en met de Neue Klasse iX3 nog een stuk meer dus dat is wat jouw prioriteit heeft. Persoonlijk verkoos ik het i5 exterieur en klassiekere interieur boven de looks van de A6 / iX3 met extra range.
Ik rij nu al 4,5j elektrisch en heb nog nooit heel veel belang gehecht aan range dankzij thuisladen, en snelladen is nu ook geen ramp.

EDIT: cijfers aangepast, 100 km/10% is wat enthousiast

Laatst bewerkt:
Klopt, M-edition en nog de trekhaak en dan was het budget op. Het enige dat ik spijtig vond niet te kunnen nemen was geheugenfunctie op de zetels, maar dit is verplicht samen met de geventileerde zetels te nemen in het comfort pack en dat viel helemaal buiten budget, zelfs niet mogelijk met eigen opleg.
Voorts heel compleet uitgerust en ik mis eigenlijk niets, er ontbreken geen 'dealbreakers'. Heel anders dan de i4 waar ik toch nog best wat moest aanvinken.

Deze week nog een retourtje Duitsland gedaan, 2x 650km. Gemiddeld 40km/10% aan 130 km/h op de autobahn, met vier volwassenen en bagage, dus dat valt toch serieus mee? 19" velgen op winterbanden.
Snelladen ging ook steeds heel vlot, zat altijd mooi net boven de theoretische laadcurve dus die deed dat heel goed.

Maar klopt, met de A6 heb je wat meer range en met de Neue Klasse iX3 nog een stuk meer dus dat is wat jouw prioriteit heeft. Persoonlijk verkoos ik het i5 exterieur en klassiekere interieur boven de looks van de A6 / iX3 met extra range.
Ik rij nu al 4,5j elektrisch en heb nog nooit heel veel belang gehecht aan range dankzij thuisladen, en snelladen is nu ook geen ramp.

EDIT: cijfers aangepast, 100 km/10% is wat enthousiast
650km op 100%? Dat zou op 12kwh/100km komen, dat is toch onmogelijk?

Ben hier naar de Efteling geweest deze week, 35% voor 156km dus misschien zou het toch 400 geweest zijn. Gemiddelde van 17,7kw/100km.

Zou pano dak eigelek voor extra verbruik zorgen?

Het wordt de peugeot E 5008 als leasebak.

Ofwel de Allure Business ofwel de GT, afhankelijk van wat in het leasebudget past.

650km op 100%? Dat zou op 12kwh/100km komen, dat is toch onmogelijk?

Ben hier naar de Efteling geweest deze week, 35% voor 156km dus misschien zou het toch 400 geweest zijn. Gemiddelde van 17,7kw/100km.

Zou pano dak eigelek voor extra verbruik zorgen?
Nee ik heb wel geladen he :tongue: exacte range heb ik niet berekend maar ik draaide aan +-40km per 10% voor wat het waard is.

Audi is zo slim geweest van in de duurdere uitvoeringen van de A6 en Q6 een batterij van 95 kWh te leggen, tegenover BMW waar zelfs de i5 M60 het moet stellen met 81 kWh, wat behoorlijk gierig is voor een auto van die prijs. Dat scheelt al 17% in range puur door de grotere batterij.
Met de volgende generatie (Neue Klasse) wordt dat gat weer dichtgereden maar ik vraag me af wat de prijs van de i5 tegen dan wordt...

Audi is zo slim geweest van in de duurdere uitvoeringen van de A6 en Q6 een batterij van 95 kWh te leggen, tegenover BMW waar zelfs de i5 M60 het moet stellen met 81 kWh, wat behoorlijk gierig is voor een auto van die prijs. Dat scheelt al 17% in range puur door de grotere batterij.
Met de volgende generatie (Neue Klasse) wordt dat gat weer dichtgereden maar ik vraag me af wat de prijs van de i5 tegen dan wordt...
Is dat niet het nadeel van een platform dat zowel voor EV als voor ICE gebruikt moet worden: te weinig plaats voor de batterij?
De A6 is ontworpen als EV met skateboard platform.

Ik ben niet voor wagens die zowel ICE als EV moeten kunnen. Dan krijg je allerlei nadelen: nutteloze middentunnel, kleinere batterij, meer gewicht, ...
Handig voor de fabrikant die zijn productielijn kan optimaliseren in onzekere tijden, maar als klant blijf je zitten met een inferieur product, wat meestal ook niet echt goedkoper is.

Laatst bewerkt:
Is dat niet het nadeel van een platform dat zowel voor EV als voor ICE gebruikt moet worden: te weinig plaats voor de batterij?
De A6 is ontworpen als EV met skateboard platform.

Ik ben niet voor wagens die zowel ICE als EV moeten kunnen. Dan krijg je allerlei nadelen: nutteloze middentunnel, kleinere batterij, meer gewicht, ...
Handig voor de fabrikant die zijn productielijn kan optimaliseren in onzekere tijden, maar als klant blijf je zitten met een inferieur product, wat meestal ook niet echt goedkoper is.

Geen idee eigenlijk in welke mate dat een grote rol speelt, bij de i5 beweren ze in ieder geval dat ze de ruimte van die middentunnel gebruiken om een deel van de battery pack in onder te brengen. Sowieso gezien de extra lengte t.o.v. de i4 zou er in de i5 wel ruimte moeten zijn voor een grotere batterij dan die 81 kWh die ze onder de i4 kunnen passen.

Sowieso wel akkoord dat die gedeelde platformen absoluut niet ideaal zijn.

Terug
Bovenaan