Elektrische wagens

Bon, deze middag een VW ID Buzz gaan bekijken als lease auto. Volgens copilot zou hij in budget moeten zitten.

Moest die lazy verkoper eens zijn offerte doorsturen, kan ik hem in het systeem steken. Maar meneer wil blijkbaar zijn comissie niet... "Ik email hem binnen het uur". 9h later...

Bij ons was in November (maar die dingen veranderen natuurlijk) de Peugeot 5008 GT goedkoper dan ID buzz. Was je ook niet geinteresseerd in de 5008?

Bij ons was in November (maar die dingen veranderen natuurlijk) de Peugeot 5008 GT goedkoper dan ID buzz. Was je ook niet geinteresseerd in de 5008?

Ja, ik heb 5008 offerte die binnen budget past. Maar Fleet pusht ons richting VW+Audi omdat we daar blijkbaar extra kortingen hebben bij Ayvens... En de madam en kinderen vinden het busje wel cool 🤡

En die Buzz is natuurlijk wel een pak ruimer dan de 5008 GT - vooral de 3e rij. En qua prijs zijn ze zo goed als hetzelfde (schelen 2000 euro) en met die extra VW kortingen mogelijks in budget... Volgens copilot zou het 10 tot 30 euro boven budget zijn, in which case het snel beslist is. Als het magisch onder budget is, komt er nog een 3e rij stoelen in en dan eventueel de LWB versie.

Heb mogen bellen naar meneertje de verkoper voor de offerte op mail te krijgen "euh ja, ze zitten nog in draft, ik stuur het je meteen". Nog een half uur mogen wachten... Zit nu bij Ayvens, fingers crossed.

De Peugeot 5008 was ~ 35000 ex BTW --> 40 onder budget
De Peugeot 5008 GT was ~ 38000 ex BTW --> Nog niet ingediend in afwachting van de Buzz
De Buzz Energy was ~ 40000 ex BTW

Ik doe basic mathematics. 5000 verschil/48mnd = 100 - 40. 60 boven budget. Doe er nog wat Ayvens kortingen bij en beter behoud van waarde voor de Buzz en het zal wsch binnen of beetje erboven zijn. Als het er totaal niet in past, zal het nog wat opties in de 5008 smijten worden of de GT optimaliseren. Daar is er nog wel ruimte om wat met de packages en kleuren te spelen en die zeker binnen budget te houden.

De kia pv5 al bekeken? Die ID Buzz is imho overroepen

Er zijn hier geen Kia dealers in de buurt en Fleet doet achterlijk over Kia. Anderes was het zeker een optie.

Ze laten me nu al 45 mijn rijden voor winterbanden terwijl er hier 7 miljoen bandencentrales en garages van VW in de buurt zijn... -_-

Heb je het dan over de energy LWB m(Long wheel base), die stond er bij ons op. De kinderen vinden die ook wel cool, maar ik zit 95% van de tijd alleen in de wagen. Wil ook geen wagen met maar 470km WLPT range, mijne nu heeft er 460 en dat is veel te weinig. In realiteit is dat 250-350km.

Laatst bewerkt:
Mijn poolwagen 4 weken na datum (...) in ontvangst mogen nemen: een GLA 250e.
Hebben ze daar toch wel maar een 8Ampere thuislader bij gestoken zeker. :laugh:
Ja mannen, het is maar een plug-in hybride (met op het eerste zicht écht opvallend kleine benzinetank), maar om daar nu op gaan besparen door het slechts uit te rusten als 8A in plaats van 13 of 16A.

Moet ook nog eens zit of en hoe ik die batterijstatus kan uitlezen op de smartphone app, of nog beter langs een of andere API zodat het in Home Assistant kan.

Wat dan wel? Alle mogelijke veiligheidsopties zitten erop, verder 5 NCAP-sterren (al smijten ze daar imho mee), wat is jouw criteria?

Goeie vraag, NCAP zie ik ook als een soort minimum. Voor de rest heb ik niet echt meetbare criteria vrees ik; al die veiligheidsopties (bij om het even welk merk) zijn maar zo goed als hoe ze in de praktijk werken en dat kan je niet zomaar aflezen.

Maar ik krijg wel een punthoofd van zo'n systemen die niet goed afgesteld zijn en teveel valse waarschuwingen geven. Een paar jaar geleden nog een Audi gehad die bij de minste asverschuiving keihard in de remmen ging; nu een BMW die te vaak zaagt dat ik het stuur moet vasthouden terwijl ik het met 2 handen vast heb...

Goeie vraag, NCAP zie ik ook als een soort minimum. Voor de rest heb ik niet echt meetbare criteria vrees ik; al die veiligheidsopties (bij om het even welk merk) zijn maar zo goed als hoe ze in de praktijk werken en dat kan je niet zomaar aflezen.

Maar ik krijg wel een punthoofd van zo'n systemen die niet goed afgesteld zijn en teveel valse waarschuwingen geven. Een paar jaar geleden nog een Audi gehad die bij de minste asverschuiving keihard in de remmen ging; nu een BMW die te vaak zaagt dat ik het stuur moet vasthouden terwijl ik het met 2 handen vast heb...
Zal idd moeten blijken, je kan die meldingen afzetten maar ik lees ook dat als er "gevaarlijk rijgedrag" vertoond wordt, die meldingen zichzelf aanzetten :laugh:

Naar veiligheid zelf toe heb ik nu wel geen schrik, je ziet op het Dashboard dat de wagen elke auto/fietser/voetganger herkend, ik stond aan het Permeke in Antwerpen en zelfs een voetganger die 50 meter verderop overstap herkende de wagen... In China ook level 3 van zelfrijden, in Europa level 2, zal dus wel snor zitten?

Ja mannen, het is maar een plug-in hybride (met op het eerste zicht écht opvallend kleine benzinetank), maar om daar nu op gaan besparen door het slechts uit te rusten als 8A in plaats van 13 of 16A.
Tenzij je een dedicated stopcontact hebt die langdurig 16A aankan, is dat geen goed idee om te doen via een normaal stopcontact.

Moet ook nog eens zit of en hoe ik die batterijstatus kan uitlezen op de smartphone app, of nog beter langs een of andere API zodat het in Home Assistant kan.

Tenzij je een dedicated stopcontact hebt die langdurig 16A aankan, is dat geen goed idee om te doen via een normaal stopcontact.
Inderdaad, 16A continue voor meerdere uren doe je best enkel via een CEE stekker.

De BMW granny charger doet ook maar 10A via gewone stekker.

Carwow vergelijkende test tussen de BMW iX3, Audi Q6 en Tesla Model Y:

Stukje waar ik naar gelinkt heb, gaat over het rijden op binnenwegen.
Ik verschiet eigenlijk wel dat de BMW met hun geschiedenis en gehypte "Heart of Joy" als laatste komt op dit onderdeel.
Daar was toch iedere reviewer bij eerste ritten in december in Spanje lyrisch over?

Heb je het dan over de energy LWB m(Long wheel base), die stond er bij ons op. De kinderen vinden die ook wel cool, maar ik zit 95% van de tijd alleen in de wagen. Wil ook geen wagen met maar 470km WLPT range, mijne nu heeft er 460 en dat is veel te weinig. In realiteit is dat 250-350km.

Beggars can't be choosers.

Ik zit ook meestal alleen in de auto. Maar er zijn nu eenmaal dagen, minstens 1 per week, waar we alle 5 in de auto moeten. En die 3 smurfen in kinderstoelen. En dan zijn de opties nu eenmaal beperkt.

En range maakt voor mij niet uit. We doen misschien 2x of 3x per jaar een rit langer dan 100km en dan is het met mijn 4 vrouwen toch elk uur stoppen om te pissen. En we doen geen skireizen meer, dus geen sneeuw/koude/miserie bij het vele bijladen anyway.

Anyway, het was de NWB (de korte dus) en zonder 3e rij. En die zit al 50 euro boven budget. Niet veel zin in compromissen als het al boven de prijs zit, terwijl ik bij de Peugeot zo goed als alles kan pakken wat ik wil met een 3e rij en dakrails en heel de reutemeteut. (En er is blijkbaar een API om de auto te integreren in mijn HA terwijl die bij VW zou ontbreken. Als ik Copilot mag geloven althans). Juist een updated 5008 GT offerte ingediend.

Ik zit ook meestal alleen in de auto. Maar er zijn nu eenmaal dagen, minstens 1 per week, waar we alle 5 in de auto moeten. En die 3 smurfen in kinderstoelen. En dan zijn de opties nu eenmaal beperkt.

En range maakt voor mij niet uit. We doen misschien 2x of 3x per jaar een rit langer dan 100km en dan is het met mijn 4 vrouwen toch elk uur stoppen om te pissen. En we doen geen skireizen meer, dus geen sneeuw/koude/miserie bij het vele bijladen anyway.

Anyway, het was de NWB (de korte dus) en zonder 3e rij. En die zit al 50 euro boven budget. Niet veel zin in compromissen als het al boven de prijs zit, terwijl ik bij de Peugeot zo goed als alles kan pakken wat ik wil met een 3e rij en dakrails en heel de reutemeteut. (En er is blijkbaar een API om de auto te integreren in mijn HA terwijl die bij VW zou ontbreken. Als ik Copilot mag geloven althans). Juist een updated 5008 GT offerte ingediend.

Die prijzen schommelen nu wel van bedrijf tot bedrijf. We hebben met een jaarlijkse bedrijfswagenkost van 20+ miljoen een redelijke vloot en er wordt rechtstreeks met de invoerders onderhandeld over op voorhand samengestelde wagens. Dus afhankelijk van wat de merken willen verkopen wordt de lijst hier samengesteld.

Kinderen in een stoel nemen veel meer plaats in dan hier 3 tieners zo breed als een grasspriet. Bij mij wordt vooral beenruimte nijpend, niet de breedte bvb.
Ik heb gisteren de 3 kinderen in de nieuwe iX3 gezet en dat was (net zoals in mijn iX3) krap, vooral de koffer is wat gegroeid heb ik de indruk en de binnenruimte niet echt. (voor de rest is die vanbinnen wel OK, de buitenkant... lelijk). Als ik de binnenruimte vergelijk met een ID7 touring en polestar 4 zijn dat voor een gezin met tieners betere wagens, de ID7 touring vooral als je nog veel wil meesleuren.

Ik doe geregeld 250km op een dag en dat red ik in de winter soms maar net. Als ik 's morgens niet 100% vertrek moet ik mogelijks gaan snelladen. Dus iets meer range is wel gewenst.

Qua co-pilot, dat is de enige AI assistant die we mogen gebruiken opt werk, die is wel regelmatig mis, zelfs met duidelijke specs...
HA integratie zou ik niet teveel meetellen, ik had dat met BMW ook maar tegenwoordig is dat dichtgevezen. Al kan je nog af en toe pollen alsof het de BMW app is, het is toch veel minder interessant.

Er is ook een API voor VW, Ik start het laden van mijn e-Golf geregeld met HA.

Er is ook een API voor VW, Ik start het laden van mijn e-Golf geregeld met HA.

Dan is die er wss toch al een hele tijd. Ik heb de auto integratie niet mer opnieuw gedaan. Ik gebruik enkel de lokale API van de laadpaal. Die kan niemand blokkeren en is altijd beschikbaar en zal met elke wagen werken.

Volgens ADAC pech statistieken zijn EV's betrouwbaarder dan ICE auto's:

Nog een interessante vaststelling uit het ADAC-onderzoek: bij gelijke leeftijd vallen elektrische auto’s minder vaak in panne dan modellen met een verbrandingsmotor. Na twee jaar ligt het gemiddelde op 2,1 pannes per 1.000 elektrische auto’s, tegenover 5,8 bij modellen met verbrandingsmotor. Dat is bijna drie keer minder. Na vijf jaar wordt het verschil kleiner, maar het blijft duidelijk: 10,3 tegenover 17,4, goed voor nog altijd 40% minder pannes bij elektrische auto’s.

12V batterij is bij alle auto's de grootste boosdoener dat hulp van ADAC nodig is:
Wie denkt aan pech bij moderne auto’s, denkt vaak aan almaar ingewikkeldere techniek: complexere motoren, geavanceerde rijhulpsystemen, overal schermen. En toch ligt de grootste boosdoener in 2025 elders: de 12V-batterij, die het boordnet voedt. Die is verantwoordelijk voor 45,4% van de interventies, tegenover 35,7% tien jaar geleden. Daarna volgen problemen met de motor of motorelektronica (21,8%), defecten aan startmotor of alternator (10,4%), banden (8,9%) en storingen aan de centrale vergrendeling (6,8%). Die verhoudingen blijven trouwens jaar na jaar bijna identiek.

Dat vind ik dan wel positief aan Tesla, dat die de stap voorwaarts hebben gezet en een 16V Lithium batterij gebruiken voor het boordnet.
Er zijn altijd maar meer en meer componenten die de 12V batterij snel leegslurpen met alle lastige gevolgen.

Er zijn hier geen Kia dealers in de buurt en Fleet doet achterlijk over Kia. Anderes was het zeker een optie.

Ze laten me nu al 45 mijn rijden voor winterbanden terwijl er hier 7 miljoen bandencentrales en garages van VW in de buurt zijn... -_-

Bon, daarnet de autostoelen in de 5008 gaan testen (3 op een rij en 2 vooraan en 1 achteraan) en madam beginnen bleiten omdat ze bang is voor te weinig plek... -_-

Toch de PV5 eens bekeken. Die is zo goedkoop. Op de simulator is de Elite met 71 kWh batterij en alle opties 50 euro onder budget, dus zal met een echte offerte ook wel in budget passen.... Alleen mogen we 45 min bollen naar de dichtste garage... Het weekend is al weer goed gevuld - een auto gaan kiezen met 3 kinderen mee. De verkoper zal content zijn.

Laatst bewerkt:
Bon, daarnet de autostoelen in de 5008 gaan testen (3 op een rij en 2 vooraan en 1 achteraan) en madam beginnen bleiten omdat ze bang is voor te weinig plek... -_-

Toch de PV5 eens bekeken. Die is zo goedkoop. Op de simulator is de Elite met 71 kWh batterij en alle opties 50 euro onder budget, dus zal met een echte offerte ook wel in budget passen.... Alleen mogen we 45 min bollen naar de dichtste garage... Het weekend is al weer goed gevuld - een auto gaan kiezen met 3 kinderen mee. De verkoper zal content zijn.
Hoe oud zijn de oudste kinderen? Mogelijk zijn die bijna groot genoeg om met een zitverhoger verder te kunnen zodat het misschien maar een paar maand/jaar meer nodig is om met drie kinderstoelen in de auto onderweg te zijn?

Terug
Bovenaan