Elektrische wagens

Momenteel mooie korting bij aankoop van een stock Firefly select (Nio).
Ik twijfel echter ivm lange termijn ondersteuning. Doel is om de auto op te rijden, dus 15-20jaar. Restwaarde is dus niet zo belangrijk voor mij.
Ga ik al die tijd service kunnen krijgen of gaat dit merk de Europese markt verlaten op een gegeven moment?
Iemand enig inzicht hieromtrent?
Ik weet dat er in een China een harde concurrentiestrijd bezig is en dat er daar 100% zeker verschillende merken gaan wegvallen. Nio zelf bestaat al lang en heeft een zeer mooi premium product. Echter hebben ze toch al jaren slechte resultaten en wil de grote verkoop niet echt op gang komen.
Goeie vraag. Nio zet zichzelf naar mijn gevoel te hoog in de markt: weinig mensen die zoveel geld willen neerleggen voor een onbekend Chinees merk, terwijl merken zoals BYD en Xpeng met lager geprijsde voertuigen komen die qua bouwkwaliteit niet veel moeten onderdoen voor een Nio. De stockwagens van Firefly zijn inderdaad wel redelijk goed geprijsd - of toch de Select uitvoering. Vergeleken met bijvoorbeeld Leapmotor zijn ze alsnog niet heel goedkoop.
De toekomst zal moeten uitwijzen of Firefly en bij uitbreiding Nio een succesverhaal zal worden, maar ik zou mijn hand er niet voor in het vuur steken.

@Hellbull89 heb testrit gedaan met de Firefly en dat is gewoon een goed afgewerkte en uitstekend rijdende auto. Met de leapmotor niet kunnen rijden maar wel op het salon uitgebreid de tijd gepakt om de B10 te bekijken en had daar het gevoel dat het qua kwaliteit een categorie minder is.
Volgende week lancering van de Skoda epiq, ben eens benieuw naar de prijzen maar zal wel dik tegenvallen. Ik ben op zich wel geneigd om de europese markt te steunen maar de huidige firefly korting maakt het moeilijk kiezen.

@Hellbull89 heb testrit gedaan met de Firefly en dat is gewoon een goed afgewerkte en uitstekend rijdende auto. Met de leapmotor niet kunnen rijden maar wel op het salon uitgebreid de tijd gepakt om de B10 te bekijken en had daar het gevoel dat het qua kwaliteit een categorie minder is.
Volgende week lancering van de Skoda epiq, ben eens benieuw naar de prijzen maar zal wel dik tegenvallen. Ik ben op zich wel geneigd om de europese markt te steunen maar de huidige firefly korting maakt het moeilijk kiezen.
Afwerking van de Firefly staat inderdaad op zeer hoog niveau, ik zou durven zeggen het hoogste niveau dat in het B-segment ooit is behaald. Over rijgedrag kan ik niks zeggen.

Natuurlijk, de Leapmotor B10 is qua afwerking iets minder, maar voor 30k heb je daarmee natuurlijk wel een C-segment SUV met een batterij van 67 kWh. De instapversie met de kleinere accu is er vanaf 26k met de huidige korting, ongeveer dezelfde prijs als een Firefly in stock. Ook een ongeziene aanbieding, imo.

Iemand ervaring met de ID.7 Tourer GTX (of Business Premium RWD)& BMW i5 tourer (M-eDrive40 RWD)?
Ik ben op zoek naar een nieuwe leasekar. Beiden passen in budget: De ID.7 full option, de BMW rijkelijk uitgerust (maar bv. geen pano/ adapatief chasis.)

Mijn prioriteit ligt voornamelijk op comfort (chasis, ruimte op zowel achterbank als koffer [2 kleine kids], rijhulpsystemen voor de file) en range.
  • Comfort van Chasis: Geen idee hoe ze zich verhouden.
  • Rijhulpsystemen: BMW heeft o.m. driving assist pro pakket, maar geen idee hoe dat vergelijkt met bv. VW travel assist.
  • Comfort: Ook geen ervaring met de VW stoelen, de BMW heeft de comfortstoelen.
  • Ruimte: VW lijkt wat ruimer op de achterbank op foto, de koffer ontloopt elkaar op papier niet veel.
  • Range: ID.7 net iets beter (?)
Sterke meningen worden geapprecieerd!
PS: Ik ben er ook nog niet over uit of de GTX zijn kleinere range tvv AWD het eigenlijk waard is..

Iemand ervaring met de ID.7 Tourer GTX (of Business Premium RWD)& BMW i5 tourer (M-eDrive40 RWD)?
Ik ben op zoek naar een nieuwe leasekar. Beiden passen in budget: De ID.7 full option, de BMW rijkelijk uitgerust (maar bv. geen pano/ adapatief chasis.)

Mijn prioriteit ligt voornamelijk op comfort (chasis, ruimte op zowel achterbank als koffer [2 kleine kids], rijhulpsystemen voor de file) en range.
  • Comfort van Chasis: Geen idee hoe ze zich verhouden.
  • Rijhulpsystemen: BMW heeft o.m. driving assist pro pakket, maar geen idee hoe dat vergelijkt met bv. VW travel assist.
  • Comfort: Ook geen ervaring met de VW stoelen, de BMW heeft de comfortstoelen.
  • Ruimte: VW lijkt wat ruimer op de achterbank op foto, de koffer ontloopt elkaar op papier niet veel.
  • Range: ID.7 net iets beter (?)
Sterke meningen worden geapprecieerd!
PS: Ik ben er ook nog niet over uit of de GTX zijn kleinere range tvv AWD het eigenlijk waard is..
Rijden en comfort : BMW i5
Range en ruimte: VW id7

Verschil zal niet zo groot zijn. Er gaat wel niets boven die comfortstoelen van BMW.

De i5 is ook wel wat groter aan de buitenkant, naar parkeren maakt dat wel wat uit.

Dat range verschil tussen de ID.7 en i5 is wel beperkt, ~35 km op een volle batterij (vergeleken met de GTX, eerder 50 km dus ~10% voor de RWD versie) zal nu niet het verschil maken denk ik?

Ik zou voor ID7 niet de AWD GTX nemen.
Weinig pk’s erbij, iets kortere range, maar vooral een grotere draaicirkel. De RWD heeft echt een kleine draaicirkel en dat is toch best handig om de lange wagen te manoeuvreren. AWD enkel handig bij eventuele skivakanties en dan nog moet het net gesneeuwd hebben en moet je ergens verblijven op het einde van een steile straat, zoals wij dit jaar 😁
ID7 massage en ventilatie zetels zijn top. Kan wel niet vergelijken met i5.

Dat lijkt me wel een uitzonderlijke prijs, de i5 e40 sedans die nu als stockwagen te koop staan onder de 70 K€ zijn vooral zeer kale uitvoeringen, de full options lopen op tot 90K+ in de meest extreme gevallen.

De goedkoopste i4 e40 stockwagens vallen maar ~5K€ goedkoper uit dan de i5, het is wel een feit dat dat minder is dan het verschil in catalogusprijs dat eerder 10 K€ is.
Ik viel eerlijk van mijn stoel toen ik even keek indertijd. Mn pa heeft de goedkoopste er uit kunnen vissen en er waren inderdaad wagens die +10k waren en amper extra opties hadden. Met de stoelen en bekleding kan je natuurlijk wel je fikken verbranden. Dus véél steek kon ik niet echt maken uit de pricing. Maar vandeweek nog eens gekeken en je hebt toch deftig uitgeruste wagens, nog steeds voor een lage prijs.

Pak nu dit :

Die is toch waanzinnig goed uitgerust?

En bij de Tourings vind ik dit op de eerste pagina :

Die hebben bijna dezelfde opties behalve het panoramisch dak en nog wat bagatellen.

En als je dan dit bekijkt...

Misschien mis ik daar een paar zotte opties van 25k, maar ik denk het niet.

Ik viel eerlijk van mijn stoel toen ik even keek indertijd. Mn pa heeft de goedkoopste er uit kunnen vissen en er waren inderdaad wagens die +10k waren en amper extra opties hadden. Met de stoelen en bekleding kan je natuurlijk wel je fikken verbranden. Dus véél steek kon ik niet echt maken uit de pricing. Maar vandeweek nog eens gekeken en je hebt toch deftig uitgeruste wagens, nog steeds voor een lage prijs.

Pak nu dit :

Die is toch waanzinnig goed uitgerust?

En bij de Tourings vind ik dit op de eerste pagina :

Die hebben bijna dezelfde opties behalve het panoramisch dak en nog wat bagatellen.

En als je dan dit bekijkt...

Misschien mis ik daar een paar zotte opties van 25k, maar ik denk het niet.

Die eerste 2 zijn wel scherp qua prijs, daar heb je al een deftig aantal optie packs en zit je qua prijs nog onder de theoretische "vanafprijs" voor een kale i5. Wel nog een heel eind verwijderd van een quasi full option, daar moet je nog zeker 10-15 K€ aan opties bij doen zonder in de extremen te gaan van individuele kleur.

Die van 99 K€ lijkt me ook wel heel stevig doorgerekend, dat lijkt me een gevalletje van dealerkorting €0.

Rijden en comfort : BMW i5
Range en ruimte: VW id7

Verschil zal niet zo groot zijn. Er gaat wel niets boven die comfortstoelen van BMW.

De i5 is ook wel wat groter aan de buitenkant, naar parkeren maakt dat wel wat uit.
Had jij ook een i5? Is dat adaptief chasis de moeite (kleinere draaicirkel)?

Vandaag eens langsgegaan in de BMW garage. Beenruimte op de achterbank lijkt niet royaal.
Rear-facing kinderzitje rechtsachter zou het mogelijks wat krap maken voor de passagier vooraan.
Kofferruimte van de i5 vs. ID.7 valt moeilijk in te schatten met het oog..

Ik zou voor ID7 niet de AWD GTX nemen.
Weinig pk’s erbij, iets kortere range, maar vooral een grotere draaicirkel. De RWD heeft echt een kleine draaicirkel en dat is toch best handig om de lange wagen te manoeuvreren. AWD enkel handig bij eventuele skivakanties en dan nog moet het net gesneeuwd hebben en moet je ergens verblijven op het einde van een steile straat, zoals wij dit jaar 😁
ID7 massage en ventilatie zetels zijn top. Kan wel niet vergelijken met i5.

Dat is inderdaad de afweging. 54pk zou ik niet mega voelen - 4WD zelden nodig in BE, maar als je het nodig hebt...
Daarnaast, zijn die Ergoactif 'stoffen' zetels wat proper te houden?

Had jij ook een i5? Is dat adaptief chasis de moeite (kleinere draaicirkel)?

Vandaag eens langsgegaan in de BMW garage. Beenruimte op de achterbank lijkt niet royaal.
Rear-facing kinderzitje rechtsachter zou het mogelijks wat krap maken voor de passagier vooraan.
Kofferruimte van de i5 vs. ID.7 valt moeilijk in te schatten met het oog..
Jep. Heb zelf dat adaptief chassis niet, dus zou het niet weten. Vind de draaicirkel een non-issue, nooit last van gehad.

Weet niet hoe groot je passagier is maar hier is het toch ruim voor de kinderen achteraan. In de zomer gaat er nog vanalles onderaan tussen passagier en achterzetel zonder veel probleem bv. Heb wel nooit rear-facing kinderzitje in de i5 gehad.

Sinds deze week 25.000km afgelegd met mijn golf en zit op een gemiddelde van 13,6 kWh/100km.
Als ik de pomp passeer en de prijzen zie, dan mis ik het dieselen allerminst. :tongue:

Is dat adaptief chasis de moeite (kleinere draaicirkel)?
Kleinere draaicirkel staat los van adaptief chassis (dcc). Je hebt geen aandrijving op de voorwielen dus kan je de wielen verder draaien.
DCC is best comfortabel en soms handig dat je een ander profiel kan kiezen, maar nu niet dat ik dat dagelijks gebruik. Ook zet hij zich elke keer standaard terug naar de comfort stand.

Dat is inderdaad de afweging. 54pk zou ik niet mega voelen - 4WD zelden nodig in BE, maar als je het nodig hebt...
Ik kan me geen enkele condities inbeelden waar je in België echt 4WD nodig hebt.

Daarnaast, zijn die Ergoactif 'stoffen' zetels wat proper te houden?
Tot hiertoe geen probleem mee. Ik eet wel niet (meer) in de wagen.

Hebben ze iets laten weten over het feit dat de garantie bij ons ook richting 15j of 300k km ging? Had dat gelezen voor Amerika en voor Duitsland, nog niet direct iets bij ons over gehoord.

Ik heb nog geen brief gehad :p.
Nee, niks over vernomen. Herstelling was onder garantie, gewoon nog moeten dokken voor zomerbandenwissel (hij stond toch in de werkplaats :lol: )

Voor degene met een ID7 (tourer), moeten jullie je rempedaal ook zo belachelijk ver indrukken om te remmen. De travel is echt enorm imo. Je hebt de indruk dat de eerste 5 cm echt helemaal niks doet, alsof je een spons indrukt. Zijn er settings die dat gevoel verbeteren?
Het is ook een vreemd gegeven dat het rempedaal uit zichzelf beweegt als die zelf remt.

Als ik dat vergelijk met de rem van mijn iX3, daar is dat veel korter en het pedaal beweegt niet als de auto zelf afremt naar stilstand.

Laatst bewerkt:
Voor degene met een ID7 (tourer), moeten jullie je rempedaal ook zo belachelijk ver indrukken om te remmen. De travel is echt enorm imo. Je hebt de indruk dat de eerste 5 cm echt helemaal niks doet, alsof je een spons indrukt. Zijn er settings die dat gevoel verbeteren?
Het is ook een vreemd gegeven dat het rempedaal uit zichzelf beweegt als die zelf remt.

Als ik dat vergelijk met de rem van mijn iX3, daar is dat veel korter en het pedaal beweegt niet als de auto zelf afremt naar stilstand.
Het rempedaal dat uit zichzelf beweegt als de auto afremt (op ACC bijvoorbeeld) heb ik toch ook nog nooit meegemaakt. Beweegt het gaspedaal dan ook uit zichzelf als de ACC aan staat? :unsure:

Doet me wat denken aan die stereo-installaties uit de jaren 90, waar de volumeknop vanzelf ronddraaide als het volume werd aangepast met de afstandsbediening.

Terug
Bovenaan