Afgelopen dinsdag een test gedaan met de ID.3 (58kwh), de wagen zelf heeft me positief verrast qua rijden, technologie, alles bleef werken
Door de range was ik echter onaangenaam verrast. Dinsdag was het 7°C, wat ik nu niet als uitzonderlijk koud aanzie, na 76 km aan representatieve km's voor mij (+-25km gewestwegen van 70 die door dorpskernen gaan waar je 50 mag, +-50km autosnelweg waar ik 125 reed op cc) had ik 30% van de batterij verbruikt.
Dat zou neerkomen op een effectieve range van 254km. Als je dan nog een rekening moet houden met het feit dat het voor de batterij best is om die niet te veel boven de 80% te laden kom je nog aan een range van 203km. Mijn langste structurele wekelijkse rit is 187 km enkel (en 's avonds dus terug), dat geeft me een marge van 16km bij een nieuwe batterij, dat zie ik echt niet zitten..
Aan mijn baas doorgegeven dat het een Polestar 2 of Tesla model 3 long range zal moeten zijn of toch hybride. Uit overtuiging zou ik elektrisch verkiezen, maar het moet wel wat haalbaar blijven, na een dag van 12 uur zie ik me niet nog met volle goesting een halfuurke aan de laadpaal staan wachten. Of zie ik het nu allemaal wat te pessimistisch?