Elektrische wagens

Het blijft daarmee 1 van de goeikoopste Porsches die je kan kopen he. Voor de Model S vind ik dat een pak moeilijker te verantwoorden
ja akkoord, TCO is allemaal aantrekkelijk. maar denk niet dat ik die overschrijving naar de garage zou kunnen bevestigen met mijn bakske van de bank :LOL:

tzou denk ik ni gaan ook ni zonder naar mijn bankdirecteur te bellen om de daglimieten te verhogen :D

Laatst bewerkt:
100K voor nen auto.. het gaat er bij mij echt ni hé. Boekhoudkundig op 5 jaar is dat allemaal haalbaar maar ik zou me daar zoooo rot bij voelen van zo een fortuin aan een auto te hangen...
ligt wss aan mij :LOL:
Je moet maar eens rondneuzen op de lease configurators. De prijzen van super dure (in aanschafwaarde) EV's vallen soms echt goed mee in de lease.

Klopt, maar het is 1000€ minder dan de goedkoopste model S he. Je zit al aan 17k€ aan opties voor je aan 100k zit (en dat is ongeveer de "aanvaardbare" prijs. Het blijft veel geld maar imo is het plots wel doenbaar...

En gezien de Audi GT op hetzelfde platform zal staan, en dan goedkoper gaat worden...

Anderzijds, 5,4s zal altijd snel blijven, maar hij wordt wel door heel veel EV's afgetroefd aan de stoplichten, en dat is toch een beetje jammer als je een Porsche koopt.

Het is 1000 euro meer voor de Porsche maar die Tesla heeft wel ook betere specs dan die instap Porsche. Ik zou ook nooit een Tesla van 90k kopen, dat is echt dag en nacht verschil met een Porsche qua afwerking inderdaad. Ben wel benieuwd naar de instapprijs van de Audi e-tron GT nu.

Mja, ik zou toch ook denken ‘hmm, die is geen 100k waard’. Dat is bijna dubbel van een BMW 3-reeks (give or take), dus is dat dan ook dubbel plezier? Weet niet.. misschien de eerste week, maar daarna. Blijft elektrisch rijden, geen geluid etc.

Zou nog liever een ‘oude’ M3 hebben dan een Porsche Taycan denk ik.

Maar als ik echt moet kiezen tussen Tesla of Porsche, dan denk ik dat er niemand twijfelt..

Afgelopen dinsdag een test gedaan met de ID.3 (58kwh), de wagen zelf heeft me positief verrast qua rijden, technologie, alles bleef werken :p

Door de range was ik echter onaangenaam verrast. Dinsdag was het 7°C, wat ik nu niet als uitzonderlijk koud aanzie, na 76 km aan representatieve km's voor mij (+-25km gewestwegen van 70 die door dorpskernen gaan waar je 50 mag, +-50km autosnelweg waar ik 125 reed op cc) had ik 30% van de batterij verbruikt.

Dat zou neerkomen op een effectieve range van 254km. Als je dan nog een rekening moet houden met het feit dat het voor de batterij best is om die niet te veel boven de 80% te laden kom je nog aan een range van 203km. Mijn langste structurele wekelijkse rit is 187 km enkel (en 's avonds dus terug), dat geeft me een marge van 16km bij een nieuwe batterij, dat zie ik echt niet zitten..

Aan mijn baas doorgegeven dat het een Polestar 2 of Tesla model 3 long range zal moeten zijn of toch hybride. Uit overtuiging zou ik elektrisch verkiezen, maar het moet wel wat haalbaar blijven, na een dag van 12 uur zie ik me niet nog met volle goesting een halfuurke aan de laadpaal staan wachten. Of zie ik het nu allemaal wat te pessimistisch?

Afgelopen dinsdag een test gedaan met de ID.3 (58kwh), de wagen zelf heeft me positief verrast qua rijden, technologie, alles bleef werken :p

Door de range was ik echter onaangenaam verrast. Dinsdag was het 7°C, wat ik nu niet als uitzonderlijk koud aanzie, na 76 km aan representatieve km's voor mij (+-25km gewestwegen van 70 die door dorpskernen gaan waar je 50 mag, +-50km autosnelweg waar ik 125 reed op cc) had ik 30% van de batterij verbruikt.

Dat zou neerkomen op een effectieve range van 254km. Als je dan nog een rekening moet houden met het feit dat het voor de batterij best is om die niet te veel boven de 80% te laden kom je nog aan een range van 203km. Mijn langste structurele wekelijkse rit is 187 km enkel (en 's avonds dus terug), dat geeft me een marge van 16km bij een nieuwe batterij, dat zie ik echt niet zitten..

Aan mijn baas doorgegeven dat het een Polestar 2 of Tesla model 3 long range zal moeten zijn of toch hybride. Uit overtuiging zou ik elektrisch verkiezen, maar het moet wel wat haalbaar blijven, na een dag van 12 uur zie ik me niet nog met volle goesting een halfuurke aan de laadpaal staan wachten. Of zie ik het nu allemaal wat te pessimistisch?
Met de Polestar 2 ga je er ook niet geraken hoor, gegevens bij 20°C
  1. Polestar 2: 435 km aan 90 km/h en 305 km aan 120 km/h
  2. VW ID.3 : 393 km aan 90 km/h en 265 km aan 120 km/h
De ID.3 kan je uitrusten met een warmtepomp (dan is het verminderen van range in de winter beperkter, de Polestar 2 niet)

ID .3 kan je nu ook bestellen met een grotere accu (wel een model met maar 4 zitplaatsen), ook de ID.4 geraakt verder met die grote accu.

Indien ge nog kunt wachten : Hyundai Ioniq i45.
En ander zoals mij: Tesla Model 3 LR AWD. Ik verbruikte in deze koude omstandigheden vorig week-end 73% van mijn accu voor 250 km op de autostrade aan 120 km/h. En als je eens verder moet, kan je langs een SUC.

Ik moet niet heen en terug geraken é, dat lukt bij geen enkele wagen in de winter denk ik. 187km enkel, waarvan 20 gewest en 167 autosnelweg, terug laden voor 7-8u aan 11kwh en dezelfde 187km terug.

De ID.3 kan je inderdaad krijgen met een warmtepomp, maar die verbruikt (op dit moment) meer dan een ID.3 zonder warmtepomp.

Qua range is de model 3 long range inderdaad beter dan de Polestar, de Polestar spreekt me wel veel meer aan :D In principe moet ik de komende maand beslissen.

Polestar/Tesla model 3 LR prijs*

Mach E lijkt ook een optie maar is met de grotere batterij even duur.

Wij kopen wagens aan, tot en met 2020 was dit steeds diesel, met een duidelijk budget. Vanaf dit jaar moet het hybride of elektrisch zijn, die voor gelijkaardige wagens aanzienlijk duurder zijn.

Aangezien ik de enige ben die het komende jaar moet switchen van wagen heb ik de opdracht gekregen om te bekijken wat mogelijk is voor welke prijs, met voorkeur voor elektrisch. Mijn onderzoek is afgewerkt, nu moeten de 2 eigenaars dit weekend beslissen over budget.

Ergens een slide gezien met hoeveel km je per dag zou kunnen laden op een gemiddelde dag in München. Varieert ergens tussen de 5 km per dag in januari tot 35km/dag in augustus.
Natuurlijk moet je je dan niet in een smal straatje of onder een boom parkeren.
Zal eens kijken als ik thuis ben of ik die terug vind

Et voila: (grijs is bewolkt, blauw gemiddelde dag en geel is geen wolkje te bespeuren)
sono-motors-solar-range-prediction.0x1000.png
Thanks!

Polestar/Tesla model 3 LR prijs*

Mach E lijkt ook een optie maar is met de grotere batterij even duur.

Wij kopen wagens aan, tot en met 2020 was dit steeds diesel, met een duidelijk budget. Vanaf dit jaar moet het hybride of elektrisch zijn, die voor gelijkaardige wagens aanzienlijk duurder zijn.

Aangezien ik de enige ben die het komende jaar moet switchen van wagen heb ik de opdracht gekregen om te bekijken wat mogelijk is voor welke prijs, met voorkeur voor elektrisch. Mijn onderzoek is afgewerkt, nu moeten de 2 eigenaars dit weekend beslissen over budget.
Model 3 is echt wel een categorie apart, zeker wanneer je mobiel wenst te zijn. Gewoon even stoppen aan de supercharger, en je hebt weer voldoende 'jus' om 250 km verder te rijden. Het is vooral de laadsnelheid en het laadnetwerk die de Model 3 zo apart maken

Ik vond de Polestar handiger, de i-Pace was ook erg leuk, maar de mobiliteit deed mij toch kiezen voor de Model 3

Terug
Bovenaan