Elektrische wagens

Model 3 is echt wel een categorie apart, zeker wanneer je mobiel wenst te zijn. Gewoon even stoppen aan de supercharger, en je hebt weer voldoende 'jus' om 250 km verder te rijden. Het is vooral de laadsnelheid en het laadnetwerk die de Model 3 zo apart maken

Ik vond de Polestar handiger, de i-Pace was ook erg leuk, maar de mobiliteit deed mij toch kiezen voor de Model 3

Zou voor mij nu de reden zijn om voor Tesla te kiezen, hier vlakbij is een supercharger. Thuis zou ik dan enkel traag laden om ietwat range te hebben en pieken te vermijden. Denk wel dat stroom thuis goedkoper is dan aan de supercharger (tenzij je een S hebt)

Zou voor mij nu de reden zijn om voor Tesla te kiezen, hier vlakbij is een supercharger. Thuis zou ik dan enkel traag laden om ietwat range te hebben en pieken te vermijden. Denk wel dat stroom thuis goedkoper is dan aan de supercharger (tenzij je een S hebt)
Thuis laden (als we spreken van het net halen) is een paar cent goedkoper per kWh tegenover een supercharger.

ik ben ook nog maar 2x van grond geweest.

Laatste keer stond ik op de luchthaven van Corfu naar de tv te kijken hoe er 2 vliegers zich in de WTC boorden :|

en toen moest ik nog boarden met een schroevendraaier van 36 cm in mijn rugzak (zat er nog in van mijn vorige snowboard vakantie)

Rare vergelijking: een verhuis tov een vakantie :unsure:

Hier toch al verschillende keren op reis geweest met "de vlieger", 2x Cuba, Egypte, Mallorco, Ierland, Schotland, Ethiopië, Thailand en Kirgizië. Dus gemiddeld om de 2 jaar

En ik ben in mijn 34 jaar misschien 3 keer met vliegtuig gegaan, de rest was allemaal via wagen...
Ik 1x met de trein (Disneyland), verschillende keren met de bus (skireizen etc), en de rest (USA, Z-Afrika, Ierland, Dominicaanse republiek, IJsland, Noorwegen, ...) met het vliegtuig. Van uit België is enkel Duitsland, Nederland, Italië, Spanje, Frankrijk, Oostenrijk, Denemarken en Zwitserland echt doenbaar met de wagen zonder dat je ofwel in 2 dagen moet rijden, ofwel een veerboot moet nemen.

Dat mensen met de auto op vakantie gaan dat weten we allemaal. Het ging er eerder om dat je ook zonder een auto op vakantie kan. Wat iedereen verkiest moet hij/zij weten.

In ieder geval, Frankrijk geeft serieuze premies op EVs. Dus voor een jonge tweedehands EV kan je waarschijnlijk wel koopjes doen daar binnenkort.

Ik 1x met de trein (Disneyland), verschillende keren met de bus (skireizen etc), en de rest (USA, Z-Afrika, Ierland, Dominicaanse republiek, IJsland, Noorwegen, ...) met het vliegtuig. Van uit België is enkel Duitsland, Nederland, Italië, Spanje, Frankrijk, Oostenrijk, Denemarken en Zwitserland echt doenbaar met de wagen zonder dat je ofwel in 2 dagen moet rijden, ofwel een veerboot moet nemen.
Zowel Zweden als Noorwegen zijn te doen zonder boot in dezelfde tijd als (midden) Spanje :p

En je vergeet luxemburg!

Zowel Zweden als Noorwegen zijn te doen zonder boot in dezelfde tijd als (midden) Spanje :p

En je vergeet luxemburg!
Kan je van Denemarken over een brug/tunnel naar Noorwegen?
Anyway, het punt is dat het aantal bereikbare landen vrij beperkt is en dat er een aantal landen dan nog zeer soortgelijk zijn qua toerisme.

Kan je van Denemarken over een brug/tunnel naar Noorwegen?
Anyway, het punt is dat het aantal bereikbare landen vrij beperkt is en dat er een aantal landen dan nog zeer soortgelijk zijn qua toerisme.
Nee maar je kan door Zweden rijden. En uiteraard is het aantal landen vrij beperkt, maar om het simpel te zeggen voor vele van ons simpele mensen is dat de enige optie vaak :p

Tot op heden heb ik daar weinig last van aangezien ik zelf niet echt geld kan geven aan buitenlandse vakanties.
Echter kan ik mij wel voorstellen dat dit voor iemand die jaarlijks 1 of meermaals op reis gaat een belangrijke factor is in het kiezen van een wagen & al dan niet de sprong te willen wagen naar een EV.

Je kan dan wel zeggen dat je een (ICE) wagen kan huren voor die periode, maar dat is al snel een heel kostelijk grapke natuurlijk.
Als je telkens hele verre reizen maakt dan zal het ook weinig uitmaken (want zal toch al vrijwel sowieso met de vlieger zijn), maar veel kennissen van mezelf gaan ook jaarlijks meermaals weg (ale, buiten corona gerekend dus) en doen dit ook meestal met de wagen.

Vanuit BE zijn de omringende Europese landen nl. populaire bestemmingen eh. Zijnde Frankrijk, Portugal, Spanje, Italië, ...
Die zijn dan ook allemaal redelijk goed te doen met de wagen. Maar een pak lastiger met een EV natuurlijk.

Ik ben in 2016 een Tesla op Belgische nummerplaat tegengekomen in de buurt van Jotunheimen/Noorwegen (en ik zeg er Jotunheimen bij omdat dat toch een beetje het 'wilde' Noorwegen al is, niet de verstedelijkte omgeving rond Oslo in het zuiden). Ik neem aan dat dat iets meer planning bij kwam kijken dan bij onze roadtrip, maar onmogelijk is het dus verre van. En ze zijn daar vrijgesteld van tol & moeten ook op de ferry niets betalen (wij waren de facto ook vrijgesteld van tol want de factuur van de automatische tolpoortjes is nooit gearriveerd).

Sommige werkgevers bieden trouwens X aantal dagen per jaar een benzine/diesel huurwagen aan in de car policy net om de stap kleiner te maken om over te schakelen op elektrisch.

Er is gewoon geen nood aan planning wanneer je met een Tesla op vakantie gaat naar typische vakantiebestemmingen. Behalve wanneer je Albanië of Griekenland wilt, want daar zijn geen superchargers. Of wanneer je naar Malaga wilt rijden, en dus moet overnachten onderweg, want dan neem je best een hotel met destination charger (dan is je auto 's morgens gratis terug opgeladen)

Je stapt in je auto geeft je bestemming en vertrekt. De wagen plant zelf je tussenstops in, en waarschuwt je wanneer je meer verbruikt dan voorzien door bvb felle wind op kop. Maar dat systeem houdt zelfs rekening met de hoogteverschillen.

Ik heb zonet eens een trip ingegeven. Vanuit Brussel naar Malaga. 2102km, af te leggen op 20h19 minuten rijden en 2h36 laden. Je rijdt gemiddeld bijna twee uur om dan 10-25 minuten te laden. 7 stops over die afstand. Lijkt me absoluut OK.
Allemaal langs superchargers. Kost me dan uiteindelijk 117 EUR aan ellentriek.

Er is gewoon geen nood aan planning wanneer je met een Tesla op vakantie gaat naar typische vakantiebestemmingen.
Maar is dat echt zo, en zal dat zo blijven? Toen mijn baas aan het begin van de kerstvakantie in 2019 naar Oostenrijk reed moest hij een uur aanschuiven voor een supercharger onder de baan. Hoe meer Tesla’s, of hoe meer elektrische voertuigen op de baan, hoe meer de keuze zal moeten gemaakt worden wat het optimaal aantal laders zal zijn.
Heel veel, met bijhorende kost, om de piekmomenten op te vangen? Of gaan we accepteren dat we bij reizen naar het buitenland op piekmomenten ettelijke uren zullen verliezen met aanschuiven voor een charger?

Ik heb zonet eens een trip ingegeven. Vanuit Brussel naar Malaga. 2102km, af te leggen op 20h19 minuten rijden en 2h36 laden. Je rijdt gemiddeld bijna twee uur om dan 10-25 minuten te laden. 7 stops over die afstand. Lijkt me absoluut OK.
Allemaal langs superchargers. Kost me dan uiteindelijk 117 EUR aan ellentriek.
7 stops op een rit van 20h rijden, daar word ge toch echt horendol van. 3 a 4 stops is echt wel ruim voldoende, zeker in een auto die dan nog eens friggin' AUTOPILOT heeft.

Terug
Bovenaan