Elektrische wagens

Maar als ze nadien voor 10k€ extra aan benzine moeten betalen, worden EV's of Hybrides van 30k wel haalbaar. En dat is exact wat je nu ziet bij bedrijfswagens. Aankoopprijs hoger, TCO lager. Maar dat zie je niet terug voor particulieren.
Niet noodzakelijk. Die 10k is de kost die ze hebben over de jaren heen. Die 20k is de up front cost die ze hebben.
Ik zie mijn pa vb al geen 20k betalen voor zijn wagen. Die heeft 800€ betaald voor zijn wagen, en die rijdt daar al 20+ jaar mee. En als die dan 5€ per L moet gaan betalen aan naft... dat gaat hem echt niet pushen richting de EV hoor. Misschien als hij een EV tegen 800 - 5k€ kan krijgen dat hij dat zou overwegen. Maar ik zie hem nog liever zijn oude auto gebruiken en 20 - 30€ aan naft betalen per liter dan even 50k te leggen om dan een equivalente prijs van 0.3€ te hebben per liter.

Hij gaat hoogstens wat foeteren over de dieven van Brussel en gewoon doordoen of desnoods de fiets sneller nemen. En zijn er dan wat LEZ zones waar hij niet binnen mag, maar zolang dat niet in volledig belgië is, maakt dat dan geen sikkepit uit voor hem. Dan komt hij daar gewoonweg niet meer.

Aankoopprijs blijft belangrijk. Je moet het geld op moment van aankoop kunnen neerleggen.. Mensen hebben vaak een beperkt budget. Dat ze na 5-10 jaar goedkoper uit zijn doet er weinig toe op moment van aankoop. Als ik alleen al zie naar mijn vriendengroep (die niet allemaal aan de lonen van het brutoloon topic hier zitten) is 20k al zelfs een uitzondering qua auto op een enkeling na. De meeste kopen zelfs 2de hands.
Daarvoor hebben ze toch autoleningen uitgevonden?

Niet noodzakelijk. Die 10k is de kost die ze hebben over de jaren heen. Die 20k is de up front cost die ze hebben.
Ik zie mijn pa vb al geen 20k betalen voor zijn wagen. Die heeft 800€ betaald voor zijn wagen, en die rijdt daar al 20+ jaar mee. En als die dan 5€ per L moet gaan betalen aan naft... dat gaat hem echt niet pushen richting de EV hoor. Misschien als hij een EV tegen 800 - 5k€ kan krijgen dat hij dat zou overwegen. Maar ik zie hem nog liever zijn oude auto gebruiken en 20 - 30€ aan naft betalen per liter dan even 50k te leggen om dan een equivalente prijs van 0.3€ te hebben per liter.

Hij gaat hoogstens wat foeteren over de dieven van Brussel en gewoon doordoen of desnoods de fiets sneller nemen. En zijn er dan wat LEZ zones waar hij niet binnen mag, maar zolang dat niet in volledig belgië is, maakt dat dan geen sikkepit uit voor hem. Dan komt hij daar gewoonweg niet meer.
Maar uw vader (ik gok even dat hij weinig kilometers doet) betaalt nu wel een serieuze extra op de verkeersbelasting, ook al rijdt hij er niet mee. Steek gewoon letterlijk alle fiscaliteit in de brandstof, en dan verschuift alle problematiek die we nu hebben (milieu, file, ...) in 1 keer naar de goede plek. Als je namelijk niet veel rijdt, zal je dan ook niet veel betalen.

Het is maar hoe je het bekijkt. Mijn auto verbruikt een pak meer dan de dieselstoof van 12jaar die hier ook nog staat
Maar is die daarom slechter voor het milieu ? Zou me straf lijken :)

Mensen die niet kunnen wisselen naar Elektrisch/PHEV omwille van budgetaire redenen en daarom rondrijden met een oudere wagen, gaan we die nog eens extra laten betalen ?
Wie zou er trouwens als particulier nu al een PHEV of Full eletric kopen aan de huidige prijzen ?
Jij mag een elektrische kopen maar als dat jou keuze is waarom moet jij er dan fiscaal nog voor beloond worden, toch ook nergens voor nodig
Maar bijna niemand kiest voor een BEV of PHEV als je die fiscale voordelen weglaat.
Daarom dat die fiscale voordelen er net zijn, om de massa richting die keuzes te duwen.
Eenmaal die massa zich in die richting gezet heeft, zullen die fiscale voordelen verdwijnen. Al mogen ze dat ook niet te snel doen, in Nederland zag je dat bijvoorbeeld zeer goed. Een bepaald voordeel voor EV's verminderde en er werden nog amper Teslas verkocht.

Maar je hebt wel een punt omtrent het straffen van minder vermogende mensen. Die worden serieus in de steek gelaten.
En de politiek steekt dan alles op OV, maar dat is gewoonweg een lompe oplossing (uitgaan met de bus gaat al bijvoorbeeld niet, tenzij je om 10u al terug thuis wilt zijn ofzo) of je moet maar dichtbij alles wonen zodat je te fiets of te voet kan (wat ook weer heel duur is om te wonen).

Maar uw vader (ik gok even dat hij weinig kilometers doet) betaalt nu wel een serieuze extra op de verkeersbelasting, ook al rijdt hij er niet mee. Steek gewoon letterlijk alle fiscaliteit in de brandstof, en dan verschuift alle problematiek die we nu hebben (milieu, file, ...) in 1 keer naar de goede plek. Als je namelijk niet veel rijdt, zal je dan ook niet veel betalen.

Hij rijdt weinig km's, Wagen is er eerder om als hij geen zin heeft om met de fiets te gaan werken of eens een lange verplaatsing te doen of naar de winkel te gaan.

De verkeersbelasting was dacht ik ergens in de 150€. Dus die impact is enorm beperkt. Uiteindelijk is de factor veel betalen niet enkel afhankelijk van de fiscaliteit hé, maar ook van wat er voor handen is op de markt.
Het punt is gewoon dat als uw aanschafkost 1000€ is, en het alternatief 30000€ is elektrisch geladen. Dan kun je met die 29000€ nog veel doen hé. Zowel in reparaties, wat meer betalen voor de verkeersbelasting, duurdere brandstof of... Zolang er dan ook geen aanbod in die categorie is, zal EV of PHEV niet doorbreken bij de grootste hoeveelheid.

En je kunt nu ook niet zodanig smijten met subsidies zodani dat het voor die groep ook betaalbaar of interessant wordt.

Maar da's het probleem in België, voor de regering is het een én-én verhaal. De taks gaat niet verdwijnen omdat de brandstof duurder wordt.

De kogel is door de kerk.
Het wordt de ID.4.
Laadpas, mogelijk tot laden op werk via laadpaal, Thuis met 'tussenbakje' die de stroom meet en 3maandelijks terugbetaald.
Thuis laden aan mono 230 duurt a whopping 33 uur om van 0-100% op te laden :s

De kogel is door de kerk.
Het wordt de ID.4.
Laadpas, mogelijk tot laden op werk via laadpaal, Thuis met 'tussenbakje' die de stroom meet en 3maandelijks terugbetaald.
Thuis laden aan mono 230 duurt a whopping 33 uur om van 0-100% op te laden :s
Proficiat. Benieuwd hoe hij gaat bevallen!

Levertijd zal rond juni zijn. Dus ik mag met mijn dieselstoof nog even verder tuffen.
Als de slimme meter er komt kan ik natuurlijk wel mijn zonnenergie aan stevig tarief aan mijn baas factureren ipv de netbeheerder.
Ik zou wel nog een 'smappee' of dergelijke willen installeren zodat ik aan load balancing kan doen.

Levertijd zal rond juni zijn. Dus ik mag met mijn dieselstoof nog even verder tuffen.
Als de slimme meter er komt kan ik natuurlijk wel mijn zonnenergie aan stevig tarief aan mijn baas factureren ipv de netbeheerder.
Ik zou wel nog een 'smappee' of dergelijke willen installeren zodat ik aan load balancing kan doen.
Kan je geen laadpaal krijgen met load balancing?

kan elk huis mits aanpassing van de kast een laadpaal aan 11KW krijgen? Ik heb er nu wel op gerekend dat die iX3 op 8u vol is :D

kan elk huis mits aanpassing van de kast een laadpaal aan 11KW krijgen? Ik heb er nu wel op gerekend dat die iX3 op 8u vol is :D
Als je een 3fasige aansluiting hebt dan wel.
monofase is 16A (3.7kW) of 32A (7.4kW)
waar ik zou opteren voor 16A als we in het capaciteitstarief zitten. Of je moet echt intelligent aan loadbalancing doen. Niet laden als je aan het koken bent, niet laden als de warmtepomp werkt etc...
Zo een wagen opladen zuipt gewoon energie.

Als je een 3fasige aansluiting hebt dan wel.
monofase is 16A (3.7kW) of 32A (7.4kW)
waar ik zou opteren voor 16A als we in het capaciteitstarief zitten. Of je moet echt intelligent aan loadbalancing doen. Niet laden als je aan het koken bent, niet laden als de warmtepomp werkt etc...
Zo een wagen opladen zuipt gewoon energie.
Fuck. Ik ken daar niks van, maar een blik op mijn kast zag een “16” staan in het typenummer. Dus ik ben waarschijnlijk gescheten met 3.7 kW.

Als dat ook weer een paar duizend euro kost ga ik helaas moeten annuleren vrees is.

Maar als ze nadien voor 10k€ extra aan benzine moeten betalen, worden EV's of Hybrides van 30k wel haalbaar. En dat is exact wat je nu ziet bij bedrijfswagens. Aankoopprijs hoger, TCO lager. Maar dat zie je niet terug voor particulieren.
Dan ga je er ook van uit dat die mensen thuis gratis of heel goedkoop kunnen laden?
Want stroom van het net halen is ook zo goedkoop niet

Terug
Bovenaan